• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a sustainable curriculum management system and teacher training program for inclusive elementary school foreign language education

Research Project

Project/Area Number 20H01708
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

Matsumiya Nagako  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (70342326)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 川合 紀宗  広島大学, ダイバーシティ&インクルージョン推進機構, 教授 (20467757)
中山 晃  愛媛大学, 教育・学生支援機構, 教授 (70364495)
村上 加代子  武庫川女子大学, 教育学部, 准教授 (00552944)
大谷 みどり  島根大学, 学術研究院教育学系, 特任教授 (80533299)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥17,550,000 (Direct Cost: ¥13,500,000、Indirect Cost: ¥4,050,000)
Fiscal Year 2023: ¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2022: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2021: ¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2020: ¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Keywords小学校外国語教育 / インクルーシブ教育 / カリキュラム・マネジメント
Outline of Research at the Start

本研究では,特別なニーズのある児童の確かな学びを保障する小学校外国語教育の運営の在り方を提案する。本研究グループが実施した,小学校外国語教育において困難を示す児童の実態と教員の支援に関する実態調査の結果,「書くこと」において課題が見られる傾向や,他教科での学習では困難を示さない児童も英語においては困難を抱える割合が多くなること,支援を要する児童への配慮の方法が分からないといった教員の声が明らかになった。これらの課題を解決するため,教員が適切な児童の見取り,教材開発や授業内活動での支援,学習評価を持続的に展開していくカリキュラム・マネジメントサイクル及び教員研修プログラムの開発を目指す。

Outline of Final Research Achievements

In the context of the need to promote inclusive education, this study focused on foreign language education in primary schools in particular, with the aim of clarifying the points to be considered in teaching to ensure the learning of all children and examining the effectiveness of teacher training based on these points.
Based on the specifics and possible factors of stumbling in learning English that were identified from the surveys of teachers and learners, teacher training was conducted to provide support for such stumbling. The training consisted of support for learners' emotional aspects, support for reading and writing instruction, support for vocabulary and grammar instruction, support for simultaneous instruction, and instruction in special-needs classes, etc. The participants' learning was reported to have deepened based on the post-lecture questionnaire.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の成果の一つは,英語学習におけるつまずきの具体をこれまで以上に詳細に明らかにしたことである。約1,400名の大学生に,小学校・中学校時代の学びをふり返ってもらい,どのような難しさがあったのかを自由記述を含め詳細の検討した。また,国語でのつまずきについても調査し,英語学習におけるつまずきの予測因子となる可能性が示唆された。これにより,国語に困難がある児童へは,外国語学習の際により丁寧な支援をすることでつまずきを緩和できる可能性が考えられる。
また,教員研修からは英語学習のつまずきに関する理解の深まりが見られた。継続的な研修を望む声からも,本研究の成果は社会的ニーズに応じたものと考える。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • Research Products

    (82 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (26 results) (of which Int'l Joint Research: 9 results,  Peer Reviewed: 21 results,  Open Access: 24 results) Presentation (39 results) (of which Int'l Joint Research: 9 results,  Invited: 6 results) Book (17 results)

  • [Journal Article] 多様な子どもたちへの支援の在り方:UDL のオプションへの振り返り分析2024

    • Author(s)
      大谷みどり・嵐谷恭子・川谷のり子・三成拓亜・坂田直子・篠村恭子・猫田英伸
    • Journal Title

      AUDELL Journal

      Volume: 3 Pages: 32-47

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 国際交流を軸とした小学校,中学校外国語科における学びの接続:未来創造科での探究学習に基づくカリキュラム・マネジメント2024

    • Author(s)
      三成拓亜 神田彩英子・坂田直子・ 嵐谷恭子・大谷みどり・瀧川智子・篠村恭子・猫田英伸
    • Journal Title

      中国地区英語教育学会紀要

      Volume: 53 Pages: 93-105

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 複式学級外国語活動におけるくりかえし案の有効性の検討 : 単式学級とのパフォーマンステスト結果の比較を通して2024

    • Author(s)
      榎原朱梨・松宮奈賀子
    • Journal Title

      初等教育カリキュラム研究

      Volume: 12 Pages: 1-9

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Preparing pre-service teachers to work in Cambodian inclusive classrooms: Knowledge, experience, and attitudes toward inclusion2023

    • Author(s)
      Pov, S., Kawai, N., & Saovorak Nov, S.
    • Journal Title

      Teaching and Teacher Education

      Volume: 137 Pages: 104402-104402

    • DOI

      10.1016/j.tate.2023.104402

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] The measurement of teachers' attitudes toward inclusive education: An empirical study in East Java, Indonesia2023

    • Author(s)
      Ediyanto & Kawai, N.
    • Journal Title

      Cogent Education

      Volume: 10 Issue: 2 Pages: 2229014-2229014

    • DOI

      10.1080/2331186x.2023.2229014

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 高校生の英語スピーキングに対する学習意欲を踏まえた指導実践 ―効果的なリテリング活動の開発―2023

    • Author(s)
      田城 涼介,大谷 みどり,猫田 英伸
    • Journal Title

      学校教育実践研究

      Volume: 6 Pages: 35-42

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 聴覚障害特別支援学校小学部における外国語教育の現状と課題2023

    • Author(s)
      川合紀宗,松宮奈賀子,栫健太
    • Journal Title

      広島大学大学院人間社会科学研究科附属特別支援教育実践センター研究紀要

      Volume: 21 Pages: 75-82

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] The quality of life of individuals with intellectual disability: Differences between Denmark and Japan2022

    • Author(s)
      Tatsuta Mizuho、Kawai Norimune、Ushiyama Michio
    • Journal Title

      Journal of Intellectual Disabilities

      Volume: First published online Issue: 3 Pages: 1-25

    • DOI

      10.1177/17446295221088706

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Student-led Project with Human Ecology Model and Transformative Activist Stance: A Case Study on After School Program on University Campus2022

    • Author(s)
      E Tomida, W Oishi, A Nakayama
    • Journal Title

      Asia Pacific Journal of Human Development and Family Studies (AHEAD)

      Volume: 1(1) Pages: 1-10

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小中連携を通した主体的に英語を学ぶ子どもの育成2022

    • Author(s)
      天野 圭吾,大谷 みどり, 猫田 英伸
    • Journal Title

      島根大学教育臨床総合研究

      Volume: 21 Pages: 139-153

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Hybrid Flexible 型の授業デザインを用いた 英語の授業実践報告2022

    • Author(s)
      中山晃, 梅本祥史
    • Journal Title

      大学教育実践ジャーナル

      Volume: 21 Pages: 17-28

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 留学生と日本人学生の合同授業の取組ー実践報告と今後の課題2022

    • Author(s)
      大谷みどり, 中園博美
    • Journal Title

      島根大学外国語教育センタージャーナル

      Volume: 17 Pages: 23-31

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校国語科学習指導要領から見る外国語活動・外国語科の授業実践への示唆2022

    • Author(s)
      篠村恭子, 大谷みどり
    • Journal Title

      JES Journal

      Volume: 22 Pages: 70-85

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 中学校英語科における学びの多様性に応じた個別最適な授業づくり2022

    • Author(s)
      嵐谷恭子, 川谷のり子, 鎌田真由美, 三成拓亜, 大谷みどり, 猫田英伸
    • Journal Title

      中国地区英語教育学会誌

      Volume: 52 Pages: 39-52

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Attitudes of Secondary School Science Teachers toward Teaching Diverse Students2022

    • Author(s)
      Iva Nandya Atika, Norimune Kawai, & Atsuhiko Funabashi
    • Journal Title

      INCLUSI: Journal of Disability Studies

      Volume: 8 Issue: 2 Pages: 113-122

    • DOI

      10.14421/ijds.080202

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 地域の実態を活かした小学校外国語教育の実践ー「World Day in Kakinoki」の取組を中心にー2021

    • Author(s)
      坂根 大雅, 大谷 みどり
    • Journal Title

      島根大学教育臨床総合研究.

      Volume: 20 Pages: 79-98

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Key elements of disaster mitigation education in inclusive school setting in the Indonesian context2021

    • Author(s)
      Nurul Hidayati Rofiah , Norimune Kawai, & Elli Nur Hayati
    • Journal Title

      Journal of Disaster Risk Studies

      Volume: 13 Issue: 1 Pages: 1159-1159

    • DOI

      10.4102/jamba.v13i1.1159

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Indonesian Teachers’ Attitudes Toward Inclusive Education2021

    • Author(s)
      Ediyanto, Norimune Kawai, Masashi Hayashida, Nagako Matsumiya, Md Abu Bakor Siddik, & Areej Talea Almutairi
    • Journal Title

      Discourse and Communication for Sustainable Education

      Volume: 12 Issue: 2 Pages: 31-44

    • DOI

      10.2478/dcse-2021-0014

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 小学校外国語科における6年生児童のつまずきの実態 ―学級担任及び専科教員を対象とした調査結果の分析―2021

    • Author(s)
      松宮奈賀子,大谷みどり,中山晃,川合紀宗
    • Journal Title

      JES Journal

      Volume: 21 Pages: 95-110

    • NAID

      40022560187

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「言語の本質」への理解を基盤とした外国語教育2021

    • Author(s)
      松宮奈賀子
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 1242 Pages: 22-29

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 世界の人たちとつながる外国語教育を目指して2021

    • Author(s)
      大谷みどり
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 1242 Pages: 14-21

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「shimafu シート」を活用した授業実践事例 ― UDL(Universal Design for Learning)の考えを取り入れた授業づくり2021

    • Author(s)
      川谷のり子, 嵐谷 恭子, 大谷みどり, 宮﨑紀雅
    • Journal Title

      学校教育実践紀要

      Volume: 4 Pages: 45-59

    • NAID

      120007002107

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 英語初学者の読み書きの困難さの原因を探るiPad 版アセスメントの開発: 紙版アセスメントとの比較2021

    • Author(s)
      猫田 英伸, 大谷みどり, 鎌田真由美, 三成 拓亜, 嵐谷 恭子, 川谷のり子, 甲元和貴, 繩手雅彦
    • Journal Title

      中国地区英語教育学会紀要

      Volume: 51 Pages: 25-36

    • NAID

      40022557150

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Faculty Members’ and Administrators’ Attitudes on Integrating Students with Intellectual Disability into Postsecondary Education2020

    • Author(s)
      Almutairi Areej、Kawai Norimune、Alharbi Abeer
    • Journal Title

      Exceptionality

      Volume: 29 Issue: 1 Pages: 29-40

    • DOI

      10.1080/09362835.2020.1727330

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] The Pre-Service Teachers' Attitudes Towards Inclusive Education: An Empirical Study in Yogyakarta City, Indonesia2020

    • Author(s)
      Ediyanto, Restuti Maulida, Iva Nandya Atika, Kawai Norimune
    • Journal Title

      Discourse and Communication for Sustainable Education

      Volume: 11 Issue: 1 Pages: 65-73

    • DOI

      10.2478/dcse-2020-0007

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Determinants of student achievement at lower secondary schools in rural Cambodia2020

    • Author(s)
      Pov Sokunrith、Kawai Norimune、Matsumiya Nagako
    • Journal Title

      Educational Research for Policy and Practice

      Volume: 20 Issue: 2 Pages: 1-12

    • DOI

      10.1007/s10671-020-09276-4

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] Transformation of Japanese Student Tutors' English Learning Motivation and Strategies Through Cognitive Counseling-Based Peer Tutoring Program2024

    • Author(s)
      Sakoda Namiko, Nagako Matsumiya
    • Organizer
      The IAFOR International Conference on Education in Hawaii (IICE2024)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Development of the rubric assessing EFL learners' oral performance in English2024

    • Author(s)
      Akira Nakayama
    • Organizer
      American Association For Applied Linguistics
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Exploring the Triumphs and Trials in Japan's Journey Towards Inclusive Education in School Settings2024

    • Author(s)
      Kawai, N.
    • Organizer
      International Conference: Sustainability, Global Diversity, Inclusion & Culture
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] A Case Study of a Japanese Teacher’s Self-Reflection on Elementary English Lessons2023

    • Author(s)
      Stella Anggrainy, Nagako Matsumiya
    • Organizer
      AsiaTEFL 2023 International Conference
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Relationship Between the Stumbling in Learning English by Japanese Learners and Their Difficulties in L12023

    • Author(s)
      Nagako Matsumiya, Norimune Kawai, Akira Nakayama, Kayoko Murakami, Midori Otani
    • Organizer
      2023 ASHA (American Speech-Language-Hearing Association) Convention
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] "英語学習におけるつまずきの実態調査 大学生に対するレトロスペクティブスタディ "2023

    • Author(s)
      松宮奈賀子・川合紀宗・中山晃・村上加代子・大谷みどり
    • Organizer
      JES近畿・京都大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Development of a Test for Early Detection of English Learning Difficulties of Elementary School Students in Japan2023

    • Author(s)
      Kayoko Murakami, Shien Sakai, Miwa Murata, Kagari Tsuchiya
    • Organizer
      International Association of Applied Linguistics (AILA) 2023 20th Anniversary Congress in Lyon
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 個に応じた英語指導を目指して ユニバーサルデザインの授業づくり2023

    • Author(s)
      村上加代子
    • Organizer
      英語授業研究学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 多様な学びをどう支えるかー教科教育学・日本語教育学・心理学からの視点ー2023

    • Author(s)
      川合紀宗・影山和也・木下博義・松宮奈賀子・森田愛子・永田良太
    • Organizer
      日本LD学会第32回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] English Writing Composition Skills of Grade 6 Deaf or Hard of Hearing Learners in Lesotho2023

    • Author(s)
      Morai, M., Kawai, N., Hayashida, M., & Shinkai, A.
    • Organizer
      2023 ASHA (American Speech-Language-Hearing Association) Convention
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 通常の学級に在籍する特別な教育的支援を必要とする児童生徒に関する調査」から考える将来へのロードマップー発達障害教育・支援の専門性をどう確保するかー2023

    • Author(s)
      上野一彦・宮本信也・堀川淳子・川合紀宗・海津亜希子・涌井恵・高橋知音
    • Organizer
      日本LD学会第32回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 学習困難な子どもたちのワーキングメモリー2023

    • Author(s)
      Gray, S.・川合紀宗
    • Organizer
      日本LD学会第32回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] これでいいのか?ー日本の英語教育と特別支援教育ー2023

    • Author(s)
      村上加代子
    • Organizer
      英語教育ユニバーサルデザイン研究学会第二回研究会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 英語学習における児童生徒のつまずきを考える2023

    • Author(s)
      松宮奈賀子,川合紀宗
    • Organizer
      北海道教育大学小学校英語教育の指導力向上プロジェクト 小学校英語 小・中連携フォーラム
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 学習に困難のある児童生徒の英語学習におけるつまずきと指導支援2022

    • Author(s)
      川合紀宗,大谷みどり,中山晃,村上加代子,松宮奈賀子
    • Organizer
      日本LD学会第31回大会(京都)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 英語授業における支援の在り方~基本概念を確認しながら支援の具体を考える2022

    • Author(s)
      大谷みどり
    • Organizer
      英語ユニバーサルデザイン研究学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 通常学級の英語授業における支援の在り方~小中高の子どもたちに応じた工夫と対応2022

    • Author(s)
      大谷みどり,川谷のり子, 嵐谷恭子,三成拓亜,坂田直子,龍河芙美,永見修一
    • Organizer
      日本LD学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 「つまずく」学習者に関わる視点ーなぜへの答えを求めて2022

    • Author(s)
      村上加代子
    • Organizer
      ことばの科学会第14回年次大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 英語の読み書きが困難な中学生2事例への指導実践報告2022

    • Author(s)
      村上加代子,小幡理恵,加藤幸子
    • Organizer
      一般社団法人日本LD学会第31回大会(京都)ポスター発表
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 英単語で躓く児童生徒への指導のヒント2022

    • Author(s)
      村上加代子
    • Organizer
      第四回S.E.N.S年次大会(北海道)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育実践・研究における「成果」を改めて考える2022

    • Author(s)
      松宮奈賀子
    • Organizer
      初等教育カリキュラム学会第6回大会 シンポジウム
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 英語にカナをふる指導についてー小学校、中学校、発達支援の立場から2022

    • Author(s)
      村上加代子, 醍醐路子, 黒木愛
    • Organizer
      言語エキスポ2022年(シンポジウム)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Homeroom Teachers’ and English Language Teachers’ Perspectives about Learners’ Difficulties in Learning English in Japan2021

    • Author(s)
      Nagako Matsumiya, Norimune Kawai, Midori Otani, Akira Nakayama, Kayoko Murakami
    • Organizer
      ASHA (American Speech-Language-Hearing Association) Convention
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Errors in English Language Learning by Japanese Elementary School Students with Learning Difficulties2021

    • Author(s)
      Norimune Kawai, Nagako Matsumiya
    • Organizer
      ISEC (Inclusive and Supportive Educcation Conference) 2021
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小中連携における新たな課題2021

    • Author(s)
      松宮奈賀子
    • Organizer
      日本児童英語教育学会 第2回研究大会 第50回中国・四国支部研究大会 シンポジウム
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 英語学習における児童のつまずきに対する教師の認知 専科教員及び学級担任を対象とした調査結果の分析2021

    • Author(s)
      中山晃,大谷みどり,村上加代子,川合紀宗,松宮奈賀子
    • Organizer
      小学校英語教育学会 関東・埼玉大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校高学年児童の英語スピーキングに関する実態調査2021

    • Author(s)
      西原美幸,松宮奈賀子
    • Organizer
      小学校英語教育学会 関東・埼玉大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 地方における国際交流活動を通しての、小学生の異文化・自文化への気づき2021

    • Author(s)
      大谷みどり
    • Organizer
      異文化間教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 読み書きでつまずく児童への手立て2021

    • Author(s)
      大谷みどり, 田縁眞弓, 加賀田哲也
    • Organizer
      児童英語教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] speedから/p/を抜くと「スード」になるのはなぜかー 日本語音節感覚が英語の音素操作に与える影響に関する考察2021

    • Author(s)
      村上加代子
    • Organizer
      英語教育ユニバーサルデザイン研究学会第3回研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 外国語科に学びにくさのある児童生徒の支援2021

    • Author(s)
      山下桂世子,村上加代子,川合紀宗,松宮奈賀子
    • Organizer
      広島大学教育ヴィジョン研究センター 第95回定例オンラインセミナー
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 英語学習における児童のつまずき指導に対する教師の自信の有無 ―つまずきチェック項目の尺度化とその検討を通して―2021

    • Author(s)
      川合紀宗,中山晃,大谷みどり,松宮奈賀子
    • Organizer
      日本LD学会 2020年度第4回研究集会(富山)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校外国語科における6年生児童のつまずきの実態 ―専科教員及び学級担任を対象とした調査結果の分析―2020

    • Author(s)
      川合紀宗,松宮奈賀子,大谷みどり
    • Organizer
      第20回小学校英語教育学会 中部・岐阜大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 通常学級の英語学習における支援2020

    • Author(s)
      大谷みどり
    • Organizer
      日本LD学会第29回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学生への効果的な英単語読み書き指導の工夫2020

    • Author(s)
      村上加代子, 飯島睦美, 小幡理恵, 大野淳子, 品川裕香
    • Organizer
      日本LD学会第29回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 支援を必要とする児童を含む通常学級の外国語学習のための環境づくり~特別支援学級との英語指導連携体制構築の一環として2020

    • Author(s)
      河合裕美, 松尾 理恵, 大谷みどり, 飯島睦美
    • Organizer
      日本特殊教育学会第58回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 外国語科の授業から見える児童のつまずきと支援について2020

    • Author(s)
      長谷川美加子, 大谷みどり
    • Organizer
      児童英語教育学会 第49回中国四国支部研究大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 学びのユニバーサルデザイン(UDL)を活用した通常学級の英語授業における支援と課題2020

    • Author(s)
      大谷みどり
    • Organizer
      英語教育ユニバーサルデザイン研究学会 第2回研究大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 読み書き困難児童生徒の英語の音韻認識調査報告(中間報告)2020

    • Author(s)
      村上加代子
    • Organizer
      ことばの科学会 2020年7月度研究例会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] Progress Toward Agenda 2030 (International Perspectives on Inclusive Education, Vol. 21) Challenges in the Transformation of Japanese Education Regarding Inclusive Education to Meet Agenda 20302023

    • Author(s)
      Lane, D., Catania, N. and Semon, S. (編), Kawai, N. (著)
    • Total Pages
      330
    • Publisher
      Emerald
    • ISBN
      9781804555095
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 最新 小学校英語内容論入門2023

    • Author(s)
      樋口忠彦(監修)松宮奈賀子ほか著
    • Total Pages
      242
    • Publisher
      研究社
    • ISBN
      9784327411091
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 最新 小学校英語教育法入門2023

    • Author(s)
      樋口忠彦(監修)松宮奈賀子ほか著
    • Total Pages
      258
    • Publisher
      研究社
    • ISBN
      9784327411084
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 図解 言語聴覚療法技術ガイド 第2版2022

    • Author(s)
      川合紀宗
    • Total Pages
      736
    • Publisher
      文光堂
    • ISBN
      9784830647017
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 教育の未来デザイン:「コロナ」からこれからの教育を考える2022

    • Author(s)
      川合紀宗,松宮奈賀子
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      溪水社
    • ISBN
      9784863275621
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 米田 宏樹 ・川合紀宗編『新・教職課程演習 第6巻 特別支援教育』2022

    • Author(s)
      川合紀宗
    • Total Pages
      243
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319003471
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 個に応じた英語指導をめざして: ユニバーサルデザインの授業づくり2021

    • Author(s)
      村上加代子
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874248560
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 広島大学教育ヴィジョン研究センター(EVRI)著『「コロナ」から学校教育をリデザインする』2021

    • Author(s)
      川合紀宗,松宮奈賀子
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      溪水社
    • ISBN
      9784863275621
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 小山義徳,道田泰司編『「問う力」を育てる理論と実践 問い・質問・発問の活用の仕方を探る』2021

    • Author(s)
      中山晃
    • Total Pages
      360
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      9784823410352
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 名畑目真吾,松宮奈賀子編著『新・教職課程演習第12巻 初等外国語教育』2021

    • Author(s)
      松宮奈賀子
    • Total Pages
      209
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319003532
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 卯城祐司・樫葉みつ子編著『新・教職課程演習第18巻 中等英語科教育』2021

    • Author(s)
      松宮奈賀子
    • Total Pages
      215
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319003594
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 草原和博,吉田成章編著『ポスト・コロナの学校教育-教育者の応答と未来デザイン-』2020

    • Author(s)
      川合紀宗
    • Total Pages
      170
    • Publisher
      渓水社
    • ISBN
      9784863275287
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 泉惠美子,小泉仁,築道和明,大城賢,酒井英樹編『すぐれた小学校英語授業 先行実践と理論から指導法を考える』2020

    • Author(s)
      松宮奈賀子
    • Total Pages
      170
    • Publisher
      研究社
    • ISBN
      9784327411046
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 大谷みどり編著『特別支援教育の視点で,どの子も学びやすい小学校英語の授業づくり』2020

    • Author(s)
      大谷みどり
    • Total Pages
      152
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784180736270
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 小学校英語教育学会20周年記念誌編集委員会編『小学校英語教育ハンドブックー理論と実践―』2020

    • Author(s)
      大谷みどり
    • Total Pages
      184
    • Publisher
      東京書籍
    • ISBN
      9784487814381
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] ビジョントレーニングでアルファベットはじめてドリル2020

    • Author(s)
      村上加代子
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      東京書籍
    • ISBN
      9784487813537
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 多感覚を生かして学ぶ小学校英語のユニバーサルデザイン : 学びはじめにつまずかせない!2020

    • Author(s)
      村上加代子
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784183465146
    • Related Report
      2020 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi