• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Support of connection among high school, college and work for students with neuro-diverse characeteristics using ICT tools

Research Project

Project/Area Number 20H01692
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09050:Tertiary education-related
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

SASAKI GINGA  筑波大学, 人間系, 准教授 (80768945)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 村田 淳  京都大学, 学生総合支援機構, 准教授 (00742305)
有海 順子  山形大学, 障がい学生支援センター, 准教授 (50633921)
酒井 貴庸  甲南女子大学, 人間科学部, 准教授 (50744108)
脇 貴典  筑波大学, ヒューマンエンパワーメント推進局, 助教 (60865799)
横田 晋務  九州大学, 基幹教育院, 准教授 (70734797)
竹田 一則  筑波大学, 人間系, 教授 (90261768)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥17,680,000 (Direct Cost: ¥13,600,000、Indirect Cost: ¥4,080,000)
Fiscal Year 2023: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2022: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥5,590,000 (Direct Cost: ¥4,300,000、Indirect Cost: ¥1,290,000)
Keywords発達障害 / ICT / 情報連携 / 高大接続 / キャリア支援 / 高大連携
Outline of Research at the Start

今後の高等教育機関では発達障害を含む多様な発達特性を有する学生が自身の得意な部分と苦手な部分(障害特性)を適切に理解し、対処法を学べる教育機会の提供が重要となる。本研究では医学的診断の有無を問わず、高校・大学・就労を接続するため、学生本人を中心とした自身の得意・苦手を蓄積・共有するICTツールを活用し、関係者との安全かつ途切れない情報連携を通じて学生本人の自己理解を促すことを目的とする。

Outline of Final Research Achievements

The research aimed to develop and verify an ICT tool to help diverse students, including those with developmental disabilities, understand their strengths and weaknesses, facilitating seamless information sharing. The study had three parts: promoting self-understanding programs at the high school level, evaluating communication skills of university students, and investigating factors influencing self-understanding among students with developmental disabilities. Results showed that the self-understanding promotion program significantly improved self-esteem, and the ICT tool proved effective.
We also obtained certain indications of factors related to the willingness to communicate with others about things they are not good at, and factors that make them aware of their own strengths and weaknesses. Further research will focus on expanding participants, applying findings to employment support, and broader societal implementation.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、発達障害を含む多様な学生が自身の得意・苦手を理解し、自己理解を深めるためのICTツールの開発と実証を行った点にある。このツールは、個人情報保護の壁をクリアしながら、学生と関係者間の情報連携を促進する新しいアプローチを提供した。社会的意義としては、学生の自尊感情の向上や抑うつ気分の低減に寄与することが示され、教育現場や就労支援における実用的な支援手段として期待される。また、障害の有無にかかわらず利用できるユニバーサルデザインで設計されており、幅広い学生に対して有用なツールとなる可能性があります。今後の社会実装やさらなる研究が求められる。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 Other

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (7 results) (of which Invited: 2 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 企業が障害学生向けインターンシップを実施するプロセス2021

    • Author(s)
      藁科遥・野呂文行・佐々木銀河
    • Journal Title

      障害科学研究

      Volume: 45

    • NAID

      120007126667

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] マイノリティへのマイクロアグレッションと認知行動療法2023

    • Author(s)
      高階 光梨; 佐々木 銀河; 津田 菜摘; 大島 郁葉; 高橋 史
    • Organizer
      日本認知・行動療法学会第49回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 発達障害のある高校生における得意・苦手に関する自己理解促進プログラムの効果2023

    • Author(s)
      佐々木 銀河; 千葉 脩平; 有海 順子; 脇 貴典; 横田 晋務
    • Organizer
      日本認知・行動療法学会第49回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 高等教育の質保証×障害学生の合理的配慮:シラバスの役割や課題から考える2023

    • Author(s)
      佐々木 銀河; 中島 英博; ピーター バーニック
    • Organizer
      全国高等教育障害学生支援協議会第9回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 高校生における学生生活の困りごと質問紙の信頼性・妥当性2022

    • Author(s)
      佐々木 銀河; 髙橋 知音
    • Organizer
      日本LD学会 第31回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] コロナ禍の高等教育における障害学生に対する合理的配慮と修学支援について2021

    • Author(s)
      佐々木銀河
    • Organizer
      日本特殊教育学会第59回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 特別支援教育からその先へー発達障害のある生徒の高大連携と情報共有ー2020

    • Author(s)
      竹田一則・岡崎慎治・佐々木銀河・藤井敬明・笹谷幸司・田中裕一
    • Organizer
      日本特殊教育学会第59回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 筑波大学における発達障害のある生徒への高大連携の取り組み2020

    • Author(s)
      佐々木銀河
    • Organizer
      独立行政法人日本学生支援機構 令和2年度「障害学生支援専門テーマ別セミナー」
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Book] 発達障害のある大学生のアセスメント:理解と支援のための実践ガイド2024

    • Author(s)
      高橋 知音; 佐々木 銀河; 中野 泰伺
    • Total Pages
      212
    • Publisher
      金子書房
    • ISBN
      9784760832910
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] SuccessAbility Lab.

    • URL

      https://successability-lab.com/

    • Related Report
      2021 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi