Project/Area Number |
20H02398
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 25020:Safety engineering-related
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Research Institution | Kobe University |
Principal Investigator |
Sasa Kenji 神戸大学, 海事科学研究科, 教授 (10360330)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
牧 敦生 大阪大学, 大学院工学研究科, 教授 (50556496)
大澤 輝夫 神戸大学, 海事科学研究科, 教授 (80324284)
青木 伸一 大阪大学, 大学院工学研究科, 教授 (60159283)
陳 辰 神戸大学, 海事科学研究科, 客員准教授 (40793815)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥17,550,000 (Direct Cost: ¥13,500,000、Indirect Cost: ¥4,050,000)
Fiscal Year 2023: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2022: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2021: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2020: ¥6,760,000 (Direct Cost: ¥5,200,000、Indirect Cost: ¥1,560,000)
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Keywords | 最適運航 / 実海域性能 / 係留 / 波浪特性 / 荒天航海 / 数値計算 / 船速低下 / 船体運動 / 実船実験 / 外洋 / 数値シミュレーション / 気象の不確実さ / 係留問題 / 沖待ち |
Outline of Research at the Start |
海上輸送の安全・経済性を阻害する気象海象の影響を最小化する最適運航に関し、申請者らは遭遇する風波の推定誤差(気象の不確実さ)を検証し、推定精度に大きな改善の余地を示した。本研究では豪州~日本間で荒天航海・係留問題に直面する大型石炭船を対象に、荒天航海と係留問題の両局面を通じ船の揺れや気象変化など諸現象を長期で連続計測し、海のビッグデータとして蓄積・分析する。気象の不確実さの補正アルゴズムの構築に加え、予報誤差が大きい場合を想定した緊急対応の意思決定アルゴリズムに発展させる。港湾を含む海上輸送の全局面で発生する各事象および気象の不確実さに対応した最適運航を世界初で構築する。
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Outline of Final Research Achievements |
The OPE optimal ship routing model has been constructed by the onboard measurement of ships in actual seas. However, the research schedule is delayed so much because of the global epidemic of COVID-19. The target ship is also changed from coal carrier to container ship between Asia and North America. The onboard data is being measured from 2023, and the characteristics of wave propagation is analyzed in detail. The numerical model, WaveWATCH III, is used to reproduce the wave spectrum across the Pacific Ocean. It is known that swells remarkably exist in the western region of the Pacific Ocean, wind waves are in the east region. The relation with ship performance in the ocean is analyzed here, detailed relations are summarized in the auto spectrums between pitch motion and engine parameters. The onboard measurement and data analyzation will be continued after the project, the study results are reported too.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
船舶が外洋を航行し、港湾に係留するに至る過程での最適運航を連続的に実現することはこれまで議論されてこなかった。これは研究されいている分野が異なることも影響していると思われるが、ここでは外洋を航行する実船を対象に連続的なデータ計測を実施し、両局面の関係を明らかとする。当初、想定した石炭船での実験はコロナ禍であった事情や企業側の事情で叶わなかったが、船会社と対象船を変更し、実船実験を遅れながら開始・実施中である。この中で外洋での波浪伝播に関する特性を数値計算等をもとに明らかとすることができた。その他の項目についても、今後、鋭意、実施していく。
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