• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a parallel corpus of example sentences in eight languages for beginner and intermediate learners with a view to pluri- and multilingual education

Research Project

Project/Area Number 20H01285
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

Iwasaki Katsumi  広島大学, 外国語教育研究センター, 教授 (70232650)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 平手 友彦  広島大学, 人間社会科学研究科(総), 教授 (10314709)
山本 孝子  広島大学, 外国語教育研究センター, 准教授 (10746879)
吉満 たか子  広島大学, 外国語教育研究センター, 准教授 (20403511)
荒見 泰史  広島大学, 人間社会科学研究科(総), 教授 (30383186)
GARCIA CARLOS (ガルシア カルロス)  広島大学, 外国語教育研究センター, 准教授 (30817169)
青木 利夫  広島大学, 人間社会科学研究科(総), 教授 (40304365)
崔 真碩  広島大学, 人間社会科学研究科(総), 准教授 (50587243)
J・J Lauer  広島大学, 外国語教育研究センター, 准教授 (70263639)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥13,390,000 (Direct Cost: ¥10,300,000、Indirect Cost: ¥3,090,000)
Fiscal Year 2022: ¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2021: ¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Keywordse-ラーニング / コンピュータ支援外国語学習(CALL) / 自己発見型学習(EL) / プロジェクト型学習(PBL) / 多言語コーパス / 複言語・多言語教育 / 外国語学習 / 他言語コーパス
Outline of Research at the Start

本研究では、多様性を持った言語学習や多言語教育に資するため、CEFR(ヨーロッパ共通言語参照枠)におけるA1からB1レベルに相当する初・中級段階の学習者でも使用可能な日・英・独・仏・西・露・中・韓の8言語例文パラレルコーパスを開発し、これをインターネット上の学習者用コーパスとして公開し、広く国内外の外国語学習者・外国語教育関係者に提供する。また、検索結果を基に自習用・授業用のワークシートを簡単に作成・印刷できる教材作成機能を加える。さらに、本コーパスのような多言語型教材の特性を利用した自己発見型学習活動やデータ駆動型学習(DDL)のモデルを開発し、その効果を検証する。

Outline of Final Research Achievements

A parallel corpus consisting of 13,900 sets of example sentences (total number of example sentences: approximately 111,200) in eight languages (English, German, Japanese, French, Korean, Chinese, Spanish, and Russian) for beginners and intermediate learners has been created and published online. Each sentence in the corpus was created using one of the content words (verb, adjective, noun) classified as A1 to B1 of the six-level criteria for language proficiency in the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR). Alongside this corpus, a site for creating worksheets using the search results and an online editing system for this corpus have been developed.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究により、文脈から意味を読み取ったり、作文のための表現例を捜したり、単語の使い方を調べたりして自ら答を見つけていく自己発見型学習や、DDL(データ駆動型学習)を組み込んだアクティブ・ラーニングを、初・中級段階の学習者においても、多くの言語で実施することが可能になった。また、コミュニケーションで多用される高頻度の用例をコロケーション(イディオムを含めた語の配列)の形で列挙して提供することにより、オンライン学習においてこれまで、重点が置かれてこなかった表現(作文・発話)能力の向上にも貢献できるようになった。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • Research Products

    (32 results)

All 2023 2022 2021 2020 Other

All Journal Article (12 results) (of which Peer Reviewed: 12 results,  Open Access: 10 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 2 results) Book (3 results) Remarks (5 results)

  • [Journal Article] A Parallel Corpus of Example Sentences for Beginners and Intermediate-Level Learners: PARC∞2023

    • Author(s)
      岩崎 克己
    • Journal Title

      広島外国語教育研究

      Volume: 26 Issue: 26 Pages: 137-153

    • DOI

      10.15027/53525

    • ISSN
      1347-0892
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2026469

    • Year and Date
      2023-03-01
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A Study on Pronunciation Acquisition of Beginners in German: Based on a Questionnaire Survey2023

    • Author(s)
      吉満 たか子
    • Journal Title

      広島外国語教育研究

      Volume: 26 Issue: 26 Pages: 155-170

    • DOI

      10.15027/53526

    • ISSN
      1347-0892
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2026470

    • Year and Date
      2023-03-01
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本人SFL学習者によるスペイン語会話における逸脱したターンテイキング2023

    • Author(s)
      GARCIA RUIZ-CASTILLO, Carlos
    • Journal Title

      広島外国語教育研究

      Volume: 26 Issue: 26 Pages: 105-121

    • DOI

      10.15027/53523

    • ISSN
      1347-0892
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2026467

    • Year and Date
      2023-03-01
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A Parallel Corpus of Example Sentences in Eight Languages for Beginners and Intermediate Learners2022

    • Author(s)
      岩崎 克己
    • Journal Title

      広島外国語教育研究

      Volume: 25 Issue: 25 Pages: 181-198

    • DOI

      10.15027/51969

    • ISSN
      1347-0892
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2026456

    • Year and Date
      2022-03-01
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Integration Courses for Migrants and Refugees in Germany under the Coronavirus Pandemic2022

    • Author(s)
      吉満 たか子
    • Journal Title

      広島外国語教育研究

      Volume: 25 Issue: 25 Pages: 199-210

    • DOI

      10.15027/51970

    • ISSN
      1347-0892
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2026457

    • Year and Date
      2022-03-01
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A Report on Online Examinations in Chinese Language Courses for Beginners2022

    • Author(s)
      山本 孝子
    • Journal Title

      広島外国語教育研究

      Volume: 25 Issue: 25 Pages: 211-220

    • DOI

      10.15027/51971

    • ISSN
      1347-0892
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2026458

    • Year and Date
      2022-03-01
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Aspects of English Language Teaching in Japanese Universities2022

    • Author(s)
      LAUER Joe
    • Journal Title

      広島外国語教育研究

      Volume: 25 Issue: 25 Pages: 61-76

    • DOI

      10.15027/51961

    • ISSN
      1347-0892
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2026448

    • Year and Date
      2022-03-01
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] スペイン語会話研究のための日本人SFL学習者による話し言葉コーパスの作成2022

    • Author(s)
      GARCIA RUIZ-CASTILLO Carlos
    • Journal Title

      広島外国語教育研究

      Volume: 25 Issue: 25 Pages: 155-170

    • DOI

      10.15027/51967

    • ISSN
      1347-0892
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2026454

    • Year and Date
      2022-03-01
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Teaching Chinese During the Coronavirus Pandemic in 2021: Improving Classes by using Hiroshima University’s Teaching Assistant System2022

    • Author(s)
      荒見 泰史
    • Journal Title

      広島外国語教育研究

      Volume: 25 Issue: 25 Pages: 221-237

    • DOI

      10.15027/51972

    • ISSN
      1347-0892
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2026459

    • Year and Date
      2022-03-01
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Preparations for a Vocabulary Survey on Japanese Beginning Learners of German: Adjektiv2021

    • Author(s)
      岩崎克己
    • Journal Title

      広島外国語教育研究

      Volume: 24 Issue: 24 Pages: 127-140

    • DOI

      10.15027/50451

    • NAID

      120006960237

    • ISSN
      1347-0892
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2026439

    • Year and Date
      2021-03-01
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Integration of the TOEIC® Speaking and Writing Tests into English Language Courses for Liberal Arts Education2021

    • Author(s)
      AMANO, Shuichi; DAVIES, Walter; FRASER, Simon; LAUER, Joe; SELWOOD, Jaime; TAKITA, Fuyuko
    • Journal Title

      広島外国語教育研究

      Volume: 24 Issue: 24 Pages: 1-14

    • DOI

      10.15027/50443

    • NAID

      120006960245

    • ISSN
      1347-0892
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2026431

    • Year and Date
      2021-03-01
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Japanese University Students’ Attitudes toward and Usage of Facebook in English Classes: The Implications2021

    • Author(s)
      BINGE Gavin; LAUER, Joe; HOUGHAM, Daniel
    • Journal Title

      広島外国語教育研究

      Volume: 24 Issue: 24 Pages: 89-107

    • DOI

      10.15027/50449

    • NAID

      120006960239

    • ISSN
      1347-0892
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2026437

    • Year and Date
      2021-03-01
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 8言語例文パラレルコーパス(日独英仏露西韓中)開発の現状と課題2022

    • Author(s)
      岩崎克己
    • Organizer
      ドイツ語情報処理学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Las interrupciones en la conversacion en espanol de estudiantes japoneses de ELE2022

    • Author(s)
      GARCIA RUIZ-CASTILLO, Carlos
    • Organizer
      日本・スペイン・ラテンアメリカ学会 (CANELA)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Dinamica de grupos e interaccion entre pares en la ensenanza en linea del espanol como lengua extranjera en el contexto universitario japones2022

    • Author(s)
      GARCIA RUIZ-CASTILLO, Carlos
    • Organizer
      32. Congreso Internacional de ASELE
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 初・中級学習者用8言語 例文パラレルコーパスの開発2022

    • Author(s)
      岩崎 克己
    • Organizer
      科研成果中間報告会 兼 公開研究会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 初修中国語オンライン定期試験の実践報告2022

    • Author(s)
      山本 孝子
    • Organizer
      2021年度 外国語教育研究センター教育実践研究報告
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] スペイン語のオンライン授業 -目標言語だけでどこまで教えられるか-2022

    • Author(s)
      GARCIA RUIZ-CASTILLO Carlos
    • Organizer
      2021年度外国語教授法オンライン研修会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Classroom Management in Real-Time Online Teaching2022

    • Author(s)
      GARCIA RUIZ-CASTILLO Carlos
    • Organizer
      2021年度 外国語教育研究センター教育実践研究報告
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] コロナ禍におけるドイツの移民・難民のための統合コース2021

    • Author(s)
      吉満 たか子
    • Organizer
      関西大学独逸文学会第113回研究発表会2021
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 先住民教育に見る「征服の不条理」2021

    • Author(s)
      青木利夫
    • Organizer
      専修大学人文科学研究所公開講座(Zoom開催)1521「メキシコ征服」再考
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] ドイツ語のオンデマンド型授業 ― 学生はどのように受講したか ―2021

    • Author(s)
      吉満たか子
    • Organizer
      2020年度 外国語教育研究センター教育実践研究報告会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 「学習方略」12020

    • Author(s)
      吉満たか子
    • Organizer
      日本独文学会ドイツ語教育部会主催 ドイツ語教員養成・研修講座
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「学習方略」22020

    • Author(s)
      吉満たか子
    • Organizer
      日本独文学会ドイツ語教育部会主催 ドイツ語教員養成・研修講座
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Book] いいね!スペイン語2 コンパクト版2023

    • Author(s)
      フアン・カルロス・モヤノ・ロペス、カルロス・ガルシア・ルイス・カスティージョ、 廣康好美
    • Total Pages
      92
    • Publisher
      朝日出版
    • ISBN
      9784255551401
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] いいね!スペイン語 コンパクト版2022

    • Author(s)
      フアン・カルロス・モヤノ・ロペス、カルロス・ガルシア・ルイス・カスティージョ、 廣康好美
    • Total Pages
      80
    • Publisher
      朝日出版
    • ISBN
      9784255551289
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] コロナ禍の言語教育:広島大学外国語教育研究センターによるオンライン授業の実践2021

    • Author(s)
      森田光宏 榎田一路 岩崎克己 鬼田崇作 阪上辰也 高橋有加 TANABE, Julia DAVIES, Walter 中川篤 HARTING, Axel FRASER, Simon 吉満たか子
    • Total Pages
      327
    • Publisher
      溪水社
    • ISBN
      9784863275539
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks] パラレルコーパスPARC8検索システム

    • URL

      https://parc.lang.hiroshima-u.ac.jp/

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] PARC8例文編集システム

    • URL

      https://parc.lang.hiroshima-u.ac.jp/login

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] 多言語学習者のためのワークシートクラフター(教材作成システム)

    • URL

      https://worcm.lang.hiroshima-u.ac.jp/

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] 8言語パラレルコーパスPARC8(学習者用インターフェイス 試用版)

    • URL

      https://parc.lang.hiroshima-u.ac.jp/

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] Touch The Number 1000(8言語対応版)

    • URL

      https://lang.hiroshima-u.ac.jp/ttn1000/

    • Related Report
      2020 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi