• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Learning Practices and Teacher Training of Scratch Progamming for STEAM Educaiton by Elementary and Junior Hith Students

Research Project

Project/Area Number 20H01721
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionMie University

Principal Investigator

Susono Hitoshi  三重大学, 教育学部, 教授 (50293767)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 大野 恵理  三重大学, 教育学部, 特任教授(教育担当) (40813845)
萩野 真紀  三重大学, 教育学部, 特任教授(教育担当) (10816622)
榎本 和能  三重大学, 教育学部, 特任教授(教育担当) (70816644)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥15,210,000 (Direct Cost: ¥11,700,000、Indirect Cost: ¥3,510,000)
Fiscal Year 2022: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2021: ¥5,720,000 (Direct Cost: ¥4,400,000、Indirect Cost: ¥1,320,000)
Fiscal Year 2020: ¥5,460,000 (Direct Cost: ¥4,200,000、Indirect Cost: ¥1,260,000)
Keywordsプログラミング学習 / スクラッチ / STEAM / Codey Rocky / 教員研修 / 学習支援 / スクラッチプログラミング / STEAM学習 / 授業デザイン / 出前授業 / Scratch / 学習デザイン
Outline of Research at the Start

本研究ではSTEAM(科学、技術、工学、アート、数学)に注目し、小中学生用スクラッチプログラミング授業をどのように設計するかを明らかにする。その過程で、教科学習で何をどう学べるかを検討し評価法を開発する。さらに、プログラミング学習の基礎・支援技法を学ぶ研修プログラムを開発・実施する。本実践研究は、インストラクショナルデザインで、1) 児童生徒の学習と教員研修両面からプログラミングにアプローチする、2) 小学校と中学校での教科学習にも注目する、3) プログラミング学習の評価を検討する、4) MITの教師教育部門と連携し、構成主義に基づくスクラッチ実践を実現する、という点が特徴である。

Outline of Final Research Achievements

Incorporating the STEAM education (Science, Technology, Engineering, Arts, Math) , the project promoted scratch programming learning, in which elementary and junior high school students learn by manipulating sprites (cats, etc.) on the screen and by operating Codey Rocky ( a cat-shaped robot). In this study, STEAM learning programs were developed for drawing geometric figures, creating “My World” to express the world in the sea and forest, creating musical compositions, moving robots, etc., and were put into practice and teacher training was promoted at elementary and junior high schools in Mie Prefecture. Among these programs, programming using Codey Rocky, which allows elementary and junior high school students to learn about STEAM through programming by moving concrete objects on iPads, was especially beneficial for teachers, who could immediately put it into practice in their classes.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、2020年度から小中学校で必修化されたプログラミング学習とSTEAM教育を結びつけた学校現場での授業や教員研修を行った実践が主である。実際に、4年間で三重県内約50校において出前授業を行い、約4000人の児童生徒が、コンピュータ画面上でまたは具体物(ネコロボ等)を用いてスクラッチプログラミングを進めた。その出前授業や教員が参加した研修では、協働での学び(2人で1台のネコロボ操作)、作品成果を活かす学び、小規模・複式学級での少人数を活かした学びを重視し、STEAMとプログラミングを関連させた学習を幅広く実現することができた。

Report

(4 results)
  • 2023 Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 5 results) Presentation (6 results)

  • [Journal Article] 児童生徒による「Codey Rocky(ネコロボ)」を用いたスクラッチプログラミングの実践と教員研修2024

    • Author(s)
      須曽野 仁志、水谷響、大野恵理
    • Journal Title

      三重大学教育学部研究紀要

      Volume: 75 Pages: 153-156

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校複式学級における「Codey Rocky(ネコロボ)」を用いたスクラッチプログラミングの実践2024

    • Author(s)
      水谷響、須曽野 仁志、大野恵理
    • Journal Title

      三重大学教育学部研究紀要

      Volume: 75 Pages: 149-152

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] デジタルストーリーテリングを基本とした学習者による「つぶやきショートビデオ」の制作2022

    • Author(s)
      須曽野 仁志, 大野恵理、鈴木理奈
    • Journal Title

      三重大学教育学部研究紀要

      Volume: 第73巻 Pages: 437-442

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小・中学校におけるSTEAM教育を実現するスクラッチプログラミング学習2022

    • Author(s)
      須曽野 仁志 ,大野恵理 , 萩野真紀 , 榎本和能
    • Journal Title

      三重大学教育学部研究紀要

      Volume: 第74巻 Pages: 151-158

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Scratch(スクラッチ)による教科横断型の音楽創作活動2022

    • Author(s)
      萩野真紀 , 須曽野仁志 , 大野恵理, 榎本和能
    • Journal Title

      三重大学教育学部研究紀要

      Volume: 第74巻 Pages: 169-172

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] 小学校複式学級におけるICT を活用した学習のデザインと支援2024

    • Author(s)
      須曽野 仁志,水谷 響,大野 恵理
    • Organizer
      日本教育工学会2024年春季全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童生徒による「Codey Rocky(ネコロボ)」を用いたスクラッチプログラミングの実践2023

    • Author(s)
      須曽野 仁志,水谷 響,大野 恵理,萩野 真紀
    • Organizer
      日本教育工学会2023年秋季全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習者による「つぶやきショートビデオ」制作実践2022

    • Author(s)
      須曽野 仁志,大野 恵理,鈴木理奈
    • Organizer
      日本教育工学会2022年春季全国大会(第40回大会)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] デジタルストーリーテリングを基本とした学習者による「つぶやきショートビデオ」制作の提案 1人1台PCを活用して2021

    • Author(s)
      須曽野 仁志,大野 恵理,鈴木理奈
    • Organizer
      日本教育工学会2021年秋季全国大会(第39回大会)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] スクラッチプログラミングを魅力的にするための情報発信学習TIRES モデル2021

    • Author(s)
      須曽野仁志
    • Organizer
      日本教育工学会第37回全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] スクラッチプログラミングと算数・数学学習2020

    • Author(s)
      須曽野 仁志
    • Organizer
      日本教育工学会第37回全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi