• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and Analysis of Evaluation Dataset for Learner Corpus Studies

Research Project

Project/Area Number 20H01282
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionKobe University

Principal Investigator

Ishikawa Shin'ichiro  神戸大学, 大学教育推進機構, 教授 (90320994)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥13,000,000 (Direct Cost: ¥10,000,000、Indirect Cost: ¥3,000,000)
Fiscal Year 2022: ¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2021: ¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Keywords学習者コーパス / 書き言葉 / 話し言葉 / アジア圏 / 評価 / テスティング / 母語話者中心主義 / 学習者コーパス研究 / 産出評価 / ルーブリック / 分析的評価 / 全体的評価 / 自動採点 / ICNALE / 発話 / 作文 / 計量モデル / 自動評価
Outline of Research at the Start

本研究の概要は,①学習者作文・発話に対する国際評価データ(ICNALE Rating Module)の収集・公開・分析,②ELF話者判断に基づくGWSの事例抽出,③GWSの言語特性抽出(低評価サンプルと有意差を示す特性のうち,汎L1的特性を抽出),④言語指標によるGWS推定モデル開発(語彙頻度等の説明変数から目的変数としての評価値を推定する回帰モデルと高低評価サンプルを区別する判別モデルを作成),⑤現場で活用できるGWS目標設定(学習段階別に予測される各指標値の量的位置付けを示し,教師による評価,学習者による自己診断を補助する資料としてフィードバックする)の5点である。

Outline of Final Research Achievements

In this project, we collected evaluation data of Asian learners' L2 English outputs (140 speeches/essays) from 160 raters with varied backgrounds in terms of L1, nationality, occupation, and English proficiency. The collected data was released as the ICNALE Global Rating Archive, which is one of the world's largest rating data sets. After the release of the initial versions (v1.0 and v2.0), the ICNALE GRA v2.1 was released in March 2024. The data were used to publish a book (2023) and articles in several overseas journals (2023-2024).Also, international symposia were organized (2020/2024).

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の意義は3点に要約できる。1点目は、研究者が広く共有できるリソースとして、評価データセットが公開されたことである。本データはL2学習者研究の発展に寄与しうる。2点目は、少数の母語話者が決定していたL2産出の評価の現場に、非母語話者を含む世界の英語使用者の集合知という新概念を導入したことである。従来の評価研究に内在していた母語話者中心主義を批判的に再考させる契機となりうる。3点目は、従来の学習者コーパス研究、とくに、中間言語対照分析(CIA)において、絶対的参照基準とされていた母語話者産出に代え、多数の評価者によって共通して支持される非母語話者産出を新基準にする可能性を示したことである。

Report

(4 results)
  • 2023 Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • Research Products

    (46 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Journal Article (11 results) (of which Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 4 results) Presentation (21 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results,  Invited: 13 results) Book (7 results) Remarks (3 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Int'l Joint Research] University of Manitoba(カナダ)

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Chiang Rai Rajabhat University(タイ)

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] National University/Ateneo de Manila University(フィリピン)

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] Lexicogrammar of the L2 English Essays Written by Asian College Students: A Corpus-Based Study2024

    • Author(s)
      Shin'ichiro ISHIKAWA
    • Journal Title

      The Journal of Asia TEFL

      Volume: 21(1) Issue: 1 Pages: 102-121

    • DOI

      10.18823/asiatefl.2024.21.1.7.119

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Effects of Raters’ L1s, Assessment Experiences, and Teaching Experiences on their Assessment of L2 English Speeches: A Study Based on the ICNALE Global Rating Archives2023

    • Author(s)
      Shin'ichiro ISHIKAWA
    • Journal Title

      LEARN Journal: Language Education and Acquisition Research Network

      Volume: 16(2) Pages: 411-428

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 韓国学習者の日本語動詞獲得モデル:学習者総体モデルとの比較― 「多言語母語の日本語学習者横断コーパス」の絵描写作文を用いた検証 ―2021

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Journal Title

      日本語教育研究(韓国日語教育学会)

      Volume: 56 Pages: 37-54

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 英語学習者コーパス構築:ICNALEプロジェクトの展開-作文・発話の収集から学習者コーパス研究の「ネクストステップ」へ-2021

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Journal Title

      国立国語研究所第6回学習者コーパスワークショップ&シンポジウム「コーパス研究の醍醐味」講演録

      Volume: NA Pages: 21-41

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] Vocabulary usage among Asian EFL learners during speech: a corpus-based quantitative analysis of the effects of L1 type, L2 proficiency and task type2021

    • Author(s)
      Ishikawa Shin'ichiro
    • Journal Title

      PSU Research Review

      Volume: 5 Issue: 1 Pages: 1-19

    • DOI

      10.1108/prr-01-2021-0003

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 絵描写作文課題におけるL2日本語学習者の動詞使用と習熟度の関係―I-JASの SW1課題データの計量的概観―2021

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Journal Title

      統計数理研究所共同研究リポート

      Volume: 444 Pages: 1-22

    • NAID

      120006975762

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] L2 English Learners' Performance in Persuasion Role-Plays: A Learner-Corpus-Based Study2021

    • Author(s)
      Shin'ichiro ISHIKAWA
    • Journal Title

      International Journal of Computer-Assisted Language Learning and Teaching

      Volume: 11(2) Issue: 2 Pages: 66-83

    • DOI

      10.4018/ijcallt.2021040105

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 計量的言語研究の現状と展望:検証型研究と探索型研究の界面2021

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Journal Title

      看護研究

      Volume: 54(1) Pages: 10-17

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] Aim of the ICNALE GRA Project : Global Collaboration to Collect Ratings of Asian Learners' L2 English Essays and Speeches from an ELF Perspective2020

    • Author(s)
      Shin'ichiro ISHIKAWA
    • Journal Title

      Learner Corpus Studies in Asia and the World

      Volume: 5 Pages: 121-144

    • DOI

      10.24546/81012494

    • NAID

      120006942795

    • ISSN
      2187-6746
    • Year and Date
      2020-12-21
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 日本語・中国語・韓国語・英語母語話者の日本語発話における形容詞使用実態 ―I-JASに基づく調査―2020

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Journal Title

      日本語学習者コーパス「I-JAS」完成記念シンポジウム予稿集

      Volume: N/A Pages: 27-34

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 習得研究の資料としての学習者コーパスの可能性と課題:計量研究におけるコーパスデータの制約性をめぐって2020

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Journal Title

      第二言語としての日本語の習得研究

      Volume: 23 Pages: 138-144

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] The ICNALE Learner Corpus Project: For the Analysis of Asian Learners' L2 English2023

    • Author(s)
      Shin'ichiro ISHIKAWA
    • Organizer
      Beijing Foreign Studies University, Corpus Research Group Seminar No 136
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Corpora and Word Lists: How to Choose Academic Words2022

    • Author(s)
      Shin'ichiro Ishikawa
    • Organizer
      The 24th Research Seminar of the Research Station for Innovative & Global Tertiary English Education (IGTEE), UEC Tokyo
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] コーパス研究におけるジャンル・トピック・シチュエーション・タスク2022

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Organizer
      シンポジウム「話題とコーパスと日本語教育」
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Re-examination of Learners’ L2 Speech Fluency: A Study Based on the Multimodal Learner Corpus Module2021

    • Author(s)
      Shin'ichiro Ishikawa
    • Organizer
      3rd New Trends in Foreign Language Teaching
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学習者コーパスと産出評価 ICNALE GRAプロジェクトの狙い2021

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Organizer
      全国英語教育学会第46回長野研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Asian L2 English Learners’ Use of -ly Adverbials in Different Types of Speech Tasks2021

    • Author(s)
      Shin'ichiro Ishikawa
    • Organizer
      The 9th Brno Conference on Linguistics Studies in English
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Linguistic Features of Good Essays and Not So Good Essays A Study Based on the Data from the ICNALE GRA Module2021

    • Author(s)
      Shin'ichiro Ishikawa
    • Organizer
      The 19th Asia TEFL Int’l Conference 2021
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 英語学習者コーパス構築:作文・発話収集のネクストステップ2021

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Organizer
      第6回国立国語研究所学習者コーパスワークショップ
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 学習者コーパスデータを用いた中間言語対照分析:可能性と課題2021

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Organizer
      東京外国語大学川口裕司先生科研「言語変異に基づくフランス語、日本語、トルコ語の対照中間言語分析」2021年度第1回研究会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] コーパスを用いた英語教育の新しい展開―指導から評価まで―2021

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Organizer
      令和3年度大阪大学マルチリンガル教育センター公開講座「英語教育オンラインセミナー」
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] コーパス言語データからの情報抽出2021

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Organizer
      一般社団法人デジタルトランスフォーメーション研究機構連続セミナー
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 多次元分析法(MD法)による学術論文の言語特性分析―コンピュータ工学系論文とコンピュータ援用言語学習系論文の比較―2021

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Organizer
      ESPシンポジウム2021「ジャンルとしての工学英語―理論と実践-」
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 絵描写作文課題におけるL2日本語学習者の動詞使用と習熟度の関係―I-JASのSW1課題データの計量的概観―2021

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Organizer
      統計数理研究所「言語と統計2021」
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語・中国語・韓国語・英語母語話者の日本語発話における形容詞使用実態 ―I-JASに基づく調査―2020

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Organizer
      国立国語研究所「I-JAS」完成記念シンポジウム
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 習熟度+産出+産出評価=? ―学習者コーパス研究の新展開―2020

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Organizer
      LCSAW (Learner Corpus Studies in Asia and the World) 2020
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] MMRオープンフォーラム:計量的言語研究の現状と展望―検証型研究と探索型研究の界面―2020

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Organizer
      第6回日本混合研究法学会年次大会(JSMMR2020)シンポジウム
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 学習者コーパスを用いた発話研究の展望:L2英語学習者とL2日本語学習者を事例として2020

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Organizer
      日本語OPI研究会第104回定例研究会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 言語研究における有意性検定の今後の動向を考える2020

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Organizer
      学習者コーパス研究会第7回例会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Language and Body Language in L2 English Speech: A Study Based on the Learners’ Interview Corpus2020

    • Author(s)
      Shin'ichiro ISHIKAWA
    • Organizer
      2020 KATE International Conference
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本語絵描写作文課題における使用動詞を手掛かりとした発達の段階性および習熟度推定の可能性―I-JASのSW1課題データを使った検証―2020

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Organizer
      統計数理研究所言語系共同研究グループ合同発表会「言語と統計2020」
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Influence of L1, L2 Proficiency, and Task Types on Lexical Features of L2 Speeches by English Learners in Asia ― A Study Based on the ICNALE Spoken Dialogue ―2020

    • Author(s)
      Shin'ichiro ISHIKAWA
    • Organizer
      1st International Symposium on Applied Linguistics Research Language Studies: Practical Implications for the Society
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] ベーシックコーパス言語学(第2版改訂版)2023

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Total Pages
      277
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      4823410939
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 『ジャンルとしての工学英語ー理論と実践ー』2021

    • Author(s)
      編】石川有香/【著】石川 有香/Judy Noguchi/石川 慎一郎/松田 真希子/竹井 智子/福永 淳/小野 義正(全7名)
    • Total Pages
      244
    • Publisher
      大学教育出版
    • ISBN
      9784866921419
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] Intercontinental Dialogue on Phraseology 4: Reproducible language units from an interdisciplinary perspective2021

    • Author(s)
      【編】Joanna Szerszunowicz 【著】 Shin'ichiro Ishikawa/ Wolfgang Mieder/ Julia Miller 他全34名
    • Total Pages
      540
    • Publisher
      University of Bialystok Publishing House
    • ISBN
      9788374316934
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 『ベーシックコーパス言語学(第2版)』2021

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Total Pages
      277
    • Publisher
      ひつじ書房
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 『ジャンルとしての工学英語ー理論と実践ー』2021

    • Author(s)
      【編】石川有香/【著】石川有香/Judy Noguchi/石川慎一郎/松田真希子/竹井智子/福永淳/小野義正
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      大学教育出版
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] Focus on Language: Challenging Language Learning and Language Teaching in Peace and Global Education2020

    • Author(s)
      【編】Olivier Mentz & Kasia Papaja 【著】Ishikawa, Shin'ichiro, Jean-Marc Dewaele他全20名
    • Total Pages
      401
    • Publisher
      LIT Verlag
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 『コーパス研究の展望』2020

    • Author(s)
      石川慎一郎/長谷部陽一郎/住吉誠
    • Total Pages
      273
    • Publisher
      開拓社
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks] ICNALE Project Site

    • URL

      https://language.sakura.ne.jp/icnale/

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] ICNALEプロジェクトページ

    • URL

      http://language.sakura.ne.jp/icnale/

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] ICNALE Website

    • URL

      http://language.sakura.ne.jp/icnale/

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] LCSAW20202020

    • Related Report
      2020 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi