• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The collaborative research on the development of class lessons and curriculum coherent from elementary to secondary mathematics in terms of the linkage between plane and spatial geometry

Research Project

Project/Area Number 20H01745
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionOkayama University

Principal Investigator

Okazaki Masakazu  岡山大学, 教育学域, 教授 (40303193)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 渡邊 慶子 (向井慶子)  滋賀大学, 教育学系, 准教授 (00572059)
和田 信哉  鹿児島大学, 法文教育学域教育学系, 准教授 (60372471)
影山 和也  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (60432283)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥9,490,000 (Direct Cost: ¥7,300,000、Indirect Cost: ¥2,190,000)
Fiscal Year 2023: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Keywords科学教育 / 空間図形カリキュラム / 数学的活動 / 視覚化 / 記号論 / 証明 / 算数と数学の接続 / 探求型の授業 / 教師の指導知 / 探究型の授業
Outline of Research at the Start

本研究は,小学校高学年から中学3年までの各学年で,図形の直観的・経験的な見方と関係的・論証的な見方を同時に培うとともに,平面図形の学習と空間図形の学習とが連動する教材,授業,カリキュラムを開発する為の理論と実践を構築すること,及び生徒が図形の見方・考え方を発達させるカリキュラム上の道筋を明らかにすることを目的としている。さらに,デザイン実験の方法論による図形の「探究型」の授業・カリキュラムの実践開発を通して,探究型授業を実現する為の原理や方法に関わる「教師の数学的指導知」を明らかにし,発信することにも取り組んでいく。

Outline of Final Research Achievements

This study aims to simultaneously cultivate an intuitive and empirical view of geometry and a relational and argumentative view of geometry, and to develop teaching materials, lessons, and curricula for spatial geometry that link the study of plane geometry and spatial geometry consistently across elementary and junior high schools, and to clarify the path of the curriculum for students to develop their way of looking at and thinking about geometry. The results of this study are fivefold: development of curriculum composition principles for spatial geometry, clarification of the historical and practical foundations of spatial geometry, clarification of exploratory mathematical activities in spatial geometry, development of methods for designing and evaluating a curriculum from the perspectives of visualization, semiotics, and proof, and development of teaching materials and lessons for spatial geometry from the sixth grade of elementary school to the second year of high school.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

研究成果の学術的意義として,第一に,空間図形カリキュラムで目指す思考力,カリキュラム構成の軸,カリキュラム評価の視点から探究型空間図形カリキュラムの構成原理を明らかにしたことである.第二に,探究型の学習を特徴付ける問いの分類から,空間図形の数学的活動を明確化したことである.第三に,空間図形カリキュラムの設計及び評価の視点として,視覚化の持つ機能と特徴,表現・記号論からみた学習過程の特徴,幾何学的現象と証明の生成の相互作用過程を明らかにしたことである.第四に,小学6年から高校2年までの空間図形の教材及び授業を開発し,教材・カリキュラムの実現可能性を示したことが挙げられる.

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • Research Products

    (33 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (23 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 1 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 探究型空間図形カリキュラムの構成原理とその具体化2023

    • Author(s)
      岡崎正和
    • Journal Title

      日本数学教育学会第11回春期研究大会論文集

      Volume: 11 Pages: 173-180

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 視覚化の機能を生かした図形の探究型カリキュラム開発2023

    • Author(s)
      影山和也
    • Journal Title

      日本数学教育学会第11回春期研究大会論文集

      Volume: 11 Pages: 181-188

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 図形の動的な見方による立方体の切断に関する教材開発2023

    • Author(s)
      和田信哉
    • Journal Title

      日本数学教育学会第11回春期研究大会論文集

      Volume: 11 Pages: 189-196

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 証明の生成を通して幾何的現象の理解を補完・修正する活動2023

    • Author(s)
      渡邊慶子
    • Journal Title

      日本数学教育学会第11回春期研究大会論文集

      Volume: 11 Pages: 197-203

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 探究型空間図形カリキュラムの構成原理に関する研究2022

    • Author(s)
      岡崎正和
    • Journal Title

      日本数学教育学会第10回春期研究大会論文集

      Volume: 1 Pages: 175-182

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 視覚化の機能を生かした空間図形カリキュラムの事例検討2022

    • Author(s)
      影山和也
    • Journal Title

      日本数学教育学会第10回春期研究大会論文集

      Volume: 1 Pages: 183-190

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 立方体の切断におけるICT機器を用いた表現に関する記号論的考察2022

    • Author(s)
      和田信哉
    • Journal Title

      日本数学教育学会第10回春期研究大会論文集

      Volume: 1 Pages: 191-198

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「空間一平面」の相互理解としての空間図形における証明の生成過程2022

    • Author(s)
      渡邊慶子
    • Journal Title

      日本数学教育学会第10回春期研究大会論文集

      Volume: 1 Pages: 199-206

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 正負の数の単元において式の関係の意識を高める学習場面を捉える2022

    • Author(s)
      岡崎正和, 大西修司, 横林慎也, 高田誠, 猪木実奈子, 川本芳弘
    • Journal Title

      岡山大学算数・数学教育学会誌パピルス

      Volume: 1 Pages: 46-55

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] Implementing a Science Class Promoting Cross-Curriculum Learning with Mathematics: Focusing on Density, Including Function Concepts2021

    • Author(s)
      山田貴之, 稲田佳彦, 岡崎正和, 栗原淳一, 小林辰至
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 62 Issue: 2 Pages: 559-576

    • DOI

      10.11639/sjst.20082

    • NAID

      130008122785

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2021-11-30
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 証明言語の生成とふり返りの連鎖による定理と証明の相互理解―場合分けのある証明に着目して―2021

    • Author(s)
      渡邊慶子, 岡崎正和
    • Journal Title

      全国数学教育学会, 数学教育学研究

      Volume: 27(1) Pages: 33-46

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学2年の文字式の証明における操作的証明と形式的証明の相互構成過程の研究2021

    • Author(s)
      西山航, 岡崎正和
    • Journal Title

      全国数学教育学会, 数学教育学研究

      Volume: 26(2) Pages: 83-93

    • NAID

      40022523297

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Enhancing the level of geometric thinking through learning the inscribed angle theorem2021

    • Author(s)
      Masakazu Okazaki, Keiko Watanabe
    • Journal Title

      Proceedings of the 44th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education

      Volume: 3 Pages: 420-430

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 探究型幾何カリキュラムの構成原理に関する研究 ―数学第二類の分析を通して―2021

    • Author(s)
      岡崎正和, 影山和也, 和田信哉, 渡邊慶子
    • Journal Title

      日本数学教育学会, 第9回春期研究大会論文集

      Volume: 9 Pages: 137-144

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 空間図形における図的表現に関する記号論的考察2021

    • Author(s)
      和田信哉
    • Journal Title

      日本数学教育学会, 第9回春期研究大会論文集

      Volume: 9 Pages: 153-160

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 空間図形カリキュラム構成のための視覚化の機能2021

    • Author(s)
      影山和也
    • Journal Title

      日本数学教育学会, 第9回春期研究大会論文集

      Volume: 9 Pages: 145-152

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 空間図形における証明の意義に関する考察-三垂線の定理の証明による検討を通して-2021

    • Author(s)
      渡邊慶子
    • Journal Title

      日本数学教育学会, 第9回春期研究大会論文集

      Volume: 9 Pages: 161-168

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 平面図形と空間図形の連動による小中一貫の空間図形カリキュラムを構成する為の視座2020

    • Author(s)
      岡崎正和
    • Journal Title

      日本数学教育学会, 第8回春期研究大会論文集

      Volume: 8 Pages: 97-104

    • NAID

      40022492470

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] クラインを通した図形カリキュラム改革の現代的動力2020

    • Author(s)
      影山和也
    • Journal Title

      日本数学教育学会, 第8回春期研究大会論文集

      Volume: 8 Pages: 95-112

    • NAID

      40022492472

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 日数教論文における空間図形の研究の動向と展望2020

    • Author(s)
      和田信哉
    • Journal Title

      日本数学教育学会, 第8回春期研究大会論文集

      Volume: 8 Pages: 113-120

    • NAID

      40022492474

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「数学教室」における空間図形に関する論文の考察:教材・教具に焦点を当てて2020

    • Author(s)
      渡邊慶子
    • Journal Title

      日本数学教育学会, 第8回春期研究大会論文集

      Volume: 8 Pages: 121-128

    • NAID

      40022492476

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「関数的な見方・考え方」を働かせた理科授業の改善に関する一考察-数学と理科の教科等横断的な視点から-2020

    • Author(s)
      山田貴之, 稲田佳彦, 岡崎正和, 小林辰至
    • Journal Title

      上越教育大学研究紀要

      Volume: 39(2) Pages: 555-575

    • NAID

      120006811213

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 数学化の過程を意識し,価値ある問いを創り出す授業2020

    • Author(s)
      岡崎正和
    • Journal Title

      新しい算数研究5月号

      Volume: 592 Pages: 4-7

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 平面図形と空間図形の連動を視点とした小中一貫の図形カリキュラムの開発研究(4)2023

    • Author(s)
      岡崎正和, 影山和也, 和田信哉, 渡邊慶子, 太田伸也
    • Organizer
      日本数学教育学会,第11 回春期研究大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 若手教員における「指導のための数学的知識」の変容過程に関する研究:教師間の関わりを通して2022

    • Author(s)
      西田健太, 岡崎正和
    • Organizer
      全国数学教育学会第57回研究発表会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校数学における数学的リテラシーの定義の再構成と適用:機能的リテラシーと批判的リテラシーの視点から2022

    • Author(s)
      別府凌名, 岡崎正和
    • Organizer
      全国数学教育学会第57回研究発表会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 算数と数学の一貫性を意図した中学校数学の授業づくり2022

    • Author(s)
      岡崎正和
    • Organizer
      日本数学教育学会第104回全国算数・数学教育研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 小学校上学年における推論の移行過程:三角形の内角和における立論を通して2022

    • Author(s)
      大林正法, 岡崎正和
    • Organizer
      全国数学教育学会第56 回研究発表会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 平面図形と空間図形の連動を視点とした小中一貫の図形カリキュラムの開発研究(3)2022

    • Author(s)
      岡崎正和, 影山和也, 和田信哉, 渡邊慶子, 太田伸也
    • Organizer
      日本数学教育学会第10 回春期研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Kyozaikenkyu as well-formed story making for developing quality mathematics lessons2021

    • Author(s)
      Masakazu Okazaki, Keiko Kimura, Keiko Watanabe
    • Organizer
      The 14th International Congress on Mathematical Education
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 平面図形と空間図形の連動を視点とした小中一貫の図形カリキュラムの開発研究(2)2021

    • Author(s)
      岡崎正和, 影山和也, 和田信哉, 渡邊慶子, 太田伸也
    • Organizer
      日本数学教育学会, 第9回春期研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 平面図形と空間図形の連動を視点とした小中一貫の図形カリキュラムの開発研究(1)2020

    • Author(s)
      岡崎正和, 影山和也, 和田信哉, 渡邊慶子, 太田伸也
    • Organizer
      日本数学教育学会, 第8 回春期研究大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学2年生の数学的アイデンティティの形成の様相:「文字式の証明」の学習後の振り返りを基にして2020

    • Author(s)
      中市聖人, 岡崎正和
    • Organizer
      全国数学教育学会, 第53 回研究発表会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi