Project/Area Number |
20H03920
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 58010:Medical management and medical sociology-related
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Research Institution | Kurume University |
Principal Investigator |
Mukohara Kei 久留米大学, その他部局等, 准教授 (90531947)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥6,760,000 (Direct Cost: ¥5,200,000、Indirect Cost: ¥1,560,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2020: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
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Keywords | 医師・製薬企業関係 / 利益相反 / 調査研究 / 一般市民 / 全国調査 / 医師製薬企業関係 / 医師調査 |
Outline of Research at the Start |
我々が2008年に行った医師・製薬企業関係に関する全国調査では殆どの医師が医薬品情報提供者(MR)と話をし、贈り物を受けていた。そして殆どの医師が製薬企業との関係の多くは適切であり、許容できると考えていた。 その後、ディオバン事件に代表されるように医師・製薬企業関係が社会的問題として注目を集め、日本製薬工業協会はMRが医師と関わる際のプロモーションコードを2013年に定めた。 本研究では、2008年の調査からおよそ10年後、医師・製薬企業関係の実際と関係に対する医師の許容度、関係に対する市民の認識度と許容度および市民の認識度と医師への信頼度の関連性、そして医師と市民との間の許容度の差異について検証する。
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Outline of Final Research Achievements |
In a physician survey, it was revealed that the frequency of doctor-pharmaceutical company interactions decreased between 2008 and 2021, with no significant changes observed in doctors' attitudes. The presence of rules banning meetings with pharmaceutical representatives was found to be associated with a more critical attitude among physicians. In a public survey, it was found that the public is more accepting of gifts from pharmaceutical companies compared to physicians, but they believe that such gifts can influence doctors' prescribing behavior. Moreover, those who believe that doctors accept these gifts have less trust in physicians.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
社会的問題として様々な議論がある医師・製薬企業関係に関して科学的な問いを立て、客観的データを得ることができた。医師調査の結果からは、医師の態度の変容が起きるには規制や規則などの外発的動機付けが必要であることが示唆された。市民調査からの結果からは、医師が一般市民や患者からの信頼を維持するためには、一般市民や患者の視点を認識し、製薬企業との適切な関係を考えていくことが重要であることが示唆された。
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