Leveraging the Japan-Korea Collaborative for Peace and Disarmament Education: Evidence-based Education Program Development, Implementation, and Evaluation
Project/Area Number |
20H01634
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09010:Education-related
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Research Institution | International Christian University |
Principal Investigator |
Sasao Toshiaki 国際基督教大学, 教養学部, 特任教授 (10296791)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
全 炳徳 長崎大学, 情報データ科学部, 教授 (10264201)
笹岡 幹子 (西村幹子) 国際基督教大学, 教養学部, 教授 (20432552)
玉井 航太 北海商科大学, 商学部, 准教授 (20710635)
吉田 文彦 長崎大学, 核兵器廃絶研究センター, 教授 (30800007)
瀬戸崎 典夫 長崎大学, 情報データ科学部, 准教授 (70586635)
中村 桂子 長崎大学, 核兵器廃絶研究センター, 准教授 (90646100)
青木 浩幸 国際基督教大学, 教養学部, 助教 (90826439)
林 徳仁 南山大学, 国際教養学部, 講師 (80914275)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥17,030,000 (Direct Cost: ¥13,100,000、Indirect Cost: ¥3,930,000)
Fiscal Year 2022: ¥5,330,000 (Direct Cost: ¥4,100,000、Indirect Cost: ¥1,230,000)
Fiscal Year 2021: ¥5,460,000 (Direct Cost: ¥4,200,000、Indirect Cost: ¥1,260,000)
Fiscal Year 2020: ¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
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Keywords | peace education / disarmament education / college students / Japan-Korea relations / program evaluation / curriculum development / 平和教育 / 日韓関係 / プログラム評価 / diversity / 平和・軍縮敎育 / 教育学的視座 / program development / 軍縮教育 / 教育心理学 |
Outline of Research at the Start |
北朝鮮の核武装宣言の結果、朝鮮半島のみならず北東アジアに地政学的不安定をもたらしているばかりではなく、関係諸国内の市民生活への影響も懸案されている。こうした状況に対応するため、教育分野においては従来の「平和教育」に加えて、核リスク緩和、さらには非核化を念頭においた「軍縮教育」を組み合わせ、相乗的な教育効果を高める理論的枠組みやプログラム方法・評価論、教材開発に基づく「平和・軍縮教育」の重要性が高まっている。国際基督教大学平和研究所(PRI)と長崎大学核兵器廃絶研究センター(RECNA)は、韓国・日本の青年向けの「平和・軍縮教育」を共同企画し、厳格なプログラム評価を実施する。
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Outline of Final Research Achievements |
Given the goal of formulating, implementing, and evaluating peace education programs among Japanese and Korean university students, several methods of inquiry revealed some new findings: (1) conceptual and methodological issues in designing mutually agreeable programs across two cultures, (2) viable programs would be possible even with differences in historical perceptions and approaches, and (3) policy provisions were made on peace and disarmament education.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
このプロジェクトの意義は、社会科学的な見地から、韓国と日本では言語や歴史認識の違いがあるにもかかわらず、二国間の平和教育プログラムを開発することが可能であったということである。
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Report
(4 results)
Research Products
(2 results)