• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Comparative Study of Professional Development for Global Higher Education's Scholar-Practitioners

Research Project

Project/Area Number 20H01695
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09050:Tertiary education-related
Research InstitutionNagoya University

Principal Investigator

高木 ひとみ  名古屋大学, 国際本部, 特任准教授 (90420364)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 秋庭 裕子  東京学芸大学, 大学教育研究基盤センター機構, 准教授 (10313826)
星野 晶成  名古屋大学, 国際本部, 准教授 (40647228)
筆内 美砂  立命館アジア太平洋大学, 教育開発・学修支援センター, 助教 (60362208)
堀江 未来  立命館大学, グローバル教養学部, 教授 (70377761)
平井 達也  立命館アジア太平洋大学, 教育開発・学修支援センター, 教授 (80389238)
藤井 基貴  静岡大学, 教育学部, 准教授 (80512532)
新見 有紀子  東北大学, 高度教養教育・学生支援機構, 講師 (90747396)
太田 知彩  立教大学, 大学教育開発・支援センター, 助教 (80980995)
近藤 祐一  立命館アジア太平洋大学, 教育開発・学修支援センター, 教授 (80178433)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥15,990,000 (Direct Cost: ¥12,300,000、Indirect Cost: ¥3,690,000)
Fiscal Year 2023: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2022: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2021: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2020: ¥5,460,000 (Direct Cost: ¥4,200,000、Indirect Cost: ¥1,260,000)
Keywords高等教育 / 国際教育交流 / 第三領域 / 大学教員 / 専門職 / 教職員 / 専門性の養成 / FD / SD / 教員人事 / 国際化 / 複合型専門職
Outline of Research at the Start

「大学の国際化」を担う専門職者については教員と職員の業務を横断する複合型専門職(「第三領域」)として職能研究が進められてきた。本研究は同分野の専門教職員養成に焦点をあて、(1)その制度論的な課題を明らかにした上で、(2)国際比較的な視点からモデルの指標化・類型化を行い、(3)新たな養成・研修プログラムを開発・実施することで、日本の国情に即した専門教職員養成の制度構築・提案を目指すことにある。

Outline of Annual Research Achievements

2022年度は、国内調査と海外調査(アメリカ)を本格的に開始した。さらに、これまでの研究成果の発信として、アメリカでの比較教育学会大会(Comparative Internatonal Education Society Conference)にて国際発表を実施した。

国内調査については、大学の国際化を担う大学教員に焦点を当て、教員人事採用に携わった関係者にヒアリング調査を継続して実施している。国立大学法人、私立大学における国際教育交流分野を担当する教員の職域、求める専門性、能力、資格、学位等について調査を進め、大学教員として、実務能力と研究能力を求められる国際教育交流分野の専門職者の養成について検討を進めた。インタビュー件数を増やしていき、大学における組織文化、教職員の職域や裁量の違い等からの大学教員や専門職者に求められるニーズについても分析を進めた。

海外調査については、アメリカの大学を訪問し、大学における国際教育交流担当者の専門性、人事制度、専門職者の養成等について調査を進めた。日本と比較して、大学教員と職員の間を担う専門職者の役割や職域、専門職者の人事制度の制度設計についても整備されているため、事例として今後も参考にしていけるようケーススタディとして分析を進めた。本研究がスタートした時期には新型コロナの影響があり、当初の調査計画が遅れているが、今後も国内調査、海外調査は進めていき、本研究が目標としている国際比較研究へとつなげていくことを目標としている。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

本研究がスタートした時期には新型コロナの影響があり、特に海外調査の部分について調査の遂行が遅れている。今後、海外調査を中心に進めていき、本研究が目標としている国際比較研究へと発展させていく予定である。

Strategy for Future Research Activity

2023年度も継続して、国内・海外におけるヒアリング調査を進める予定である。これまでの先行研究、人事公募公募に関する研究、人事採用担当者を対象としたヒアリング調査を通して、日本における国際教育交流分野の専門教員の人事、役割・職域、求められる能力等をハード面、ソフト面から明らかにし、海外事例との比較をしながら、日本の大学における国際教育交流分野の専門教職員に関わる養成メカニズムについて検討し、国際比較研究における成果を国内外に発表していく予定である。

Report

(3 results)
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • Research Products

    (46 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (19 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 9 results,  Open Access: 14 results) Presentation (20 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results) Book (7 results)

  • [Journal Article] Concepts and Elements of Blended Learning for International Education : Focusing on Blended Learning Theories Abroad2023

    • Author(s)
      小野 詩紀子、堀江 未来、濤岡 優、藤井 基貴
    • Journal Title

      アカデミア. 文学・語学編

      Volume: 114 Issue: 114 Pages: 65-82

    • DOI

      10.15119/0002000042

    • URL

      https://nanzan-u.repo.nii.ac.jp/records/2000042

    • Year and Date
      2023-06-30
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Research trends of "Blended Learning" in Japan : A Review of Blended Learning Research for the Vision of Post-Corona International Education2023

    • Author(s)
      濤岡 優、藤井 基貴、小野 詩紀子、堀江 未来
    • Journal Title

      静岡大学教育実践総合センター紀要

      Volume: 33 Pages: 21-31

    • DOI

      10.14945/00029420

    • ISSN
      13480707
    • URL

      https://shizuoka.repo.nii.ac.jp/records/14527

    • Year and Date
      2023-03-10
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 多文化間アドバイジング・カウンセリングの継続と変化:コロナ禍3年目の国際学生支援2023

    • Author(s)
      田中京子・高木ひとみ・酒井崇・和田尚子
    • Journal Title

      名古屋大学グローバル・エンゲージメントセンター年報

      Volume: 創刊号 Pages: 69-80

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] コロナ禍における国際教育交流分野の人事公募に関する調査研究2022

    • Author(s)
      藤井 基貴、太田 知彩、髙木 ひとみ、星野 晶成
    • Journal Title

      静岡大学教育研究

      Volume: 18 Pages: 119-127

    • DOI

      10.14945/00028810

    • URL

      https://shizuoka.repo.nii.ac.jp/records/13900

    • Year and Date
      2022-03-18
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] How Japanese Universities Develop Study Abroad Programs in Southeast Asia: A Sensemaking Perspective2022

    • Author(s)
      Hoshino Akinari
    • Journal Title

      Journal of Studies in International Education

      Volume: 28 Issue: 1 Pages: 68-86

    • DOI

      10.1177/10283153221093125

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 多文化間アドバイジング・カウンセリングの継続と変化:コロナ禍2年目の国際学生支援2022

    • Author(s)
      田中京子・髙木ひとみ・酒井崇・和田尚子
    • Journal Title

      名古屋大学国際教育交流センター紀要

      Volume: 9 Pages: 95-107

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] コロナ禍における多文化協働教育の挑戦と課題 ー立命館アジア太平洋大学の事例を通してー2022

    • Author(s)
      平井達也
    • Journal Title

      九州地区大学教育研究協議会発表論文集

      Volume: 70 Pages: 14-19

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] Creating a Multicultural Collaborative Learning Experience Through Hybrid (HyFlex) Classes: The Case of a Freshman Course at Ritsumeikan Asia Pacific University2022

    • Author(s)
      筆内 美砂、カッティング 美紀、秦 喜美恵、筒井 久美子、平井 達也
    • Journal Title

      Journal of the Japan Association for Developmental Education

      Volume: 16 Issue: 0 Pages: 103-114

    • DOI

      10.18950/jade.2022.03.11.01

    • ISSN
      1881-0470, 2423-8252
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 哲学的大学像の再考―デカルト、カント、サクラエビ―2022

    • Author(s)
      藤井基貴
    • Journal Title

      近代教育フォーラ ム

      Volume: 31 Pages: 73-80

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] International collaborative learning on SDGs : Achievements and challenges of the online short-term program in collaboration with the University of Oulu, Finland2022

    • Author(s)
      濤岡 優、藤井 基貴、植松 希世子
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告. 教科教育学篇

      Volume: 54 Pages: 211-224

    • DOI

      10.14945/00029272

    • ISSN
      0286732X
    • URL

      https://shizuoka.repo.nii.ac.jp/records/14378

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 国内学部在籍中の中・長期留学につながる大学入学前の経験―アンケートに基づく探索的分析2022

    • Author(s)
      新見有紀子
    • Journal Title

      留学生教育

      Volume: 27 Pages: 85-93

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本・メキシコ政府交換留学50年の軌跡と課題2022

    • Author(s)
      田中京子・星野晶成・新見有紀子・ペディフランシス・落合一泰
    • Journal Title

      名古屋大学国際教育交流センター紀要

      Volume: 9 Pages: 9-15

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] コロナ禍における国際教育交流分野の人事公募に関する調査研究2022

    • Author(s)
      藤井基貴・太田知彩・高木ひとみ・星野晶成
    • Journal Title

      静岡大学研究

      Volume: 18 Pages: 119-127

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 日本における国際教育交流分野の第三領域に関する研究動向2021

    • Author(s)
      藤井基貴・太田知彩・高木ひとみ・星野晶成
    • Journal Title

      静岡大学研究

      Volume: 17 Pages: 111-119

    • NAID

      120006999383

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 多文化間アドバイジング・カウンセリングの継続と変化:コロナ禍の国際学生支援2021

    • Author(s)
      田中京子・高木ひとみ・酒井崇・和田尚子
    • Journal Title

      名古屋大学国際教育交流センター紀要

      Volume: 8 Pages: 87-99

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Inspire Together: 国際交流・共修活動に主体的に関わる学生のためのオンライン・エンパワーメントプログラム2021

    • Author(s)
      高木ひとみ
    • Journal Title

      名古屋大学国際教育交流センター紀要

      Volume: 8 Pages: 131-131

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Competing meanings of international experiences for early-career researchers: a collaborative autoethnographic approach2021

    • Author(s)
      Sakurai Yusuke、Shimauchi Sae、Shimmi Yukiko、Amaki Yuki、Hanada Shingo、Elliot Dely Lazarte
    • Journal Title

      Higher Education Research & Development

      Volume: 0 Issue: 7 Pages: 1-15

    • DOI

      10.1080/07294360.2021.2014410

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Internationalization of Japanese Universities in the COVID-19 Era.2021

    • Author(s)
      Shimmi, Y., Ota, H., & Hoshino, A.
    • Journal Title

      International Higher Education

      Volume: 107 Pages: 39-40

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Impact of the CAMPUS Asia initiative for developing Japanese students’ attitude toward mutual understanding: A case study of the Japan?China?Korea trilateral exchange program2021

    • Author(s)
      Hanada Shingo、Horie Miki
    • Journal Title

      Research in Comparative and International Education

      Volume: 16 Issue: 3 Pages: 276-294

    • DOI

      10.1177/17454999211039172

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] Capturing International Educational Exchange as "Third Space" and Its Dilemma-A Case of Faculty Staff Employment at Japanese Universities-2024

    • Author(s)
      Akihiro Hoshino, Kazusa Ota, Hitomi Takaki, Motoki Fujii
    • Organizer
      68th Annual Conference of Comparative and International Education Society 2024
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Japan's Ambitious Ten-Year Plan for Internationalization and International Education2024

    • Author(s)
      Hiroshi Ota , Yukiko Shimmi, Akinari Hoshino
    • Organizer
      68th Annual Conference of Comparative and International Education Society 2024
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 多文化ファシリテーションを学ぶ:教職員と学生の能力をどう育成するか2023

    • Author(s)
      秋庭裕子、カッティング美紀、筒井久美子、中井俊樹、平井達也、米澤由香子
    • Organizer
      立命館アジア太平洋大学ワークショップ
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本の留学生の動向2023

    • Author(s)
      秋庭裕子
    • Organizer
      第23回 びんご多文化共生連続ワークショップ(福山市立大学)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] The historical background, development and long-term impact of the Mexico-Japan Technological and Academic Exchange Program: Perspectives from two countries2023

    • Author(s)
      Shimmi, Y. , Hoshino A., Sylvie D., & Juan Jose, R.
    • Organizer
      Comparative and International Education Society (CIES), Washington D.C.
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] International Education with ICT during COVID-19 pandemic: Japanese universities’ experiences2023

    • Author(s)
      Hoshino A., Ota, H., & Shimmi, Y.
    • Organizer
      Asia-Pacific Association for International Education (APAIE), Bangkok, Thailand.
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 国際教育交流分野における第三領域(third space)の研究2022

    • Author(s)
      髙木ひとみ、藤井基貴、太田知彩、星野晶成
    • Organizer
      異文化間教育学会 第43回大会(立命館大学)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 「ブレンデッド・ラーニング」の 概念形成に関する考察―ポスト・ コロナ時代における異文化間教育 実践の「再」構築に向けて―2022

    • Author(s)
      堀江未来、藤井基貴、小野詩紀子、松本哲彦
    • Organizer
      異文化間教育学会 第43回大会(立命館大学)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 国際教育交流担当者のためのライフデザインワークショップ2022

    • Author(s)
      秋庭裕子、平井達也、髙木ひとみ、大野さゆり
    • Organizer
      SIIEJ(Summer Institute of International Education, Japan)(関西大学)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] APU における多文化共修授業のデザイン2022

    • Author(s)
      近藤祐一、平井達也
    • Organizer
      留学生教育学会 第27回年次大会(立命館アジア太平洋大学)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 国際共修・大学の国際化2022

    • Author(s)
      堀江未来
    • Organizer
      信州大学グローバル化推進センター主催FDセミナー
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Long-term Outcomes of the Japan-Mexico Exchange Program: An Exploration of the Experiences of 50 Years2022

    • Author(s)
      Shimmi, Y., Hoshino, A., Peddie, F.& Tanaka, K.
    • Organizer
      異文化間教育学会 第43回大会(立命館大学)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 新型コロナウィルス下での国際教育交流とICT:日本の大学における事例研究2022

    • Author(s)
      星野晶成・太田浩・新見有紀子
    • Organizer
      日本比較教育学会第58会大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 学部在籍中の留学に影響を与える大学入学以前の経験とはーインタビュー調査に基づく考察2022

    • Author(s)
      新見有紀子
    • Organizer
      日本国際教育学会第33回研究大会(日本大学、オンライン開催)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] “We can still make our classes diverse and interactive: Development of online intercultural collaborative learning classes”2021

    • Author(s)
      Suematsu, K., Akiba, H., Yonezawa, Y., & Hirai, T.
    • Organizer
      AIEA Annual Conference
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 多文化ファシリテーション能力に関する基礎的研究-近接分野の文献レビューを通して-2021

    • Author(s)
      秋庭裕子、平井達也、米澤由香子
    • Organizer
      異文化間教育学会第42回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] ポストコロナに向けた国際教育交流 ―ICT を活用した新たな教育実践並びに国際教育交流の可能性と方向性を考える―2021

    • Author(s)
      太田浩, 星野晶成, 新見有紀子
    • Organizer
      日本比較教育学会第57回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習者支援のあり方・ヒント2021

    • Author(s)
      高木ひとみ・小野詩紀子・星野晶成
    • Organizer
      第8回 BRIDGE Institute 国際教育の理論と実践を学ぶワークショップ
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 内なる多様性に気づき慈しむ体験型ワークショップ2021

    • Author(s)
      平井達也・高木ひとみ
    • Organizer
      Summer Institute on International Education, Japan (SIIEJ) 国際教育夏季研究大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 高校時代の国際的な経験と高校卒業後の海外留学の関連性―国際 教育の高大連携に向けて―2020

    • Author(s)
      新見有紀子、秋庭裕子
    • Organizer
      異文化間教育学会第41回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 第5章「キャンパスにおける学生主体の国際交流・共修活動」『国際教育で育む異文化感受性ー多文化環境での対話的で深い学びのために』2024

    • Author(s)
      高木ひとみ(秋庭裕子・筆内美砂・堀江未来・松本哲彦<編>)
    • Total Pages
      214
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762033254
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 国際教育で育む異文化感受性ー多文化環境での対話的で深い学びのために2024

    • Author(s)
      秋庭裕子・筆内美砂・堀江未来・松本哲彦(編)
    • Total Pages
      214
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762033254
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 多文化ファシリテーション:多様性を活かして学び合う教育実践2023

    • Author(s)
      秋庭 裕子、米澤 由香子(編)
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750356655
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] “International Education and ICT During and Post-COVID-19: Japan’s Experiences and Perspectives,” in Imprints of the Pandemic on Higher Education Internationalization Worldwide2023

    • Author(s)
      Hiroshi Ota, Yukiko Shimmi, Akinari Hoshino in A. W. Wiseman, C. Matherly & M. Crumley-Effinger (Eds)
    • Total Pages
      327
    • Publisher
      Emerald Publishing Limited
    • ISBN
      9781837535613
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] Mainstreaming international education: Mestenhauser's influence in Japan. In Mestenhauser and the Possibilities of International Education2022

    • Author(s)
      Miki Horie、Edited by D'Angelo Anne M.、O'Brien Mary Katherine、Marty Gayla
    • Total Pages
      236
    • Publisher
      Rougledge
    • ISBN
      9780367748418
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 「コロナ禍で留学希望の学生をどう支えていくのか:オンライン国際交流にみる可能性と課題」『オンライン国際交流と協働学習:多文化共生のために』2022

    • Author(s)
      秋庭裕子(第9章)、村田晶子(編)
    • Total Pages
      320
    • Publisher
      くろしお出版
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 世界とつながる科学教育2022

    • Author(s)
      田中博・堀江未来・武田菜々子・半田享・松浦紀之
    • Total Pages
      216
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762031557
    • Related Report
      2020 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi