• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Assessing reproducibility in foreign language education research and creation of new research domains

Research Project

Project/Area Number 20H01284
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionDoshisha University

Principal Investigator

Kida Shusaku  同志社大学, 文学部, 准教授 (00611807)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 廣森 友人  明治大学, 国際日本学部, 専任教授 (30448378)
山内 優佳  広島大学, 外国語教育研究センター, 准教授 (40781365)
草薙 邦広  県立広島大学, 地域創生学部, 准教授 (60782620)
磯田 貴道  立命館大学, 文学部, 教授 (70397909)
大和 知史  神戸大学, 大学教育推進機構, 教授 (80370005)
水本 篤  関西大学, 外国語学部, 教授 (80454768)
星野 由子  千葉大学, 教育学部, 准教授 (80548735)
徳岡 大  高松大学, 発達科学部, 講師 (80780642)
亘理 陽一  中京大学, 国際学部, 教授 (90509241)
石井 雄隆  千葉大学, 教育学部, 准教授 (90756545)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥16,120,000 (Direct Cost: ¥12,400,000、Indirect Cost: ¥3,720,000)
Fiscal Year 2022: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥6,760,000 (Direct Cost: ¥5,200,000、Indirect Cost: ¥1,560,000)
Fiscal Year 2020: ¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
Keywords外国語教育 / 再現可能性 / 追試
Outline of Research at the Start

外国語教育の研究結果は,教え方や教材の選択など,実際の教育場面における意思決定に直接的に影響を与えるものである。そのため,過去の研究結果が同じ研究手続きによって再現されるかどうかを確かめることは重要な研究上の営みとなる。本研究は,外国語教育の主要な研究領域(4技能,文法指導,語彙学習,動機づけ,学習方略)における代表的な先行研究の追試を行い,その再現可能性を検証するものである。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research project is to examine the reproducibility of the results of major previous studies in various fields of foreign language education research. Although it is important in empirical research to examine the reproducibility of the results of previous studies, such attempts have been insufficient so far in this field.
In this study, we examined the reproducibility and previous studies using the Bayesian analysis framework. As a result, it was shown that, although there were some minor cases where the original research results were not reproduced, most of the major research results were reproduced.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

外国語教育に関する研究結果は、現実の教育場面における意思決定に直接的に結びつく可能性があるため、研究結果の再現可能性を問うことは研究の本質そのものである。本研究プロジェクトの結果、外国語教育研究においては、様々な領域で先行研究の主要な結果は再現されることが示された。これらの先行研究で用いられている研究方法は、各領域で一般的な研究手法であることから、本プロジェクトで再現可能性を検証する対象とはなっていない他の先行研究においても、同様の結果が得られることが期待でき、現実の教育実践における意思決定に有効な情報を提供しているであろうことが示された。

Report

(4 results)
  • 2023 Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • Research Products

    (35 results)

All 2024 2023 2022 2021 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Journal Article (15 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Peer Reviewed: 10 results,  Open Access: 12 results) Presentation (13 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 3 results) Book (3 results) Remarks (1 results)

  • [Int'l Joint Research] King Faisal University(サウジアラビア)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Macao Polytechnic University(中国)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Northern Arizona University(米国)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] Revisiting the construct validity of Self-regulating Capacity in Vocabulary Learning Scale: The confirmatory composite analysis (CCA) approach2024

    • Author(s)
      Alamer, A., Mizumoto, A., Teng, M. F.
    • Journal Title

      Applied Linguistics

      Volume: - Pages: 1-17

    • DOI

      10.1093/applin/amae023

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Understanding growth mindset, self-regulated vocabulary learning, and vocabulary knowledge2024

    • Author(s)
      Teng, F. M., Mizumoto, A., & Takeuchi, O.
    • Journal Title

      System

      Volume: - Pages: 103255-103255

    • DOI

      10.1016/j.system.2024.103255

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Validation of metacognitive knowledge in vocabulary learning and its predictive effects on incidental vocabulary learning from reading2024

    • Author(s)
      Teng, F., & Mizumoto, A.
    • Journal Title

      International Review of Applied Linguistics in Language Teaching

      Volume: -

    • DOI

      10.1515/iral-2023-0294

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 学校英語教育の目的論を再考する: 社会的環境と構成的発達段階の視点から2024

    • Author(s)
      亘理陽一
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 53 Pages: 89-94

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] スマート・イナフ・エデュケーションは可能か: 教育DXの教育方法学的検討2024

    • Author(s)
      亘理陽一
    • Journal Title

      日本教育法学会年報

      Volume: 53 Pages: 66-76

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] データサイエンス時代の外国語教育研究2023

    • Author(s)
      石井雄隆
    • Journal Title

      早稲田日本語教育学

      Volume: 35 Pages: 1-10

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] Identifying key grammatical errors of Japanese English as a foreign language learners in a learner corpus: Toward focused grammar instruction with data-driven learning2023

    • Author(s)
      Mizumoto, A., & Watari, Y.
    • Journal Title

      Asia Pacific Journal of Corpus Research

      Volume: 4 Pages: 25-42

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Enhancement and Adaptation2022

    • Author(s)
      亘理 陽一
    • Journal Title

      Theory and Practice of Education

      Volume: 17 Issue: 0 Pages: 14-22

    • DOI

      10.24470/tpe.17.0_14

    • ISSN
      1349-8266, 2432-9134
    • Year and Date
      2022-03-31
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Calculating the Relative Importance of Multiple Regression Predictor Variables Using Dominance Analysis and Random Forests2022

    • Author(s)
      Mizumoto Atsushi
    • Journal Title

      Language Learning

      Volume: 73 Issue: 1 Pages: 161-196

    • DOI

      10.1111/lang.12518

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Promoting computationally reproducible research in applied linguistics: Recommended practices and considerations2022

    • Author(s)
      In'nami Yo、Mizumoto Atsushi、Plonsky Luke、Koizumi Rie
    • Journal Title

      Research Methods in Applied Linguistics

      Volume: 1 Issue: 3 Pages: 100030-100030

    • DOI

      10.1016/j.rmal.2022.100030

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Tasting the robustness of a word recognition study (Kida, 2016) with mixed effect models2022

    • Author(s)
      鬼田崇作
    • Journal Title

      同志社大学英語英文学研究

      Volume: 103 Issue: 103 Pages: 25-43

    • DOI

      10.14988/00029022

    • ISSN
      02861291
    • URL

      https://doshisha.repo.nii.ac.jp/records/29023

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 外国語の語彙習得:その理論と実践について考える2022

    • Author(s)
      鬼田崇作
    • Journal Title

      KELES Journal

      Volume: 7 Issue: 0 Pages: 6-11

    • DOI

      10.18989/keles.7.0_6

    • ISSN
      2423-8732, 2433-5479
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] What Could the Statistical Synthesis of Research Findings Contribute to the Disciplined Inquiry for Education?2021

    • Author(s)
      YAMAMORI KOYO、OKADA RYO、YAMADA TSUYOSHI、WATARI YOICHI、KUMAI SHOTA、OKADA KENSUKE、SAWADA EISUKE、ISHII TERUMASA
    • Journal Title

      The Annual Report of Educational Psychology in Japan

      Volume: 60 Issue: 0 Pages: 192-214

    • DOI

      10.5926/arepj.60.192

    • NAID

      130008116964

    • ISSN
      0452-9650, 2186-3091
    • Year and Date
      2021-03-30
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 英語教育研究の当たり前を見直す2021

    • Author(s)
      亘理 陽一
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 70 Pages: 22-23

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 外国語教育研究の再現可能性:素朴な認識の拒絶と追求姿勢の擁護2021

    • Author(s)
      草薙邦広・鬼田崇作・亘理陽一
    • Journal Title

      広島外国語教育研究

      Volume: 24 Pages: 179-195

    • NAID

      120006960233

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] 外国語教育研究における再現可能性の検証:ベイズ統計を用いた再分析・直接的追試・概念的追試2023

    • Author(s)
      鬼田崇作
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(LET)第62回(2023年度)全国研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] ベイズ統計による再現可能性の検証2023

    • Author(s)
      草薙邦広
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(LET)第62回(2023年度)全国研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] リーディング:Qian(2002)の再計算2023

    • Author(s)
      星野由子
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(LET)第62回(2023年度)全国研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] スピーキング研究における追試2023

    • Author(s)
      磯田貴道・大和知史
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(LET)第62回(2023年度)全国研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] リスニング研究:Vandergrift(1997)の概念的追試2023

    • Author(s)
      山内優佳
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(LET)第62回(2023年度)全国研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] What kind of skill-integrated language activities are effective in improving English proficiency?2023

    • Author(s)
      Watari, Yoichi, Morita, Mitsuhiro, & Mizumoto, Atsushi
    • Organizer
      The 32nd Conference of the European Second Language Association
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] What do you mean by “Do you like learning English?2023

    • Author(s)
      Morita, Mitsuhiro, Watari, Yoichi, & Mizumoto, Atsushi
    • Organizer
      The 32nd Conference of the European Second Language Association
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 英語教師が言語アセスメントについて知りたいことが知りたい: Kremmel & Harding (2020)に基づくパイロット調査2023

    • Author(s)
      亘理陽一
    • Organizer
      外国語教育メディア学会関西支部メソドロジー研究部会2023年度第1回研究会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校に通いながらのサイボーグ: 英語とどう関わっていくか2023

    • Author(s)
      亘理陽一
    • Organizer
      第52回中部地区英語教育学会岐阜大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] スマート・イナフ・エデュケーションは可能か: 教育DXの教育方法学的検討2023

    • Author(s)
      亘理陽一
    • Organizer
      日本教育法学会第53回定期総会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 外国語教育研究における分析の再生可能性を高めるために2022

    • Author(s)
      水本篤
    • Organizer
      外国語教育研究における再現可能性の検証と新たな研究領域の創出」2022年度シンポジウム「再現可能な外国語教育研究のために」
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 外国語の語彙習得ーその理論と実践について考えるー2021

    • Author(s)
      鬼田崇作
    • Organizer
      関西英語教育学会(KELES)2021年度(第27回)研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] エンハンスメントとアダプテーション: 外国語の授業づくりにおけるデジタルテクノロジーの可能性と課題2021

    • Author(s)
      亘理陽一
    • Organizer
      第57回日本教育方法学会大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] Developing and disseminating data analysis tools for open science. In L. Plonsky (Ed.), Open Science in Applied Linguistics2024

    • Author(s)
      Mizumoto, A
    • Total Pages
      697
    • Publisher
      Applied Linguistics Press
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 外国語教育研究ハンドブック【増補版】―研究手法のより良い理解のために―2023

    • Author(s)
      竹内理・水本篤(編著)
    • Total Pages
      434
    • Publisher
      松柏社
    • ISBN
      9784775402948
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 英語教育のエビデンス: これからの英語教育研究のために2021

    • Author(s)
      亘理陽一・草薙邦広・寺沢拓敬・浦野研・工藤洋路・酒井英樹
    • Total Pages
      220
    • Publisher
      研究社
    • ISBN
      9784327411053
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] 外国語教育教育研究の再現可能性

    • URL

      https://www.eigoreproducibility.com/

    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi