Establishing a new concept of comprehensive simulation science dovetailing CFD and MAS for evaluating urban environment and potential risks
Project/Area Number |
20H02314
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 23020:Architectural environment and building equipment-related
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Research Institution | Kyushu University |
Principal Investigator |
Tanimoto Jun 九州大学, 総合理工学研究院, 教授 (60227238)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
萩島 理 九州大学, 総合理工学研究院, 教授 (60294980)
池谷 直樹 九州大学, 総合理工学研究院, 准教授 (70628213)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥18,200,000 (Direct Cost: ¥14,000,000、Indirect Cost: ¥4,200,000)
Fiscal Year 2022: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2020: ¥11,700,000 (Direct Cost: ¥9,000,000、Indirect Cost: ¥2,700,000)
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Keywords | CFD / MAS / ジョイントシミュレーション / Cellular Automata / 都市キャノピー / 乱流混合 / 感染リスク / 新興感染症 / シミュレーション新学理 / 融合シミュレーション / シミュレーション |
Outline of Research at the Start |
加減速しながら移動する車両が機械シアー生成を通じて都市キャノピー内の乱流混合に及ぼす動的影響を高精度予測するMAS→CFD・交通流モデルを開発する.都市キャノピー内の車両排ガス等の汚染物拡散の高解像度予測大系を構築する. 電車車両等の閉鎖空間内にトラップされた高密度人員が出口扉から退去するエピソードに注目し,歩行者が乱流混合に及ぼす動的影響を高精度予測するMAS→CFD・歩行者モデルを開発する.停車イベント時の満員電車の真の換気効率の高精度予測,電車人員密度に依存するインフルエンザ感染リスクの定量予測大系を構築する.
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Outline of Final Research Achievements |
In order to build a brand-new concept; CFD+MAS Joint Simulation, we successfully delivered the fundamental template (or say, prototype) in which a framework of Self-driven Particle Simulation system, that is called Multi Agent Simulation (MAS), is dovetailed with a CFD (Computer Fluid Dynamics) simulation. More precisely, a MAS follows the kernel of LES, which is one of the resolvable CFD systems to chase a time-evolution of continuum physical properties such as the concentration of pollutants, virions and others. In view of applications, we paved the fundamental theories and simulation core for i) quantifying the turbulence mixing effect in an urban canopy enhanced by shear supply by moving vehicles, and ii) risk assessment in a closed built environment in which susceptible individuals and infectious (and infected) individuals co-exist who are both treated as ‘moving’ pedestrians. In conclusion, we are able to a good inception to be extended to new discipline; ‘Simulationaolgy’.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
環境リスク評価には,今日,シミュレーション技術としてのCFDを抜きには語れない.一方で,都市内の交通流や閉鎖空間内での人の流動が,乱流シアー生成による混合促進(あるいは阻害)を招き,スカラー拡散に決定的影響を与える.本研究により,自己駆動エージェント(車や人など)がもたらす動的影響を組み込んだ乱流場の予測手法;CFD→MASシミュレーション技法の基盤技術を構築したことは,ジョイント・シミュレーション新学理への展開を図るうえで大きな学術的インパクトがある.また,都市キャノピー内の汚染物拡散,閉鎖空間内の感染リスク評価の高精度に資する本フレームは社会的意義も大きい.
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Report
(4 results)
Research Products
(9 results)