• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Comprehensive Study on University Student Learning in Contemporary Japan

Research Project

Project/Area Number 20H01647
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

HAMANAKA JUNKO  早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 教授 (00361600)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 吉田 文  早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 教授 (10221475)
山内 乾史  佛教大学, 教育学部, 教授 (20240070)
葛城 浩一  神戸大学, 大学教育推進機構, 准教授 (40423363)
大多和 直樹  お茶の水女子大学, 基幹研究院, 准教授 (60302600)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥12,220,000 (Direct Cost: ¥9,400,000、Indirect Cost: ¥2,820,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2021: ¥5,460,000 (Direct Cost: ¥4,200,000、Indirect Cost: ¥1,260,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Keywords学習時間 / 学習行動 / 大学生 / 高等教育改革 / 高大接続 / キャリア教育 / リカレント教育
Outline of Research at the Start

本研究では、学生の学習行動の構造を読み解くにあたって、【大学生調査パート】と【国際比較パート】の二つを柱に設定する。
【大学生調査パート】では、大学生や卒業生、高校教員へのインタビュー調査ならびに大規模な質問紙調査を実施し、現代大学生の学習行動のリアルを浮き彫りにする。【国際比較パート】では、近隣のアジアや「学生の学習時間」の比較対象として政策的にも取り上げられることが多い米国、そしてリカレント教育が発展している北欧への訪問調査を実施し、日本の現状を相対的に位置づけることを試みる。両パートの知見は適宜メンバー間で共有し、計画した調査がすべて終わったところで総合的な分析ならびに考察を展開する。

Outline of Final Research Achievements

This study consists of two parts: (1) a college student survey part and (2) an international comparison part.
(1) In the college student survey part, social science students from various types of institutions were interviewed from FY2020 to FY2022 about their studies before entering college, their situation when entering college, and their life after entering college. Eighty-six students were targeted. In addition, 6 students who do not specialize in the social sciences were also interviewed for the purpose of comparison. (2) For the international comparison part, a visit to the University of California, Berkeley in the United States was conducted in December 2022. Five university faculty members and three students were interviewed about the realities of U.S. student learning. Then, after April 2023, we brought the data from the above two parts together to examine the learning behavior of college students and consider the constraints.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

大学生の学習行動をえぐる従来の研究は、量的調査によるものがほとんどであり、したがって学習時間や知識能力の成長に関する変数の分布を左右する要因の特定に注力していたところがあった。それに対し、本研究は、丁寧な聞き取り調査を行い、その分析を軸としたため、学生たちがなぜ学習に意欲的に取り組み(意欲的に取り組まず)、成長するのか(成長しないのか)という点の動態的メカニズムに深く切り込むことができている。また米国調査からは、日本が「手本」としていた米国の大学が、必ずしも充実した教育環境を提供できていないことが明らかとなり、大学教育の限界を検討するための重要な情報を収集したと考えている。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2024 2023 2022 Other

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (2 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] Core Curriculum in Undergraduate Education in Japanese Universities ([Feature]Reconsidering Liberal Arts and Sciences )2024

    • Author(s)
      近田政博、山内乾史
    • Journal Title

      大學教育研究

      Volume: 32 Pages: 11-30

    • DOI

      10.24546/0100488353

    • Year and Date
      2024-03-31
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 大学教員とは何者なのか : ボーダーフリー大学教員に着目して2023

    • Author(s)
      葛城 浩一
    • Journal Title

      大学評価研究

      Volume: 22 Pages: 31-39

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 学生は「大学での学び」をどう語るか―4つの機関タイプで実施したインタビュー調査の分析2023

    • Author(s)
      濱中淳子, 葛城浩一, 山内乾史, 吉田文
    • Organizer
      日本教育社会学会第75回年次研究大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 質的データみる大学生の「成長」ーー選抜性による差異の検討2022

    • Author(s)
      濱中淳子・吉田文・山内乾史・葛城浩一
    • Organizer
      日本教育社会学会年次研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] リクルートワークス研究所「#大学生の日常調査」定量分析④~大学タイプによる「#大学生の日常」の違い

    • URL

      https://www.works-i.com/project/seminar/campuslife/detail005.html

    • Related Report
      2020 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi