• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a program to improve nursing teachers' skills for nursing students with special needs

Research Project

Project/Area Number 20H03970
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 58050:Fundamental of nursing-related
Research InstitutionJapanese Red Cross Hokkaido college of Nursing (2023)
Kansai Medical University (2020-2022)

Principal Investigator

YASUKATA FUMIKO  日本赤十字北海道看護大学, 看護学部, 教授 (10254559)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 松浦 賢長  福岡県立大学, 看護学部, 教授 (10252537)
中西 愛  関西医科大学, 看護学部, 助教 (10965883)
北川 明  順天堂大学, 保健看護学部, 教授 (20382377)
黒髪 恵  福岡大学, 医学部, 講師 (30535026)
山住 康恵  共立女子大学, 看護学部, 准教授 (30553052)
日高 艶子  聖マリア学院大学, 看護学部, 教授 (50199006)
太田 祐子  関西医科大学, 看護学部, 准教授 (70349778)
西村 優紀美  富山大学, 保健管理センター, 客員准教授 (80272897)
上山 千恵子  関西医科大学, 看護学部, 講師 (90751587)
中嶋 恵美子  下関市立大学, 新学部設置準備室, 特命教授 (30461536)
塚原 ひとみ  下関市立大学, 新学部設置準備室, 特命教授 (20555403)
佐藤 亜紀  下関市立大学, 新学部設置準備室, 准教授 (80435130)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥17,290,000 (Direct Cost: ¥13,300,000、Indirect Cost: ¥3,990,000)
Fiscal Year 2023: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2022: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2020: ¥6,110,000 (Direct Cost: ¥4,700,000、Indirect Cost: ¥1,410,000)
Keywords発達障害学生 / 発達障害 / 教育力育成プログラム / 看護学生 / デルファイ法 / 教師の能力 / 育成プログラム
Outline of Research at the Start

発達障害を含む特別な支援を必要とする看護学生を支援及び教育する教師にはどのような能力が必要かを明らかにし、さらにその能力を育成するための育成プログラムを開発することを目的とする。初年度には、全国の看護師学校・養成所に対してアンケート調査を実施し、特別な支援を要する看護学生の特徴とその学習支援内容を明確化する。二年目には教員へのデルファイ調査で特別な支援を要する看護学生への支援に要求される教師の能力を具体化する。三年目と四年目で特別な支援を要する看護学生への支援を行う教師の教育力育成プログラムを開発し、試行し、受講者へのインタビュー調査を実施してモデルプログラムの修正を行う。

Outline of Final Research Achievements

A Delphi survey was conducted on 32 counselors who belong to an organization within a university that specializes in supporting students with disabilities and have provided support to students with developmental disabilities, and 32 faculty members who have conducted research on supporting nursing students with developmental disabilities, and 14 abilities and attitudes considered important in supporting developmental disabilities (classified into assessment ability, teaching ability, collaboration ability, and attitude toward students with disabilities) were extracted. Based on the guidelines we created in our previous research and the results of the Delphi survey, we developed a "program to develop teaching skills for nursing students who require special support." This program was implemented in Fukuoka and Tokyo targeting nursing faculty members, and after 2-3 months, FGI was administered to the participants to evaluate the effectiveness of the program, which was confirmed.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

研究成果の学術的意義は、第一に専門家に対するデルファイ調査によって、特別な支援を要する看護学生への学習支援内容の明確化と支援に要求される教師の能力を具体化することが出来たこと。第二に先行研究で作成した適応支援ガイドラインとデルファイ調査結果をもとに研究者間で検討を重ねて特別な支援を要する看護学生への支援を行う教師の教育力プログラムを開発したこと。再三に実際に東京都福岡で研修を実施し、実施3か月後にフォーカス・グループ・インタビューでその効果を検証したことである。
合理的配慮が義務化された中で、発達障害傾向のある学生に対する支援に求められる教師の教育力プログラムを実装化できた意義は高いと考える。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2023 2021 Other

All Journal Article (5 results) Presentation (3 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 発達障害の基礎知識2023

    • Author(s)
      北川明
    • Journal Title

      看護展望

      Volume: 48 Pages: 10-13

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 看護教育における合理的配慮をどう考えるか2023

    • Author(s)
      北川明
    • Journal Title

      看護展望

      Volume: 48 Pages: 14-18

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 発達障害のある学生が合理的配慮を受けるまでのプロセス2023

    • Author(s)
      西村優紀美
    • Journal Title

      看護展望

      Volume: 48 Pages: 19-22

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 発達障害の有賀宇正を支援するための学校の体制・仕組みづくり2023

    • Author(s)
      日高艶子
    • Journal Title

      看護展望

      Volume: 48 Pages: 23-26

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 発達障害により合理的配慮の申請を行った看護学生の支援経験2023

    • Author(s)
      小浜さつき
    • Journal Title

      看護展望

      Volume: 48 Pages: 27-32

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 特別な支援を要する看護学生への教育力育成プログラム(交流集会)2023

    • Author(s)
      佐藤亜紀、中嶋恵美子、塚原ひとみ、山住康恵、黒髪恵、西村優紀美、安酸史子
    • Organizer
      日本看護科学学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Difficulties Experienced by Teachers Who Assist Nursing Students with Special Support2021

    • Author(s)
      Yuko Ota, Chieko Kamiyama, Akira Kitagawa, Tuyako Hidaka, Yukimi Nishimura, Fumiko Yasukata
    • Organizer
      Eafons 25th
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] シンポジウム:発達障害傾向のある学生への適応支援について2021

    • Author(s)
      西村優紀美、北川明、佐藤亜紀
    • Organizer
      日本教師学学会第22回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks] 看護師養成課程における合理的配慮の実装化に関する研究グループRANS

    • URL

      https://www.yasukata-b.jp/%E3%83%A1%E3%83%B3%E3%83%90%E3%83%BC%E7%B4%B9%E4%BB%8B/

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] 看護師養成課程における合理的配慮の実装化に関する研究グループ

    • Related Report
      2021 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi