• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and Evaluation of School Bullying Prevention Programs Focusing on Behavioral Change of Bystanders

Research Project

Project/Area Number 20H01678
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionKobe University

Principal Investigator

Kawabata Tetsuro  神戸大学, 人間発達環境学研究科, 名誉教授 (50134416)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 村山 留美子  神戸大学, 人間発達環境学研究科, 准教授 (20280761)
西岡 伸紀  京都女子大学, 発達教育学部, 教授 (90198432)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥8,580,000 (Direct Cost: ¥6,600,000、Indirect Cost: ¥1,980,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywordsいじめ防止 / レジリエンシー / 目撃者 / 介入研究 / 小・中学生 / 学校環境 / 小学校高学年 / 中学生
Outline of Research at the Start

いじめは,当事者である被害者や加害者だけではなく,いじめを目撃した子どもたちのメンタルヘルスや行動に対しても悪影響を及ぼす。また,いじめを未然に防止したり,深刻化させたりしないためには,目撃者の果たす役割が大きい。しかし,我が国においては,いじめを見た時に被害者を助ける児童生徒の割合は,学年が進むにつれて減少することが明らかになっている。
そこで本研究においては,いじめが多発する小学校高学年から中学生期の児童生徒を対象として,いじめの被害者や加害者にならないようにすることに加えて,いじめを見た時に被害者を助ける行動を促進することを目指すプログラムを開発し,その有効性を検証する。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to develop a bullying prevention program for students in early adolescence and to verify its effectiveness. A longitudinal study on the effectiveness of the program was conducted from 2022 to 2024.
According to the results of the first post-test conducted in February and March 2023, the percentage of students who experienced being bullied or bullying others over a one-year period significantly decreased in intervention elementary schools compared to that in comparison schools. Although no changes were observed in junior high school students' experience of being bullied or bullying others, students in intervention schools had greater confidence in their behavior to help victims when they witnessed bullying than students in comparison schools did. These results show that the bullying prevention program has short-term effects in both the elementary schools and junior high schools.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

我が国のこれまでのいじめ対策は,早期発見・早期対応を主とする二次予防・三次予防であり,未然防止に焦点を当てた一次予防としてのいじめ防止プログラムは存在しなかった。いじめ被害者や加害者ではなく,目撃者の行動変容に焦点を当てた本プログラムは世界的にも少なく,その学術的意義は高い。
我が国ではコロナ禍によっていじめの認知件数は過去最高に達しており,有効性が示唆された本プログラムが広く学校現場で使用されることが望まれる。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2023 2022 2020

All Presentation (1 results) Book (5 results)

  • [Presentation] 小学校5年生及び中学1年生のいじめ目撃時の対処行動:実態及び心理社会的要因との関連性2023

    • Author(s)
      西岡伸紀,村上啓二,池田真理子,青山俊美,村上元良,堀江優,吉田聡,宋昇勲,川畑徹朗
    • Organizer
      一般社団法人日本学校保健学会第69回学術大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] ウェルビーイングをデザインする-ライフスキル教育プログラム小学校低・中学年版-2023

    • Author(s)
      池田真理子,青山俊美(川畑徹朗監修)
    • Total Pages
      182
    • Publisher
      東山書房
    • ISBN
      9784827815962
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 第8回 学校におけるいじめ防止対策研修会2023

    • Author(s)
      JKYBライフスキル教育研究会(代表 川畑徹朗)編著
    • Total Pages
      30
    • Publisher
      JKYBライフスキル教育研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 第7回 学校におけるいじめ防止対策研修会2022

    • Author(s)
      JKYBライフスキル教育研究会(代表 川畑徹朗)編著
    • Total Pages
      23
    • Publisher
      JKYBライフスキル教育研究会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] レジリエンシー(しなやかに生きる心の能力)を育むJKYBいじめ防止プログラムー小学校高学年版ー2022

    • Author(s)
      JKYBライフスキル教育研究会(代表 川畑徹朗)編著
    • Total Pages
      157
    • Publisher
      JKYBライフスキル教育研究会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] レジリエンシー(しなやかに生きる心の能力)を育むJKYBいじめ防止プログラムー中学生版ー2020

    • Author(s)
      JKYBライフスキル教育研究会(代表 川畑徹朗)編著
    • Total Pages
      106
    • Publisher
      JKYBライフスキル教育研究会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi