• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Construction of a situation-specific theory focusing on the "difficulty of grasping" of children's lives and development.

Research Project

Project/Area Number 20H04006
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 58070:Lifelong developmental nursing-related
Research InstitutionMie Prefectural College of Nursing (2022-2023)
Kansai Medical University (2020-2021)

Principal Investigator

Katada Noriko  三重県立看護大学, 看護学部, 教授 (80152677)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 勝田 仁美  甲南女子大学, 看護学部, 教授 (00254475)
河俣 あゆみ  三重大学, 医学部附属病院, 副看護部長 (40743224)
添田 啓子  埼玉県立大学, 保健医療福祉学部, 名誉教授 (70258903)
加藤 令子  関西医科大学, 看護学部, 教授 (70404902)
原 朱美  神戸市看護大学, 看護学部, 准教授 (70613800)
及川 郁子  東京家政大学短期大学部, 短期大学部, 教授 (90185174)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥17,550,000 (Direct Cost: ¥13,500,000、Indirect Cost: ¥4,050,000)
Fiscal Year 2022: ¥5,720,000 (Direct Cost: ¥4,400,000、Indirect Cost: ¥1,320,000)
Fiscal Year 2021: ¥6,110,000 (Direct Cost: ¥4,700,000、Indirect Cost: ¥1,410,000)
Fiscal Year 2020: ¥5,720,000 (Direct Cost: ¥4,400,000、Indirect Cost: ¥1,320,000)
Keywords状況特定理論 / こども / セルフケア / 生活 / 発達 / 生活・発達 / 見えづらさ / みえずらさ / こどもセルフケア看護 / 理論構築 / 多職種協働
Outline of Research at the Start

本研究では、こどもセルフケア看護理論を基盤として、こどもの「見えづらさ」の現象を6名の研究分担者を中心とする研究チームによって、焦点化するフィールドにおける特異的な現象から中核概念となるこどもの生活や発達の「見えづらさ」を検証し、多様な専門職との協働による状況特定理論を構築する。中核概念となるこどもの生活や発達の「見えづらさ」を検証するプロセスの中で、こどもからの発信を見逃さない、より具体的な支援を提示することが可能となると考えている。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to clarify the phenomenon and issues of "difficulty of grasping" children's life and development based on the children's self-care nursing theory, and to construct a situation-specific theory that leads to an approach that aims to promote children's independence and healthy growth. In the previous study on children's self-care nursing theory, we addressed the issue of how supporters perceive children's self-care and provide support in the midst of the difficulty of envisioning the future of children who continue to grow and develop day by day.
This study clarified the background and factors of "difficulty of grasping" in six different situations (acute care, severe mental and physical disabilities, school children, nursery schools, special needs schools, and transition to home), as well as the practice and its effects.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

こどもの能力を適切に判断することが重要である一方、生命に直結する緊迫した医療を必要とするこどもや慢性疾患や障がいのあるこどもの場合などは、疾患のコントロールや機能低下の予測がつきにくく、今後の生活や発達の想定が難しい。また、健康なこどもであっても多くの社会問題に直面している。
本研究は、現象から中核概念となるこどもの生活や発達の「見えづらさ」を検証するとともに、こどもの発信を見逃さないより具体的な支援を提示することが可能となる。我が国の子育ての分化的背景を踏まえた理論でもあり、こどもの人権や育ちを保障する支援方法を明らかにしたものであると考える。

Report

(4 results)
  • 2023 Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2023 2021

All Presentation (4 results)

  • [Presentation] 小児集中治療の場で看護師が捉えるこどもの力の見えづらさとこどもの力を引き出す支援2023

    • Author(s)
      望月浩江、添田啓子、田村佳士枝
    • Organizer
      日本小児看護学会第33回学術集会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育現場における保育士の見えづらさ2023

    • Author(s)
      両角理恵、木村美佳、高橋良子、眞鍋裕紀子、及川郁子
    • Organizer
      第29回日本保育保健学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 学童期におけるこどもの生活と発達の『見えづらさ』の現象とその要因2023

    • Author(s)
      勝田仁美、本田順子、吉川亜矢子、碇定永里雅
    • Organizer
      日本小児看護学会第33回学術集会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 医療型障害児入所施設で暮らすこどもの「その子らしい」暮らしと発達を考えた支援とは?2021

    • Author(s)
      原朱美,片田範子
    • Organizer
      日本小児看護学会代31回学術集会テーマセッション
    • Related Report
      2021 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi