• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A learning support system with an internal structure and interface for converting legal texts into logical expressions and logic circuits

Research Project

Project/Area Number 20H01730
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionTokyo University of Science

Principal Investigator

Akakura Takako  東京理科大学, 工学部情報工学科, 教授 (80212398)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 加藤 浩一郎  金沢工業大学, 工学研究科, 教授 (50387338)
東本 崇仁  千葉工業大学, 情報科学部, 教授 (10508435)
加納 徹  茨城大学, 理工学研究科(工学野), 講師 (40781620)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥12,090,000 (Direct Cost: ¥9,300,000、Indirect Cost: ¥2,790,000)
Fiscal Year 2023: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2022: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Keywords学習支援システム / 知的財産法 / 法律学習 / システム開発 / 論理式 / 論理回路 / 形態素解析 / 判例学習 / 学習支援 / 知的財産法教育
Outline of Research at the Start

本研究では、法律条文が論理式で表現できることを利用し、知的財産法学習の問題解決過程を論理式を使ってモデル化し、このモデルを利用した学習支援システムを構築する。その特徴は、計算機上で演習問題の解を計算機が一意に求めることができ、学習者の入力した解と比較して、式のどの部分で誤りがあったかをフィードバックできること、工学部学生が論理式や論理回路に親和性を持つことから、インタフェースとしても論理式や論理回路を使って学習できるシステムとすることである。また、問題解決過程だけでなく、知識獲得過程も同様にモデル化して、単なる演習システムでなく、知識のない状態から学習できる総合的な学習支援システムを開発する。

Outline of Final Research Achievements

The ability to express legal text in logical formulas has been utilized in legal expert systems to assess text consistency. This approach was applied to a learning support system, where the conversion of legal texts into logical formulas was partially automated by identifying unique uses of conjunctions in legal texts. Through practical application in classroom settings, new systems have emerged, including one for learning by analyzing the morphemes of legal texts and another for visualizing judicial precedents. Finally, these systems were integrated into a comprehensive platform that could adaptable to learners' individual learning styles.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

近年知財の重要性が益々クローズアップされ、大学での知財教育の期待が大きいことを受け、法律条文が論理式で書けることを利用した学習支援システム開発を行った。論理式が計算機上で法律の演習問題の解を導出できるだけでなく、工学部学生が論理式や論理回路に親和性を持つことから、インタフェース自体に論理式や論理回路を使ったことは、本研究の独創性である。また法律条文を形態素に分け、その係り受け構造を作りながら条文を学ぶシステム等も作成し、学習者の学習スタイルと各システムの効果を明らかにするなど、本研究は今後の知財教育の新しい展開に寄与するものであるとともに、工学系学生の法律教育に対して一石を投じるものである。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • Research Products

    (38 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (18 results) (of which Peer Reviewed: 9 results,  Open Access: 10 results) Presentation (20 results) (of which Int'l Joint Research: 8 results)

  • [Journal Article] OPTIMIZING LEARNING SUPPORT SYSTEMS BASED ON THE MULTI-DIMENSIONAL STUDENT LEARNING STYLE MODEL2024

    • Author(s)
      Takako Akakura
    • Journal Title

      Proceedings of 18th International Technology, Education and Development Conference(INTED2024)

      Volume: 1 Pages: 6210-6219

    • DOI

      10.21125/inted.2024.1626

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 特許侵害訴訟判例文を対象としたフィッシュボーン図による可視化システムの開発と評価2024

    • Author(s)
      田中奏一郎,赤倉貴子
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告

      Volume: 123(406) Pages: 57-60

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] METHODS FOR ADAPTING LEGAL TEXT LEARNING SUPPORT SYSTEMS TO A TWO-DIMENSIONAL LEARNING STYLE MODEL2023

    • Author(s)
      Takako Akakura, Toru Kano
    • Journal Title

      Proceedings of 16th annual International Conference of Education, Research and Innovation (iCERi2023)

      Volume: 1 Pages: 1920-1927

    • DOI

      10.21125/iceri.2023.0558

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Proposal for Automatic Problem and Feedback Generation for Use in Trace Learning Support Systems2023

    • Author(s)
      Mogi, T., Tateiwa, Y., Tomoto, T., and Akakura, T.
    • Journal Title

      HCI International 2023. Lecture Notes in Computer Science

      Volume: 14016 Pages: 310-321

    • DOI

      10.1007/978-3-031-35129-7_23

    • ISBN
      9783031351280, 9783031351297
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 特許侵害訴訟判例の読解支援に向けたシステムの開発2023

    • Author(s)
      田中奏一郎,赤倉貴子
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告

      Volume: 123(254) Pages: 8-11

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] ChatGPT を利用した知的財産管理技能検定試験の正答率に関する検証2023

    • Author(s)
      加藤浩一郎,赤倉貴子
    • Journal Title

      情報処理学会研究報告

      Volume: 2023-EIP-101 Pages: 1-6

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] DEVELOPMENT OF A SYSTEM FOR LEARNING PATENT ACT TEXTS WHILE DRAWING THE MODIFICATION STRUCTURE BETWEEN CLAUSES OF THE TEXTS2023

    • Author(s)
      T.Akakura, T.Kano
    • Journal Title

      Proceedings of 17th International Technology, Education and Development Conference

      Volume: 2023 Pages: 7777-7786

    • DOI

      10.21125/inted.2023.2125

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 学習スタイルが「言語的」である学生の日本語読み特性に適応した特許法条文学習システムの試作2023

    • Author(s)
      赤倉貴子、加納徹
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告

      Volume: 122(348) Pages: 29-34

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] プログラムトレース課題の新規導入容易な学習支援システムの開発2023

    • Author(s)
      立岩佑一郎、茂木誠拓、東本崇仁、赤倉貴子
    • Journal Title

      情報処理学会研究報告

      Volume: 2023(CLE-39) Pages: 1-7

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] Relationship Between Students’ Learning Style and Usage of a Learning Support System in Intellectual Property Law High Flex Classes2022

    • Author(s)
      赤倉貴子、加納徹
    • Journal Title

      Journal of JSEE

      Volume: 70 Issue: 4 Pages: 4_142-4_148

    • DOI

      10.4307/jsee.70.4_142

    • ISSN
      1341-2167, 1881-0764
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Visualization of Judicial Precedents on Power Harassment Issues Using Relationship Chart2022

    • Author(s)
      Soichiro Tanaka, Toru Kano, Takako Akakura
    • Journal Title

      Lecture Notes in Computer Science

      Volume: 13305 Pages: 421-434

    • DOI

      10.1007/978-3-031-06424-1_31

    • ISBN
      9783031064234, 9783031064241
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 特許侵害訴訟判例文の読解支援のための時系列情報の自動抽出2022

    • Author(s)
      田中奏一郎、加納徹、赤倉貴子
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告

      Volume: 122(241) Pages: 35-38

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 知的財産法学習支援システムのための命題論理式生成手法の提案2022

    • Author(s)
      富田晟央、加納徹、赤倉貴子
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告

      Volume: 122(191) Pages: 48-51

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] Features Analysis of a Patent Act Based on Legal Condition-Effect Structure: Conversion of Law Texts into Logical Formulas for a Learning Support System2021

    • Author(s)
      Akihisa Tomita, Masashi Komatsu, Toru Kano, Takako Akakura
    • Journal Title

      Lecture Notes in Computer Science

      Volume: 12766 Pages: 128-140

    • DOI

      10.1007/978-3-030-78361-7_11

    • ISBN
      9783030783600, 9783030783617
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ニューラル言語モデルと要件効果構造に基づく特許法の論理式への変換2021

    • Author(s)
      富田晟央,加納徹,赤倉貴子
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告

      Volume: 121(294) Pages: 53-56

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] Development and Evaluation of an Educational System for Online Lectures on Intellectual Property Law2021

    • Author(s)
      赤倉貴子、小松昌史、加納徹
    • Journal Title

      Journal of JSEE

      Volume: 69 Issue: 2 Pages: 2_103-2_108

    • DOI

      10.4307/jsee.69.2_103

    • NAID

      130008006322

    • ISSN
      1341-2167, 1881-0764
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Intelligent Learning Support for Reusability Oriented Knowledge Organization in Programming Learning2020

    • Author(s)
      古池謙人, 東本崇仁, 堀口知也, 平嶋宗
    • Journal Title

      Transactions of the Japanese Society for Artificial Intelligence

      Volume: 35 Issue: 5 Pages: C-J82_1-17

    • DOI

      10.1527/tjsai.35-5_C-J82

    • NAID

      130007895051

    • ISSN
      1346-0714, 1346-8030
    • Year and Date
      2020-09-01
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 論理回路を用いた知的財産法学習支援システムの実践的利用2020

    • Author(s)
      小松昌史、加納徹、赤倉貴子
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告

      Volume: 120(289) Pages: 11-16

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] テキストマイニングを用いた統合報告書ESG関連情報の可視化2024

    • Author(s)
      中村美月,赤倉貴子
    • Organizer
      電子情報通信学会2024年総合大会ジュニア&学生ポスターセッション
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Evaluation of an Automatic Generation System for Tracing Tasks Based on Textbook Programs2023

    • Author(s)
      Tomohiro Mogi, Yuichiro Tateiwa, Takahito Tomoto, Takako Akakura
    • Organizer
      International Conference on Computers in Education (ICCE 2023)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Analysis of Learning Support Systems Adapted to Students' Learning Styles2023

    • Author(s)
      Takako Akakura, Toru Kano
    • Organizer
      2023 IEEE 12th Global Conference on Consumer Electronics (GCCE)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] New concept of Innovation management education in graduate school2023

    • Author(s)
      Koichiro Kato, Megumi Sako, Takako Akakura
    • Organizer
      2023 IEEE ASEE Frontiers in Education Conference
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ChatGPTを利用した弁理士試験の正答率に関する検証2023

    • Author(s)
      加藤浩一郎,赤倉貴子
    • Organizer
      日本知財学会第21回年次学術研究発表会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] プログラムトレース課題を自動生成するシステムを用いたトレース学習の実現可能性に関する調査2023

    • Author(s)
      茂木誠拓, 立岩佑一郎, 東本崇仁, 赤倉貴子
    • Organizer
      教育システム情報学会全国大会講演論文集
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] プログラムトレース課題を自動生成可能な学習支援システムに対する予備的評価2023

    • Author(s)
      茂木誠拓, 立岩佑一郎, 東本崇仁, 赤倉貴子
    • Organizer
      2023年度 人工知能学会全国大会(第37回)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 特許侵害訴訟判例文の連体詞を考慮した時系列情報の抽出2023

    • Author(s)
      田中奏一郎、加納徹、赤倉貴子
    • Organizer
      日本教育工学会2023年春季全国大会(第42回大会)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] DEVELOPMENT OF A SYSTEM FOR LEARNING PATENT ACT TEXTS WHILE DRAWING THE MODIFICATION STRUCTURE BETWEEN CLAUSES OF THE TEXTS2023

    • Author(s)
      T.Akakura, T.Kano
    • Organizer
      17th International Technology, Education and Development Conference (INTED 2023)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 特許権侵害訴訟の判例を対象とした読解支援手法の提案2022

    • Author(s)
      田中奏一郎、加納徹、赤倉貴子
    • Organizer
      2022年日本教育工学会秋季全国大会(第41回大会)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Visualization of Judicial Precedents on Power Harassment Issues Using Relationship Chart2022

    • Author(s)
      Soichiro Tanaka, Toru Kano, Takako Akakura
    • Organizer
      24th HCI International Conference
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] TAME: A Method of Teachable Agent Modeling for Error-visualization2022

    • Author(s)
      Koike, K., Himura, I., Tomoto, T.
    • Organizer
      24th HCI International Conference
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 知的財産法学習支援システムの使われ方と学習スタイルの関係2022

    • Author(s)
      赤倉貴子,加納徹
    • Organizer
      電子情報通信学会2022年総合大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 人物相関図を用いたパワーハラスメント問題についての判例の可視化2022

    • Author(s)
      田中奏一郎,加納徹,赤倉貴子
    • Organizer
      電子情報通信学会2022年総合大会ジュニア&学生ポスターセッション
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 特許法学習支援のための条文の並列構造分析2021

    • Author(s)
      富田晟央,加納徹,赤倉貴子
    • Organizer
      日本教育工学会2021年秋季全国大会(第39回大会)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Features Analysis of a Patent Act Based on Legal Condition-Effect Structure: Conversion of Law Texts into Logical Formulas for a Learning Support System2021

    • Author(s)
      Akihisa Tomita, Toru Kano, Takako Akakura
    • Organizer
      23rd International Conference, HIMI 2021 Held as Part of HCI International 2021
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 要件効果構造に基づく特許法の条文特徴分析-学習支援システムのための条文論理式化-2021

    • Author(s)
      富田晟央、加納徹、赤倉貴子
    • Organizer
      日本教育工学会2021年春季全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 知的財産法を論理式に自動変換するための TF-IDF を用いた特許法の特徴分析2021

    • Author(s)
      富田晟央、加納徹、赤倉貴子
    • Organizer
      2021年電子情報通信学会総合大会学生ポスターセッション
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 論理回路を用いた知的財産法学習支援システムのための学習スタイル分析2020

    • Author(s)
      小松昌史、加納徹、赤倉貴子
    • Organizer
      日本教育工学会2020年秋季全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Compogram: Development and Evaluation of ITS for Organizing Programming-Knowledge by Visualizing Behavior2020

    • Author(s)
      Koike, K., Mogi, T., Tomoto, T., Horiguchi, T., and Hirashima, T
    • Organizer
      HCI International 2020
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi