• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Teacher education in open science literacy to accelerate participation in citizen science

Research Project

Project/Area Number 20H01744
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionKobe University

Principal Investigator

Sakamoto Miki  神戸大学, 人間発達環境学研究科, 教授 (90293729)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山口 悦司  神戸大学, 人間発達環境学研究科, 教授 (00324898)
伊藤 真之  神戸大学, 人間発達環境学研究科, 教授 (40213087)
益川 弘如  聖心女子大学, 現代教養学部, 教授 (50367661)
松河 秀哉  東北大学, 高度教養教育・学生支援機構, 講師 (50379111)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥16,380,000 (Direct Cost: ¥12,600,000、Indirect Cost: ¥3,780,000)
Fiscal Year 2022: ¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2021: ¥7,540,000 (Direct Cost: ¥5,800,000、Indirect Cost: ¥1,740,000)
Fiscal Year 2020: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Keywordsオープンサイエンスリテラシー / 科学技術問題 / オープンサイエンス / 科学教師教育 / オープンサイエンス・リテラシー / 教師教育
Outline of Research at the Start

本研究は,市民のオープンサイエンス・リテラシーを向上させる専門的な知識と技能を有した科学教師を養成するための教育プログラムについてのものである。具体的には,1.オープンサイエンスの教育利用に「エンゲージメント理論」を包含した指導理論を構築して,2.市民の科学への主体的な参加・支援を促進する教師・指導者の教育プログラムを開発し,3.大学,大学院および地域の現職研修・指導者研修との連携の元に実証研究を展開し,4.量的・質的データによる有効性の検証を行い,指導理論・指導法・評価法に関する学術研究と教育実践の成果を国内外に発信することを目的とする

Outline of Final Research Achievements

We conducted a series of preliminary fundamental research to gather suggestive knowledge for the development of a science teacher education program that encourages citizen proactive participation in science. We focused on three components related to open science activities; scientific information search, scientific evidence-based decision-making, and science communication. We collected basic findings about citizens' actual open science literacy and methods of the literacy development and evaluation. Based on the findings obtained, we developed science teacher education programs in which teachers collaborate with researchers to participate in the development, implementation, and evaluation of the citizen science instructional units for elementary school students. Then we implemented the programs for elementary school teachers. We published our findings as conference presentations and academic papers.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

科学教育研究の学術的な課題は,学習者の学びを支援するのは教師・指導者であるため,市民の科学参加を加速させるとともに,科学に参加する未来市民を育成する教師・指導者の養成に関する研究知見の蓄積であった。本研究の成果は,市民のオープンサイエンス・リテラシーを向上させる専門的力量を持つ科学教師を養成するための教育プログラムを開発できた点であり,ここに学術的価値が存在する。本研究の教師教育プログラムは現実社会の問題解決に寄与するプロセスそのものを扱っており,現代の教師に求められる新たな授業力の向上に貢献できる可能性を持っている意味で,その社会的意義も大きい。

Report

(4 results)
  • 2023 Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 4 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results)

  • [Journal Article] 研究者との協働の経験は教師にどんな影響を与えるか:科学技術の社会問題を題材とした教育プログラムの開発と実施に関する事例的研究2024

    • Author(s)
      坂本美紀・山口悦司・山本智一
    • Journal Title

      日本発達心理学会第35回大会発表論文集

      Volume: 35 Pages: 191-191

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] Investigating the Retention of Argument Skills: A Case Study of Argument Skills Using Multiple Evidence Developed in Elementary Science Class2023

    • Author(s)
      口羽 駿平、山口 悦司、俣野 源晃、坂本 美紀
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan

      Volume: 47 Issue: 4 Pages: 374-382

    • DOI

      10.14935/jssej.47.374

    • ISSN
      0386-4553, 2188-5338
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 科学技術の社会問題を題材とした小学生向け教育プログラムの評価:ゲノム編集の基礎知識・ステイクホルダーの意見文に関する教材に着目して2023

    • Author(s)
      口羽駿平・山口悦司・坂本美紀・山本智一・原愛佳・近江戸伸子・俣野源晃・澁野哲
    • Journal Title

      日本理科教育学会九州支部大会発表論文集

      Volume: 49 Pages: 25-26

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 科学技術の社会問題に対する意思決定と情報検索:検索した情報と意思決定との関連2023

    • Author(s)
      坂本美紀・山口悦司
    • Journal Title

      日本心理学会第87回大会論文集

      Volume: 87

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 科学技術の社会問題としてのゲノム編集を題材とした小学生向け教育プログラムの開発2023

    • Author(s)
      口羽駿平, 山口悦司, 坂本美紀, 山本智一, 原愛佳, 近江戸伸子, 俣野源晃, 澁野哲
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 37 Pages: 75-78

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] Redesign and evaluation of instruction for primary students’ socioscientific decision-making toward consensus building.2022

    • Author(s)
      Sakamoto, M., Yamaguchi, E., Yamamoto, T., Tamai,R., & Matano, M.
    • Journal Title

      Electronic Proceedings of the ESERA 2021 Conference

      Volume: 8 Pages: 569-577

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アーギュメント構成能力における持続性の検討(2)2022

    • Author(s)
      口羽 駿平, 山口 悦司, 俣野 源晃, 坂本 美紀
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 37 Pages: 143-146

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] An intervention study on students’ decision-making towards consensus building on socio-scientific issues2021

    • Author(s)
      Sakamoto Miki、Yamaguchi Etsuji、Yamamoto Tomokazu、Wakabayashi Kazuya
    • Journal Title

      International Journal of Science Education

      Volume: 43 Issue: 12 Pages: 1965-1983

    • DOI

      10.1080/09500693.2021.1947541

    • NAID

      120007148937

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 研究者との協働の経験は教師にどんな影響を与えるか:科学技術の社会問題を題材とした教育プログラムの開発と実施に関する事例的研究2024

    • Author(s)
      坂本美紀・山口悦司・山本智一
    • Organizer
      日本発達心理学会第35回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 科学技術の社会問題を題材とした小学生向け教育プログラムの評価:ゲノム編集の基礎知識2023

    • Author(s)
      口羽駿平・山口悦司・坂本美紀・山本智一・原愛佳・近江戸伸子・俣野源晃・澁野哲
    • Organizer
      日本理科教育学会九州支部大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Undergraduate students’ decision-making and web searches on the socio-scientific issue of energy.2023

    • Author(s)
      Sakamoto, M., & Yamaguchi, E.
    • Organizer
      ESERA 2023
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Undergraduate students’ decision-making towards consensus building and web searches on the socio-scientific issue of the swine fever vaccine.2023

    • Author(s)
      Yamaguchi, E., & Sakamoto, M.
    • Organizer
      ESERA 2023
    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 科学技術の社会問題に対する意思決定と情報検索:検索した情報と意思決定との関連2023

    • Author(s)
      坂本美紀・山口悦司
    • Organizer
      日本心理学会第87回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 科学技術の社会問題に対する意思決定と情報検索:大学生の情報検索プロセスの実態2023

    • Author(s)
      坂本美紀, 山口悦司, 内藤はる, 山本梨好
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Undergraduate students’ decision-making and web searches on the socio-scientific issue of energy2023

    • Author(s)
      Sakamoto, M., & Yamaguchi, E.
    • Organizer
      ESERA 2023
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 科学技術の社会問題に対する意思決定と情報検索:豚熱ワクチン問題を事例として2022

    • Author(s)
      坂本 美紀, 山口 悦司, 内藤 はる, 山本 梨好
    • Organizer
      日本教育心理学会第64回総会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 科学技術の社会問題に対する意思決定と情報検索:メガソーラー問題を事例として2022

    • Author(s)
      坂本美紀, 山口悦司, 山本梨好, 内藤はる
    • Organizer
      日本心理学会第86回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 科学技術の社会問題に対する意思決定と情報検索:検索プロセスの内省から2022

    • Author(s)
      坂本 美紀, 山口 悦司, 山本 梨好, 内藤はる
    • Organizer
      日本科学教育学会第46回年会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] アーギュメント構成能力における持続性の検討2022

    • Author(s)
      口羽駿平,山口悦司,俣野源晃,坂本美紀,稲垣成哲
    • Organizer
      日本理科教育学会第72回全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi