• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of AI teaching materials for numerical experiments on meteorological phenomena in science at junior high schools using the JMA forecast model for disaster prevention education

Research Project

Project/Area Number 20H01666
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionIwate University

Principal Investigator

Nagoshi Toshiyuki  岩手大学, 研究支援・産学連携センター, 特任教授 (10527138)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 伊藤 純至  東北大学, 理学研究科, 准教授 (00726193)
久坂 哲也  岩手大学, 教育学部, 准教授 (00779944)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥16,510,000 (Direct Cost: ¥12,700,000、Indirect Cost: ¥3,810,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2021: ¥6,110,000 (Direct Cost: ¥4,700,000、Indirect Cost: ¥1,410,000)
Fiscal Year 2020: ¥7,930,000 (Direct Cost: ¥6,100,000、Indirect Cost: ¥1,830,000)
Keywords数値実験 / 防災教育 / 環境教育 / 情報教育 / 気象シミュレーター / 感度実験 / 気象教育 / AIプログラム / AI気象災害検出 / 理科教育 / 気象数値実験 / 気象AI教材
Outline of Research at the Start

気象庁の「数値予報モデル」は,義務教育の子どもへの利用を視野に入れた研究への貸与例がない。本研究の目的は,人工知能(AI)を利用した簡単に実験の設定ができる「教育用AI入力インターフェース」を開発することで,中学生による地域の大気環境調査や豪雨・暴風などの防災教育をねらいとした3次元気象数値実験を教育現場で可能にする気象教材の開発を行い,その数値実験の結果から防災に関する生徒への教育効果を検証することにある。本年度は,設定のためのAI入力インターフェースの開発と3次元大気環境数値実験システムの教材化を行う。令和3年度以降は,開発教材による教育実践を中心に防災教育システム教材の完成をめざす。

Outline of Final Research Achievements

The completed "AI CReSS" SD memory package, a weather simulator for science education, contains daily weather maps and AMeDAS data (JMA) for each location, and initial and boundary value data from the JMA can be obtained and run online when setting up numerical experiments. Three new features: (1) Disaster case selection allows numerical simulations based on JMA's "weather cases that caused disasters. (2) AI disaster selection: AI performs principal component analysis on past AMeDAS data, extracts two weather elements, performs cluster analysis, and returns a grouping on a two-dimensional diagram. When a day that is out of the list (a weather disaster) is tapped, a weather map appears, and numerical experiments can be conducted after setting the date. (3) In the date/time selection, you can specify the date of occurrence of a weather disaster and conduct numerical simulations and sensitivity experiments.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまで気象数値シミュレーションや感度実験は,研究者による利用しか想定しておらず,スパコン利用に限られると考えられてきた.本ソフトは,プルダウンメニュ-等による工夫で中学生でも数値実験が可能であることを証明した.最近のCPUの進化はめざましく数年前のスパコンに匹敵するものある.今回,AIソフトが過去の気象災害を検出し,再現と同時に感度実験ができると言う世界初の気象シミュレーターを開発できた.任意の日時で気象庁のMSMデータをダウンロードし,数値実験可能であることも特筆に値する.今後もこのソフトパッケージの頒布・普及に尽力することによ,,理科教育における数値実験のブレークスルーを実現したい.

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2023 2022 2021

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (7 results) (of which Invited: 4 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 学習指導要領の変遷と気象教育2022

    • Author(s)
      名越利幸
    • Journal Title

      気象研究ノート「気象教育の現状と未来 ―教育現場から社会へ―」

      Volume: 245 Pages: 1-5

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小・中理科「目の前に雨の子どもを降らせる」実験教材の開発 ―雲粒自由落下型クラウドチェンバーの授業実践-2022

    • Author(s)
      館脇壮・名越利幸
    • Journal Title

      気象研究ノート「気象教育の現状と未来 ―教育現場から社会へ―」

      Volume: 245 Pages: 17-21

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学校理科「気象庁 DVD-NHM」を用いた数値予報の教材開発2022

    • Author(s)
      木村桃子・名越利幸
    • Journal Title

      気象研究ノート「気象教育の現状と未来 ―教育現場から社会へ―」

      Volume: 245 Pages: 31-38

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学校理科における気象庁数値モデルを用いた教材開発 ―気象庁 NHM 統合環境による数値実験の試み-2022

    • Author(s)
      仲澤優・名越利幸
    • Journal Title

      気象研究ノート「気象教育の現状と未来 ―教育現場から社会へ―」

      Volume: 245 Pages: 97-103

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 気象の流体実験あれこれ ―冬の気象衛星画像に見られる気象現象の流体実験―2023

    • Author(s)
      名越利幸
    • Organizer
      日本気象学会「先生のための気象教育セミナー」
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 気象教育の現状と未来、科学教育用気象シミュレーター「クレス」の紹介2023

    • Author(s)
      名越利幸
    • Organizer
      日本気象学会「先生のための気象教育セミナー」
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 防災教育のための「科学教育用気象シミュレーターAIクレス」開発2022

    • Author(s)
      名越利幸
    • Organizer
      日本気象学会秋季大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 気象教育の現状と未来2022

    • Author(s)
      名越利幸
    • Organizer
      日本気象学会「気象サイエンスカフェ東京」
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] VR教材の開発による小中理科「星の観察」の実践2021

    • Author(s)
      名越利幸・佐々木陽翔
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会群馬大学
    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 冬季長期気象・映像観測による-本州一寒い岩手薮川の低温-2021

    • Author(s)
      名越利幸・向井陽佑
    • Organizer
      日本気象学会秋季大会三重大学
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] お天気の話2021

    • Author(s)
      名越利幸
    • Organizer
      東京都港区立みなと科学館
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Book] 科学教育用気象シミュレーター「AIクレス」2023

    • Author(s)
      名越利幸
    • Total Pages
      36
    • Publisher
      自費出版
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 気象研究ノート第 245 号「気象教育の現状と未来 ―教育現場から社会へ―」2022

    • Author(s)
      名越利幸他(編集名越利幸、平松信昭、藤部文昭)
    • Total Pages
      126
    • Publisher
      日本気象学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 科学教育用気象シミュレーター「クレス」教育用パッケージ2021

    • Author(s)
      名越利幸
    • Total Pages
      36
    • Publisher
      自費制作
    • Related Report
      2020 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi