• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Systematizing and generating policy evidence of English education research through standardizing of an outcome variable

Research Project

Project/Area Number 20H01280
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionChukyo University

Principal Investigator

Watari Yoichi  中京大学, 国際学部, 教授 (90509241)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 酒井 英樹  信州大学, 学術研究院教育学系, 教授 (00334699)
浦野 研  北海学園大学, 経営学部, 教授 (20364234)
工藤 洋路  玉川大学, 文学部, 教授 (60509173)
草薙 邦広  県立広島大学, 地域創生学部, 准教授 (60782620)
寺沢 拓敬  関西学院大学, 社会学部, 准教授 (80772706)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥7,800,000 (Direct Cost: ¥6,000,000、Indirect Cost: ¥1,800,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Keywords成果変数 / 規格化 / 英語教育 / 体系化 / エビデンス / 政策的エビデンス / 英語教育研究
Outline of Research at the Start

開発を計画しているテストの最終形は,根岸・村越(2012)や文科省委託事業・中学校・高等学校における英語教育の抜本的改善のための指導方法等に関する実証研究(静岡大学, 2019),平成31年度全国学力・学習状況調査等で使用されている筆記談話完成課題をテストフォーマットとし,11の文法項目毎に2項目配置された,全22項目から構成される。パネル調査への応用ができるように,項目反応理論によって等価された3フォームを備え,移行期前に小学校高学年のみ外国語活動を行なっていた中学3年生(2020 G9)と新学習指導要領並みに時間数を確保していた地域の中学3年生とに実施して政策的エビデンスの創出事例とする。

Outline of Final Research Achievements

The primary focus of this research was to address the prevailing challenge within English education research, namely the disorderly proliferation of outcome variables in treatment effect evaluations, which hampers the provision of policy-relevant evidence to society. To overcome this, we developed a standardized outcome variable for English education research, the "Common Grammar Test," with the following key features: (a) multiple equivalent forms, (b) measurement targeting from middle school students to university students, and (c) reflection of aspects of productive capacity. We created three forms of the test from a pool of 176 items, conducted surveys with over 3,500 individuals from 17 middle schools, high schools, and universities, and ensured conditions for examining its reliability and validity were met.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の独自性の1つは,広く社会に還元すべく研究・調査用として正当な手続きによって構成されたテストを開発したことである。英語教育研究では,正当な心理測定的手続きによって構成されたテストおよび尺度は多くないが、規格化された成果変数を使用することによって、新規に同種の成果変数を開発する余剰コストを大きく削減できる。さらに規格化された成果変数があれば,教育実践者は教育実践のデータを提供することによって研究への貢献が十分可能になる。これは,オープンサイエンスともいわれる現代科学の潮流とも合致し,新しい研究領域の創出につながる可能性をもつ。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • Research Products

    (43 results)

All 2024 2023 2022 2021 Other

All Journal Article (15 results) (of which Peer Reviewed: 11 results,  Open Access: 5 results) Presentation (25 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 8 results) Book (2 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 学校英語教育の目的論を再考する: 社会的環境と構成的発達段階の視点から2024

    • Author(s)
      亘理陽一
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 53 Pages: 89-94

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] スマート・イナフ・エデュケーションは可能か: 教育DXの教育方法学的検討2024

    • Author(s)
      亘理陽一
    • Journal Title

      日本教育法学会年報

      Volume: 53 Pages: 66-76

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 日本の英語教育学の特徴: テキストマイニングによる国際比較2023

    • Author(s)
      Takunori Terasawa
    • Journal Title

      関東甲信越英語教育学会学会誌

      Volume: 37 Pages: 29-42

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Identifying key grammatical errors of Japanese English as a foreign language learners in a learner corpus: Toward focused grammar instruction with data-driven learning2023

    • Author(s)
      Mizumoto Atsushi and Watari Yoichi
    • Journal Title

      Asia Pacific Journal of Corpus Research

      Volume: 4(1) Pages: 25-42

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「個別最適な学び」の何が問題か2022

    • Author(s)
      亘理 陽一
    • Journal Title

      学校教育研究

      Volume: 37 Pages: 70-83

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] East Asia and English language speakers: a population estimation through existing random sampling surveys2022

    • Author(s)
      Takunori Terasawa
    • Journal Title

      Asian Englishes

      Volume: Online First Issue: 1 Pages: 84-105

    • DOI

      10.1080/13488678.2023.2191410

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] What made primary English education in Japan different from the global trend? A policy process analysis2022

    • Author(s)
      Takunori Terasawa
    • Journal Title

      Linguistics and Education

      Volume: 71 Pages: 101084-101084

    • DOI

      10.1016/j.linged.2022.101084

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Does the pandemic hamper or boost the necessity for an international language? A survey on English use frequency among Japanese workers2022

    • Author(s)
      Takunori Terasawa
    • Journal Title

      International Journal of the Sociology of Language

      Volume: Online First Issue: 281 Pages: 161-185

    • DOI

      10.1515/ijsl-2021-0122

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 誰がためにGIGAの鐘はなる2022

    • Author(s)
      亘理 陽一
    • Journal Title

      教育

      Volume: 923 Pages: 5-12

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学校英語教育に関する科学的根拠生成のためのアウトカム指標の検討 : 「主体的に学習に取り組む態度」に焦点を当てて2022

    • Author(s)
      酒井英樹
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 51 Pages: 85-92

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] What Could the Statistical Synthesis of Research Findings Contribute to the Disciplined Inquiry for Education?2021

    • Author(s)
      YAMAMORI KOYO、OKADA RYO、YAMADA TSUYOSHI、WATARI YOICHI、KUMAI SHOTA、OKADA KENSUKE、SAWADA EISUKE、ISHII TERUMASA
    • Journal Title

      The Annual Report of Educational Psychology in Japan

      Volume: 60 Issue: 0 Pages: 192-214

    • DOI

      10.5926/arepj.60.192

    • NAID

      130008116964

    • ISSN
      0452-9650, 2186-3091
    • Year and Date
      2021-03-30
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Reproducibility in Foreign Language Teaching Research: Rejecting the Naïve Perspective and Supporting the Pursuit2021

    • Author(s)
      草薙 邦広、鬼田 崇作、亘理 陽一
    • Journal Title

      広島外国語教育研究

      Volume: 24 Issue: 24 Pages: 179-195

    • DOI

      10.15027/50455

    • NAID

      120006960233

    • ISSN
      1347-0892
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2026443

    • Year and Date
      2021-03-01
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Web survey data on the use of the English language in the Japanese workplace2021

    • Author(s)
      Takunori Terasawa
    • Journal Title

      World Englishes

      Volume: 0 Issue: 4 Pages: 715-731

    • DOI

      10.1111/weng.12574

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本人就労者の英語使用頻度: ウェブパネル利用の質問紙調査に基づいて2021

    • Author(s)
      寺沢拓敬
    • Journal Title

      関西学院大学社会学部紀要

      Volume: 137 Pages: 167-197

    • NAID

      120007163814

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 英語教育研究の当たり前を見直す2021

    • Author(s)
      亘理陽一
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 70(11) Pages: 22-23

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校に通いながらのサイボーグ: 英語とどう関わっていくか2023

    • Author(s)
      亘理陽一
    • Organizer
      第52回中部地区英語教育学会岐阜大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 英語教育政策の分析枠組みを考える2023

    • Author(s)
      寺沢拓敬
    • Organizer
      中部地区英語教育学会岐阜大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本の英語教育の学術トレンド:社会学的考察2023

    • Author(s)
      寺沢拓敬
    • Organizer
      LET関西 春季大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] What kind of skill-integrated language activities are effective in improving English proficiency?2023

    • Author(s)
      Watari, Yoichi, Morita, Mitsuhiro, & Mizumoto, Atsushi
    • Organizer
      The 32nd Conference of the European Second Language Association
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] What do you mean by “Do you like learning English?2023

    • Author(s)
      Morita, Mitsuhiro, Watari, Yoichi, & Mizumoto, Atsushi
    • Organizer
      The 32nd Conference of the European Second Language Association
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 英語教師が言語アセスメントについて知りたいことが知りたい: Kremmel & Harding (2020)に基づくパイロット調査2023

    • Author(s)
      亘理陽一
    • Organizer
      外国語教育メディア学会関西支部メソドロジー研究部会2023年度第1回研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] スマート・イナフ・エデュケーションは可能か: 教育DXの教育方法学的検討2023

    • Author(s)
      亘理陽一
    • Organizer
      日本教育法学会第53回定期総会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本の英語教育の学術的トレンド分析:海外学会および日本語教育学会との比較2022

    • Author(s)
      寺沢拓敬
    • Organizer
      関東甲信越英語教育学会全国大会(オンライン大会)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本の英語教育の学術的トレンド:テキストマイニングによる自由研究発表要旨の分析2022

    • Author(s)
      寺沢拓敬
    • Organizer
      全国英語教育学会全国大会(オンライン大会)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 「新自由主義=グローバル化」観から問い直す小学校英語2022

    • Author(s)
      寺沢拓敬
    • Organizer
      小学校英語教育学会全国大会 (オンライン大会)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業スタンダードの「あいだ」と装い2022

    • Author(s)
      亘理 陽一
    • Organizer
      日本教育方法学会 第58回大会(山口大学、ハイフレックス)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 英語教育のロジスティックスから見える将来像2022

    • Author(s)
      草薙 邦広
    • Organizer
      シンポジウム「日本の英語教育の将来:新しい時代の教育と外国語授業のイノベーション」)第47回全国英語教育学会北海道研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] フォーラム:ろう・難聴児者に対するこれからの英語教育の話をしよう2022

    • Author(s)
      岡典栄, 寺沢拓敬, 安東明珠花, Martin DaleHench, 富田望, 児玉英之
    • Organizer
      第8回言語文化教育研究学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 英語教育政策のあり方:拙著『小学校英語のジレンマ』を中心に2022

    • Author(s)
      寺沢拓敬
    • Organizer
      新英語教育研究会関東ブロック研究集会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 英語教育研究でエビデンスを「つくる」:メタ分析、再現性、追試2022

    • Author(s)
      浦野研
    • Organizer
      大学英語教育学会北海道支部・日本コミュニケーション学会北海道支部・北海道英語教育学2021年度合同研究会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 学会はエビデンスに基づく教育にどのように取り組むべきか?2021

    • Author(s)
      草薙邦広, 寺沢拓敬, 酒井英樹
    • Organizer
      第21回小学校英語教育学会関東・埼玉大会. オンライン開催
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] エビデンスに基づく小学校英語に関する基礎概念の整理2021

    • Author(s)
      寺沢拓敬, 草薙邦広
    • Organizer
      第21回小学校英語教育学会関東・埼玉大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 社会学と「同解釈を導く研究結果が得られる可能性」2021

    • Author(s)
      寺沢拓敬
    • Organizer
      シンポジウム「外国語教育研究の再現可能性2021」
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本人就労者の英語使用頻度:ウェブ調査(2021年)の統計的補正による推計2021

    • Author(s)
      寺沢拓敬
    • Organizer
      全国英語教育学会2021年大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 〈学術的〉英語政策研究のあり方2021

    • Author(s)
      寺沢拓敬
    • Organizer
      大学英語教育学会(JACET)北海道支部 2021年度支部大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ウェブ調査をはじめとした非確率標本の補正:英語教育における意識調査・実態調査への応用2021

    • Author(s)
      寺沢拓敬
    • Organizer
      中部地区英語教育学会 2021年大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 今後の言語政策研究に必要な論点:英語教育政策研究を事例に2021

    • Author(s)
      寺沢拓敬
    • Organizer
      言語政策学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校英語教育に関する科学的根拠生成のためのアウトカム指標の検討―「知識・技能」に焦点を当てて―2021

    • Author(s)
      酒井英樹
    • Organizer
      第21回小学校英語教育学会関東・埼玉大会. オンライン開催
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 中高における文法指導の在り方2021

    • Author(s)
      工藤洋路
    • Organizer
      筑波大学大学院英語教育学サブプログラム第2回フォーラム
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 第21回英語教育「なんでだろう?」座談会2021

    • Author(s)
      亘理陽一・草薙邦広・寺沢拓敬・浦野研・工藤洋路
    • Organizer
      関東甲信越英語教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 英語教育のエビデンス2021

    • Author(s)
      亘理 陽一、草薙 邦広、寺沢 拓敬、浦野 研、工藤 洋路、酒井 英樹
    • Total Pages
      220
    • Publisher
      研究社
    • ISBN
      9784327411053
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] どうする、小学校英語?2021

    • Author(s)
      大津 由紀雄、亘理 陽一
    • Total Pages
      360
    • Publisher
      慶應義塾大学出版会
    • ISBN
      9784766427882
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] 英語教育エビデンス科研

    • URL

      https://www.watariyoichi.net/research/themes/ebee/

    • Related Report
      2021 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi