Project/Area Number |
20H03986
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 58060:Clinical nursing-related
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Research Institution | Juntendo University |
Principal Investigator |
Sato Mayumi 順天堂大学, 大学院医療看護学研究科, 教授 (10251191)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
片岡 純 愛知県立大学, 看護学部, 教授 (70259307)
森本 悦子 甲南女子大学, 看護リハビリテーション学部, 教授 (60305670)
阿部 恭子 東京医療保健大学, 看護学部, 教授 (00400820)
高山 京子 順天堂大学, 医療看護学部, 准教授 (30461172)
大内 美穂子 千葉県立保健医療大学, 健康科学部, 講師 (30614507)
佐藤 禮子 東京通信大学, 人間福祉学部, 名誉教授 (90132240)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥7,670,000 (Direct Cost: ¥5,900,000、Indirect Cost: ¥1,770,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
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Keywords | がん看護 / 外来看護 / 主体性 / エンパワーメント / 外来看護師 / 育成プログラム / 教育プログラム / eラーニング |
Outline of Research at the Start |
外来通院がん患者や家族が自分らしい生活を送ることを可能にするために、患者・家族の主体性を育み活かす実践を的確に遂行できる外来看護師を育成するプログラムを開発した。プログラム試行の結果、プログラムは有用と考えられたが、施設内で活用するためには、教育の質は維持しつつ最小の負担で実施できるようプログラムを簡素化する必要が明確となった。本研究では、簡素化プログラムの作成・実施・評価の3段階を経て、外来がん看護の場で活用可能な普及性の高いプログラム開発をめざす。
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Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study was to verify whether a simplified "Education Program for Outpatient Nurses for Nursing Practice Empowering Patients Living with Cancer" improves nursing practical abilities empowering patients living with cancer. Changes in practical ability scores and self-efficacy scores were compared between intervention group A (after e-learning, they practiced in outpatient setting and reflected the practice process with their instructor) and the control group, and between intervention group B (after e-learning, they practiced in outpatient setting) and the control group. Both groups showed a significant increase in practice ability scores after the program was implemented. And in both groups, the increase in practice ability scores was significantly greater than the change in the control group. Compared to in-service education for outpatient nurse, this program was considered to enhance practical abilities for "nursing practice that empower patients living with cancer".
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
がん医療の現場が外来に移行している今日、外来看護師の能力開発は重要な課題であるが、外来がん看護の能力開発に特化した育成プログラムは少ない。本研究では、普及性を高めるためにオリジナルプログラムを簡素化した。そして、この簡素化プログラムが、通常の現任教育と比べ、「がん患者の主体性を育み活かす看護実践」のための実践力を高めることを明らかにした。本プログラムは、“がんを抱えても自分はこのように生活したい”という患者の意思を大切にし、その実現に向けて患者が問題に取り組むことを支援できる外来看護師を育成する。人々の生活や価値観が多様化している中、本プログラムは人々のQOL向上に大きく貢献できるといえる。
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