• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a comprehensive assessment tool for speech and language ability to be used in determining entry into the resourceroom for speech-language disorders

Research Project

Project/Area Number 20H01703
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

Miyamoto Shoko  筑波大学, 人間系, 教授 (70412327)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 今富 摂子  目白大学, 保健医療学部, 准教授 (30509633)
飯村 大智  筑波大学, 人間系, 助教 (40881842)
小林 宏明  金沢大学, 学校教育系, 教授 (50334024)
後藤 多可志  目白大学, 保健医療学部, 准教授 (50584231)
畦上 恭彦  国際医療福祉大学, 保健医療学部, 教授 (70337434)
牧野 泰美  独立行政法人国立特別支援教育総合研究所, 研究企画部, 上席総括研究員 (80249945)
城本 修  県立広島大学, 保健福祉学部(三原キャンパス), 教授 (00290544)
趙 成河  筑波大学, 人間系, 特任助教 (20825070)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥12,350,000 (Direct Cost: ¥9,500,000、Indirect Cost: ¥2,850,000)
Fiscal Year 2023: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Keywords言語障害 / ことばの教室 / 発達障害 / 入級審査 / チェックリスト / 発話 / 言語 / 学齢期 / アセスメント / 評価 / 通級 / 入厩審査 / 発話障害 / コミュニケーション障害 / アセスメントツール / 特別支援教育 / 構音障害 / 音声障害 / 吃音 / 言語発達障害 / 児童 / 発話・言語 / 構音
Outline of Research at the Start

まず小学校ことばの教室での入級審査時に使用可能な発話と言語能力の包括的アセスメントツールを開発することを目的とする。アセスメントの対象となる障害は、言語発達障害、吃音、構音障害の3障害である。これらの問題が複数にわたり合併して現れることも想定し事例解説付きマニュアルの添付により指導介入にあたり優先順位を付けることが可能である、包括的なツールの開発を目指す。この「発話と言語能力の包括的アセスメントツール」DVD付きの書籍として出版することを目指す。書籍にはことばの教室の経験が浅い教諭にわかりやすい説明書、入級後の支援に活かすことができる事例集を掲載し支援の現場ですぐに使用できるように開発する。

Outline of Final Research Achievements

In preparing a checklist for screening for admission to resource room for speech-language disorders , it was confirmed that information on the history of consultation with specialists may be useful in predicting subsequent use of the resource room. The responses of the teachers revealed that they are currently teaching students with developmental disabilities in addition to speech-language disorders, suggesting the importance of including items related to developmental disabilities. The differences between the speech-language disorder items in this checklist and those of children in regular classes were clear, and it was considered possible to discriminate between these two groups. It was suggested that this checklist could be used to detect children who need to attend classes to some extent.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学術的な意義としては、言語障害の通級指導教室に通う児童と一般の児童の間で、就学前の健康診査や相談歴の状況において違いがみられたこと、言語障害だけでなく発達障害のある児童も指導の対象になっていた現状が明らかにされたことが挙げられる。
社会的な意義については、言語障害を主訴として指導を受ける通級を判断するために教育現場で使用可能な評価用ツールを作成したことである。本チェックリストは、現在、通級を利用する児童とそうでない児童の言語障害の有無を判別が可能であることが検証された。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • Research Products

    (57 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (27 results) (of which Peer Reviewed: 25 results,  Open Access: 16 results) Presentation (22 results) (of which Invited: 1 results) Book (8 results)

  • [Journal Article] 言語聴覚学科学生の会話能力向上プログラムの効果の検証2023

    • Author(s)
      内山千鶴子、春原則子、後藤多可志、今富摂子
    • Journal Title

      健康科学研究

      Volume: 16 Pages: 27-33

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Estimating the Prevalence of Specific Learning Disorder, Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder, and Autism Spectrum Disorder in Japanese School-Age Children Who Stutter2022

    • Author(s)
      Miyamoto Shoko、Kobayashi Hiroaki、Sakai Naomi、Iimura Daichi、Tsuge Masayoshi
    • Journal Title

      Perspectives of the ASHA Special Interest Groups

      Volume: - Issue: 3 Pages: 947-958

    • DOI

      10.1044/2022_persp-21-00287

    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Effect of linguistic factors on the occurrence of stuttering-like disfluency among Japanese-speaking preschool children who stutter2022

    • Author(s)
      Iimura, D., Takahashi, S., Fukazawa, N., Morita, N., Oe, T., & Miyamoto, S.
    • Journal Title

      Clinical Linguistics & Phonetics

      Volume: 36 Issue: 1 Pages: 1-16

    • DOI

      10.1080/02699206.2021.2001048

    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The influence of stuttering and co-occurring disorders on job difficulties among adults who stutter2022

    • Author(s)
      Iimura Daichi、Miyamoto Shoko
    • Journal Title

      Speech, Language and Hearing

      Volume: 25 Issue: 2 Pages: 235-244

    • DOI

      10.1080/2050571x.2020.1852494

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A Case Study of a Child Showing Cluttering Symptoms with Reduced Frequency of Disfluency2022

    • Author(s)
      Miyamoto Shoko、Tateda Miyako、Fukazawa Natsuki、Iimura Daichi
    • Journal Title

      The Japan Journal of Logopedics and Phoniatrics

      Volume: 63 Issue: 2 Pages: 132-142

    • DOI

      10.5112/jjlp.63.132

    • ISSN
      0030-2813, 1884-3646
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 言語聴覚療法学専攻学生を対象とした「改訂版 臨床場面における会話能力評定尺度」について-信頼性と妥当性の検討-2022

    • Author(s)
      後藤多可志,春原則子,渕田隆史
    • Journal Title

      健康科学研究

      Volume: 15 Pages: 67-72

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] AACを導入してコミュニケーション能力の向上が認められた先天性多発性関節拘縮症の幼児について:訪問による実践報告2022

    • Author(s)
      木下亜紀,後藤多可志
    • Journal Title

      コミュニケーション障害学

      Volume: 38(2) Pages: 123-131

    • NAID

      40022693916

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 言語聴覚療法学を専攻する学生の会話場面における非言語行動の特性分析(2)2022

    • Author(s)
      内山千鶴子,春原則子,後藤多可志
    • Journal Title

      リハビリテーション教育研究

      Volume: 28

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Treatment for School-Age Children Who Stutter: A Systematic Review of Japanese Literature2022

    • Author(s)
      Daichi Iimura, Kohei Kakuta, Takuya Oe, Hiroaki Kobayashi, Naomi Sakai, Shoko Miyamoto
    • Journal Title

      Language, Speech, and Hearing Services in Schools

      Volume: 53(2) Issue: 2 Pages: 561-583

    • DOI

      10.1044/2021_lshss-21-00044

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 吃音児・者の臨床研究の質の評価:バイアスリスクの評価を中心に2022

    • Author(s)
      飯村大智
    • Journal Title

      特殊教育学研究

      Volume: 60(2)

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 短報 吃音者の持つコミュニケーションの認識についての予備的検討-テキストマイニングによる非吃音者との比較2021

    • Author(s)
      飯村大智,宮本昌子
    • Journal Title

      言語聴覚研究

      Volume: 18 Issue: 3 Pages: 146-151

    • DOI

      10.11477/mf.6001200335

    • ISSN
      1349-5828
    • Year and Date
      2021-09-15
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The prevalence and clinical features of spasmodic dysphonia: A review of epidemiological surveys conducted in Japan2021

    • Author(s)
      Hyodo M, Hisa Y, Nishizawa N, Omori K, Shiromoto O, Yumoto E, Sanuki T, Nagao A, Hirose K, Kobayashi T, Asano K, Sakaguchi M
    • Journal Title

      Auris Nasus Larynx

      Volume: 48 Issue: 2 Pages: 179-184

    • DOI

      10.1016/j.anl.2020.08.013

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] VFE短縮版における訓練効果の検討2021

    • Author(s)
      古川 怜奈, 田口亜紀, 城本修
    • Journal Title

      音声言語医学

      Volume: 62(2) Pages: 108-115

    • NAID

      130008039245

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ケプストラム分析に適した日本語文章の検討:―「北風と太陽」の比較―2021

    • Author(s)
      逢坂美加,城本修
    • Journal Title

      音声言語医学

      Volume: 62(2) Pages: 99-107

    • NAID

      130008039231

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Development and Validation of the Japanese Version of the Consensus Auditory-Perceptual Evaluation of Voice2021

    • Author(s)
      Kondo,K., Mizuta,M., Kawai, Y., Sogami, T., Fujimura,S., Kojima, T., Abe, C., Tanaka, R., Shiromoto,O., Uozumi,R., Kishimoto,Y., Tateya,I., & Omori,K.
    • Journal Title

      Journal of speech, language, and hearing research

      Volume: 64(12) Pages: 4754-4761

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The assessment of possible cluttering in Japanese adults who stutter: Analyzing the ratio of disfluencies2021

    • Author(s)
      Iimura, D. & Miyamoto, S.
    • Journal Title

      Perspectives of the ASHA Special Interest Groups ? Global Issues in Communication Sciences and Related Disorders

      Volume: 6(5) Issue: 5 Pages: 1273-1280

    • DOI

      10.1044/2021_persp-21-00018

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学齢児吃音児が抱える困難を包括的に評価する質問紙OASES-S-Jの標準化2021

    • Author(s)
      角田 航平,灰谷 知純,酒井 奈緒美,北條 具仁,小林 宏明,宮本 昌子,森 浩一
    • Journal Title

      コミュニケーション障害学

      Volume: 38(2) Pages: 113-122

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 知的障害特別支援学校と外部専門家の連携に関するアンケート調査-知的障害特別支援学校教員は外部専門家の言語聴覚士に何を望んでいるのか-.2021

    • Author(s)
      後藤多可志、春原則子、高久聖也、土佐林有紀、荻布康子、廣瀬美咲
    • Journal Title

      健康科学研究

      Volume: 14 Pages: 27-34

    • NAID

      120007032871

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 言語聴覚療法学を専攻する学生の会話場面における非言語行動の特性分析2021

    • Author(s)
      内山千鶴子、春原則子、後藤多可志
    • Journal Title

      健康科学研究

      Volume: 14 Pages: 43-50

    • NAID

      120007032869

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 入門講座 リハビリテーション医療のエビデンス-言語聴覚療法・2 音声障害-音声障害の行動学的治療(音声治療)に関するエビデンス2020

    • Author(s)
      城本 修
    • Journal Title

      総合リハビリテーション

      Volume: 48 Issue: 2 Pages: 151-157

    • DOI

      10.11477/mf.1552201874

    • ISSN
      0386-9822, 1882-1340
    • Year and Date
      2020-02-10
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] Reliability and Validity of Vocal Fatigue Index (VFI) in Japanese Version2020

    • Author(s)
      Shiromoto Osamu、Suematsu Miho
    • Journal Title

      The Japan Journal of Logopedics and Phoniatrics

      Volume: 61 Issue: 1 Pages: 50-60

    • DOI

      10.5112/jjlp.61.50

    • NAID

      130007802628

    • ISSN
      0030-2813, 1884-3646
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Development of Japanese Short Sentences Suitable for Cepstrum Analysis2020

    • Author(s)
      Shiromoto Osamu、Okuda Azusa、Miyaji Ryusei、Abe Chika
    • Journal Title

      The Japan Journal of Logopedics and Phoniatrics

      Volume: 61 Issue: 1 Pages: 18-30

    • DOI

      10.5112/jjlp.61.18

    • NAID

      130007802619

    • ISSN
      0030-2813, 1884-3646
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The Developmental Changes in Cube Copying Abilities of Japanese Children with Typical Development2020

    • Author(s)
      Gotoh Takashi、Haruhara Noriko、Ishii Rina、Mogami Asako、Matsunaga Ayumi
    • Journal Title

      Journal of Asian Research

      Volume: 4 Issue: 2 Pages: p20-p20

    • DOI

      10.22158/jar.v4n2p20

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Word Sound Retrieval Abilities in Japanese Children With Developmental Dyslexia - Report Based on the Use of Picture Naming Tasks in Discrete Condition -2020

    • Author(s)
      Gotoh Takashi, Uno Akira, Haruhara Noriko
    • Journal Title

      Asia Pacific Journal of Developmental Differences

      Volume: 7 Issue: 2 Pages: 235-247

    • DOI

      10.3850/s2345734120000124

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 原著 言語聴覚療法学を専攻する学生の会話能力向上を目的としたビデオ教材の開発と教育効果の検証2020

    • Author(s)
      後藤 多可志、春原 則子、髙﨑 純子、今富 摂子
    • Journal Title

      言語聴覚研究

      Volume: 17 Pages: 154-161

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 吃音のある学齢児の指導(訓練)・支援2020

    • Author(s)
      小林 宏明
    • Journal Title

      子どものこころと脳の発達

      Volume: 11 Pages: 48-54

    • NAID

      130007907308

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 吃音を伴う場面緘黙児童への介入経過-Lidcombe Programを適用した効果の検討-2020

    • Author(s)
      宮本昌子、飯村大智、深澤菜月、趙成河、園山繁樹
    • Journal Title

      障害科学研究

      Volume: 45 Pages: 227-239

    • NAID

      120007126654

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] ことばの教室への入級審査に用いる発話・言語能力包括的アセスメント法の開発(1)2023

    • Author(s)
      宮本昌子・今富摂子・後藤多可志・畦上恭彦・牧野泰美・飯村大智
    • Organizer
      第49回日本コミュニケーション障害学会学術講演会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] ことばの教室への入級審査に用いる発話・言語能力包括的アセスメント法の開発(2)2023

    • Author(s)
      今富摂子・飯村大智・後藤多可志・畦上恭彦・城本修・宮本昌子
    • Organizer
      第49回日本コミュニケーション障害学会学術講演会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] ことばの教室への入級審査に用いる発話・言語能力包括的アセスメント法の開発(3)2023

    • Author(s)
      飯村大智・今富摂子・畦上恭彦・城本修・宮本昌子
    • Organizer
      第49回日本コミュニケーション障害学会学術講演会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 言語聴覚療法学を専攻する学生の非言語行動の特性分析からみた会話における授業効果の検討2022

    • Author(s)
      内山千鶴子、春原則子、後藤多可志
    • Organizer
      一般社団法人 全国リハビリテーション学校協会 第35回教育研究大会・教員研修会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 音韻障害を認めない特異的言語障害(SLI)2例の障害機序2022

    • Author(s)
      佐野剛雅、後藤多可志、宇野彰、春原則子
    • Organizer
      第21回発達性ディスレクシア研究会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 発達性ディスレクシア児の音読速度に関わる認知機能の検討2022

    • Author(s)
      春原則子、宇野彰、後藤多可志、金子真人
    • Organizer
      第21回発達性ディスレクシア研究会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 難聴・言語障害学級及び通級指導教室の実態(2)-難聴・言語障害学級及び通級指導教室担当者の現状-2022

    • Author(s)
      久保山茂樹、滑川典宏、牧野泰美、山本晃
    • Organizer
      日本特殊教育学会第60回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 改訂版エリクソン・コミュニケーション態度尺度(S-24)の日本語の標準データの収集と信頼性・妥当性の検討2022

    • Author(s)
      飯村大智、石田修
    • Organizer
      第47回日本コミュニケーション障害学会学術講演会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 発達障害を併存する吃音のある児童の発話特徴2022

    • Author(s)
      宮本昌子
    • Organizer
      音声言語医学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] リズミカルな音読が吃音症状に与える影響―短歌を題材に―2022

    • Author(s)
      髙橋凱,青木瑞樹,宮本昌子
    • Organizer
      音声コミュニケーション研究会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] ユニバーサルデザインデジタル教科書体が発達性読み書き障害児の音読の正確性・流暢性・読解力に与える影響2021

    • Author(s)
      後藤多可志,宇野彰,春原則子,三盃亜美,大六一志,横井美緒
    • Organizer
      第20回発達性ディスレクシア研究会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 発達性読み書き障害のある児童における無意味文字列の速読訓練による音読流暢性改善の効果2021

    • Author(s)
      宇野彰,春原則子,金子真人,後藤多可志
    • Organizer
      第20回発達性ディスレクシア研究会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 言語聴覚療法学を専攻する学生の会話場面における非言語行動の特性分析(2)2021

    • Author(s)
      内山千鶴子,春原則子,後藤多可志
    • Organizer
      一般社団法人 全国リハビリテーション学校協会 第34回教育研究大会・教員研修会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 声道の準狭窄による発声技法の理論と実際2021

    • Author(s)
      城本 修
    • Organizer
      日本言語聴覚学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] テキストマイニングによる吃音者と非吃音者におけるコミュニケーションの認識の比較2021

    • Author(s)
      飯村大智,宮本昌子
    • Organizer
      第46回日本コミュニケーション障害学会学術講演会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 国内における学齢吃音児に対する介入方法について:システマティック・レビューによる検討2021

    • Author(s)
      飯村大智,角田航平,大江卓也,小林宏明,酒井奈緒美,宮本昌子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第59回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 学齢期吃音児に対する介入方法の無作為化比較試験のプロトコル2021

    • Author(s)
      角田 航平,灰谷 知純,小林 宏明,宮本 昌子,森 浩一
    • Organizer
      日本吃音・流暢性障害学会第9回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 学齢吃音児の介入研究のバイアスリスクの評価:国内文献のシステマティック・レビューを通して2021

    • Author(s)
      飯村大智、角田航平、大江卓也、小林宏明、酒井奈緒美、宮本昌子
    • Organizer
      2020年度障害科学学会大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 言語聴覚療法学専攻学生の会話演習場面の分析;会話を適切に展開させるための技法に関する具体的指導項目の検討~2020

    • Author(s)
      渕田隆史、春原則子、後藤多可志
    • Organizer
      第21回日本言語聴覚学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 言語聴覚療法学を専攻する学生の会話場面のおける非言語行動の特性分析2020

    • Author(s)
      内山千鶴子、春原則子、後藤多可志
    • Organizer
      第21回日本言語聴覚学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] ことばの教室や病院などにおける吃音のある児童・生徒の指導・支援の実態調査2020

    • Author(s)
      小林宏明
    • Organizer
      日本吃音・流暢性障害学会第8回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 吃音のある児童の非流暢性生起に関する言語学的要因の検討2020

    • Author(s)
      宮本昌子、飯村大智、深澤菜月
    • Organizer
      第65回日本音声言語医学会総会・学術講演会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 特別支援教育における学校・教員と専門家の連携2022

    • Author(s)
      後藤多可志(市川裕二 緒方直彦 宮﨑英憲、全国特別支援教育推進連盟)
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      ジアース教育新社
    • ISBN
      9784863716407
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 図解言語聴覚療法技術ガイド2022

    • Author(s)
      畦上恭彦、今富摂子、後藤多可志、小林宏明、宮本昌子(深浦 順一、内山千鶴子、城間将江、城本 修、立石雅子、長谷川賢一)
    • Total Pages
      764
    • Publisher
      文光堂
    • ISBN
      4830647019
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 高校生のための大学テキストvol.2 高校生のための言語療法学2022

    • Author(s)
      後藤多可志
    • Total Pages
      48
    • Publisher
      白峰社
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 新・教職課程演習第6巻 特別支援教育「言語障害ってなに?」2022

    • Author(s)
      宮本昌子(米田宏樹,川合紀宗編著)
    • Total Pages
      243
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319003471
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 標準言語聴覚障害学 発声発語障害学第3版「音声障害の治療」2021

    • Author(s)
      城本修(城本 修,原 由紀編著)
    • Total Pages
      324
    • Publisher
      医学書院
    • ISBN
      9784260042895
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 発声発語障害学 第3版2021

    • Author(s)
      藤田 郁代(監修), 城本修, 原由紀(編著),西澤紀子,今村亜子,岩城忍,石毛美代子,苅安誠,柳田早織,金子真美,飯田由恵,阿部千佳,柴本勇,今富節子,小澤由嗣,緒方祐子,椎名英貴,小林宏明,飯村大智,宮本昌子,他13名
    • Total Pages
      344
    • Publisher
      医学書院
    • ISBN
      9784260042895
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] Education and Technology Support for Children and Young Adults With ASD and Learning Disabilities2020

    • Author(s)
      Yefim Kats & Fabrizio Stasolla (編著),Giulia Binaghi, Marco Guida, Eiko Tatematsu, Kiyoji Koreeda, Shigeru Ikuta, Chisato Ouchi, Jinko Tomiyama, Yayoe Katagiri, Shoko Hoshi, Naoki Sakai, Chiaki Kisaka, Nobuo Hara, Hiromi Nakamura, Keiko Ozaki, Jenn Gallup, Celal Perihan, Shoko Miyamoto, Masayoshi Tsuge, 他14名
    • Total Pages
      391
    • Publisher
      IGI Global
    • ISBN
      9781799870531
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 言語聴覚療法 評価・診断学2020

    • Author(s)
      藤田 郁代(監修),深浦 順一, 植田 恵(編著), 菅野倫子, 立石雅子, 安立多惠子, 東川麻里, 石坂郁代, 相馬有里, 木場由紀子, 阿部晶子, 小森規代, 内山千鶴子, 城本修, 福永真哉, 今井智子, 前新直志, 稲本陽子, 椎名英貴, 鈴木恵子, 他6名
    • Total Pages
      308
    • Publisher
      医学書院
    • ISBN
      9784260041485
    • Related Report
      2020 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi