Project/Area Number |
20H02128
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 21010:Power engineering-related
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Research Institution | Tokyo Institute of Technology |
Principal Investigator |
Kiyota Kyohei 東京工業大学, 工学院, 准教授 (10796519)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥17,550,000 (Direct Cost: ¥13,500,000、Indirect Cost: ¥4,050,000)
Fiscal Year 2023: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2022: ¥6,110,000 (Direct Cost: ¥4,700,000、Indirect Cost: ¥1,410,000)
Fiscal Year 2021: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
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Keywords | モータ種別切り替え / スイッチトリラクタンスモータ / シンクロナスリラクタンスモータ / 巻線界磁型モータ / フラックススイッチングモータ / 高効率化 / 高出力化 / モータドライブ / リラクタンスモータ / 特性切替 / 巻線切替 |
Outline of Research at the Start |
永久磁石を使用せずリラクタンスのみを利用するモータ(リラクタンス応用モータ)は,回転子形状がシンプル故に低コスト化に有利であり,希土類を全く使用しないため省資源性に優れている。このため,近年需要が急速に高まっている自動車用・航空機用モータの一候補とされているが,効率・出力に課題がある。本研究では,リラクタンス応用モータにおいて,モータの機械的構造を変えることなく,様々なモータ特性を変幻自在に実現できるモータ種別切り替えモータを提案とその基礎技術を確立し,リラクタンス応用モータの更なる高効率・高出力化を目指す。
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Outline of Final Research Achievements |
In recent years, switched reluctance motors, synchronous reluctance motors, and wounded field motors that do not use permanent magnets at all and whose rotors consist only of electromagnetic steel plates have attracted attention, but each motor has its own issues related to efficiency, output, and noise. The final objective of this research was to freely switch the "motor type itself" by simply switching the stator excitation method without changing the mechanical structure of the motor. This enables the disadvantages of each of the above motors to be overcome by the advantages of the other motor types, and a control method that maximizes their capabilities is established, aiming for higher efficiency and output of motors that do not use permanent magnets.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
近年排ガス規制等により急速に電気自動車への注目が高まり、その駆動源であるモータの低コスト・高効率化が急務である。一方で永久磁石などの材料調達におけるリスク分散も重要な要求となりつつある。そのため、特に資源調達リスクの高い永久磁石を廃したモータの需要は急激に高まりつつある。 このような状況下において、永久磁石や回転子内の巻線類を完全に廃したモータにおいて、巻線を切り替えることによりモータ種別そのものを変更する例は世界で初めての事象である。永久磁石を用いないモータの低コスト高効率化は、例えば電気自動車等、可変速駆動を行う用途への拡大が期待される。
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