Project/Area Number |
20H01642
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09020:Sociology of education-related
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Research Institution | Hiroshima University |
Principal Investigator |
Arimoto Akira 広島大学, 高等教育研究開発センター, 名誉教授 (00030437)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
金 良善 広島大学, 高等教育研究開発センター, 准教授 (10802861)
大膳 司 広島大学, 高等教育研究開発センター, 教授 (60188464)
黄 福涛 広島大学, 高等教育研究開発センター, 教授 (60335693)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥17,420,000 (Direct Cost: ¥13,400,000、Indirect Cost: ¥4,020,000)
Fiscal Year 2023: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2022: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2021: ¥6,500,000 (Direct Cost: ¥5,000,000、Indirect Cost: ¥1,500,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
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Keywords | 大学教員 / 社会サービス活動 / 講演 / 共同研究 / 外部委員会 / 大学教授職 / 研究生産性 / キャリア形成 / 社会貢献 / 順序ロジスティック回帰分析 / 知識基盤社会 / CAP型大学教授職 / STEM型大学教授職 / 国際比較研究 / 学部長 / 企業管理職員 / 地方自治体管理職員 / 将来像 / STEM / 国際比較 / 知識 / 教育方法 / 研究成果の特徴 / 管理運営 / 社会サービス / リーダーシップ / トップダウン / 同僚制 / CAP |
Outline of Research at the Start |
本研究は,大学教授職=academic profession(以下 AP と略)に関する約30年間の国際比較研究を基本的には踏襲する。すなわち,CAP-STEM 型APの全体像に関する知見を基礎に,新たな研究課題「ポストCAP-STEM 型AP」(以下,ポスト型AP と略)を究明する。すなわち、現在遂行中のCAP-STEM型APで分析した調査内容をふまえて、大学院生やポスドクを中心にAPの予期的社会化や学問的社会化を持続的に追求するのに加え,新たに,①ポスト型APの理念,②2つのR-T-Sネクサスの制度化,③学問生産性の現状と課題を質問紙調査と訪問調査に依拠して,国際比較的視点から解明する。
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Outline of Final Research Achievements |
Using data from a 2017 survey of Japanese academic profession, we analyzed the characteristics of university academic profession's social service activities and found three points. ①The amount of time spent on social service activities per week varied widely, from 0 hours to 65 hours, with the average number of hours being approximately 3 hours. ②The most frequent activities were "lectures," "joint research and publication," and "participation in external committees." ③The characteristics of academic profession who spend a lot of time engaged in social service activities are male, over 50 years old, and in the social sciences, agricultural sciences, and medicine/health sciences and the characteristics of their organizations were "there are competent leadership", "the organization's mission is emphasized" and "decisions are made through a collegial system".
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
日本の大学教員の主な専門的活動は、研究活動と教育活動であり、社会サービス活動は多くの大学教員にとってマイナーな活動である(平均1週間に3時間程度)。その中でも、主な社会サービス活動は、「講演」「共同研究や共同出版」「外部委員会への参加」であった。 社会サービス活動時間数が長い大学教員について調べたところ、50歳代以上のシニア男性教員で、専門分野は、社会科学系、農学系、医学・健康科学系であった。なお日本の大学教員の社会サービス活動が国際的に低調なことは、大学が社会との協力関係や国際化推進などの点でいまだ積極的段階を実現していない証左であるから、今後の大学改革や大学教員の意識改革を喚起する。
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