Project/Area Number |
20H01670
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
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Research Institution | University of Tsukuba |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
吉村 功太郎 宮崎大学, 大学院教育学研究科, 教授 (00270265)
栗原 久 東洋大学, 文学部, 教授 (00345729)
井上 奈穂 鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授 (00580747)
川崎 誠司 東京学芸大学, 教育学部, 教授 (10282782)
峯 明秀 大阪教育大学, 教育学部, 教授 (10379323)
大澤 克美 東京学芸大学, 教育学研究科, 教授 (20323735)
坪田 益美 東北学院大学, 教養学部, 准教授 (20616495)
谷田部 玲生 桐蔭横浜大学, 法学部, 教授 (30311137)
中原 朋生 環太平洋大学, 次世代教育学部, 教授 (30413511)
藤瀬 泰司 熊本大学, 大学院教育学研究科, 教授 (30515599)
橋崎 頼子 奈良教育大学, 学校教育講座, 准教授 (30636444)
鈴木 隆弘 高千穂大学, 人間科学部, 教授 (40433685)
小瑶 史朗 弘前大学, 教育学部, 教授 (50574331)
木村 勝彦 茨城大学, 教育学部, 教授 (60241759)
田村 徳至 信州大学, 学術研究院総合人間科学系, 准教授 (60710085)
桑原 敏典 岡山大学, 教育学域, 教授 (70294395)
橋本 康弘 福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成), 教授 (70346295)
樋口 雅夫 玉川大学, 教育学部, 教授 (70510189)
小松 伸之 清和大学, 法学部, 准教授 (80609777)
桐谷 正信 埼玉大学, 教育学部, 教授 (90302504)
永田 忠道 広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (90312199)
磯山 恭子 国立教育政策研究所, 教育課程研究センター研究開発部, 教育課程調査官 (90377705)
原 宏史 東海学園大学, 教育学部, 教授 (90524489)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥17,680,000 (Direct Cost: ¥13,600,000、Indirect Cost: ¥4,080,000)
Fiscal Year 2022: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥7,150,000 (Direct Cost: ¥5,500,000、Indirect Cost: ¥1,650,000)
Fiscal Year 2020: ¥6,370,000 (Direct Cost: ¥4,900,000、Indirect Cost: ¥1,470,000)
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Keywords | 18歳市民力 / 18歳選挙権 / 18歳成人 / 社会科 / 公民科 / 公民教育 / 教育課程 / 公共 / 教育課程編成 |
Outline of Research at the Start |
本研究は、選挙権年齢と成人年齢の18歳への引き下げという法律改正の中で、これまで以上に市民としての役割が期待される18歳という年齢に着目し、小中学校の教科「社会」と高等学校の教科「公民」を通して如何にしたら「18歳市民力」を育成できるかについて、教育目標・教育内容・教育方法の各側面から体系的にアプローチし、系統的・総合的教育課程編成の在り方を明らかにするものである。
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Outline of Final Research Achievements |
The outcome of this research is that we focused on the age of 18, which is expected to play an even greater role as a citizen in the context of legal revisions to lower the voting age and the age of adulthood to 18, and clarified how we can foster "18-year-old citizenship" through "social studies" in elementary and junior high schools and "civics" in high schools. Specifically, first, through a questionnaire survey of students and an interview survey of teachers, we ascertained the actual situation regarding the development of 18-year-old citizenship. Next, we created a map of qualities and abilities and a curriculum map, as well as developed a teaching model. Finally, we clarified the ideal form of systematic and comprehensive curriculum organization by systematically approaching each aspect of educational goals, contents, and methods.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
高等学校に公民科の新科目「公共」が設定され、小学校社会科においても政治教育の役割が強調されている。18歳選挙権及び成人に対する対応は、社会科と公民科において特に緊急性が求められている。そのような中にあって、本研究で明らかにすることができた18歳市民力育成を巡る現状と課題、さらには、資質・能力マップとカリキュラムマップから成る具体的なカリキュラムの提案は、学術的意義の高いものである。研究は学校教育、特に社会科と公民科という限定的な対象に絞って行われたものであるが、18歳市民を育成することは社会全体の課題でもあり、そのような意味から、本研究の社会的意義もまた高いものと言える。
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