• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of an assessment and education program for foreign children in Japan to promote language acquisition and smooth the transition from ECE to elementary school education

Research Project

Project/Area Number 20H01660
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Research InstitutionTakasaki University of Health and Welfare

Principal Investigator

Okamoto Hiroko  高崎健康福祉大学, 人間発達学部, 教授 (80309442)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 吉永 安里  國學院大學, 人間開発学部, 准教授 (50714721)
佐々木 由美子  足利短期大学, その他部局等, 教授 (80742874)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥17,550,000 (Direct Cost: ¥13,500,000、Indirect Cost: ¥4,050,000)
Fiscal Year 2023: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2022: ¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2021: ¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Fiscal Year 2020: ¥5,330,000 (Direct Cost: ¥4,100,000、Indirect Cost: ¥1,230,000)
Keywords外国人児童 / 幼小接続 / 日本語教育 / 言語習得 / 指導と評価の一体化
Outline of Research at the Start

本研究では,あらゆる学習の基礎となる言語力の育成をめざし,幼児期において保育者が日常生活の中で観察を通して言語習得状況の把握と評価を行う指標を作成し,評価と指導を一体的に行う外国人児童に対する日本語教育の実践方法を開発する。
また,ヨーロッパを中心とする諸外国の幼小における言語習得に関する評価と指導の実際について現地にて調査をおこなう。
さらに,わが国における外国人集住地域の幼小の保育者・教師らと協働した課題解決に向けた実践的アプローチと,外国人児童のための幼小接続における円滑な言語教育実践プログラムの開発をおこなう。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to develop a practical language education program for non-native Japanese speaking children living in Japan to improve language skills as a foundation for learning and facilitate a smooth transition from early childhood education to elementary school education.
First, the problems faced by non-native Japanese-speaking parents and children were revealed. In addition, through observations of ECE and elementary school in multicultural settings in Europe and  Japan, it was suggested that providing continuous instruction according to each child's second language skills, creating a comfortable environment for children to speak their native language, and providing support to parents in their native language were important. Finally, based on these findings, we developed a scale for ECE teachers to assess non-native Japanese children's language abilities so that ECE teachers would be able to share the children's development with elementary school teachers.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では,外国人児童が直面する言語習得における課題に着目し,その不十分さがとくに小学校以降の学習に大きな影響を及ぼすことを明らかにし,その課題を克服するための方法として,幼児期において保育者が子どもの言語習得状況を把握し小学校以降の学習に繋げるための評価指標の試行版を作成した。また,多文化共生において先駆的な取り組みを行っている福井県越前市の多文化保育・教育の実践についてその意義を明らかにすることができた。
これらの研究成果によって,今後益々増加する外国人児童に対する具体的な言語教育の方法や多文化共生保育・教育のあり方を示すことができた点に学術的意義・社会的意義があると考える。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (11 results) (of which Open Access: 4 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (1 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 大泉町多文化保育・教育研究会第9回 シンポジウム報告2024

    • Author(s)
      佐々木由美子・岡本拡子・吉永安里
    • Journal Title

      足利短期大学研究紀要

      Volume: 44 Pages: 67-78

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 外国にルーツを持つ児童の課題 -大泉町子どもの生活実態調査の結果から2023

    • Author(s)
      岡本拡子・佐々木由美子・吉永安里
    • Journal Title

      健康福祉研究

      Volume: 20 Pages: 69-82

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 福井県越前市における多文化保育・教 育への取り組み2023

    • Author(s)
      佐々木由美子・岡本拡子・吉永安里
    • Journal Title

      足利短期大学研究紀要

      Volume: 43 Pages: 25-34

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 日本で学ぶ外国にルーツをもつ子どもたち2023

    • Author(s)
      佐々木由美子
    • Journal Title

      白梅学園大学子ど も学研究所「子ども学」

      Volume: 11 Pages: 133-150

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 言語教材のつながり2023

    • Author(s)
      吉永安里
    • Journal Title

      発達

      Volume: 44 (173) Pages: 13-18

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 福井県越前市における多文化保育・教育への取り組み2023

    • Author(s)
      佐々木由美子・岡本拡子・吉永安里
    • Journal Title

      足利短期大学研究紀要

      Volume: 43-1 Pages: 25-34

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 大泉町多文化保育・教育研究会第8回シンポジウム報告2023

    • Author(s)
      佐々木由美子・岡本拡子・吉永安里
    • Journal Title

      足利短期大学研究紀要

      Volume: 43 Pages: 89-94

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 貧困家庭の子どもに私たちができること2022

    • Author(s)
      岡本拡子
    • Journal Title

      月刊福祉

      Volume: 105-5 Pages: 12-14

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 大泉町「子どもの生活」実態調査報告 : 前回調査および家庭環境の比較から2022

    • Author(s)
      野田敦史・町田大輔・岡本拡子
    • Journal Title

      高崎健康福祉大学紀要

      Volume: 21 Pages: 197-208

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大泉町における学齢期の外国人児童に対する支援2021

    • Author(s)
      岡本 拡子
    • Journal Title

      Journal of Japanese Language Education for Children

      Volume: 4 Issue: 0 Pages: 4-14

    • DOI

      10.57412/kodomonihongo.4.0_4

    • ISSN
      2758-2787
    • Year and Date
      2021-12-29
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 外国人保育士のキャリア形成2021

    • Author(s)
      佐々木 由美子
    • Journal Title

      Journal of Japanese Language Education for Children

      Volume: 4 Issue: 0 Pages: 15-24

    • DOI

      10.57412/kodomonihongo.4.0_15

    • ISSN
      2758-2787
    • Year and Date
      2021-12-29
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Implementation of children's agency and participation in multicultural early childhood education: ECE practices focus on language acquisition and transition to primary education in Echizen, Fukui, Japan2023

    • Author(s)
      Asato Yoshinaga, Yumiko Sasaki, Hiroko Okamoto
    • Organizer
      EECERA 31th Conference, Estoril
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 幼児教育と小学校教育における言葉の指導の接続:読むことの指 導の差異と連続性から2023

    • Author(s)
      吉永安里
    • Total Pages
      231
    • Publisher
      風間書房
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 幼児教育と小学校教育における言葉の指導の接続2023

    • Author(s)
      吉永 安里
    • Total Pages
      238
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      4759924698
    • Related Report
      2020 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi