Project/Area Number |
20H02271
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 22050:Civil engineering plan and transportation engineering-related
|
Research Institution | Komatsu University (2022) Kanazawa University (2020-2021) |
Principal Investigator |
Takayama Jyun-ichi 公立小松大学, サステイナブルシステム科学研究科, 教授 (90126590)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
二神 透 愛媛大学, 防災情報研究センター, 准教授 (40229084)
後藤 由和 金沢大学, 医学系, 准教授 (60282167)
柳澤 吉保 長野工業高等専門学校, 環境都市工学科, 教授 (70191161)
中山 晶一朗 金沢大学, 融合科学系, 教授 (90334755)
西野 達也 金沢大学, 地球社会基盤学系, 教授 (90403584)
藤生 慎 金沢大学, 融合科学系, 准教授 (90708124)
森崎 裕磨 金沢大学, 融合科学系, 特任助教 (60964997)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
|
Budget Amount *help |
¥17,680,000 (Direct Cost: ¥13,600,000、Indirect Cost: ¥4,080,000)
Fiscal Year 2022: ¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2021: ¥5,330,000 (Direct Cost: ¥4,100,000、Indirect Cost: ¥1,230,000)
Fiscal Year 2020: ¥7,540,000 (Direct Cost: ¥5,800,000、Indirect Cost: ¥1,740,000)
|
Keywords | 三次救急医療・救急搬送 / 5G / ドクターヘリ・ドクターカー / 新型コロナいウイルス感染拡大 / 3次救急医療・救急搬送 / 医療・福祉・介護の一体管理 / 新型コロナウイルス / 災害時救急 / 道路ネットワーク信頼性 / 災害時避難 / ドクターカー・ドクターヘリ / 5G通信 / 国民健康保険データベース / 新型コロナウイルス感染拡大 / ドクターヘリシステム / ドクターカーシステム / AED・救命措置 / 衛星画像解析 / 3次救急医療・救急搬送 / 超高齢社会 / 国保データベース / 地域包括ケア / 災害時救急医療・救急搬送 / 医療・福祉・介護 / 5G(AI,IoT) |
Outline of Research at the Start |
超高齢社会が進展する中、中山間過疎地域や半島地域では三次救急病院への搬送時間が長く、心疾患や脳疾患等の早期治療を要する疾病に対して、早期治療ができない実態が多い。そのため、近年では全国各地でドクターヘリ・ドクターカーシステムの導入が行われてきている。しかし、ドクターヘリの運行は昼間に限定されており、夜間の運行や悪天候時の運行はできない。本研究においては、近隣の複数ドクターヘリの最適連携運用システムの開発とドクターヘリとドクターカーの役割分担(担当圏域分担)の明確化、国民健康保険データベース(KDB)を活用した医療・福祉・介護の一体管理システムの開発と5Gを活用した救急医療の高度化を目指す。
|
Outline of Final Research Achievements |
In addition, the following studies were also conducted: one on emergency life-saving measures, and the second on long-term care insurance for the elderly.The first is related to emergency lifesaving measures, and the second is related to long-term care insurance for the elderly. The highest user rates were bserved for home-visit services in large urban areas, and for day-care services in rural urban areas and depopulated areas,Third, we proposed a method to examine more desirable combinations of fire stations, regions, and rear hospitals for rush transport under normal circumstances and in the event of a disaster.Fourth, a method for finding emergency transport requests in the event of a large-scale disaster (using satellite image analysis) was proposed for practical application.Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
3次救急医療・救急搬送の課題は、超高齢社会における非常に大きな課題であり、住むところによって、いざというときの救急医療(救命措置)サービスに格差があってはならないと考える。そのような意味では、今回この基盤研究において、ドクターヘリとドクターカーの役割分担、ならびに将来、高齢者人口分布が変化することを見越して、救急医療体制を変更する最適な配置等を提案できる方法を検討したことは、非常に有意義な研究ではないかと考えている。ただ、新型コロナウイルスの感染拡大の影響により、通常ではない状態が続いた点が大きな課題となったようである。
|