Project/Area Number |
20H04271
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 61060:Kansei informatics-related
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Research Institution | Teikyo University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
棚橋 重仁 新潟大学, 自然科学系, 助教 (00547292)
広田 雅和 帝京大学, 医療技術学部, 講師 (40835435)
斎田 真也 神奈川大学, 付置研究所, 研究員 (90357054)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥18,070,000 (Direct Cost: ¥13,900,000、Indirect Cost: ¥4,170,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2020: ¥9,880,000 (Direct Cost: ¥7,600,000、Indirect Cost: ¥2,280,000)
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Keywords | 眼光学 / 心理物理 / AI / 周辺視 / 眼球運動 / VR空間 / 読書 / 眼球運動検査 / 眼球運動測定 / 調節測定 / 高速画像呈示 / 両眼視 / Explainable AI / 視覚モデル / 眼球光学モデル / 心理物理学 / 仮想現実感 / 高精度眼球運動測定 / VR空間での見えの大きさ / 高精度眼球光学モデル / 眼の光学モデル / 眼球運動測定装置 / ヘッドマウントディスプレイ / Deep Learning / 神経系人工知能モデル |
Outline of Research at the Start |
視覚過程を,対象となる複雑な環境,入力系としての眼球光学系,情報を処理する神経系と包括的に捉え,被験者毎の個人モデルを構築する.主な研究項目としては下記が挙げられる. (1) 実環境と同等の実験用の複雑な環境の構築 (2) 精度の高い,個人差を考慮した眼の光学モデルの開発 (3) 頭部非固定での眼球運動や瞳孔径の測定法開発 (4) 網膜像を入力とし,心理物理的な被験者応答を出力とする,AIを使った神経系モデルの構築 これらを統合した個人の視覚を評価できるモデルを使えば,駅などの公共空間の視覚的特性(安全性,快適性)を被験者を使わずに評価できる,
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Outline of Final Research Achievements |
This study was conducted with a multifaceted approach, aiming to test visual function in complex environments. In eye movement measurements, an automatic analysis system for smooth eye movement in clinical settings was developed and evaluated, and the accuracy was improved. In addition, a 3D model of an underground mall was reconstructed and reproduced in a VR space, demonstrating the possibility of presenting a complex environment using an HMD. Furthermore, visual function was evaluated through a reading experiment with a restricted visual field and a visual acuity test in the peripheral visual field. In addition, a wide range of research results were obtained, including the construction of an eye model specific to Japanese people and the prediction of visual function from fundus images using AI.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では、VR空間での行動や視覚機能を評価する手法を開発し、没入感の高い地下街VR空間を構築した。また、眼球運動測定と視覚刺激提示を組み合わせた実験システムを開発し、臨床応用可能な眼球運動検査自動解析システムや、日本人特有の眼球モデルを構築した。これらの成果は、VR技術の進歩や、視覚に関する医療技術の発展に貢献し、人々の生活を豊かにすることが期待される。
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