• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A comparative seven-country study of policy frameworks and teacher training for comprehensive sexuality education based on human rights and gender equity

Research Project

Project/Area Number 20H01641
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionOsaka University

Principal Investigator

ヤマモト ベバリーアン  大阪大学, 人間科学研究科, 教授 (10432436)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 杉田 映理  大阪大学, 人間科学研究科, 准教授 (20511322)
友川 幸  信州大学, 学術研究院教育学系, 准教授 (30551733)
小笠原 理恵  大阪大学, 人間科学研究科, 助教 (70814375)
MAWER Kim  大阪大学, グローバルイニシアティブセンター, 特任研究員 (80795633)
大谷 順子  大阪大学, 人間科学研究科, 教授 (90403930)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥16,510,000 (Direct Cost: ¥12,700,000、Indirect Cost: ¥3,810,000)
Fiscal Year 2020: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Keywords包括的性教育 / 人権とジェンダー平等 / SDGs / 比較研究 / ヘルスプロモーション
Outline of Research at the Start

性教育を「ジェンダー平等」と「人権」の観点から、健康的な生活を実現するためのポジティブ・アプローチで捉える包括的性教育(Comprehensive Sexuality Education、以下CSE)の普及は、国連持続可能な開発目標SDGsに直結する世界規模で取組むべき優先課題である。
本研究は日本・中国・フィリピン・ラオス・ネパール・フランス・イギリスの7地域を対象に、1)公的文書における性教育の枠組みを明らかにし、2)CSE実践の第一段階である人材育成の実態調査を行い、3)政策と実践の整合性あるいは齟齬を探りつつ、最終的に4)CSEを阻害・促進する要因を比較検討することを目的とする。

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2020-08-26  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi