• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

International collaborative research on developing and evaluating professionalism related to youth support work

Research Project

Project/Area Number 20H01636
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionHosei University

Principal Investigator

平塚 眞樹  法政大学, 社会学部, 教授 (10224289)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 横井 敏郎  北海道大学, 教育学研究院, 教授 (40250401)
岡 幸江  九州大学, 人間環境学研究院, 教授 (50294856)
南出 吉祥  岐阜大学, 地域科学部, 准教授 (70593292)
木戸口 正宏  北海道教育大学, 教育学部, 講師 (90405093)
原 未来  滋賀県立大学, 人間文化学部, 准教授 (90760603)
宮崎 隆志  北海道大学, 教育学研究院, 名誉教授 (10190761)
乾 彰夫  東京都立大学, 人文科学研究科, 客員教授 (90168419)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥17,160,000 (Direct Cost: ¥13,200,000、Indirect Cost: ¥3,960,000)
Fiscal Year 2023: ¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Fiscal Year 2022: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2021: ¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Keywords若者支援 / ユースワーク / ストーリーテリング / ドキュメンテーション / 専門職評価 / ストーリーテリング(Storytelling) / Storytelling / Documentation / 専門職性
Outline of Research at the Start

本研究では、若者支援・ユースワークを対象として、これまでの研究経過から導き出した<Storytelling(実践の語り)からDocumentation(実践記録)へ>という仮説モデルの検証を、日本、イギリス、フィンランド、デンマークをフィールドとして実施する。
各国において、実践を語り聴き合う場(Storytelling)を開催し、実践記録を作成し読みあう場(Documentation)、省察の場(Reflection)を経て、上記モデルが、実践者を育成し、実践の社会的評価を促進する観点から有する可能性と課題を明らかにする。そしてモデルの精緻化を図ることを課題としている。

Outline of Annual Research Achievements

本研究は、これまでの研究経過で構築してきた国内外のネットワークを基盤として、若者支援者の専門性を育成すると同時に若者支援の専門性に依拠した実践評価を促進する手法を、研究者と実践者の協働で開発することを目的としている。より具体的には、ここまでの共同研究プロセスを経て仮説的に構築した<Storytelling(実践の語り)からDocumentation(実践記録)へ>手法モデルを、日本とヨーロッパ(イギリス、フィンランド、デンマーク等)において試行検証、精緻化を図ることを通じて、若者支援者の専門性の育成と、その専門性に見合った実践評価の促進に寄与し、加えて、若者支援を含めた「枠づけ」の弱い教育・支援領域(インフォーマル教育)の高度化にも寄与する学問的知見の導出をめざしている。
前年度は国内における上記手法モデルの試行、検証を中心に進め、ウェブサイトの公開、書籍の刊行をおこなったが、本年度はその成果も踏まえて、イギリス、フィンランドを訪問し、現地の研究協力者との協働のあり方について協議を進めた。特にイギリスにおいて、中心的な研究協力者であるTania de St. Croix(King's College London)氏との協議・準備を経て「Collaboration: sharing stories of youth work in the UK and Japan A half-day meeting in September 2023」と題するワークショップを2023年9月に開催し、今後イギリス側の本研究協力者になる可能性があるメンバー10名あまりと日本側メンバー10数名(オンライン参加含む)で、日本側のここまでの取組を紹介するとともに、ユースワークにおけるstorytellingの可能性をめぐる討議を深めた。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

コロナウィルスの拡大により海外渡航制限が続き、当初予定した海外研究協力者との協働について多少の遅れがあったが、2023年度においては当初予定の取組を海外でも進めることができたため。

Strategy for Future Research Activity

今後は、23年度に実施したイギリス側と日本側の合同ワークショップを踏まえて、イギリス側の中心的な研究協力者であるTania de St. Croix(Kings College London)氏との協議を重ねながら、イギリス側の共同研究参加者・団体を確定していき、イギリスにおける<Storytelling(実践の語り)からDocumentation(実践記録)へ>手法モデルの試行、検証を日本側メンバーと協働して進めていく。またフィンランドについては、2023年度末前後に、現地における中心的な研究協力者の定年退職があったため、継承者とあらためて関係を築きながら協議を進めていく予定である。

Report

(3 results)
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2023 2022 2021 2020 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (9 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Open Access: 3 results,  Peer Reviewed: 4 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 3 results) Book (4 results) Remarks (2 results)

  • [Int'l Joint Research] King's College London(英国)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「社会教育士」の登場と社会教育職員養成の新展開」2023

    • Author(s)
      岡幸江
    • Journal Title

      日本教師教育学会年報

      Volume: 32 Pages: 83-93

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ユースワークという育ちの場2022

    • Author(s)
      平塚眞樹
    • Journal Title

      教育

      Volume: 920 Pages: 76-81

    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 北海道の夜間中学と基礎教育保障のこれからを考える ─シンポジウムの質疑とまとめ─2022

    • Author(s)
      横井敏郎・遠藤知恵子
    • Journal Title

      The Journal of the JASBEL

      Volume: 6 Issue: 0 Pages: 226-233

    • DOI

      10.32281/jasbel.6.0_226

    • ISSN
      2433-3921
    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 高校内居場所カフェとは何か―3つの側面からの把握―2022

    • Author(s)
      横井敏郎
    • Journal Title

      早稲田キャリア教育研究

      Volume: 13 Pages: 58-60

    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 居場所に根ざし「社会」をつくる2022

    • Author(s)
      木戸口正宏
    • Journal Title

      教育

      Volume: 920 Pages: 82-87

    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] Community learning that fosters parties involved through collaboration between schools and community2022

    • Author(s)
      Sachie Oka
    • Journal Title

      KNU The Journal of Educational Research

      Volume: 36 Pages: 41-60

    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 若者の大人への移行と社会保障:就業と離家・家族形成をめぐる日英比較2021

    • Author(s)
      乾彰夫、樋口明彦、佐野正彦、平塚眞樹、堀健志、三浦芳恵、Andy Biggart
    • Journal Title

      社会政策

      Volume: 13-1 Pages: 120-131

    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] コロナ禍において障害児とその家族が直面した困難-「生存」と「発達」保障をめぐる政治と構造2021

    • Author(s)
      木戸口正宏
    • Journal Title

      唯物論研究年誌

      Volume: 26 Pages: 54-75

    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Rethinking “Community Learning”: From the Perspective of “Communality” in Community Education2020

    • Author(s)
      岡幸江
    • Journal Title

      THE JAPANESE JOURNAL OF EDUCATIONAL RESEARCH

      Volume: 87 Issue: 4 Pages: 558-571

    • DOI

      10.11555/kyoiku.87.4_558

    • NAID

      130008105813

    • ISSN
      0387-3161, 2187-5278
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 日本型公教育システムの揺らぎと新たな公教育改革論:「Society5.0」関連教育改革政策の検討2023

    • Author(s)
      横井敏郎
    • Organizer
      日本教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 3つの活動の交差としての高校内居場所カフェ2022

    • Author(s)
      横井敏郎
    • Organizer
      日本臨床教育学会第12回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ローカルな経験や思いを引き出す地域学習―暮らしと仕事の分断を超える離島の小中高一貫教育の事例からー2021

    • Author(s)
      岡幸江
    • Organizer
      International Conference on Community Engagement Educational Research
    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Book] 子ども白書2023(分担執筆:平塚眞樹「誰もがユースワークに参加できる社会~欧州の経験から」)2023

    • Author(s)
      日本子どもを守る会
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      かもがわ出版
    • ISBN
      9784780312812
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] ユースワークとしての若者支援2023

    • Author(s)
      平塚 眞樹、若者支援とユースワーク研究会
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      大月書店
    • ISBN
      9784272412655
    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Annual Research Report
  • [Book] 子ども・若者の居場所と貧困支援2023

    • Author(s)
      横井 敏郎
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      学事出版
    • ISBN
      9784761929091
    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Annual Research Report
  • [Book] 教育機会保障の国際比較2022

    • Author(s)
      横井 敏郎
    • Total Pages
      288
    • Publisher
      勁草書房
    • ISBN
      9784326251629
    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Annual Research Report
  • [Remarks] Youth Workを学ぶ場

    • URL

      https://www.learning-youthwork.com/

    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Annual Research Report 2020 Annual Research Report
  • [Remarks] King's hosts workshop

    • URL

      https://www.kcl.ac.uk/news/kings-hosts-workshop-to-explore-stories-of-youth-work-in-the-uk-and-japan

    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi