Project/Area Number |
20H02273
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 22050:Civil engineering plan and transportation engineering-related
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Research Institution | Osaka University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥17,550,000 (Direct Cost: ¥13,500,000、Indirect Cost: ¥4,050,000)
Fiscal Year 2022: ¥5,980,000 (Direct Cost: ¥4,600,000、Indirect Cost: ¥1,380,000)
Fiscal Year 2021: ¥5,590,000 (Direct Cost: ¥4,300,000、Indirect Cost: ¥1,290,000)
Fiscal Year 2020: ¥5,980,000 (Direct Cost: ¥4,600,000、Indirect Cost: ¥1,380,000)
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Keywords | 歩行誘導 / 視覚誘導性姿勢反射 / 群衆流動 / 視角誘導性姿勢反射 / 前庭感覚電気刺激 / 人流制御 / 群衆流 / 人流モデル / 錯覚インタフェース |
Outline of Research at the Start |
交通インフラの再構築には莫大な資金と開発期間が必要となり,短中期的な観点からは,設備投資費と開発期間の圧縮に資する交通インフラ整備のあり方が切望されている.そこで本研究では,二方向対向流などで生じるスタッキング状態を研究対象とし,シート状の光学素子を敷設するだけで無電源に交通整理効果が期待できる歩行誘導技術を導入する.本手法はレーン形成に寄与し,交通量,密度,流速変動などの人流制御という観点から誘導効果を計測することで,人流制御の機序を理解するとともに人流制御基盤技術の設計法を確立する.
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Outline of Final Research Achievements |
A strong correlation was observed between the gait phase and the body response before and after the onset of vestibular electrical stimulation. The responses of the lower and upper limbs were understandable as a double inverted pendulum control system. However, the curvature obtained from the three roll angles of the head, chest, and hips was larger than that obtained from the actual walking trajectory, indicating that the camber angle, which is the body tilt, is not the only factor in curvature walking. The amplitude modulation of the fixed vertical motion at the starting point of the pedestrian observation did not reproduce the "slipping" as a result of objective observation of walking behavior. On the other hand, the avoidance distance to the obstacle increased, and the trajectory became bigrouped. This was interpreted as a result of a reduction in the reliability of the distance to the object to be avoided.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本成果は,人混みの混雑を緩和させることを目的とした群衆流動の制御のための歩行誘導技術に関するものである.人混みが発生する原因が向かい合う人通しの回避行動がうまくいかず,お互いが常に避け合い続けられるような流れが形成される前の段階が発生してしまうことが原因とされている.そこで本研究では歩行者の歩行誘導を効果的に実現するための歩行者の感覚刺激手法を提案することを目的としている.先行研究では,床に光学素子を敷設することで交通整理を実現することを狙っていたが,本成果はさらに実験室実験を実施することで単一の歩行者の歩行誘導効果を解析し,より誘導効果を高めるための指針を得た.
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