Elucidation of the mechanism of anchor dragging of ships in adverse weather conditions and its prevention
Project/Area Number |
20H02370
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 24020:Marine engineering-related
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Research Institution | Hiroshima University |
Principal Investigator |
Yasukawa Hironori 広島大学, 先進理工系科学研究科(工), 教授 (40363022)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
佐野 将昭 広島大学, 先進理工系科学研究科(工), 准教授 (40582763)
平田 法隆 広島大学, 先進理工系科学研究科(工), 助教 (80181163)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥18,330,000 (Direct Cost: ¥14,100,000、Indirect Cost: ¥4,230,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2020: ¥12,870,000 (Direct Cost: ¥9,900,000、Indirect Cost: ¥2,970,000)
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Keywords | 漂流 / 走錨 / 水槽試験 / two-time scale法 / 浅水影響 / 運動安定性 / 船 / 風波 / 運動シミュレーション計算 / 振れ回り / 圧流 / 風浪 |
Outline of Research at the Start |
近年,大型台風が我が国を襲うことが増えており,それに伴い停泊中の船が流されて,浜辺への座礁や橋などと衝突する災害が多く発生している。2018年9月,いかりを下ろしたまま強風で船がひきずられる「走錨」に陥ったタンカーが、関西空港の連絡橋に衝突する事故が発生したことは記憶に新しい。この走錨は,船乗りの間では良く知られた現象であるが,強風下の船が走錨に至る過程は大変複雑であり,それがどのようなメカニズムで起こるのか,十分には解明されていない。 本研究は,風浪下における船の走錨発生のメカニズムを解明し,その防止法を策定することにより,強風下における船舶の海難事故を大きく低減させることを目的とする。
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Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study is to elucidate the mechanism of ship drifting after dragging anchor under wind and waves. The study was achieved through tank tests using a scale ship model and motion simulations of the ship based on dynamics/hydrodynamics. The flow of the research is as follows: 1. simulations of anchor dragging under wind and waves by the tank tests and understanding of subsequent ship drifting phenomenon, 2. development and validation of the calculation model for ship drifting in wind and waves, 3. theoretical consideration for mechanism of the phenomenon. As a result, when the ship begins to drift after dragging the anchor, it drifts almost sideways regardless of the disturbance conditions. It turned out that this is because the condition drifting sideways is kinematically the most stable. In addition, a theoretical calculation method for such movements was developed.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
今まで,走錨後の船の漂流の特徴を明らかにした人はおらず,また,それらの現象を理論計算によってシミュレートした人もいなかった。今回の研究により,浮体の運動学の視野が大きく広がったと考えられる。 社会的には,走錨発生後の船の漂流のメカニズムが解明されたことによって,その防止法を策定することが容易となった。運悪く走錨後に船の漂流が始まると,船は真横に流されてゆくので,その特性を踏まえて,事故の対策を取る必要がある。この船の漂流の予測には,今回開発した理論計算法が使用できる。これによって,強風下における船舶の海難事故の低減が期待できる。
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Report
(4 results)
Research Products
(2 results)
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[Journal Article] 6-DOF Motion Simulations of a Deadship Drifting in Wind and Waves2023
Author(s)
Yasukawa, H., Okuda, R., Hasnan, M. A. A., Nakayama, Y., and Matsuda, A.
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Journal Title
Ocean Engineering
Volume: 275, 114158
Pages: 1-18
DOI
Related Report
Peer Reviewed / Int'l Joint Research
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