• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing methods to assess and support diverse children's competencies and processes to 'learn how to learn for themselves'

Research Project

Project/Area Number 20H01711
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionShirayuri University (2021-2023)
National Institute of Special Needs Education (2020)

Principal Investigator

Wakui Megumi  白百合女子大学, 人間総合学部, 准教授 (80332170)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 伊藤 崇達  九州大学, 人間環境学研究院, 准教授 (70321148)
佐藤 克敏  京都教育大学, 教育学部, 教授 (20310360)
原田 浩司  筑波技術大学, 保健科学部, 客員研究員 (40738168)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥12,350,000 (Direct Cost: ¥9,500,000、Indirect Cost: ¥2,850,000)
Fiscal Year 2022: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2021: ¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Keywords発達障害 / 学び方を学ぶ / 自己調整学習 / 通常学級 / 多重知能 / アセスメント / 通級指導教室 / ユニバーサルデザイン / 通級指導 / 支援 / 心理尺度
Outline of Research at the Start

世界の教育潮流では新しい学力・能力として「学び方を学ぶ 」能力が注目されている。
本研究では、「学び方を学ぶ」能力を、多様な学びのプロセスと主体性をさらに精緻にとらえる独自の概念、「学び方を自ら学ぶ」能力として再定義し、心理面、行動面、環境面を含めた包括的アセスメント法について開発を行うことを目的とする。包括的アセスメント法では、発達障害など認知発達に凸凹のあるプロフィールを持つ者から典型発達児まで、多様で幅広い対象を連続的にカバーできるものを目指す。また、包括的アセスメント法に対応した「学び方を自ら学ぶ」能力の支援方法リストの作成も行う。

Outline of Final Research Achievements

A new competency, 'learning-to-learn,' is gaining international attention. Learning to learn is defined as the ability and willingness to adapt to novel tasks, activating one's mastery of thinking and the perspective of hope by means of maintaining one's cognitive and affective self-regulation in and of learning action (Hautamaki et al., 2002; Hautamaki et al., 2010, Hautamaki, 2010). Research on self-regulated learning, which is also an approximate concept, points out that adjusting one's learning strategies plays a vital role in learning success or failure.
Therefore, this study developed a psychological scale to capture the process of 'learning how to learn by oneself.' In addition, the findings from class observations and the analysis of questionnaires of resource room teachers suggested the need for a lesson-style assessment.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまでの心理尺度は、典型発達児用と障害児用とは別々に作成されるか、あるいは双方の能力やスキルを測定するにはどちらかに対する感度が低くなるという弱点がある。また、学びの主体性・自律性と、そのプロセスを精緻にアセスメントするものではなかった。
この課題に対し、本研究では、「予見」「遂行/意思コントロール」「自己省察」という自己調整のプロセスとサイクルに即して、いかに学び方を学ぶかについて詳細かつ精緻なアセスメント法を提案することができた。発達障害等の要支援児のプロセスにおける特徴も明らかにすることができ、アセスメントツールとしての精度に一定の成果を示すことができた。

Report

(4 results)
  • 2023 Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • Research Products

    (23 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (9 results) (of which Open Access: 4 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (6 results) (of which Invited: 4 results) Book (8 results)

  • [Journal Article] システマティック・レビューによる小学校と中学校における 発達障害のある生徒を対象とした通級による指導の特徴の比較2024

    • Author(s)
      稲生加代子・佐藤克敏
    • Journal Title

      京都教育大学総合教育臨床センター研究紀要

      Volume: 3 Pages: 49-64

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 特別に配慮を要する児童生徒への理解と対応2024

    • Author(s)
      原田浩司
    • Journal Title

      下野教育

      Volume: 775 Pages: 14-19

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 特集「主体的な学びを実現する自己調整能力について」:特別支援教育における自己調整学習について考える2023

    • Author(s)
      伊藤崇達
    • Journal Title

      教育展望(一般財団法人 教育調査研究所)

      Volume: 69(8) Pages: 11-17

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 読み書きや算数に困難のある女児に対する漢字学習の支援2023

    • Author(s)
      村上遼・川﨑理惠・涌井恵
    • Journal Title

      白百合女子大学発達臨床センター紀要

      Volume: 26 Pages: 14-20

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] Trends in research on self-regulated learning for children and adults with developmental disabilities: A systematic review2022

    • Author(s)
      伊藤崇達・本田真大・涌井 恵・佐藤克敏
    • Journal Title

      九州大学心理学研究

      Volume: 23 Pages: 11-28

    • DOI

      10.15017/4773126

    • ISSN
      1345-3904
    • Year and Date
      2022-02-17
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 自己調整学習と認知処理スタイルに応じた学習支援2021

    • Author(s)
      伊藤 崇達
    • Journal Title

      日本学校心理士会年報

      Volume: 14 Pages: 28-33

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Self-Regulation, Co-Regulation, and Socially Shared Regulation of Motivation for Collaborative Activity: Comparison Between University Students and Working Adults2021

    • Author(s)
      Takamichi Ito & Takatoyo Umemoto
    • Journal Title

      Japanese Psychological Research

      Volume: - Issue: 4 Pages: 397-409

    • DOI

      10.1111/jpr.12337

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 学び方を自ら選び工夫して学ぶー多様性に応える実践ー2021

    • Author(s)
      涌井恵
    • Journal Title

      授業づくりネットワーク

      Volume: 345号 Pages: 30-35

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] いま、子どもたちの学ぶ意欲にどう寄り添うか2020

    • Author(s)
      伊藤崇達
    • Journal Title

      教育と医学

      Volume: 68(4) Pages: 36-41

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 多様な子どもの「学び方を自ら学ぶ能力」に関する プロセスのアセスメントと支援2024

    • Author(s)
      企画・話題提供: 涌井 恵 (白百合女子大学), 司会: 原田浩司(筑波技術大学), 話題提供: 伊藤崇達(九州大学), 指定討論 : 岡田涼(香川大学), 丹治敬之(岡山大学)
    • Organizer
      日本発達心理学会第35回大会 自主シンポジウム
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] シンポジウムタイトル「子どもの発達を支える心理学的アプローチ / 話題提供タイトル「子どもの主体性を支える教育心理学的アプローチ―自己調整学習の視点から」2023

    • Author(s)
      企画者・指定討論:相澤雅文(京都教育大学),司会:佐藤美幸(京都教育大学),話題提供:尾之上高哉(宮崎大学),伊藤崇達(九州大学),田爪宏二(京都教育大学)
    • Organizer
      日本発達障害学会第58回研究大会 実行委員会企画シンポジウム
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「通常の学級に在籍する特別な教育的支援 を必要とする児童生徒に関する調査」 から考える将来へのロードマップ ー発達障害教育・支援の専門性をどう確保するかー2023

    • Author(s)
      企画:企画委員会, 司会:高橋知音(信州大学), 涌井恵(白百合女子大学), 話題提供者:上野一彦(東京学芸大学/ 学校法人旭出学園), 宮本信也(筑波総合クリニック ), 堀川淳子(広島市教育委員会), 川合紀宗(広島大学), 指定討論者:海津亜希子(明治学院大学)
    • Organizer
      第32回大会(広島)CP01学会企画シンポジウム
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 特別教育支援システムの課題と新たな制度設計ー障害のある子どもの障害特性と教育ニーズに応じた学びの本質から考えるー2021

    • Author(s)
      涌井恵
    • Organizer
      日本特殊教育学会第59回大会(2021つくば大会)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 読み書き困難児に対する触力覚誘導提示装置による漢字指導の効果2021

    • Author(s)
      原田浩司
    • Organizer
      日本LD学会第30回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] マルチ知能を活かす授業の実際とその可能性2020

    • Author(s)
      涌井恵
    • Organizer
      日本LD学会 第29回大会(兵庫)大会企画シンポジウム「学びをめぐる多様性と授業・学校づくり」
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Book] 特別支援教育とアクティブ・ラーニング-一人ひとりの違いを活かす通常学級での教え方・学び方-2023

    • Author(s)
      編著:涌井恵, 著者:嶋﨑博一, 関田一彦, 堀川知子, 栗原慎二, 畑中由美子, 伊藤崇達, 小野典利, 原田浩司, 田中博司, 石川晋, 久武孝弘
    • Total Pages
      103
    • Publisher
      金子書房
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 「個別最適な学び」と「協働的な学び」の一体的な充実を目指して2023

    • Author(s)
      編著:奈須正裕・伏木久始, 著者:荒瀬克己, 大豆生田啓友, 加藤幸次, 佐野亮子, 松村暢隆, 金田裕子, 涌井恵, 宇佐美香代, 坂本明美, 堀真一郎, 浅野大介, 堀田龍也
    • Total Pages
      322
    • Publisher
      北大路書房
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 教育における評価の再考2021

    • Author(s)
      梶田叡一・浅田匡 ・古川治 (監修)浅田匡 ・古川治 (編著)西岡加名恵・遠山孝司・細川和仁・河野麻沙美・安彦忠彦・曽余田浩史・梶田叡一・伊藤崇達・天谷祐子・三川俊樹・北村勝朗
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623088454
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 有斐閣 現代心理学辞典2021

    • Author(s)
      子安増生・丹野義彦・箱田裕司(監修)伊藤崇達他
    • Total Pages
      1002
    • Publisher
      有斐閣
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 学びをめぐる多様性と授業・学校づくり2020

    • Author(s)
      宇野宏幸、一般社団法人日本LD学会第29回大会実行委員会(編著)鳥居深雪・井澤信三・花熊 曉・涌井 恵・阿部利彦・中嶋信啓・石橋由紀子・奥村好美・桑原昌之・宅明健太・佐藤麻里子・吉冨一九子・赤木和重
    • Total Pages
      156
    • Publisher
      金子書房
    • ISBN
      9784760834211
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] グループディスカッション2020

    • Author(s)
      西口利文、植村善太郎、伊藤崇達
    • Total Pages
      184
    • Publisher
      金子書房
    • ISBN
      4760824359
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 実践につながる教育心理学2020

    • Author(s)
      谷口 篤、豊田 弘司(編著)浦上 萌・倉盛美穂子・永井靖人・上山瑠津子・解良優基・伊藤崇達・長濱文与・沖林洋平・鈴木有美・中西 陽
    • Total Pages
      242
    • Publisher
      八千代出版
    • ISBN
      4842917784
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] ひと目でわかる発達2020

    • Author(s)
      渡辺 弥生、西野 泰代(編)浜名真以・板倉昭二・渡邊直美・溝川 藍・鈴木亜由美・伊藤崇達・芝﨑美和・小野田亮介・原田恵理子・島義弘・小倉正義・相良順子・若本純子・小泉嘉子
    • Total Pages
      236
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      9784571230622
    • Related Report
      2020 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi