• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Comparative International Study for Developing a Model of Language-Learning Strategies in Plurilingual Education

Research Project

Project/Area Number 20H01294
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionChubu University

Principal Investigator

Fukaya Keisuke  中部大学, 現代教育学部, 教授 (10425027)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 吉川 龍生  慶應義塾大学, 経済学部(日吉), 教授 (30613369)
関山 健治  中部大学, 人間力創成教育院, 准教授 (40331186)
王 林鋒  大阪教育大学, 連合教職実践研究科, 准教授 (70806322)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥13,390,000 (Direct Cost: ¥10,300,000、Indirect Cost: ¥3,090,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2020: ¥7,020,000 (Direct Cost: ¥5,400,000、Indirect Cost: ¥1,620,000)
Keywords複言語教育 / 複文化教育 / 学習方略 / 自律学習 / 英語教育 / 中国語教育 / フランス語教育 / 辞書引き学習 / 複言語主義 / 複言語学習 / 学習方略モデル / 外国語教育 / 国際比較教育 / 欧州共通言語参照枠 / イギリスにおける言語教育 / シンガポールにおける言語教育 / 多言語教育 / 共通学習方略モデル / 欧州言語共通参照枠 / 第二言語教育 / 第三言語教育 / 中学校英語教育 / 高等学校中国語教育 / 日本語教育
Outline of Research at the Start

小学校外国語教育が日本で本格的に始まった。一方で言語学習に対する動機づけや学習方略の問題は課題として残されたままである。本研究は、複言語学習において国や言語を超えた言語間共通学習方略モデルとして期待される「辞書引き学習」に期待される動機づけと学習方略の有効性について、国際比較教育実践を通して明らかにすることを目的とする。具体的には、①日本、イギリス、シンガポールの学校においてJBモデルを導入し、②第一言語学習、第二言語学習、第三言語学習の実践からデータ収集を行い、③データ分析を通して、JBモデルの動機付けと方略の有効性について明らかにし、④汎用的言語間共通学習方略モデルを確立することを目指す。

Outline of Final Research Achievements

The progression of global society has led to a growing interest among language educators in bilingualism and multilingualism and language autonomy learning. Therefore, we have developed a 'generic vocabulary learning strategy model' based on the concepts of 'multi-language and multi-cultural competence' and 'autonomous learning' of the CEFR (Common European Framework for Reference of Languages), which has influenced the framework of language education theory internationally. Aiming to construct an autonomous 'general-purpose vocabulary learning strategy model', the 'dictionary drawing learning' was introduced, experimented and verified in three countries in Europe (UK) and Asia (Japan and Singapore), which have early childhood education to higher education, multiple language education and multiple different cultures, with the aim of developing a 'JB model' of 'dictionary drawing learning'.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

グローバル社会の進展で言語教育の在り方が議論される中で、一国の中で様々な言語と文化が通用する社会から、一人一人の中に複数の言語能力や複数の文化への理解がある社会への転換が欧州評議会で議論され、CEFRが示された。しかしながら、欧州以外のCEFRの受容は、評価枠組みのみを断片的に受容するのみであり、その中核的な概念である「複言語・複文化主義」や「自律学習」は十分に咀嚼されていない。こうした問題を打開するために、様々な国や言語や学校種を乗り越えて国際社会で汎用的に用いることができる「共通語彙学習方略モデル」の開発を行った。こうした比較研究は学術的に他に類を見ず、国際社会的には、大きな意義を有する。

Report

(4 results)
  • 2023 Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 8 results,  Open Access: 8 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 高等学校での実践データに基づく 中国語「辞書引き学習」導入パッケージ2024

    • Author(s)
      吉川龍生、荻野友範、深谷圭助
    • Journal Title

      中国語教育

      Volume: 22

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 日本の中学校英語科における辞書引き学習実践ー石垣市立I中学校の場合ー2024

    • Author(s)
      深谷圭助、吉川龍生、王林鋒、関山健治、高原かおる、赤嶺祥子、仲山恵美子、西原啓世
    • Journal Title

      現代教育学部紀要

      Volume: 16 Pages: 27-37

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 中学校英語科における辞書引き学習実践に関する研究2023

    • Author(s)
      深谷圭助、吉川龍生、王林鋒、関山健治、廣千香、水本良恵
    • Journal Title

      現代教育学部紀要

      Volume: 15 Pages: 51-61

    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 複言語主義に基づく英国の小学校におけるフランス語辞書引き学習の実践2023

    • Author(s)
      深谷圭助、吉川龍生、王林鋒、関山健治、Sian Cafferkey、Janet Adsett
    • Journal Title

      現代教育学研究紀要

      Volume: 17 Pages: 13-23

    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] イギリスの公立小学校における辞書引き学習の導入と教師の学び2022

    • Author(s)
      深谷 圭助、吉川 龍生、関山 健治
    • Journal Title

      現代教育学部紀要

      Volume: 14 Pages: 27-35

    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 高等学校の中国語授業における辞書引き学習導入実践 ー紙の辞書とオンラインツール活用の試みーー2022

    • Author(s)
      荻野友範, 吉川龍生, 深谷圭助
    • Journal Title

      慶應義塾外国語教育研究

      Volume: 18 Pages: 41-66

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 高等学校の中国語授業における辞書引き学習導入実践 : 紙の辞書とオンラインツール活用の試み2021

    • Author(s)
      荻野友範、吉川龍生、深谷圭助
    • Journal Title

      慶應義塾外国語教育研究

      Volume: 18 Pages: 44-66

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] イギリスの小学校英語教育におけるJB(辞書引き学習)モデル導入事例に関する考察2020

    • Author(s)
      深谷 圭助、吉川 龍生、王 林鋒、関山 健治
    • Journal Title

      複言語・多言語教育研究

      Volume: 8 Pages: 151-160

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 複言語主義に基づく汎用的言語学習方略モデルの開発 -日英初等中等学校における辞書引き学習の実践-2023

    • Author(s)
      深谷圭助
    • Organizer
      日本教育方法学会第59回大会(慶応義塾大学)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] A supplemental package of vocabulary teaching tools for improving autonomous learning and metacognitive abilities in Chinese language education: Integrating paper dictionaries and digital technology2023

    • Author(s)
      Yoshikawa Tatsuo, Fukaya Keisuke
    • Organizer
      英国中国語教育学会(BCLTS)年次国際会議
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 高等学校での実践データに基づく中国語「辞書引き学習」導入パッケージ2023

    • Author(s)
      吉川龍生,荻野友範,深谷圭助
    • Organizer
      中国語教育学会 第21回全国大会(2023年度)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 高等学校での実践データに基づく中国語「辞書引き学習」導入パッケージ2023

    • Author(s)
      吉川龍生、荻野友範、深谷圭助
    • Organizer
      中国語教育学会第21回全国大会(東海大学)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] A Supplemental pakage of vocabrary teaching tools for improving autonomous learning 一得s員Chinese Language education: Integrating paper dictionaries and digital technology2023

    • Author(s)
      Tatsuo Yoshikawa
    • Organizer
      British Chinese Language Teaching Society
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 中学校英語科における辞書引き学習実践に関する研究 -ヨーロッパ言語共通参照枠の理念に対応した汎用的な自己調整学習の実践・検証-2022

    • Author(s)
      深谷圭助
    • Organizer
      日本教育方法学会第58回大会(山口大学)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校英語科における辞書引き学習実践に関する研究 ―ヨーロッパ言語共通参照枠の理念に対応した汎用的な自己調整学習の実践・検証―2022

    • Author(s)
      深谷圭助
    • Organizer
      日本教育方法学会第58回大会(山口大学)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 中国語辞書引き学習の導入実践報告2022

    • Author(s)
      吉川龍生
    • Organizer
      第39回高等学校中国語教育研究会全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Japanese "Jishobiki" from British teacher's interpretation2021

    • Author(s)
      Keisuke Fukaya, Tatsuo Yoshikawa, Linfeng Wang, Kenji Sekiyama & Edmund Lim
    • Organizer
      The World Association of Lesson Studies (WALS) International Conference
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] イギリスの公立小学校における辞書引き学習の導入と教師の学び2021

    • Author(s)
      深谷圭助
    • Organizer
      日本教育方法学会第57回大会(宮城教育大)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] A Collaborative Case Study of Effects of Common Language Learning Strategy Model in English Classes at a Junior High School in Japan2021

    • Author(s)
      Linfeng Wang, Yuko Takeishi, Keisuke Fukaya, Tatsuo Yoshikawa, Kenji Sekiyama
    • Organizer
      The World Association of Lesson Studies (WALS) International Conference
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 世界に広がる辞書引き学習-汎用的語彙学習方略モデルの開発ー2024

    • Author(s)
      深谷圭助、吉川龍生、関山健治、王林鋒、ジャネット・アドセット、ショーン・カッファーキ、ディン・ヂャ、アイーシャ・シャウル・ハミド、スフェンヂ・イブラヒム、リザル・ジャイラニ、ロザナ・モハンマド・ザイード、ノール・アイーシャ・ハサン他
    • Total Pages
      384
    • Publisher
      三省堂
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 外国語教育を変えるために2022

    • Author(s)
      境 一三, 山下一夫, 吉川龍生, 縣由衣子
    • Total Pages
      186
    • Publisher
      三修社
    • ISBN
      9784384060294
    • Related Report
      2021 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi