• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

発展途上国の幼児教育における「遊びを通した学び」への転換過程とその効果の縦断研究

Research Project

Project/Area Number 20H01658
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

三輪 千明  広島大学, 人間社会科学研究科(国), 准教授 (00345852)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 浜野 隆  お茶の水女子大学, 基幹研究院, 教授 (00262288)
垂見 裕子  武蔵大学, 社会学部, 教授 (10530769)
谷口 京子  広島大学, 人間社会科学研究科(国), 准教授 (10773012)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Declined (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥8,580,000 (Direct Cost: ¥6,600,000、Indirect Cost: ¥1,980,000)
Fiscal Year 2023: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Keywords就学前教育 / 遊び / カンボジア / 幼児教育 / 遊びを通した学び / 発展途上国 / 効果 / 縦断研究 / モンゴル / ミャンマー
Outline of Research at the Start

研究の目的は、発展途上国の幼児教育における教師主導型から「遊びを通した学び」への転換過程とその効果について、モンゴルとミャンマーでの複数年にわたる縦断研究から明らかにすることである。その背景には、先進国とは異なる文脈での「遊びを通した学び」の理解と実践、および途上国の子どもの多面的発達に対する効果を検証する研究蓄積の乏しさがある。具体的には、「遊びを通した学び」導入の経緯と目的は何か、「遊びを通した学び」への転換はどのような過程を経て進むのか、「遊びを通した学び」は子どもの発達促進にどのような効果をもたらすのかという問いの答えを探る。研究成果は日本政府による幼児教育の国際協力にも活かされる。

Outline of Annual Research Achievements

本研究は途上国の幼児教育における教師主導から「遊びを通した学び」への転換過程とその効果について、モンゴルとミャンマーでの縦断研究から明らかにすることを目的としている。具体的な研究課題として、1.途上国における「遊びを通した学び」導入の経緯と目的は何か、2.途上国における「遊びを通した学び」への転換はどのような過程を経て進むのか、3.途上国における「遊びを通した学び」は幼児の発達促進にどのような効果をもたらすのか、という三つの研究設問の答えを探るものである。2022年度は政情不安のミャンマーに代わり、カンボジアを調査対象国に加え、上記の研究課題2と3に取り組む予定であった。実際、新型コロナウィルス感染に伴う渡航制限は2022年3月以降、徐々に緩和され、2022年度にようやく現地調査実施の展望が開けた。しかしながら、研究代表者は2022年5月より家庭の事情で勤務地を離れてテレワークを開始することとなり、同年10月以降は同様の理由で部分休業に入り、研究遂行が困難となった。そのような中でも、カンボジア人研究協力者の協力を得て、研究課題2に関する調査ツールの作成および現地調査を実施し、幼稚園教諭や保護者とのインタビューおよび保育観察のデータを収集した。現在、データの分析を進めており、2023年11月に学会発表を予定している。なお、2023年度の交付申請を辞退するとともに、2020年度交付の再繰越金と2021年度交付の繰越金、および2022年度交付の残金はすべて国庫へ返還した。

Research Progress Status

翌年度、交付申請を辞退するため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

翌年度、交付申請を辞退するため、記入しない。

Report

(3 results)
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2023 2022 2021 2020 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (4 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results,  Invited: 2 results)

  • [Int'l Joint Research] モンゴル国立教育大学(モンゴル)

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] サガイン国立教育大学(ミャンマー)

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] Effects of a Play-based Curriculum on Cognitive and Non-cognitive Development of Kindergarten Children in Myanmar: A Longitudinal Study2022

    • Author(s)
      Tin Nu Nu Wai and Miwa, C.
    • Journal Title

      International Journal of Early Childhood Education

      Volume: 29 Pages: 1-18

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] A Play-based Curriculum Introduced in Myanmar’s Kindergartens: An Analysis of Classroom Practices, Teachers’ Understanding, and Challenges2021

    • Author(s)
      Tin Nu Nu Wai and Miwa, Chiaki
    • Journal Title

      Studies in Education, Bulletin of the Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University

      Volume: 2 Pages: 284-293

    • NAID

      120007183731

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] カンボジアの農村幼児の就学レディネスと 小学校の入学・留年・卒業との関係2021

    • Author(s)
      三輪千明
    • Journal Title

      比較教育学研究

      Volume: 63 Pages: 90-111

    • NAID

      40022710280

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 保育の評価に関する一考察―カナダのEDIの実践からの示唆ー2021

    • Author(s)
      木戸啓子、三輪千明
    • Journal Title

      倉敷市立短期大学研究紀要

      Volume: 64 Pages: 1-10

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] System and Policies of Early Childhood Care and Education in Japan2023

    • Author(s)
      Miwa, C.
    • Organizer
      The 1st International Comparative Early Childhood Education Policy
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Background of the Introduction of a Play-based Curriculum in Mongolian Preschool Education: Analysis of interviews with key stakeholders2021

    • Author(s)
      Tin Nu Nu Wai, Batsaikhan, Javzandulam, and Miwa, Chiaki
    • Organizer
      The 42nd Annual Conference of the International Association of Early Childhood Education
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] An Analysis of Myanmar's Policies for Early Childhood Care and Development based on the SABER-ECD Framework2021

    • Author(s)
      Tin Nu Nu Wai and Miwa, Chiaki
    • Organizer
      The 57th Annual Conference of Japan Comparative Education Society
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] What did Asian Developing Countries Learn from Japan’s Early Childhood Care and Education through an International Training Program?2021

    • Author(s)
      Miwa, Chiaki
    • Organizer
      The 32nd Annual Conference of Japan International Education Society
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Japan’s Early Childhood Care and Education during the Pandemic: Challenges and emerging opportunities for quality improvement2021

    • Author(s)
      Miwa, Chiaki
    • Organizer
      The 2nd International Conference on Early Childhood Care Education and Parenting Regional Center for Early Childhood Care Education and Parenting (CECCEP), SEAMEO
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] An Analysis of Classroom Observations at Public Preschools and Community Preschools in Rural Cambodia2021

    • Author(s)
      Miwa, Chiaki
    • Organizer
      The 2nd Biennial Conference of Comparative Education Society of Cambodia
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Preschool Experience and their Impact on Socio-emotional Development at Age 14 in Rural Cambodia2020

    • Author(s)
      Miwa, C.
    • Organizer
      3rd World Council of Comparative Education Societies (WCCES) Symposium
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2023-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi