• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

International Research on Spoken and Written Corpora of Learners of English, Chinese and Japanese through University-High School Collaboration

Research Project

Project/Area Number 20H01278
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionTokyo University of Foreign Studies

Principal Investigator

MOCHIZUKI Keiko  東京外国語大学, 大学院総合国際学研究院, 教授 (90219973)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 石川 慎一郎  神戸大学, 大学教育推進機構, 教授 (90320994)
赤堀 侃司  公益財団法人学習情報研究センター, 研究開発, フェロー (80143626)
野村 恵造  東京女子大学, 現代教養学部, 教授 (60172813)
根岸 雅史  東京外国語大学, 大学院総合国際学研究院, 教授 (50189362)
申 亜敏  東京外国語大学, 国際日本研究センター, 研究員 (40723276)
小柳 昇  東京外国語大学, 国際日本研究センター, 研究員 (40705860)
福田 翔  富山大学, 学術研究部教養教育学系, 准教授 (20723274)
伊藤 篤  中央大学, 経済学部, 教授 (80500074)
永田 亮  甲南大学, 知能情報学部, 准教授 (10403312)
ニューベリーペイトン ローレンスC.  東京外国語大学, 大学院総合国際学研究院, 研究員 (90964239)
張 正  東京外国語大学, 大学院総合国際学研究院, 研究員 (80869868)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥17,550,000 (Direct Cost: ¥13,500,000、Indirect Cost: ¥4,050,000)
Fiscal Year 2022: ¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2021: ¥6,630,000 (Direct Cost: ¥5,100,000、Indirect Cost: ¥1,530,000)
Fiscal Year 2020: ¥6,110,000 (Direct Cost: ¥4,700,000、Indirect Cost: ¥1,410,000)
Keywords学習者コーパス / 遠隔コミュニケーションの最適化 / 学習者の母語の類型と第二言語習得 / 対話による国際共同教育 / 多文化共生のための国際共同教育 / 母語にねざした外国語教育 / 英語・中国語・日本語の対話能力の縦断的研究 / 4技能言語能力評価 / 高校生英語スピーキング縦断的研究 / 英語/中国語/日本語による遠隔対話学習者コーパス / 遠隔コミュニケーションの脳科学的研究 / 「添削・解説文」データベース構築 / 遠隔による共感的コミュニケーションの最適化 / スピーキング言語能力評価 / Cefrによる英語・中国語言語能力評価 / AI時代の教育工学 / 学習者の母語の認知体系と第二言語習得の相関性 / CEFR準拠英語/中国語/日本語対話能力の評価 / 「対面」と「遠隔」対話の脳科学的研究 / 対話による国際共同教育の開発 / 言語認知類型の相違と第二言語習得 / 上級中国語学習者のCEFR準拠の言語評価 / 遠隔対話による高大連携/国際共同教育の最適化 / 英語・中国語・日本語作文添削データベース / 国際連携による遠隔教育の最適化 / ICTを用いた遠隔教育の脳科学的研究 / 英語・中国語・日本語対話学習者コーパス研究 / 高校生英語スピーキング学習者コーパス研究 / 英語スピーキング評価法研究 / 英語・中国語・日本語による対話学習者コーパス / 英語スピーキング評価研究 / 英語・中国語・日本語双方向学習者コーパス / 遠隔による高大連携教育の最適化 / 英作文添削・解説文自動付与システム開発 / 双方向英語・中国語・日本語学習者コーパス研究 / 母語の類型と第二言語習得の関連 / 遠隔教育の脳科学的研究 / 高校生英語対話コーパスの縦断的研究 / 英作文添削・解説文データベース作成
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、国際連携・高大連携による、(1)英語・中国語・日本語の第二言語習得研究と日本語母語話者のための外国語教育開発、(2)ICTを用いた外国語教育・教師支援システム開発にある。
第一に、英語・中国語・日本語の縦断的な「作文/対話」学習者コーパスの構築/分析/一部公開を行う。特に、日本語母語学習者が、どのように日本語の影響を受けるかを検証する。第二に、ICTを用いた外国語会話学習について、脳科学的研究を行う。第三に、英語教師支援を目的に、英作文自動添削・自動解説文を付与するシステム開発を行う。第四に、学生が主体となった双方向国際交流・外国語教育のICT教育モデルの実験と効果検証を行う。

Outline of Final Research Achievements

(1)In a longitudinal study of the English learner dialogue corpus, we constructed a five-year data set and found that dialogue skill growth was marked in complexity, but not in accuracy and fluency.
(2) A one-to-one monthly composition/dialogue corpus of Chinese and Japanese language learners over a two-year period was constructed. In a longitudinal study of Japanese L1 learners of Chinese, we analyzed the relationship between the HSK and TOCFL scores of the Chinese 4-skills test and found that the group of Chinese learners who participated in the dialogue project each month reached Cefr levels B1-B2 in listening and speaking.
(3)We analyzed how learners' L1 typology in word order and boundedness affects their acquisition of L2, and published a book Learner Corpora from Springer.(4) "Emotion Reading on Remote Screens," EEG analysis suggested that it is difficult to generate empathy in remote communication because the viewpoints do not coincide.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

第一に、本研究の学術的意義は、英語・中国語・日本語の上級学習者コーパスの研究から、「語順」「事象認知の有界性」の類型が、学習者の母語の類型との相違が、どのように第二言語習得に影響するのかを国際共同研究により解明し、一流の国際出版社Springerより国際共同出版を行った。この研究成果の社会的意義は、学習者の母語の類型に基づく効果的な外国語教授法開発・多文化共生に貢献する外国語教育の最適化に貢献する。
第二に、遠隔コミュニケーションの脳科学的研究は、視点が合うことによる共感性の醸成が重要であることが確認され、社会的意義として、大学のみならず、中学・高校への遠隔による国際共同教育に貢献した。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • Research Products

    (148 results)

All 2023 2022 2021 2020 Other

All Int'l Joint Research (12 results) Journal Article (27 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results,  Peer Reviewed: 17 results,  Open Access: 13 results) Presentation (74 results) (of which Int'l Joint Research: 38 results,  Invited: 26 results) Book (30 results) Remarks (3 results) Funded Workshop (2 results)

  • [Int'l Joint Research] University of California, Los Angeles/San Francisco State University(米国)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] University of Lees(英国)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] 湖南大学(中国)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] 国立台湾師範大学/国立清華大学(その他の国・地域)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] UCLA/サンフランシスコ州立大学(米国)

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] リーズ大学(英国)

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] 湖南大学(中国)

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] 国立台湾師範大学/国立清華大学(その他の国・地域)

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] UCLA/サンフランシスコ州立大学(米国)

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] リーズ大学(英国)

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] 湖南大学(中国)

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] 台湾大学/台湾師範大学/清華大学(その他の国・地域)

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] Sentence-final Particles in Historical and Learner Variants of Japanese : An Integrative Analysis of 6121JFIC and I-JAS2022

    • Author(s)
      石川 慎一郎
    • Journal Title

      統計数理研究所共同研究リポート

      Volume: 456 Pages: 73-88

    • DOI

      10.24546/81013070

    • Year and Date
      2022-03-03
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 写ストーリーライティングコーパス」(JASWRIC)の連動分析の試み―2022

    • Author(s)
      石川 慎一郎
    • Journal Title

      第66回計量国語学会大会予稿集

      Volume: 66 Pages: 42-47

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] オープンサイエンス時代の言語系研究と教育―プレプリントの公開をめぐって―2022

    • Author(s)
      横山詔一・石川慎一郎
    • Journal Title

      『言語・情報・テクスト』東京大学大学院総合文化研究科言語情報科学専攻紀要29

      Volume: 29 Pages: 67-80

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] L2英語学習者による説得型ロールプレイ発話の評価―評価指標間の関係性の解明と発話スタイル別サンプルの検討―2022

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Journal Title

      統計数理研究所共同研究リポート465

      Volume: 465 Pages: 78-91

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] A corpus-based analysis of crosslinguistic influence on the acquisition of concessive conditionals in L2 English2022

    • Author(s)
      Laurence Newbery-Payton
    • Journal Title

      Asia Pacific Journal of Corpus Research Vol.3

      Volume: 3 Pages: 35-49

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] A learner corpus-based study of L1 effects on L2 English auxiliary verb use ―The case of will―2022

    • Author(s)
      Laurence Newbery-Payton
    • Journal Title

      English Corpus Studies

      Volume: 3 Pages: 19-39

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 脳波センサを利用した学習者の反応分析: 対面授業・オンライン授業・言語学習への応用可能性2022

    • Author(s)
      伊藤 篤・望月圭子
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告

      Volume: 121 Pages: 7-12

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学生による成功した「話し合い」の特徴―自己評価・学力・学習態度・発話データに基づく統合的分析―2022

    • Author(s)
      友永 達也・石川 慎一郎
    • Journal Title

      統計数理研究所共同研究リポート

      Volume: 456 Pages: 186-204

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 連動文の使用実態と事象認識の相違:日本語母語初級中国語学習者の産出に基づく実証的考察2022

    • Author(s)
      福田翔,許臨揚
    • Journal Title

      東アジア国際言語研究

      Volume: 第3号 Pages: 175-185

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Lost in translation: Translatability of the CEFR-J based English tests2021

    • Author(s)
      Masashi Negishi
    • Journal Title

      ALTE Collated Papers for the ALTE 7th International Conference, Madrid

      Volume: 7 Pages: 29-32

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Adjacent Interference of LoRa for Large-scale Livestock Monitoring2021

    • Author(s)
      Jinshan Luo, Atsushi Ito
    • Journal Title

      International Journal of Networking and Computing

      Volume: 11 Issue: 2 Pages: 283-298

    • DOI

      10.15803/ijnc.11.2_283

    • NAID

      130008063321

    • ISSN
      2185-2839, 2185-2847
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] L2 Japanese Verb Acquisition Model for L1 Korean Learners: How It Differs from the Model for Japanese Learners in General ― A Study Based on the Picture Description Essay Data from the I-JAS ―2021

    • Author(s)
      Ishikawa Shin’ichiro
    • Journal Title

      The Korean Journal of Japanese Education

      Volume: 56 Issue: 0 Pages: 37-54

    • DOI

      10.21808/kjje.56.03

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] Vocabulary usage among Asian EFL learners during speech: a corpus-based quantitative analysis of the effects of L1 type, L2 proficiency and task type2021

    • Author(s)
      Ishikawa Shin'ichiro
    • Journal Title

      PSU Research Review

      Volume: 5 Issue: 1 Pages: 1-19

    • DOI

      10.1108/prr-01-2021-0003

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Comparison of Academic Test Scores between Elementary and Junior High School Students and University Students with Same Problems2021

    • Author(s)
      赤堀侃司
    • Journal Title

      Journal of Japan Educational Research Society of the AI era

      Volume: 3 Issue: 0 Pages: 37-42

    • DOI

      10.50948/esae.3.0_37

    • NAID

      130008088721

    • ISSN
      2436-4509
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 日本の生徒の読解力に関する議論2021

    • Author(s)
      赤堀侃司
    • Journal Title

      教育テスト研究センター年報

      Volume: 6 Pages: 15-19

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 中高生へのオンライン調査を通じたコロナ禍における学習の実態調査2021

    • Author(s)
      宮和樹, 小村俊平, 赤堀侃司, 他
    • Journal Title

      STEM教育研究

      Volume: 3 Pages: 31-41

    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 新課程の評価で最低限知っておくべきことはなんですか?2021

    • Author(s)
      根岸 雅史
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 2021年2月号 Pages: 10-11

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 絵描写作文課題におけるL2日本語学習者の動詞使用と習熟度の関係―I-JASの SW1課題データの計量的概観―2021

    • Author(s)
      石川 慎一郎
    • Journal Title

      統計数理研究所共同研究リポート444:第二言語の言語知識と言語産出の関係性の解明:統計的アプローチによる検討

      Volume: 444 Pages: 1-22

    • NAID

      120006975762

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] L2 English Learners' Performance in Persuasion Role-Plays: A Learner-Corpus-Based Study2021

    • Author(s)
      Ishikawa Shin'ichiro
    • Journal Title

      International Journal of Computer-Assisted Language Learning and Teaching (IJCALLT) 11(2)

      Volume: 11 Pages: 66-83

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中国語・日本語における完結性の習得―中国語・日本語双方向学習者コーパスに基づく検証―2020

    • Author(s)
      望月圭子
    • Journal Title

      東京外国語大学論集

      Volume: 101 Pages: 53-100

    • NAID

      120006953424

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 何ができるようになるか、何を学ぶか、どのように学ぶか2020

    • Author(s)
      根岸 雅史
    • Journal Title

      Teaching English Now

      Volume: Vol.45 Pages: 0-1

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 同一問題による小中学生と大学生の学力比較の予備的研究2020

    • Author(s)
      赤堀侃司
    • Journal Title

      AI時代の教育論文誌

      Volume: 2 Pages: 31-36

    • NAID

      130008087713

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 各教科等横断的なプログラミング教育の実践による小学校教師の変容に関する考察2020

    • Author(s)
      小田 理代,後藤 義雄,星 千枝,永田 衣代,青木 譲,赤堀 侃司
    • Journal Title

      STEM教育研究

      Volume: 2 Pages: 3-13

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教員養成におけるSTEM/STEAM 教育の展望2020

    • Author(s)
      北澤 武, 赤堀侃司
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 44 Pages: 297-304

    • NAID

      130007998604

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] AI時代を生きる子どもたちの資質・能力とは2020

    • Author(s)
      赤堀侃司
    • Journal Title

      日本教材文化研究財団研究紀要

      Volume: 49 Pages: 52-57

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 習得研究の資料としての学習者コーパスの可能性と課題:計量研究におけるコーパスデータの制約性をめぐって2020

    • Author(s)
      石川 慎一郎
    • Journal Title

      第二言語としての日本語の習得研究(第二言語習得研究会/凡人社)

      Volume: 23 Pages: 138-144

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] Aim of the ICNALE GRA Project : Global Collaboration to Collect Ratings of Asian Learners' L2 English Essays and Speeches from an ELF Perspective2020

    • Author(s)
      Ishikawa Shin'ichiro
    • Journal Title

      Learner Corpus Studies in Asia and the World

      Volume: 5 Pages: 121-144

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 「動詞の自他 /アスペクト」習得における学習者の母語の影響: 中国語・日本語学習者 双方向学習者コーパスの分析」2023

    • Author(s)
      望月圭子
    • Organizer
      湖南大学外国語学院シンポジウム「これからのコーパス研究:分野領域を越えて考える新しい研究とは」
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Cefr-Jに基づく中国語の読解・リスニング・スピーキング・ライティング能力評価2023

    • Author(s)
      望月圭子
    • Organizer
      CEFR-J 2023 Symposium
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] ビジネス日本語と翻訳・通訳-2つの言語を行き来する面白さ-2023

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Organizer
      2023春季ビジネス日本語ポイント講座: 東洋大学
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] The ICNALE Global Rating Archives: A New Dataset for the Analyses of L2 Learners' Spoken2023

    • Author(s)
      Ishikawa Shin'ichiro
    • Organizer
      The 32nd Joint Workshop on Linguistics and Language Processing (JWLLP)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Linguistic Typology and the Acquisition of Chinese: Insights from Learner Corpora2022

    • Author(s)
      Keiko Mochizuki
    • Organizer
      The 8th International Workshop on Advanced Leaning Sciences
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Linguistic Typlogy and the Acquisition of Chinese: Insights from Cross-Referential Learners' Corpora of English, Chinese and Japanese2022

    • Author(s)
      Keiko Mochizuki
    • Organizer
      The Chinese Linguistic Society of Japan
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 日本語母語話者による中国語結果補語<-到>の習得と 学習者の母語の類型2022

    • Author(s)
      劉秋文・望月圭子
    • Organizer
      日本中国語学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A longitudinal study of fluency and complexity of English spoken interaction2022

    • Author(s)
      Keiko Mochizuki and Maksim Tikhonenko
    • Organizer
      The 47th Conference of JAPAN SOCIETY OF ENGLISH LANGUAGE EDUCATION
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A longitudinal study of fluency based on learner corpus of English conversations2022

    • Author(s)
      Maksim Tikhonenko and Keiko Mochizuki
    • Organizer
      The 48th Annual Meeting of the Japan Association for English Corpus Studies
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Aptis: 10 years of innovation in language assessment2022

    • Author(s)
      Masashi Negishi
    • Organizer
      New Directions East Asia
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Localisation and test validation: The case of BCT-S2022

    • Author(s)
      Masashi Negishi, Yujia Zhou,Johanna Motteram
    • Organizer
      New Directions East Asia
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] New Directions East Asia2022

    • Author(s)
      Masashi Negishi
    • Organizer
      Synergies and tensions: exploiting the benefits of the “common” dimensions of standards for language education
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Asian Learners’ L2 English Use Findings from the ICNALE2022

    • Author(s)
      Ishikawa Shin'ichiro
    • Organizer
      Malaysian Corpus & Applied Linguistics Monthly Webinars
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] L2 Japanese and L1 Japanese: What corpus tell us2022

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Organizer
      東洋大学国際教育センター講演会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] A New Perspective in Learner Corpus Research ― A View from Asia ―2022

    • Author(s)
      Ishikawa Shin'ichiro
    • Organizer
      2022 ALAK International Conference & AILA East-Asia Forum
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 「小中高大生による日本語絵描写ストーリーライティングコーパス(JASWRIC)」に見る13年間の動詞使用の変化2022

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Organizer
      国立国語研究所共同研究プロジェクト「多世代会話コーパスに基づく話し言葉の総合的研究」プロジェクト言語発達班
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] L1日本語の動詞使用の発達を探る― JASWRICを用いた分析―2022

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Organizer
      神戸大・湖北大 外国語教育学合同セミナー
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] スキャン翻訳を通した言語景観・言語理解(中国語・その他編)2022

    • Author(s)
      坪田 康 , 森下美和 , 原田康也 , 伊藤 篤 , 湯山トミ子
    • Organizer
      電子情報通信学会「思考と言語」研究会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] キーワード分類によるアイデアの創出手法のケーススタディ2022

    • Author(s)
      阪原 淳 , 伊藤 篤 , 長谷川まどか
    • Organizer
      電子情報通信学会「思考と言語」研究会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Effects of vocabulary and grammar acquisition and dictionary use on writing tasks2022

    • Author(s)
      Sho Fukuda
    • Organizer
      8th International Workshop on Advanced Learning Sciences
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本語の「ある/いる」構文と中国語の〈有〉構文の対照:叙述類型論の観点から2022

    • Author(s)
      福田 翔
    • Organizer
      日中対照言語学会第46回及び2022年日中対照言語研究国際シンポジウム
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ビデオ会議を使用した英語スピーチ時の注目点の検証2022

    • Author(s)
      小林輝美, 赤堀侃司
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 表情による感情認知と共感性醸成のメカニズムの深部脳活動法による解明2022

    • Author(s)
      杉浦朋伽 古﨑未来 望月圭子(東京外国語大学)川原康弘(放送大学)野口なつ美(東京大学) 植村真帆 今井絵美子 小作浩美(神戸大学)片桐祥雅(東京大学)
    • Organizer
      日本ヒト脳マッピング学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] To develop a new travel experience to be relaxed in nature2022

    • Author(s)
      Atsushi Ito, Yuko Hiramatsu, Kazutaka Ueda, Yasunari Harada, Miwa Morishita and Akira Sasaki
    • Organizer
      ENTER22
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Designing sightseeing support system in Oku-Nikko using BLE beacon2022

    • Author(s)
      Atsushi Ito, Haruto Kawakami, Haruka Nakayama, Yuko Hiramatsu, Madoka Hasegawa, Yasunari Harada, Kazutaka Ueda, and Akira Sasaki
    • Organizer
      Eurocast 2022
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Developing an Application in the Forest for New Tourism Post COVID-192022

    • Author(s)
      Yuko Hiramatsu, Atsushi Ito, Akira Sasaki
    • Organizer
      Eurocast 2022
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 生体信号とキーワード分析によるドライバの感情推定技術の検討2022

    • Author(s)
      吉本晴香・羅 金山・平松裕子・伊藤 篤
    • Organizer
      思考と言語研究会(TL)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] コーパス研究におけるジャンル・トピック・シチュエーション・タスク2022

    • Author(s)
      石川 慎一郎
    • Organizer
      シンポジウム「話題とコーパスと日本語教育」
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本語学習者データと日本語時系列データが出会うとき:I-JASと6121JFICの統合分析の試みー終助詞をめぐって-2022

    • Author(s)
      石川 慎一郎
    • Organizer
      学習者コーパス研究会2022年2月例会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 経年的日本語小説コーパス「6121JFIC」の開発と公開-日本語時系列分析の新しいリソースとして-2022

    • Author(s)
      石川 慎一郎
    • Organizer
      計量的コーパス研究の展望2022
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語と中国語における話者の主観性を表す形式の言語化2022

    • Author(s)
      福田翔
    • Organizer
      東アジア国際言語学会 第9回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 中国語母語日本語学習者の所有文の習得:日中対照分析の観点から2022

    • Author(s)
      福田翔
    • Organizer
      中国語母語話者のための日本語教育研究会 第51回研究会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Longitudinal Research on Fluency of L2 English Conversations by High School Learners2021

    • Author(s)
      Mochizuki, Keiko / Tikhonenko, Maxim /Tanaka, Chizu / Hoshizawa, Mie /Zhang, Zheng
    • Organizer
      JACET 60th Commemorative International Convention (Online, 2021)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Verification of the Effectiveness of 20 Months of Speaking Lessons for High School Learners―An Analysis of Fluency on the Aptis Speaking Test―2021

    • Author(s)
      TIKHONENKO Maksim/ MOCHIZUKI Keiko
    • Organizer
      Japan Association for English Corpus Studies
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 中国語文法習得における学習者の母語の影響: 上級日本語学習者コーパスの分析から教授法へ2021

    • Author(s)
      張正・望月圭子
    • Organizer
      外国語教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Designing a new online communication application2021

    • Author(s)
      Haruka Manabe, Kaori Hara, Haruka Nakayama, Haruka Yoshimoto, Atsushi Ito and Jingyuan Yang
    • Organizer
      12TH IEEE INTERNATIONAL CONFERENCE ON COGNITIVE INFOCOMMUNICATIONS,
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Building a sensor network to measure drivers' emotions2021

    • Author(s)
      Haruka Yoshimoto, Kazuki Sakai, Yuko Hiramatsu, Atsushi Ito
    • Organizer
      ASON 2021
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] パワースポットめぐり支援アプリの構想について2021

    • Author(s)
      中山春佳・川上晴人・平松裕子(中大)・上田一貴(東大)・原田康也(早大)・森下美和(神戸学院大)・伊藤 篤(中大)
    • Organizer
      思考と言語研究会(TL)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 新しいオンラインコミュニケーションアプリの検討2021

    • Author(s)
      真鍋遥香・原 香織・中山春香・楊 浄媛・吉本晴香・伊藤 篤
    • Organizer
      思考と言語研究会(TL)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] ICTによる旅行の安心安全:スマホアプリによる支援のありかた2021

    • Author(s)
      伊藤篤
    • Organizer
      日本認知科学会大会2021
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 日光戦場ヶ原における森林浴効果2021

    • Author(s)
      中山春佳、川上晴人、平松裕子、原田康也、上田一貴、森下美和、伊藤篤
    • Organizer
      電子情報通信学会 第26回NWS研究会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 英語学習者コーパス構築:作文・発話収集のネクストステップ2021

    • Author(s)
      石川 慎一郎
    • Organizer
      第6回国立国語研究所学習者コーパスワークショップーコーパス研究の醍醐味ー
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] コーパスを用いた英語教育の新しい展開―指導から評価まで―2021

    • Author(s)
      石川 慎一郎
    • Organizer
      令和3年度大阪大学マルチリンガル教育センター公開講座「英語教育オンラインセミナー」
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] I-JASから考える第二言語習得の計量的概観2021

    • Author(s)
      石川 慎一郎
    • Organizer
      中国湖南大学国際シンポジウム「学習者コーパスと第二言語習得:量的研究と質的研究の交差点」
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] コーパス言語データからの情報抽出2021

    • Author(s)
      石川 慎一郎
    • Organizer
      一般社団法人デジタルトランスフォーメーション研究機構連続セミナー
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Corpora and Word Lists: How to Choose Academic Words2021

    • Author(s)
      石川 慎一郎
    • Organizer
      The 24th Research Seminar of the Research Station for Innovative & Global Tertiary English Education (IGTEE), UEC Tokyo
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Re-examination of Learners’ L2 Speech Fluency: A Study Based on the Multimodal Learner Corpus Module2021

    • Author(s)
      石川 慎一郎
    • Organizer
      3rd New Trends in Foreign Language Teaching
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学習者コーパスと産出評価 ICNALE GRAプロジェクトの狙い2021

    • Author(s)
      石川 慎一郎
    • Organizer
      全国英語教育学会第46回長野研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] The approach to introductions in English presentations by Japanese university students2021

    • Author(s)
      Megumi Okugiri/ Lala Takeda/ Shin'ichiro Ishikawa/ Tom Gally
    • Organizer
      AILA2021 Congress
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Asian L2 English Learners’ Use of Adverbials in Different Types of Speech Tasks2021

    • Author(s)
      石川 慎一郎
    • Organizer
      The 9th Brno Conference on Linguistics Studies in English
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「1961-2021日本語小説コーパス」の構築―日英小説対照研究の新しい可能性―2021

    • Author(s)
      石川 慎一郎
    • Organizer
      英語コーパス学会第47回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Linguistic Features of Good Essays and Not So Good Essays A Study Based on the Data from the ICNALE GRA Module2021

    • Author(s)
      石川 慎一郎
    • Organizer
      The 19th Asia TEFL Int’l Conference 2021
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 中国語L1による日本語可能表現の産出と習得:日中両言語における可能と結果の関係性2021

    • Author(s)
      福田翔
    • Organizer
      東アジア日本学研究学会 第三回東アジア日本学研究国際シンポジウム
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 非現実性を表す中国語助動詞“能neng”の習得と日本語母語話者による母語の影響2021

    • Author(s)
      福田翔,張正
    • Organizer
      外国語教育学会(JAFLE) 第25回研究報告大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Acquisition of “Boundedness” in Cross-Referential Learners' Corpora of English, Chinese and Japanese2021

    • Author(s)
      Keiko Mochizuki , Laurence Newberry-Payton and Zhang Zheng
    • Organizer
      第20回 日本第二言語習得学会 国際年次大会(J-SLA2020)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] AI時代には何の学力が求められるか2021

    • Author(s)
      赤堀侃司
    • Organizer
      AI時代の教育学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 絵描写作文課題におけるL2日本語学習者の動詞使用と習熟度の関係―I-JASのSW1課題データの計量的概観―2021

    • Author(s)
      石川 慎一郎
    • Organizer
      統計数理研究所「言語と統計2021」(セミナーシリーズ Vol. 16)/統計数理研究所
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 多次元分析法(MD法)による学術論文の言語特性分析―コンピュータ工学系論文とコンピュータ援用言語学習系論文の比較―2021

    • Author(s)
      石川 慎一郎
    • Organizer
      ESPシンポジウム2021「ジャンルとしての工学英語―理論と実践-」/英語コーパス学会ESP研究会/名古屋工業大学石川有香研究室
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 中国語声調認知訓練アプリの設計と評価2021

    • Author(s)
      康 茗淞、長谷川まどか、伊藤 篤
    • Organizer
      電子情報通信学会2021総合大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] How L1 Typology Affects Second Language Acquisition: Insights from TUFS-NTNU Cross-referential Learners' Corpora of English, Chinese and Japanese2020

    • Author(s)
      Keiko Mochizuki
    • Organizer
      The 3rd Conference on English Language Education in the Chinese Context
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 高校におけるオンライン英会話教育の効果検証 ―流暢性の視点から―2020

    • Author(s)
      望月圭子,チホネンコ・マクシム,張正
    • Organizer
      関東甲信越英語教育学会 第44回オンライン研究大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「中国語母語話者による日本語数量詞の産出と母語の影響 : 日本語・中国語双方向学習者コーパスからの知見」2020

    • Author(s)
      張 正,福田 翔,望月 圭子
    • Organizer
      NINJAL(国立国語研究所)国際シンポジウム 「第11回 日本語実用言語学国際会議 (ICPLJ11) 」
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Learnability of English Verb-Particle Combinations and the Effect of Linguistically Motivated Instruction2020

    • Author(s)
      Laurence NEWBERY-PAYTON, Sho FUKUDA , Keiko MOCHIZUKI
    • Organizer
      Japan Association for English Corpus Studies , 2020 , 46th Annual Conference
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 高大連携・産学連携によるICTを用いた 高校生英語やりとりスピーキング教育の縦断的研究2020

    • Author(s)
      望月圭子,張正,星澤美衣,チホネンコ・マキシム
    • Organizer
      第13回(2020年度)JACET関東支部大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 複文におけるアスペクト・接続表現の習得と母語の影響 : 日本語学習者コーパス IJASの「語り」における日本語・中国語・ベトナム語・英語母語話者の比較2020

    • Author(s)
      望月圭子・小柳昇・ファムティタインタオ
    • Organizer
      国立国語研究所 第五回学習者コーパス・ワークショップ「I-JAS」完成記念シンポジウム
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] What’s done and what’s not done? The use of the CEFR in Japan2020

    • Author(s)
      Masashi Negishi
    • Organizer
      ALT Symposium & Workshop The praxis of teaching, learning, and assessment with CEFR and CLIL (Online)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本語・中国語・韓国語・英語母語話者の日本語発話における形容詞使用実態 ―I-JASに基づく調査―2020

    • Author(s)
      石川 慎一郎
    • Organizer
      国立国語研究所 第五回学習者コーパス・ワークショップ「I-JAS」完成記念シンポジウム
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Language and Body Language in L2 English Speech: A Study Based on the Learners’ Interview Corpus2020

    • Author(s)
      石川 慎一郎
    • Organizer
      2020 KATE International Conference Korea Association of Teachers of English (KATE)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 習熟度+産出+産出評価=? ―学習者コーパス研究の新展開―2020

    • Author(s)
      石川 慎一郎
    • Organizer
      LCSAW (Learner Corpus Studies in Asia and the World) 2020/神戸大学石川慎一郎研究室
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 日本語絵描写作文課題における使用動詞を手掛かりとした発達の段階性および習熟度推定の可能性―I-JASのSW1課題データを使った検証―2020

    • Author(s)
      石川 慎一郎
    • Organizer
      統計数理研究所言語系共同研究グループ合同発表会「言語と統計2020」/統計数理研究所
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] MMRオープンフォーラム:計量的言語研究の現状と展望―検証型研究と探索型研究の界面―2020

    • Author(s)
      石川 慎一郎
    • Organizer
      第6回日本混合研究法学会年次大会(JSMMR2020)シンポジウム/日本混合研究法学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Influence of L1, L2 Proficiency, and Task Types on Lexical Features of L2 Speeches by English Learners in Asia ― A Study Based on the ICNALE Spoken Dialogue ―2020

    • Author(s)
      石川 慎一郎
    • Organizer
      1st International Symposium on Applied Linguistics Research Language Studies: Practical Implications for the Society/サウジアラビア Prince Sultan University
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学習者コーパスを用いた発話研究の展望:L2英語学習者とL2日本語学習者を事例として2020

    • Author(s)
      石川 慎一郎
    • Organizer
      日本語OPI研究会第104回定例研究会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 言語研究における有意性検定の今後の動向を考える2020

    • Author(s)
      石川 慎一郎
    • Organizer
      学習者コーパス研究会第7回例会/国立国語研究所
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Book] Learner Corpora: Construction and Explorations in Chinese and Related Languages2023

    • Author(s)
      Howard Hao-Jan Chen, Keiko Mochizuki, Hongyi Tao
    • Total Pages
      333
    • Publisher
      Springer
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 教育とICT2023

    • Author(s)
      伊藤 篤
    • Total Pages
      262
    • Publisher
      中央大学出版部
    • ISBN
      9783031109553
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] The ICNALE Guide: An Introduction to a Learner Corpus Study on Asian Learners’ L2 English2023

    • Author(s)
      Ishikawa Shin'ichiro
    • Total Pages
      246
    • Publisher
      Routledge
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] ベーシック応用言語学 第2版2023

    • Author(s)
      石川 慎一郎
    • Total Pages
      368
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      9784823411977
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] Vision Quest Logic and Expression Ⅲ2023

    • Author(s)
      野村恵造(編集代表) ほか24名
    • Total Pages
      96
    • Publisher
      新興出版社啓林館
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] Accentuated Innovations in Cognitive Info-CommunicationUser Interface Design Based on Traditional Japanese Air Finger Drawings, “Soragaki”2022

    • Author(s)
      Atushi Ito Editors: Ryszard, Klempous and Jan Nikodem
    • Total Pages
      262
    • Publisher
      Springer
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] STEAM教育と俯瞰力2022

    • Author(s)
      赤堀 侃司
    • Total Pages
      228
    • Publisher
      ジャムハウス
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] AIと人間の学び2022

    • Author(s)
      赤堀 侃司
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      ジャムハウス
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 場と言語・コミュニケーション (シリーズ 文化と言語使用 3)2022

    • Author(s)
      大塚正之、井出祥子、岡智之、植野貴志子、新村朋美、成岡恵子、小森由里、小柳昇、河野秀樹
    • Total Pages
      288
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      9784894767935
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] Vision Quest Core Starter2022

    • Author(s)
      野村恵造(編集代表)ほか6名
    • Total Pages
      128
    • Publisher
      啓林館
    • ISBN
      9784402223144
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] Vision Quest Standard Classic2022

    • Author(s)
      野村恵造(編集代表)ほか8名
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      啓林館
    • ISBN
      9784402223137
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] Vision Quest Advanced Classic2022

    • Author(s)
      野村恵造(編集代表)ほか8名
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      啓林館
    • ISBN
      9784402223120
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] Vision Quest Ⅱ Hope2022

    • Author(s)
      野村恵造(編集代表)ほか25名
    • Total Pages
      112
    • Publisher
      啓林館
    • ISBN
      9784402030261
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] Vision Quest Ⅱ Ace2022

    • Author(s)
      野村恵造(編集代表)ほか25名
    • Total Pages
      112
    • Publisher
      啓林館
    • ISBN
      9784402030254
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 『ジャンルとしての工学英語ー理論と実践ー』2021

    • Author(s)
      石川 有香/Judy Noguchi/石川 慎一郎/松田 真希子/竹井 智子/福永 淳/小野 義正
    • Total Pages
      244
    • Publisher
      大学教育出版
    • ISBN
      9784866921419
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] Intercontinental Dialogue on Phraseology 4: Reproducible language units from an interdisciplinary perspective2021

    • Author(s)
      Shin'ichiro Ishikawa/ Wolfgang Mieder/ Julia Miller 他全34名
    • Total Pages
      540
    • Publisher
      University of Bialystok Publishing House
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] Vision Quest Ⅰ Standard2021

    • Author(s)
      野村恵造(編集代表)ほか22名
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      啓林館
    • ISBN
      9784402020316
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] Vision Quest Ⅰ Advanced2021

    • Author(s)
      野村恵造(編集代表)ほか22名
    • Total Pages
      168
    • Publisher
      啓林館
    • ISBN
      9784402020309
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 教育工学への招待 改訂新版-教育の問題解決の方法論2021

    • Author(s)
      赤堀侃司
    • Total Pages
      227
    • Publisher
      ジャムハウス
    • ISBN
      9784906768905
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] GIGAスクール時代に学びを拓く!PC1人1台授業スタートブック2021

    • Author(s)
      中川 一史, 赤堀 侃司
    • Total Pages
      196
    • Publisher
      ぎょうせい
    • ISBN
      9784324109199
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] GIGAスクール時代に対応! オンライン学習・授業のための基礎知識とアプリ操作ガイド2021

    • Author(s)
      赤堀侃司
    • Total Pages
      124
    • Publisher
      ジャムハウス
    • ISBN
      9784906768899
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] GIGAスクールで実現する新しい学び2021

    • Author(s)
      赤堀侃司,堀田 龍也, 久保田 善彦
    • Total Pages
      96
    • Publisher
      東京書籍
    • ISBN
      9784487813575
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] GIGAスクールで実現する新しい学び2021

    • Author(s)
      赤堀侃司(監修)
    • Total Pages
      96
    • Publisher
      東京書籍
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] ベーシックコーパス言語学(第2版)2021

    • Author(s)
      石川 慎一郎
    • Total Pages
      277
    • Publisher
      ひつじ書房
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 『ジャンルとしての工学英語ー理論と実践ー』2021

    • Author(s)
      編】石川有香/【著】石川 有香,Judy Noguchi,石川 慎一郎,松田 真希子,竹井 智子,福永 淳,小野 義正(全7名)
    • Total Pages
      244
    • Publisher
      大学教育出版
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 教材・テスト作成のためのCEFR-Jリソースブック2020

    • Author(s)
      投野由起夫・根岸雅史(編著)
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      大修館書店
    • ISBN
      9784469246353
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] オンライン学習・授業のデザインと実践2020

    • Author(s)
      赤堀侃司
    • Total Pages
      124
    • Publisher
      ジャムハウス
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] オンライン学習・授業のための基礎知識とアプリ操作ガイド2020

    • Author(s)
      赤堀侃司
    • Total Pages
      124
    • Publisher
      ジャムハウス
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] Focus on Language: Challenging Language Learning and Language Teaching in Peace and Global Education2020

    • Author(s)
      Ishikawa, Shin'ichiro, Jean-Marc Dewaele他全20名./Ch. 4 Influence of Learner Attributes on Complexity, Accuracy, and Fluency in L2 English Oral Outputs of Japanese Learners
    • Total Pages
      401
    • Publisher
      LIT Verlag(ドイツ)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 『コーパス研究の展望』2020

    • Author(s)
      石川 慎一郎/長谷部 陽一郎/住吉 誠
    • Total Pages
      273
    • Publisher
      開拓社
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks] 世界のなかの日本:イギリス

    • URL

      http://www.tufs.ac.jp/documents/event/2022/event_221126_3_rev2.pdf

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] 世界のなかの日本:アメリカ

    • URL

      http://www.tufs.ac.jp/documents/event/2022/event_230127_1.pdf

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] 英語・中国語・日本語学習者誤用検索サイト

    • URL

      https://corpus.icjs.jp/

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] 世界のなかの日本: イギリスと日本2022

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] 世界のなかの日本:アメリカと日本2022

    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi