• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Choice-making in children with autism spectrum disorder: Assessment and expansion of preferences.

Research Project

Project/Area Number 20H01704
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

NORO FUMIYUKI  筑波大学, 人間系, 教授 (30272149)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 高橋 甲介  長崎大学, 教育学部, 准教授 (10610248)
高浜 浩二  作新学院大学, 人間文化学部, 教授 (40616299)
登藤 直弥  東京都立大学, 人文科学研究科, 准教授 (70773711)
佐々木 銀河  筑波大学, 人間系, 准教授 (80768945)
丹治 敬之  岡山大学, 教育学域, 准教授 (90727009)
半田 健  宮崎大学, 教育学部, 准教授 (90756008)
松田 壮一郎  筑波大学, 人間系, 助教 (90762675)
青木 康彦  聖学院大学, 人文学部, 助教 (90911347)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥15,080,000 (Direct Cost: ¥11,600,000、Indirect Cost: ¥3,480,000)
Fiscal Year 2023: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2022: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Keywords自閉スペクトラム症 / 好み / 好みのアセスメント / 応用行動分析学 / 選択支援 / 応用行動分析
Outline of Research at the Start

本研究課題は、知的障害を伴う自閉スペクトラム症児童の自己選択の実現を目指して、1)発達プロフィールと「好み」の多選択肢アセスメントの選択傾向との関連、2)「好み」の階層性が不明確な児童に対しては、選択肢数を調整したアセスメントを段階的に導入し、その選択傾向と発達プロフィールとの関連、3)「好み」の活動(アイテム)を活用し、新しい活動へと「好み」を拡大できるように支援する方法を明らかにする。

Outline of Final Research Achievements

The four main findings of this study were as follows. First, it was difficult to predict the most appropriate assessment of preferences from the individual developmental profile of children with autistic spectrum disorder (ASD). Second, the findings suggested that ASD children require designing special assessment methods to identify their preferences for activities but not stimuli. Third, a survey of school teachers revealed that a large number of teachers did not make use of preferences in their teaching because they did not know how to identify preferences. Fourth, training programs for school teachers to learn preference assessment procedures, both face-to-face and online, were found to be effective.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学術的意義としては、自閉スペクトラム症(ASD)児において、最適な好みのアセスメント方法は発達プロファイルから予測することは困難であり、複数のアセスメント方法を組み合わせて個々の好みを把握することが重要であることを示した点である。また、刺激の種類ごとに好みの階層性の違いが存在すること、さらに対象となる刺激に応じて必要とされるアセスメント手続きが異なることを示した点である。社会的意義は、学校教員の好みの把握と活用の実態をデータで示した点と、教員に対する好みのアセスメント方法の習得研修プログラムを開発した点である。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2024 2023 2022 2020

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 6 results) Presentation (2 results) (of which Invited: 2 results)

  • [Journal Article] Evaluation of a Video-Modeling Package for Training Teachers to Conduct a Preference Assessment2024

    • Author(s)
      Aoki Yasuhiko、Fujimoto Natsumi、Nemoto Yukari、Noro Fumiyuki
    • Journal Title

      Journal of Special Education Research

      Volume: 12 Issue: 2 Pages: 65-73

    • DOI

      10.6033/specialeducation.22-P005

    • ISSN
      2187-5014, 2188-4838
    • Year and Date
      2024-02-29
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Questionnaire Survey of Special-Needs School Teachers on Identifying and Utilizing Children’s Preferences2024

    • Author(s)
      青木康彦・野呂文行
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Special Education

      Volume: 61 Issue: 4 Pages: 203-212

    • DOI

      10.6033/tokkyou.22B034

    • ISSN
      0387-3374, 2186-5132
    • Year and Date
      2024-02-29
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 自閉スペクトラム症児における玩具と食物の好みと強化価2024

    • Author(s)
      青木康彦・野呂文行
    • Journal Title

      障害科学研究

      Volume: 48 Pages: 11-20

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Remote Training to Conduct Preference Assessments in Japan.2024

    • Author(s)
      Aoki Yasuhiko, Takahama Kohji, Takahashi Kosuke, Noro Fumiyuki
    • Journal Title

      Journal of Special Education Research

      Volume: 13

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 自閉スペクトラム症児における多刺激非置換呈示法と対刺激呈示法による好みの比較2023

    • Author(s)
      青木康彦・野呂文行
    • Journal Title

      行動分析学研究

      Volume: 38 Pages: 27-36

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Praise as a Reinforcer: Pairing with a Preferred Stimulus to Produce Similar Sensory Responses of a Given Modality2022

    • Author(s)
      Yasuhiko Aoki, Fumiyuki Noro
    • Journal Title

      Journal of Special Education Research

      Volume: 11 Issue: 1 Pages: 23-29

    • DOI

      10.6033/specialeducation.11.23

    • ISSN
      2187-5014, 2188-4838
    • Year and Date
      2022-08-31
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 発達障害のある人の参加を促す目標設定とフィードバックの活用法2020

    • Author(s)
      野呂文行
    • Organizer
      日本発達障害学会第55回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 通常学級における応用行動分析アプローチ2020

    • Author(s)
      野呂文行
    • Organizer
      日本LD学会第29回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi