Project/Area Number |
20H04056
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 59010:Rehabilitation science-related
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Research Institution | Aichi Shukutoku University |
Principal Investigator |
Yasuhiro Seya 愛知淑徳大学, 人間情報学部, 教授 (30454721)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
篠田 博之 立命館大学, 情報理工学部, 教授 (40278495)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥17,290,000 (Direct Cost: ¥13,300,000、Indirect Cost: ¥3,990,000)
Fiscal Year 2023: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2022: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2020: ¥8,190,000 (Direct Cost: ¥6,300,000、Indirect Cost: ¥1,890,000)
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Keywords | 走行速度知覚 / 危険予測 / オプティカルフロー / 加齢効果 / 熟達過程 / 身体移動速度 / 視野 / ベクション / 視覚的注意 / 移動感覚 / 熟練 / 加齢 / 予測スキル / 身体移動速度知覚 / 身体移動感覚 / 視野制限 / 有効視野 / 時間的遮蔽法 / 熟練効果 / 知覚認知トレーニング / 運転者の知覚認知 |
Outline of Research at the Start |
高齢運転者の交通事故防止に向け,運転者の知覚認知機能の研究が多くなされてきた.しかし,従来研究は,視覚情報の早く正確な獲得に着目しており車の走行の際に生じる景色の流れ(オプティカルフロー)に基づく走行速度の知覚や,割り込みなどの危険イベントを事前の視覚情報から予測するスキルといった知覚認知機能については研究がなされていない.本研究では,これらの知覚認知機能の熟練過程・加齢効果の解明を目的とする.
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Outline of Final Research Achievements |
The purpose of the present project was to investigate the mastery process and age difference in visually perceived heading speed and hazard anticipation. A series of psychophysical experiments using video clips of natural scenes during forward locomotion suggest that older adults utilize optical flows in the central visual field for heading speed perception, while younger adults do in both the central and peripheral visions. An experiment using temporal occlusion method suggest the difficulty in anticipating accidents from scenes prior to them, particularly when visual conditions in older adults are simulated. We also examined effects of attentional selection on visually induced self-motion perception and found the possibility of weak vection induction in older adults.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
従来研究では,歩行者や標識,信号など交通関連情報の早く正確な認識に寄与する有効視野や眼球運動の研究がなされており,それ以外の視覚認知機能の検討は十分になされていない。本課題では,視覚に基づく走行速度知覚や事前情報に基づく危険の予測スキルに着目し,その基礎特性の検討から加齢効果までを含み検討を行った。それ故,本課題の成果は,従来研究に対して新たな知見を提供し,学術的に高い意義を有する。また加齢効果の知見は,高齢者ドライバーの視覚認知特性の理解につながることから,社会的意義も高いといえる。
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