• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a DDL Website to Assist English Grammar Acquisition for Tertiary, Secondary and Elementary School Learners

Research Project

Project/Area Number 20H01277
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionChiba University

Principal Investigator

Nishigaki Chikako  千葉大学, 教育学部, 教授 (70265354)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 安部 朋世  千葉大学, 教育学部, 教授 (00341967)
池田 周  愛知県立大学, 外国語学部, 教授 (50305497)
物井 尚子 (山賀尚子)  千葉大学, 教育学部, 教授 (70350527)
水本 篤  関西大学, 外国語学部, 教授 (80454768)
星野 由子  千葉大学, 教育学部, 准教授 (80548735)
小山 義徳  千葉大学, 教育学部, 准教授 (90546988)
石井 雄隆  千葉大学, 教育学部, 准教授 (90756545)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥17,680,000 (Direct Cost: ¥13,600,000、Indirect Cost: ¥4,080,000)
Fiscal Year 2023: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2022: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Keywordsデータ駆動型学習 / data-driven learning / DDL / コーパス / 探究的な学び / 気づき / 英文法 / KWIC / 英語教育 / 文法学習 / 探究的学習 / 帰納的学習 / 英文法の学習 / 探究的な学習 / 主体的・対話的で深い学び / 語彙・文法学習 / 英語の語彙・文法学習 / 思考力・判断力の育成 / 思考力・判断力 / 小中高生の英語学習 / DDL支援サイト
Outline of Research at the Start

2020年度は,公開中の小学生用および中高生用のDDL支援サイトについて,1)インターフェースの改良,2)対訳付き教育用コーパスの拡大,3)自由に使えるDDLワークシートとDDL実践例の公開を行う。また,公開中の大学生用DDL支援サイト(SCoRE)について,4)多言語への対応,5)言語概念検索機能の追加を行う。さらに,6)異なる学年,英語力レベル,文法項目,学習スタイルにおけるDDLの効果を検証し,DDLに関わる教育変数を整理し,理論的枠組みのための基礎データを得る。加えて,7)DDLの導入と普及を促すために,中高生の英文法力を診断するテストを開発する。

Outline of Final Research Achievements

DDL is a language learning method that combines a corpus (language database) with a corpus search tool. In this method, learners are exposed to a variety of example sentences and learn in an exploratory way by noticing language rules on their own. The use of DDL is expanding overseas. In this study, we constructed a bilingual learning corpus with English sentences and their Japanese translations, and we released an easy-to-use web-based DDL system equipped with various sub-tools and learning tools. As a result, the DDL method seamlessly connects English language learning for students from elementary school to university. Additionally, a DDL tool for phonological awareness and introductory and beginner-level corpora that can be used to create teaching materials has been made available. All tools are available without registration, free of charge, and all English text contained within the tool is copyright-free.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

文法力は外国語習得の基礎であるが,その指導は教師主導型が主流である。一方,DDLは学習者が多様な英文用例を見て・聞いて,共通する規則に気づいて学ぶ学習者主導型の学びである。DDLはメタ分析の結果から効果が検証されている。本研究では,多彩なサブツールと学習の定着を確認するクイズ(評価テスト)を備えたWeb DDLシステムを公開した。具体的には,小学生用の「eDDL」と「英語の音となかくよくなろう」,中高生用の「hDDL」,初級大学生用の「SCoRE」,また,教材作成に使えるコーパス「BES Search」である。本研究で公開したWeb DDLシステムによって,探究的な英語学習が可能となった。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • Research Products

    (60 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 Other

All Journal Article (22 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 21 results) Presentation (21 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 2 results) Remarks (17 results)

  • [Journal Article] Development of BES Search : A Primary and Secondary School Level Pedagogical English Example Sentence Corpus and Search Tool2024

    • Author(s)
      NISHIGAKI Chikako, MIZUMOTO Atsushi, AKASEGAWA Shiro
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要 = Bulletin of the Faculty of Education, Chiba University

      Volume: 72 Pages: 247-255

    • DOI

      10.20776/S13482084-72-P247

    • URL

      https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/900122378/

    • Year and Date
      2024-03-01
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 中学生が身に付けている文法知識の調査2024

    • Author(s)
      西垣知佳子,川名隆行,中井康平,見目慎也,山崎達也
    • Journal Title

      KATE Journal(2024年9月 予定)

      Volume: 38

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 接続表現の組み合わせによる文章構成に関する生徒の気づき―譲歩表現「A たしかにB しかしC」を例に―2023

    • Author(s)
      安部 朋世, 橋本 修, 田中 佑, 永田 里美, 西垣 知佳子,牧野太輝,長谷川正裕
    • Journal Title

      kokugokakyouikukennkyuu

      Volume: 144 Issue: 0 Pages: 227-230

    • DOI

      10.20555/jtsjs.144.0_227

    • ISSN
      2432-1753, 2432-2504
    • Year and Date
      2023-05-27
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Development and Revision of DDL Tools for Secondary School Students: What We Can Do to Nurture Autonomous Corpus Users?2023

    • Author(s)
      Nishigaki, C. and Akasegawa, S.
    • Journal Title

      English Corpus Studies,『英語コーパス研究』

      Volume: 30 Pages: 131-149

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Development and Revision of DDL Tools for Secondary School Students: What We Can Do to Nurture Autonomous Corpus Users?2023

    • Author(s)
      Nishigaki, C. and Akasegawa, S.
    • Journal Title

      英語コーパス研究(English Corpus Studies)

      Volume: 30

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] What Does Data-Driven Learning (DDL) Bring Out in Grammar Learning? (DDL) Bring Out in Grammar Learning?2023

    • Author(s)
      Nishigaki C. and Kakiba, A.
    • Journal Title

      Bulletin of the Faculty of Education, Chiba University

      Volume: 71 Pages: 197-207

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 言葉の規則に対する気づきを促す中学校国語授業の実践とその成果2023

    • Author(s)
      安部朋世,橋本修,西垣知佳子,田中佑,永田里美,牧野太輝
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 71 Pages: 209-216

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Development of an Online DDL Tool for Secondary School Learners2022

    • Author(s)
      Nishigaki, C., Akasegawa, S., and Oghigian, K.
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要 = Bulletin of The Faculty of Education, Chiba University

      Volume: 70 Pages: 289-297

    • DOI

      10.20776/S13482084-70-P289

    • URL

      https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/900120471/

    • Year and Date
      2022-03-01
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Learning Language Knowledge of Elementary School Students : An Investigation of School Textbooks for English and Japanese2022

    • Author(s)
      西垣知佳子,星野由子,物井尚子,安部朋世,橋本修
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要 = Bulletin of The Faculty of Education, Chiba University

      Volume: 70 Pages: 279-288

    • DOI

      10.20776/S13482084-70-P279

    • URL

      https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/900120470/

    • Year and Date
      2022-03-01
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Effects of Japanese Language Classes at Elementary School on Promoting Awareness of the Language Rules of Japanese2022

    • Author(s)
      安部朋世, 西垣知佳子, 橋本修, 田中佑, 永田里美, 時田裕, 青木大和, 宮本美弥子, 滝沢祐太
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要 = Bulletin of The Faculty of Education, Chiba University

      Volume: 70 Pages: 271-278

    • DOI

      10.20776/S13482084-70-P271

    • URL

      https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/900120469/

    • Year and Date
      2022-03-01
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 語のかたまり意識」を育む小学校の英語と国語の連携の試み2022

    • Author(s)
      西垣知佳子,本多君枝,橋本修,神谷昇,安部朋世
    • Journal Title

      KATE Journal

      Volume: 36 Pages: 99-112

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小学校における語彙・文法に関する言語分析力の 育成と教材の開発に関する研究2022

    • Author(s)
      安部朋世・西垣知佳子・青木大和・宮本美弥子・滝沢祐太・小笠晃司
    • Journal Title

      令和3年度千葉大学教育学部-附属学校園間連携研究成果報告書

      Volume: - Pages: 3-4

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] データ駆動型の英語学習の実践2022

    • Author(s)
      西垣知佳子・安部朋世・川名隆行・中井康平・見目慎也・山﨑達也
    • Journal Title

      令和3年度千葉大学教育学部-附属学校園間連携研究成果報告書

      Volume: - Pages: 114-115

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 中学校英文法の熟達度を測定する文法テスト作成 の試み2022

    • Author(s)
      西垣知佳子・川名隆行・中井康平・見目慎也・山崎達也
    • Journal Title

      令和3年度千葉大学教育学部-附属学校園間連携研究成果報告書

      Volume: - Pages: 116-117

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] DDL Applications to the Seventh Grade EFL Classroom in Japan2021

    • Author(s)
      Kakiba A., Nishigaki, C., and Oghigian, K.
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要 = Bulletin of the Faculty of Education, Chiba University

      Volume: 69 Pages: 179-187

    • DOI

      10.20776/S13482084-69-P179

    • NAID

      120007008672

    • URL

      https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/109590/

    • Year and Date
      2021-03-01
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] A Comparison of Composition Errors of Japanese Students, Returnee Students and Japanese Learners2021

    • Author(s)
      安部朋世,橋本修,西垣知佳子,田中佑,永田里美
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要 = Bulletin of the Faculty of Education, Chiba University

      Volume: 69 Pages: 205-209

    • DOI

      10.20776/S13482084-69-P205

    • NAID

      120007008675

    • URL

      https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/109593/

    • Year and Date
      2021-03-01
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Classroom Application of a Web-based DDL Support Tool in a Secondary School2021

    • Author(s)
      Nishigaki, C., Akasegawa S., Kawana, T., Nakai, K., Kehmoku, S., Yamazaki, T,
    • Journal Title

      Proceedings of the JAECS Conference

      Volume: - Pages: 97-102

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 言語分析力の育成と教材の開発に関する研究2021

    • Author(s)
      安部朋世・西垣知佳子・青木大和・宮本美弥子・滝沢祐太・松戸伸行
    • Journal Title

      令和2年度千葉大学教育学部-附属学校園間連携研究成果報告書

      Volume: - Pages: 1-2

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「中学校英文法の熟達度テスト」作成の試み2021

    • Author(s)
      石井雄隆・西垣知佳子・川名隆行・石川友理・山﨑達也・見目慎也
    • Journal Title

      令和2年度千葉大学教育学部-附属学校園間連携研究成果報告書

      Volume: - Pages: 7-8

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ハイブリッド型英語学習の試み2021

    • Author(s)
      西垣知佳子・石井雄隆・安部朋世・川名隆行・見目慎也・山﨑達也・石川友理
    • Journal Title

      令和2年度千葉大学教育学部-附属学校園間連携研究成果報告書

      Volume: - Pages: 89-90

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 児童のメタ言語分析に基づく外国語科と国語科の連携の試み2021

    • Author(s)
      西垣知佳子,物井尚子,星野由子,橋本修,安部朋世他
    • Journal Title

      JES Journal,小学校英語教育学会紀要

      Volume: 21

    • NAID

      40022558171

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Active Learning in the Communicative English Classroom Using Data-driven Learning in Thailand2020

    • Author(s)
      Kumpawan, P. and Nishigaki, C.
    • Journal Title

      The 40th Thailand TESOL and PAC Conference Proceedings

      Volume: - Pages: 122-137

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] 再考!小学校英語の言語活動2024

    • Author(s)
      西垣知佳子
    • Organizer
      小学校英語教育学会(JES)3支部合同セミナー
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] DDLツールによる音素単位の音への気付きを促す 指導実践-ローマ字指導への接続ー2023

    • Author(s)
      池田周,田中真理,西垣知佳子
    • Organizer
      小学校英語教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 英語の文法力の基底をなす「名詞句のかたまり」の理解を促す指導 ―DDLによる外国語科と国語科の連携,中学校英語への接続の試み2023

    • Author(s)
      田中真理,西垣知佳子,橋本修,安部朋世,神谷昇
    • Organizer
      小学校英語教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校英文法の熟達度を測定するためのテストの作成とその実施結果2023

    • Author(s)
      西垣知佳子,川名隆行,見目慎也,中井康平,山崎達也,水本篤
    • Organizer
      全国英語教育学会第48回香川研究大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師の「教えたつもり」と生徒の「わかったつもり」のギャップを埋める「DDL+探究活動」の実践2023

    • Author(s)
      山崎達也,西垣知佳子
    • Organizer
      関東甲信越英語教育学会第47回埼玉研究大会(オンライン)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 接続表現の組み合わせによる文章構成に関する生徒の気づき―譲歩表現「A たしかにB しかしC」を例に―2023

    • Author(s)
      安部 朋世, 橋本 修, 田中 佑, 永田 里美, 西垣 知佳子
    • Organizer
      第144回 全国大学国語教育学会(島根大会)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 教えない教え方の実践―英語のルールへの気づきを引き出す指導―2022

    • Author(s)
      西垣知佳子・柿葉敦子
    • Organizer
      第47回全国英語教育学会北海道研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 即興性と正確性の育成を両立させるための データ駆動型の学びの方法に関する研究2022

    • Author(s)
      見目慎也・川名隆之・ホーン・ベバリー・西垣知佳子
    • Organizer
      第47回全国英語教育学会北海道研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 初等・中等教育向けDDLツールが目指す「自律的なコーパスユーザーの育成」2022

    • Author(s)
      西垣知佳子,赤瀬川史朗
    • Organizer
      英語コーパス学会第48回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校通常英語授業におけるDDLの活用を目指して:学習環境・タイミングの違いによる比較2022

    • Author(s)
      中井康平・水本篤・西垣知佳子
    • Organizer
      DDL SIG 2022年度オンラインシンポジウム
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 入門・初級レベルの英文の検索ツールBES (Basic English Sentence) Search の開発2022

    • Author(s)
      西垣知佳子・赤瀬川史朗
    • Organizer
      英語コーパス学会DDL SIG 2022年度オンラインシンポジウム
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 小中高大の語彙・文法学習をシームレスにつなぐDDL支援ツールの開発と授業実践2021

    • Author(s)
      西垣知佳子,川名隆行,山口明香,折原俊一,近藤正隆,ホーンベバリー,物井尚子,星野由子,石井雄隆
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(LET)第60回全国研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学生のための Web 版 DDL 支援ツールの開発と活用2021

    • Author(s)
      西垣知佳子,赤瀬川史朗,川名隆行,中井康平,見目慎也,山﨑達也
    • Organizer
      英語コーパス学会 第47回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 外国語科と国語科の連携の試み―「語のかたまり」に注目して―2021

    • Author(s)
      西垣知佳子,橋本修,安部朋世,神谷昇
    • Organizer
      第21回小学校英語教育学会(JES)関東・埼玉大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] How Well Might Japanese Junior High School Students Adapt to Online Learning? A Brief Exploration of Possibilities2021

    • Author(s)
      Kakiba, A., Nishigaki, C.
    • Organizer
      19th AsiaTEFL International Conference 2021
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小・中・高校生のための英語学習用DDLツールの開発・活用と海外展開2021

    • Author(s)
      西垣知佳子,赤瀬川史朗
    • Organizer
      コーパス学会DDL SIG 2021年度オンラインシンポジウム
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 入門・初級レベル英語学習者のためのDDLー小・中学校の場合ー2021

    • Author(s)
      西垣知佳子
    • Organizer
      公開シンポジウム「データ駆動型学習DDLを取り入れた言語教育」
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] DDL for Young Learners: Development of a Pedagogical Corpus and Search Tool, and Implementation in Japanese Elementary and Secondary Classrooms2020

    • Author(s)
      Nishigaki, C and Oghigian, K.
    • Organizer
      TaLC (Teaching and Language Corpora) Conference 2020
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 児童のメタ言語分析に基づく外国語科と国語科の連携の試み2020

    • Author(s)
      西垣知佳子,物井尚子,星野由子,橋本修,安部朋世他
    • Organizer
      小学校英語教育学会(JES)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 小・中・高におけるDDL普及への挑戦ーDDLツールの開発,授業実践,分野横断的考察ー2020

    • Author(s)
      西垣知佳子,赤瀬川史郎,水本篤,石井雄隆,Crosthwaite, P. 他
    • Organizer
      英語コーパス学会(JAECS)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 意味重視の英語授業における言語形式の意識化-データ駆動型学習(DDL)と支援Webツール-2020

    • Author(s)
      西垣知佳子,ホーン・ベバリー・物井尚子・星野由子・石井雄隆
    • Organizer
      関東甲信越英語教育学会(KATE)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks] hDDL:DDLで学ぶ探究型 英文法の学習

    • URL

      https://h.ddl-study.org/

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] eDDL:英語のルールを 発見しよう!

    • URL

      https://e.ddl-study.org/

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] SCoRE(Sentence Corpus of Remedial English)

    • URL

      https://www.score-corpus.org/

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] 英語の音と仲よくなろう!

    • URL

      https://pa.ddl-study.org/

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] BES Search

    • URL

      https://bessearch.ddl-study.org/

    • Related Report
      2023 Annual Research Report 2022 Annual Research Report
  • [Remarks] DDLスタディ

    • URL

      https://www.ddl-study.org/

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] DDLで学ぶ探究型 英文法の学習

    • URL

      https://h.ddl-study.org/

    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Annual Research Report
  • [Remarks] 英語のルールを 発見しよう!

    • URL

      https://e.ddl-study.org/

    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Annual Research Report
  • [Remarks] 英語の音となかよくなろう

    • URL

      https://pa.ddl-study.org/

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] BES (Basic English Sentence) Search

    • URL

      https://bessearch.ddl-study.org/

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] DDL Study!

    • URL

      https://www.ddl-study.org/

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] SCoRE(The Sentence Corpus of Remecial English)

    • URL

      https://www.score-corpus.org/

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] (1)DDLスタディ

    • URL

      https://www.ddl-study.org/

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks] (2)英語のルールを発見しよう!

    • URL

      https://e.ddl-study.org/

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks] (3)DDLで学ぶ探求型英文法の学習

    • URL

      https://h.ddl-study.org/

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks] (4)SCoRE(Sentence Corpus of Remedial English)

    • URL

      https://www.score-corpus.org/

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks] (5)BES Search

    • URL

      https://bessearch.ddl-study.org/

    • Related Report
      2020 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi