Project/Area Number |
20H03086
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 41010:Agricultural and food economics-related
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Research Institution | Tokyo University of Agriculture |
Principal Investigator |
SATO KAZUNORI 東京農業大学, 国際食料情報学部, 教授 (80355601)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
今井 麻子 東京農業大学, 国際食料情報学部, 助教 (00825242)
渋谷 往男 (澁谷往男) 東京農業大学, 国際食料情報学部, 教授 (20557079)
大江 靖雄 東京農業大学, 国際食料情報学部, 教授 (60302535)
半杭 真一 東京農業大学, 国際食料情報学部, 准教授 (90504043)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥13,910,000 (Direct Cost: ¥10,700,000、Indirect Cost: ¥3,210,000)
Fiscal Year 2022: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2021: ¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2020: ¥5,590,000 (Direct Cost: ¥4,300,000、Indirect Cost: ¥1,290,000)
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Keywords | 農業法人 / 経営戦略 / 多角化 / 農村ツーリズム / 新型コロナウイルス感染症 / 垂直統合 / 農家レストラン / 企業行動 / 経済効果 / 新型コロナ肺炎 / ワーケーション / 地産地消 / 戦略 |
Outline of Research at the Start |
農業法人の経営戦略,特に既存の事業領域の川上または川下の新たな事業領域で事業展開する垂直的多角化と既存の事業領域で新たに事業展開する水平的多角化に注目し,その特徴を類型的に把握したうえで,それぞれの戦略に基づいた事業が地域農業に与える経済的影響を定量的にとらえる方法を開発する。また,農業法人と地域のステークホルダーとの関係を把握する方法を策定する。これらによって,進出前に農業法人の経営戦略を把握することにより,誘致による経済的効果や社会的効果を予測できるようになり,農業法人の誘致を促進し地域農業,引いては地域経済の活性化に寄与することができる。
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Outline of Final Research Achievements |
Statistical analysis of questionnaire data (1356 companies) for agricultural corporations nationwide revealed the following points. The diversification of agricultural corporations is centered on vertical integration. It was revealed that managers are vertically integrating their businesses by recognizing their own competitive weaknesses and finding new business divisions that can leverage their strengths. In addition, we analyzed the impact of the COVID-19 on agricultural corporations, the relationship between factors and countermeasures, and identified the importance of new market development, new product development, and diversification that combines both in response to changes in customers and markets. An analysis of data on users of farm stay reservation sites revealed that maintaining comfort during a stay through courteous customer service and providing enjoyment through experiences, meals, etc. increases overall satisfaction.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の学術的意義は,従来農業経営学分野で不十分であった農業法人の経営戦略と経営者の経営環境および経営資源に対する認識との関係を大量データに基づいて類型的に捉えることができたことである。この成果を応用することにより,自治体などが事前に農業法人・経営者の経営環境と経営資源に対する認識を把握することにより,誘致に必要な条件整備を効率的に進め,地域外からの農業法人の誘致を促進し地域農業,地域経済の活性化に寄与することができる。また,新型コロナウイルス感染症による農業法人への影響,要因,および対策の関係について明らかにし,今後,パンデミックが発生した場合の対策の策定に寄与できる。
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