• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Parental interventions for younger children that contribute to the fostering of digital citizenship - Focus on developmental stages

Research Project

Project/Area Number 20H01653
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Research InstitutionOchanomizu University

Principal Investigator

Sakamoto Akira  お茶の水女子大学, 理事・副学長 (00205759)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 笠原 章子 (七海陽)  相模女子大学, 学芸学部, 准教授 (50410494)
松尾 由美  江戸川大学, メディアコミュニケーション学部, 講師 (50711628)
田島 祥  東海大学, スチューデントアチーブメントセンター, 准教授 (60589480)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥17,290,000 (Direct Cost: ¥13,300,000、Indirect Cost: ¥3,990,000)
Fiscal Year 2023: ¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2022: ¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
Fiscal Year 2021: ¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Keywordsデジタル・シティズンシップ教育 / インターネット利用への教育的介入 / WEB調査 / パネル研究 / 保護者調査
Outline of Research at the Start

情報技術を責任を持って適切に利用できる人材(デジタル・シティズンシップ)を育成するためには、インターネットを利用開始する幼児期からインターネット利用に関する知識を伝えたり、適切な使い方について話し合うといった教育的介入が必要であると考える。そこで本研究では、幼児のインターネットに対する理解を発達段階に沿って整理し、それを踏まえて、幼児期に何をどのように教えれば発達に肯定的な影響を及ぼしうるのか調査によって明らかにする。得られた知見をもとに幼児期のデジタル・シティズンシップを育てるための保護者による教育的介入プログラムを開発することを最終目標としている。

Outline of Final Research Achievements

In this study, we conducted two longitudinal studies to examine children's understanding of the Internet at younger ages along their developmental stages (Study 1) and determine what and how to teach children to foster digital citizenship and thus positively influence their development (Study 2). The results indicated that children's understanding of the Internet and digital citizenship varied by school age. Furthermore, we found that parents explaining and discussing Internet use and digital citizenship with their children can lead to fostering of digital citizenship and appropriate Internet use, as well as positively influence development.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、低年齢の子どものインターネット理解やデジタル・シティズンシップ(デジタル技術の利用を通じて、社会に積極的に関与し、参加する能力)に関する知識や行動の現状について明らかにした。さらにインターネット利用やデジタル・シティズンシップについて保護者が子どもに説明したり話し合いをすることが有効であるという研究成果を基に、保護者が低年齢の子どもたちに何をどのように教えればよいのか提案した。これまでの低年齢の子どものインターネット利用に対する提言は、インターネット利用の制限が中心であったが、本研究では低年齢の子どもに対して制限ではない新たな関わりを提案した点に学術的・社会的意義があると考える。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • Research Products

    (22 results)

All 2024 2023 2022 2021 Other

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results) Presentation (16 results) Remarks (3 results)

  • [Journal Article] 保護者評定によるインターネット依存尺度の作成2024

    • Author(s)
      松尾由美・田島祥・坂元章
    • Journal Title

      Informatio(江戸川大学の情報教育と環境)

      Volume: 21

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 低年齢の子どものインターネット利用への保護者による技術的介入が子どものインターネット理解に及ぼす影響2023

    • Author(s)
      松尾由美・田島祥・坂元章
    • Journal Title

      Informatio(江戸川大学の情報教育と環境)

      Volume: 20 Pages: 61-68

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 低年齢の子どものインターネット理解と関連する要因2022

    • Author(s)
      松尾由美・田島祥・チェンシュ・坂元 章
    • Journal Title

      Informatio(江戸川大学の情報教育と環境)

      Volume: 19 Pages: 89-100

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 低年齢の子どものインターネット利用に対する保護者の介入行動 -デジタル・シティズンシップに関する子どもの知識や行動に対する保護者の理解との関連-2023

    • Author(s)
      田島 祥・松尾由美・坂元 章
    • Organizer
      AI時代の教育学会第5回年次大会(2023年度)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 低年齢の子どものインターネット利用に対する養育行動がインターネット依存に及ぼす影響- 子どもが家庭でのルールを守れなかったとき2023

    • Author(s)
      松尾由美・田島祥・坂元章
    • Organizer
      AI時代の教育学会第5回年次大会(2023年度)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 低年齢の子どものインターネット理解と適切な利用の関連2023

    • Author(s)
      松尾由美・田島祥・坂元章
    • Organizer
      日本心理学会第87回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 保護者評定によるインターネット依存尺度の作成(1) ―信頼性の検討―2023

    • Author(s)
      松尾由美・田島祥・坂元章
    • Organizer
      日本パーソナリティ心理学会第32回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 保護者評定によるインターネット依存尺度の作成(2) ―妥当性の検討―2023

    • Author(s)
      松尾由美・田島祥・坂元章
    • Organizer
      日本社会心理学会第64回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 低年齢の子どものICT機器の利用と保護者による介入2022

    • Author(s)
      田島 祥・松尾由美・坂元 章
    • Organizer
      AI時代の教育学会第4回年次大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 低年齢の子どものインターネット利用に対する技術的介入がインターネット理解に及ぼす影響2022

    • Author(s)
      松尾由美・田島祥・坂元章
    • Organizer
      日本社会心理学会第63回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 低年齢の子どものインターネット利用への保護者の関わりがインターネットトラブルに及ぼす影響ー子どもが家庭でのルールを守れなかったときー2022

    • Author(s)
      松尾由美・田島祥・坂元章
    • Organizer
      AI時代の教育学会第4回年次大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 低年齢の子どものインターネット利用に対する制限的介入がインターネット理解に及ぼす影響2022

    • Author(s)
      松尾由美・田島祥・坂元章
    • Organizer
      日本心理学会第86回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 低年齢の子どものデジタル・シティズンシップに対する理解に関する保護者調査2021

    • Author(s)
      田島 祥・松尾 由美・チェンシュ・坂元 章
    • Organizer
      日本教育工学会 2021年秋季全国大会(第39回大会)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 低年齢の子どものインターネット利用に対する保護者の介入行動 積極的介入行動と保護者及び子どもの属性との関連2021

    • Author(s)
      田島 祥・松尾 由美・チェンシュ・坂元 章
    • Organizer
      日本社会心理学会第62回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 低年齢の子どものインターネットに対する理解の発達的変化の検討(3) 学齢・性別・インターネットの利用時間とインターネットの存在と仕組みの理解との関連2021

    • Author(s)
      松尾由美・田島祥・チェンシュ・坂元 章
    • Organizer
      日本社会心理学会第62回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 低年齢の子どものインターネット利用に対する家庭での制限的介入2021

    • Author(s)
      松尾由美・田島祥・チェンシュ・坂元 章
    • Organizer
      AI 時代の教育学会第3回年次大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 低年齢の子どものインターネットに対する理解の発達的変化の検討(2) 子どものインターネットの存在と仕組みに関する保護者調査による検討2021

    • Author(s)
      松尾由美・田島祥・チェンシュ・坂元 章
    • Organizer
      日本心理学会第85回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 低年齢の子どものインターネットに対する理解の発達的変化の検討(1)プログラミング,用語および情報伝播への理解の実態に関する人口統計上の違い2021

    • Author(s)
      チェンシュ・松尾由美・田島祥・坂元 章
    • Organizer
      日本心理学会第85回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 低年齢の子どものインターネットに対する理解と保護者によるインターネット利用への介入行動との関連 ―技術的介入に関する検討―2021

    • Author(s)
      松尾由美・田島祥・チェンシュ・坂元 章
    • Organizer
      日本応用心理学会第87回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] 低年齢の子どもの デジタル・シティズンシップ育成のための 適切なインターネット利用に向けて

    • URL

      https://sites.google.com/edogawa-u.ac.jp/digital-citizenship/%E3%83%9B%E3%83%BC%E3%83%A0

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] AI時代の教育学会第5回年次大会優秀研究賞 松尾由美・田島祥・坂元章(2023,9)に対して

    • URL

      https://eduaiera.org/%e5%b9%b4%e6%ac%a1%e5%a4%a7%e4%bc%9a%e5%84%aa%e7%a7%80%e7%a0%94%e7%a9%b6%e8%b3%9e/

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] AI時代の教育学会第5回年次大会優秀研究賞 田島祥・松尾由美・坂元章(2023,9)に対して

    • URL

      https://eduaiera.org/%e5%b9%b4%e6%ac%a1%e5%a4%a7%e4%bc%9a%e5%84%aa%e7%a7%80%e7%a0%94%e7%a9%b6%e8%b3%9e/

    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi