• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Practical Research of Sustainable STEM Human Resource Development by Global PBL, through the Export of Japanese KOSEN Education System and Cooperation between KOSEN and Universities

Research Project

Project/Area Number 20H01734
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionSALESIAN POLYTECHNIC

Principal Investigator

伊藤 光雅  サレジオ工業高等専門学校, その他部局等, 教授 (60582921)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 井上 雅裕  慶應義塾大学, システムデザイン・マネジメント研究科(日吉), 特任教授 (50407227)
泉 吉紀  サレジオ工業高等専門学校, その他部局等, 講師 (60793669)
除村 健俊  芝浦工業大学, システム理工学部, 教授 (10835812)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥17,550,000 (Direct Cost: ¥13,500,000、Indirect Cost: ¥4,050,000)
Fiscal Year 2023: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2022: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2020: ¥6,630,000 (Direct Cost: ¥5,100,000、Indirect Cost: ¥1,530,000)
Keywords理工系人材育成 / 高専教育の輸出 / グローバルPBL / 衛星放送電波の降雨減衰 / 遠隔理科教室 / 電波減衰 / IoT技術 / 海外理科教室 / 高専大学連携
Outline of Research at the Start

本研究では、高専教育の輸出と高専大学連携による【グローバルPBLを用いた持続可能な理工系人材育成】の1モデルを提示する.本研究の第一目的は、日本人学生・モンゴル人学生への将来エンジニアとして求められる異文化理解教育とグローバル社会で活躍する理工系人材育成である.本研究では、海外の教育機関とのアクティブラーニングやSTEM教育の協同実践を行うだけではなく、研究成果を海外の教育機関へ波及させ、教育効果の分析により高専教育を再定義することで、今後、高専教育のグローバル展開の推進と、双方向での理工系人材育成の発展に寄与するものである.

Outline of Annual Research Achievements

2022年度は下記の当初予定であった1)から4)の研究を推進予定であったが、1)において海外研究者の都合(妊娠休暇)のため、研究計画の大幅な変更を余儀なくされた.2)海外理科教室プロジェクトは予定通りに展開して企業連携によりオリジナル組み立てキットが2024年から販売開始の予定である.一方で1)共同研究プロジェクトでは、今年度の問題以外に、現地研究者との共同作業がコロナ禍により2年半活動が途絶えた影響は大きく、研究計画を刷新したが、やや遅れた状況である
--------------(当初の計画予定)
[2022年度]1)共同研究プロジェクト:M2M/IoT技術とAWSを活用したマイクロ気象による局所地域での天気予報システムの運用を開始する. 2)海外理科教室プロジェクト:海外理科教室を9月に実施する(3年目).3)オリジナル理科教材・理科教室事例集の販売.IET技術移転センター職員2名と共にモンゴル国内に「理科教材企業」設立に向けた準備をする.4)「社会実装」の調査は、モンゴル工業技術大学(IET)技術移転センター職員2名と共に社会実装に向けたモンゴルでの活動を開始する.また、理科教材企業設立に向けて日・蒙-学生への技術講習は、研究分担者、相模原商工会議所(近未来技術研究所)の協力により年度末の3月に開始する(3年目).
--------------

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

2022年度は、新型コロナウイルス感染症の蔓延から2年半が経過して8月から海外渡航が可能となった.そのため海外の現地教員との共同研究作業が2020年4月の研究開始以来、初めて対面での作業が可能となった.これまで遠隔での作業が可能な取り組みにおいては、両国で取り組んできており、特に海外理科教室プロジェクトにおいては、概ね順調に進んでいる.一方で現地教員と共同作業が必要な共同研究プロジェクトは、コロナ禍での2年半、共同作業が出来なかった影響は大きく、研究計画の大幅な見直しを必要としている.

Strategy for Future Research Activity

2022年度は、新型コロナウイルス感染症の蔓延から2年半が経過した8月から海外渡航が可能となった.現地教員との共同調査を研究開始の2020年4月から初めて開始した.本研究では2つのプロジェクトを展開している.
1つは海外理科教室プロジェクトである.海外理科教室プロジェクトはコロナ禍の影響を受けながらも計画の一部変更を余儀なくされたが、遠隔にて研究継続することができ、順調に進めることができている.オリジナルの理科教室教材が完成しており次年度は業者からの教材販売を目指している.
2つ目の共同研究プロジェクトは、コロナ禍による2年半の現地教員との共同研究が困難となったことが大きく影響した.2022年8月に現地にて観測機器を取り付けて計測を開始した.今年度からのデータ解析作業を始めている.次年度以降は共同研究プロジェクトの計画を見直して当初予定の4年間での研究を1年半で目処が立つように計画変更を検討している.

Report

(3 results)
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • Research Products

    (44 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (16 results) (of which Peer Reviewed: 12 results,  Open Access: 1 results) Presentation (27 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results,  Invited: 6 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Practice Method of Utilizing Metaverse in AI Online Learning Based on UX Design2023

    • Author(s)
      藤田喜広, 石原正仁, 荻野正, 大江信宏, 秋山康智, 清尾克彦, 神戸英利, 井上雅裕, 小泉寿男
    • Journal Title

      IEEJ Transactions on Electronics, Information and Systems

      Volume: 143 Issue: 11 Pages: 1034-1044

    • DOI

      10.1541/ieejeiss.143.1034

    • ISSN
      0385-4221, 1348-8155
    • Year and Date
      2023-11-01
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Digital Twin Prototype Construction Practical Teaching Method based on Cyber-physical Systems2023

    • Author(s)
      大高 謙二, 中島 毅, 大江 信宏, 清尾 克彦, 井上 雅裕, 神戸 英利, 小泉 寿男
    • Journal Title

      IEEJ Transactions on Electronics, Information and Systems

      Volume: 143 Issue: 11 Pages: 1045-1055

    • DOI

      10.1541/ieejeiss.143.1045

    • ISSN
      0385-4221, 1348-8155
    • Year and Date
      2023-11-01
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Online Deep Learning Education Method Based on Prototype Construction and Its Practical Evaluation.2023

    • Author(s)
      Kenji Ohtaka; Nobuhiro Ohe; Katsuhiko Seo; Tsuyoshi Nakajima; Masahiro Inoue; Hisao Koizumi
    • Journal Title

      IEEE 12th Global Conference on Consumer Electronics (GCCE), Nara, Japan

      Volume: - Pages: 663-667

    • DOI

      10.1109/gcce59613.2023.10315302

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] AI Education based on Case Studies and its Practical Evaluation using Persona Method in User Experience Design2023

    • Author(s)
      Yoshihiro Fujita; Masahito Ishihara; Tadashi Ogino; Tsuyoshi Nakajima; Hidetoshi Kambe; Masahiro Inoue; Hisashi Koizumi
    • Journal Title

      IEEE 12th Global Conference on Consumer Electronics (GCCE), Nara, Japan

      Volume: - Pages: 7-11

    • DOI

      10.1109/gcce59613.2023.10315439

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Project Management Education for Value Creation2023

    • Author(s)
      Masahiro Inoue and Tomoko Maruyama
    • Journal Title

      The Asian Conference on Education 2023 Official Conference Proceedings

      Volume: 2023 Official Conference Pages: 1-2

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] Pedagogical Strategies for Reflection that Promote Student Growth2023

    • Author(s)
      Tomoko Maruyama and Masahiro Inoue
    • Journal Title

      The Asian Conference on Education 2023 Official Conference Proceedings

      Volume: 2023 Official Conference Pages: 3-4

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] Digital Transformation of Engineering Education and Initiatives of Micro-credential2023

    • Author(s)
      井上雅裕, 角田和巳, 長原礼宗, 八重樫理人, 石崎浩之, 辻野克彦, 丸山智子, 芦沢真五
    • Journal Title

      Journal of JSEE

      Volume: 71 Issue: 4 Pages: 4_7-4_12

    • DOI

      10.4307/jsee.71.4_7

    • ISSN
      1341-2167, 1881-0764
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Learner-Centric Introduction of Information Technology into Education: Blending Online and In-Person Learning, and Integrating Cyber-Physical Experiences2023

    • Author(s)
      井上 雅裕、丸山 智子
    • Journal Title

      Journal of Printing Science and Technology

      Volume: 60 Issue: 2 Pages: 58-65

    • DOI

      10.11413/nig.60.58

    • ISSN
      0914-3319, 1882-4935
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Project Based Learningにおける学生のリーダーシップ行動の変化 (eポートフォリオを活用した継続的なリフレクションを通して)2022

    • Author(s)
      丸山智子,井上雅裕
    • Journal Title

      日本リーダーシップ学会論文集

      Volume: No.5 Pages: 1-6

    • NAID

      40022822683

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 成果を生み出す力を育成するプロジェクトマネジメント教育2021

    • Author(s)
      除村 健俊,井上雅裕
    • Journal Title

      工学教育(J.of JSEE)

      Volume: Vol.69, No.2 Pages: 50-55

    • NAID

      130008006349

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Student behaviour and learning outcomes in a flipped classroom with on-demand lectures and online peer teaching2021

    • Author(s)
      Inoue, Masahiro
    • Journal Title

      Proceedings of the 49th SEFI 2021 Annual Conference,

      Volume: 49th SEFI 2021 Pages: 13-16

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Effective Leadership Behaviour in Virtual Teams to Achieve Project Goals2021

    • Author(s)
      Maruyama, Tomoko; Inoue, Masahiro
    • Journal Title

      Proceedings of the 49th SEFI 2021 Annual Conference,

      Volume: 49th SEFI 2021 Pages: 13-16

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Development of Online Learning Practices in a Japanese University Based on the Questionnaire Surveys2021

    • Author(s)
      Aihara, Soichiro; Suzuki, Hiroshi; Tsunoda, Kazumi; Hoshi, Yuka; Inoue, Masahiro
    • Journal Title

      Proceedings of the 49th SEFI 2021 Annual Conference,

      Volume: 49th SEFI 2021 Pages: 13-16

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Discussion Visualisation and Reflection System to Facilitate Team-Based Learning2021

    • Author(s)
      Matsuhisa, Kana; Mu, Ying; Inoue, Masahiro; Yokemura, Taketoshi; Mano, Kazunori
    • Journal Title

      Proceedings of the 49th SEFI 2021 Annual Conference,

      Volume: 49th SEFI 2021 Pages: 13-16

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] コロナ禍での大学教育の変革~対面とオンラインによる新たな大学教育の展開、DX時代の生涯教育~2021

    • Author(s)
      井上雅裕
    • Journal Title

      大学教育と情報 (JUCE Journal),2021年度 No.1, pp.10-13, Sep. 2021.

      Volume: No.1 Pages: 10-13

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「大学教育のデジタルトランスフォーメーションとプログラムマネジメント」2021

    • Author(s)
      井上 雅裕
    • Journal Title

      The Magazine of P2M

      Volume: 12 Issue: 0 Pages: 90-100

    • DOI

      10.20702/iaptwombulletin.12.0_90

    • NAID

      130008059803

    • ISSN
      2432-0390
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] 海外学生への理科教室を通した教育効果の成果報告2023

    • Author(s)
      神戸政則、マルケス ルイス、伊藤光雅
    • Organizer
      日本工学教育協会、第71回工学教育講演会(広島大学)、講演番号2B09
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Engineering Education for Innovation and Sustainable Development2023

    • Author(s)
      Masahiro Inoue
    • Organizer
      The 7th International Conference on Learning Innovation in Science and Technology (ICLIST 2024), March 21-23, 2024
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教育学と情報技術を階層構成するマイクロクレデンシャルのシステムアーキテクチャ2023

    • Author(s)
      井上 雅裕, 丸山 智子, 山田 恒夫, 池田 佳子, 芦沢 真五
    • Organizer
      情報処理学会 第86回全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学教育DXの現状と今後の展望ー学習者本位の教育のためにー2023

    • Author(s)
      井上雅裕
    • Organizer
      大阪工業大学FD講演会, 2024-2-27
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] マイクロクレデンシャルの質保証と 国際通用性のための仕組みーフレームワークとガイドラインー2023

    • Author(s)
      井上雅裕
    • Organizer
      JIGE KICK-OFF SYMPOSIUM, Jan. 26, 2024.
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] マイクロクレデンシャルの進展と活用の実際2023

    • Author(s)
      井上雅裕
    • Organizer
      2023年度第6回オンライン授業に関するJMOOCワークショップシリーズ, Jan. 20, 2024.
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] マイクロクレデンシャルの世界的な潮流2023

    • Author(s)
      井上雅裕
    • Organizer
      オープンバッジ設立4周年記念シンポジウム, 2023-11-29
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Japan Micro-credential Framework2023

    • Author(s)
      Masahiro Inoue
    • Organizer
      New Academia Learning Innovation 2023 November 8, 2023.
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] International Recognition and Collaboration on Micro-credentials2023

    • Author(s)
      Masahiro Inoue
    • Organizer
      Asia MOOC Conference, November 1, 2023.
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] DX・GX人材育成のキーとして世界で導入が加速するマイクロクレデンシャルと教育DXのエコシステム2023

    • Author(s)
      井上雅裕
    • Organizer
      NPO法人M2M・IoT 研究会第20回専門部会セミナー, October 11, 2023
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] マイクロクレデンシャルの枠組みに関する検討2023

    • Author(s)
      井上 雅裕, 芦沢 真五, 池田 佳子, 太田 浩, 米澤 彰純
    • Organizer
      日本教育工学会2023年秋季全国大会, September 16-27, 2023.
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 国内外のマイクロクレデンシャルの最新動向、そしてどのように推進するか2023

    • Author(s)
      井上雅裕
    • Organizer
      2023年度第3回JMOOCワークショップ, 2023-9-14
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] マイクロクレデンシャルの設計と発行の方法-日本工学教育協会―JABEE共催ワークショップの事例-2023

    • Author(s)
      井上 雅裕, 長原 礼宗, 角田 和巳, 丸山 智子, 八重樫 理人, 辻野 克彦
    • Organizer
      工学教育協会 第71回年次大会・工学教育研究講演会, Sep. 6-8, 2023.
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Micro-credential, Innovative Framework for Higher and Lifelong Education2023

    • Author(s)
      Masahiro Inoue
    • Organizer
      The 14th TCU International e-learning Conference 2023 (IEC 2023), Bangkok, August 31, 2023.
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] マイクロクレデンシャルとデジタルエコシステム2023

    • Author(s)
      井上雅裕
    • Organizer
      1EdTech Japan, September 1,2023.
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 国内外のマイクロクレデンシャルの最新動向、そしてどのように推進するか2023

    • Author(s)
      井上雅裕
    • Organizer
      2023年度第3回JMOOCワークショップ, September 14, 2023.
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] リスキリングのキーとして世界で導入が加速する マイクロクレデンシャルの最新動向とPMIアジア各国 チャプターと連携したPM教育のエコシステムの提案2023

    • Author(s)
      井上雅裕
    • Organizer
      PMI日本フォーラム,July 8-9, 2023.
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学教育DXの現状と今後の展望2023

    • Author(s)
      井上雅裕
    • Organizer
      第28回FD Cafe 福岡工業大学, June 9, 2023.
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 多分野多文化のイノベーション創出、社会課題解決型のグローバルPBLとその学修成果の可視化2021

    • Author(s)
      井上 雅裕
    • Organizer
      東京都市大学,「ひらめき・こと・もの・ひと」づくりプログラム シンポジウム,Dec. 22, 2021.
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 芝浦工大のコロナ禍での変革の事例及びポストコロナの工学教育の展望2021

    • Author(s)
      井上 雅裕
    • Organizer
      関東工学教育協会2021年度関東地区工学部長会議, Dec. 9, 2021.
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Digital Transformation of Engineering Education in COVID-19 Pandemic and Future Prospects2021

    • Author(s)
      Masahiro Inoue
    • Organizer
      RCEE & RHEd 2021, Dec. 1,2022.
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Digital Transformation of Engineering Education in COVID-19 Pandemic and Future Prospects2021

    • Author(s)
      Masahiro Inoue
    • Organizer
      KSEE 2021 Annual Conference, October 1, 2021
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 対面とオンラインによる大学教育の展開 DX時代のリカレント教育2021

    • Author(s)
      井上 雅裕
    • Organizer
      私情協 教育イノベーション大会, 2021-9-6.
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 理工系のCOIL(Collaborative Online International Learning)型の授業設計・基礎技術と実施事例2021

    • Author(s)
      井上雅裕
    • Organizer
      オンライン授業に関するJMOOC ワークショップ「海外大学と連携した授業実施とその基礎技術」, 2021-9-21.
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 工学教育のデジタライゼーションとデジタルトランスフォーメーション-工学教育DX調査研究委員会中間報告-2021

    • Author(s)
      井上 雅裕, 角田和巳, 長原 礼宗, 八重樫理人, 石崎浩之, 丸山 智子
    • Organizer
      工学教育協会 第69回年次大会・工学教育研究講演会, 2021.
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] オンライン授業のこれまでと今後の展望 -コロナ禍での大学教育の変革-2021

    • Author(s)
      井上雅裕
    • Organizer
      PMI日本フォーラム,July 20-21, 2021.
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 磁化測定による中世古銭の判別および製法の研究2020

    • Author(s)
      伊藤光雅、酒井英男
    • Organizer
      日本情報考古学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 大学のデジタル変革―DXによる教育の未来-2022

    • Author(s)
      井上雅裕, 角田和巳, 長原礼宗, 八重樫理人, 石崎浩之, 辻野克彦, 丸山智子他
    • Total Pages
      231
    • Publisher
      東京電機大学出版局
    • ISBN
      9784501633806
    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi