• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on Development of Pre-FD Model for Graduate Students, which is the basis of Educational Management

Research Project

Project/Area Number 20H01696
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09050:Tertiary education-related
Research InstitutionOsaka University

Principal Investigator

Sato Hiroaki  大阪大学, 学際大学院機構, 教授 (10346695)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 家島 明彦  大阪大学, キャリアセンター, 准教授 (00548357)
岡田 有司  東京都立大学, 大学教育センター, 准教授 (10584071)
村上 正行  大阪大学, 全学教育推進機構, 教授 (30351258)
長沼 祥太郎  九州大学, 未来人材育成機構, 講師 (40826096)
渡邉 文枝  早稲田大学, データ科学センター, 講師(任期付) (50749075)
根岸 千悠  京都外国語大学, 共通教育機構, 講師 (60726610)
大山 牧子  神戸大学, 大学教育研究センター, 准教授 (70748730)
浦田 悠  大阪大学, 全学教育推進機構, 准教授 (90553834)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥12,090,000 (Direct Cost: ¥9,300,000、Indirect Cost: ¥2,790,000)
Fiscal Year 2023: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
KeywordsプレFD / 教学マネジメント / 大学院生 / 教育能力開発 / 大学院生の能力開発 / 教材開発 / TA / オンライン教育
Outline of Research at the Start

研究目的を達成するために,下記の3点について研究を行う.
(1)国内,海外の現状を把握するためのプレFD に関する文献・質問紙・訪問調査の実施
(2)大学院生の教育能力を育成するためのプレFDプログラムの開発
プレFDプログラムに関するカリキュラム設計,授業案,教材の開発、実践結果に基づいたカリキュラム・教材の評価
(3)(1)(2)の結果に基づいた,大学院生向けプレFDモデルの構築
これらの実現により,全国的なプレFD担当者コミュニティを構築し,大学の教学マネジメントを担う力量を十分に備えた大学教員を養成するシステムの全国展開に貢献する.

Outline of Final Research Achievements

This study conducted a nationwide survey to clarify the current state and issues of Preparing Future Faculty Program at Japanese universities. In addition, useful teaching materials were developed and tested when each university implements PFFP. Based on these research findings, a model PFFP was also tested on a nationwide scale. Furthermore, through this research activity, an informal network of domestic universities that implement PFFP among academics was strengthened. The greatest significance of this research is that it succeeded in building a PFFP model for graduate students that can serve as the foundation for educational management.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

教学マネジメントサイクルを機能させるためには,大学教員向けのFD,ならびに大学院生向けのプレFDを恒常的に実施し,教育の担い手の質向上に取り組んでいくことが肝要となる.しかしながら,これまで各大学におけるプレFDの実施状況や使用されている教育方法や教材について,共有されることは少なかった.そのため各大学担当者の負荷も高く,その質が保証されていなかった.本研究では,国内でプレFDを実施する大学のネットワークが構築されると同時に,方法や教材の共有もなされることで,円滑な実施と質保証に向けた取り組みが開始される機会となった.これらは,新たにプレFDに取り組む大学にとっても有益な成果である.

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • Research Products

    (43 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (13 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 9 results,  Open Access: 6 results) Presentation (25 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] Adaptations and Challenges in Emergency Remote Teaching : Insights from Osaka University’s Practical Case during the COVID-19 Pandemic2024

    • Author(s)
      浦田 悠、根岸 千悠、野瀬 由季子
    • Journal Title

      大阪大学高等教育研究

      Volume: 12 Pages: 33-41

    • DOI

      10.18910/94843

    • ISSN
      21876002
    • Year and Date
      2024-03-20
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The Development and Validation of the Japanese Version of a Modular Meaning in Work Inventory (ME-Work)2024

    • Author(s)
      Urata Yu、Shimai Satoshi、Schnell Tatjana
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Personality

      Volume: 32 Issue: 3 Pages: 134-137

    • DOI

      10.2132/personality.32.3.6

    • ISSN
      1348-8406, 1349-6174
    • Year and Date
      2024-01-19
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] アセスメントプランの導入と大学教育の課題:開催校シンポジウム企画趣旨2023

    • Author(s)
      岡田有司・近藤伸彦
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 45(1) Pages: 13-14

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学習スペースの評価システム(LSRS)拡張版の開発2023

    • Author(s)
      浦田 悠
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 45 Pages: 100-104

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 授業観察を用いた教師研修の設計と評価 立場の異なる日本語教師間での協働の促進2022

    • Author(s)
      野瀬由季子・大山牧子・大谷晋也
    • Journal Title

      日本語教育

      Volume: 183 Pages: 50-66

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ニューノーマル時代における学習環境・学習支援のデザインを考える2022

    • Author(s)
      千葉美保子・石井和也・浦田 悠・多田泰紘
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 44(2) Pages: 173-178

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The Reformation of Kyushu University TA System : The First-Year Experience2021

    • Author(s)
      鄭漢模・長沼祥太郎・野瀬健・丸野俊一
    • Journal Title

      基幹教育紀要

      Volume: 7 Pages: 189-212

    • DOI

      10.15017/4363544

    • NAID

      120006978573

    • ISSN
      2189-2571
    • Year and Date
      2021-02-25
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Career Development Style of Japanese University Students: A comparison of universities with different levels of admission difficulty.2021

    • Author(s)
      Banda, K., Ieshima, A., & Otsuka,K.
    • Journal Title

      Indian Journal of Career and Livelihood Planning

      Volume: 9(1) Pages: 35-50

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 新型コロナウイルス感染症による授業計画変更下でのアクティブラーニング型授業の実践2021

    • Author(s)
      島井哲志・宇恵 弘・浦田 悠
    • Journal Title

      総合福祉科学学会誌

      Volume: 12 Pages: 1-9

    • NAID

      120006958048

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] SoTLに取り組む ─個人,組織の視点から─2021

    • Author(s)
      井上史子・大山牧子・川越明日香・安岡高志
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 42(2) Pages: 88-92

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Creating a School-Wide Digital Teaching and Learning Systems and the Practice of Supporting First-Year Students with Learning Online at Osaka University2020

    • Author(s)
      村上正行・佐藤浩章・大山牧子・権藤知恵・浦田 悠・根岸千悠・浦西友樹・竹村治雄
    • Journal Title

      Transactions of Japanese Society for Information and Systems in Education

      Volume: 37 Issue: 4 Pages: 276-285

    • DOI

      10.14926/jsise.37.276

    • NAID

      130007921476

    • ISSN
      1341-4135, 2188-0980
    • Year and Date
      2020-10-01
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ポスト・コロナ時代の大学教員とFD : コロナが加速させたその変容2020

    • Author(s)
      佐藤浩章
    • Journal Title

      現代思想

      Volume: 48 Pages: 75-84

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] オンライン授業アンケート集計結果報告2020

    • Author(s)
      岡田有司
    • Journal Title

      クロスロード(東京都立大学FD委員会年間報告書)

      Volume: 20

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] アカデミック・キャリア支援を目的とした全国版プレFDワークショップの開発と試行2024

    • Author(s)
      瀬崎颯斗・正司豪・明石寛太・佐藤浩章
    • Organizer
      第30回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] プレFD参加者と非参加者の教育能力に対する自己認識2024

    • Author(s)
      根岸千悠, 岡田有司, 渡邉文枝, 金賢眞, 浦田悠, 村上正行
    • Organizer
      日本教育工学会 2024年春季全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 博士課程在籍者の研究活動に関する探索的研究2024

    • Author(s)
      森玲奈, 根岸千悠, 村上正行
    • Organizer
      第30回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 人生のイメージ地図 ビジュアルナラティヴの探究2024

    • Author(s)
      やまだようこ,浦田悠,横山草介,土元哲平,木戸彩恵
    • Organizer
      日本発達心理学会第35回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学院生を対象とした教授能力開発に関するアンケート調査2023

    • Author(s)
      根岸千悠・岡田有司・渡邉文枝・金賢眞・村上正行
    • Organizer
      大学教育学会 第45回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] プレFD再検証:研究大学の教育系センターにおける運営上の課題と試行錯誤2023

    • Author(s)
      近田政博, 加藤真紀, 栗田佳代子, 佐藤浩章, 根岸千悠
    • Organizer
      大学教育学会 第45回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 死生心理学をいかに教えるか 大学での死生学教育の実践を通じた対話2023

    • Author(s)
      川島大輔・河野由美・近藤恵・田中美帆・渡邉照美・浦田悠・古賀佳樹
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会ラウンドテーブル
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] アクティブラーニングにおけるリフレクション内容の特徴2022

    • Author(s)
      大山牧子・畑野快
    • Organizer
      日本教育工学会2022年秋季全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習スペースの評価システム(LSRS)第3版日本語版の作成およびラーニング・コモンズの評価への活用の試み2022

    • Author(s)
      浦田 悠・多田泰紘
    • Organizer
      日本教育工学会2022年秋季全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] コロナ禍がもたらす大学教育の可能性 対象・方法・内容2022

    • Author(s)
      山田礼子・塚原修一・濱名篤・村上正行・浦田 悠・多田泰紘・溝上慎一
    • Organizer
      大学教育学会2022年度課題研究集会課題研究シンポジウム
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] ニューノーマル時代における学習環境・学習支援のデザインを考える2022

    • Author(s)
      千葉美保子・石井和也・浦田悠・多田泰紘
    • Organizer
      大学教育学会第44回大会ラウンドテーブル
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学教育現場と心理学:政策と現場のはざまで2022

    • Author(s)
      岡田有司
    • Organizer
      心理科学研究会2022秋の研究集会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] プレFDにおける大学院生の「教育の抱負」の記述内容:階層的クラスタによる特徴の抽出2022

    • Author(s)
      金 賢眞, 大山 牧子, 田尾 俊輔, 根岸 千悠
    • Organizer
      日本教育工学会研究会2022(2)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 博士課程を有する大学院を対象としたプレFDに関する調査2022

    • Author(s)
      渡邉 文枝, 岡田 有司, 根岸 千悠, 村上 正行
    • Organizer
      日本教育工学会 2022年秋季全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Structured Future Faculty Program for Graduate Students2022

    • Author(s)
      Hiroaki Sato, Makiko Oyama and Chiharu Negishi
    • Organizer
      The International Consortium for Educational Development, International Conference 2022
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] オンライン教材を活用した教員研修の内製化2021

    • Author(s)
      佐藤浩章・根岸千悠・杉田郁代・井上史子
    • Organizer
      第27回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] オンライン教育コンテンツによる新入生の学び支援-阪大ウェルカムチャンネルでの取り組みを通じて-2021

    • Author(s)
      権藤千恵・大山牧子・中村征樹・北沢美帆・佐藤浩章
    • Organizer
      第27回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 実務家教員と研究者教員の境界線はどこにあるのか?2021

    • Author(s)
      佐藤浩章
    • Organizer
      日本実務教育学会設立記念シンポジウム
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 大学教育における教員の経験に着目したリフレクションの変容2021

    • Author(s)
      大山牧子・岩居弘樹
    • Organizer
      日本教育工学会2021年春季全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] オンライン授業実践ガイドの開発2020

    • Author(s)
      浦田 悠・根岸千悠・佐藤浩章・村上正行
    • Organizer
      日本教育工学会2020年秋季全国大会(第37回)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 大阪大学におけるオンライン授業に関するFDの実践と評価2020

    • Author(s)
      村上 正行・佐藤 浩章・浦田 悠・根岸 千悠
    • Organizer
      日本教育工学会2020年秋季全国大会(第37回)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] ストーリーテリング手法を使った動画FD教材の開発とその活用方法─関西地区FD連絡協議会「大学の授業を極める」シリーズを事例に─2020

    • Author(s)
      佐藤浩章・近田政博・杉田郁代・浦田悠
    • Organizer
      大学教育学会第42回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 大阪大学におけるFD セミナーのオンライン化の特徴と課題2020

    • Author(s)
      根岸 千悠・佐藤 浩章
    • Organizer
      日本教育工学会2020年秋季全国大会(第37回大会)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学教員の卓越性に関する大学生の認識 ―初年次科目の受講生を対象に―2020

    • Author(s)
      根岸 千悠
    • Organizer
      日本教師教育学会第30回研究大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学生を対象としたアクティブ・ラーニングリフレクション尺度の試み2020

    • Author(s)
      大山牧子・畑野快
    • Organizer
      日本教育工学会2020年秋季全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 〈京大発〉専門分野の越え方2023

    • Author(s)
      萩原 広道、佐野 泰之、杉谷 和哉、須田 智晴、谷川 嘉浩、真鍋 公希、三升 寛人
    • Total Pages
      290
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      4779516978
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 大学教員の能力開発研究2023

    • Author(s)
      佐藤 浩章
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      玉川大学出版部
    • ISBN
      9784472405617
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 授業改善2021

    • Author(s)
      佐藤 浩章、栗田 佳代子
    • Total Pages
      216
    • Publisher
      玉川大学出版部
    • ISBN
      9784472405365
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 高校教員のための探究学習入門2021

    • Author(s)
      佐藤 浩章
    • Total Pages
      128
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779515613
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 教育工学における大学教育研究2020

    • Author(s)
      日本教育工学会、村上 正行、田口 真奈
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623083909
    • Related Report
      2020 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi