• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Learning Support Environment for Paper Revision Skills based on Cognitive Apprenticeship Theory

Research Project

Project/Area Number 20H04295
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 62030:Learning support system-related
Research InstitutionJapan Advanced Institute of Science and Technology

Principal Investigator

Hasegawa Shinobu  北陸先端科学技術大学院大学, 遠隔教育研究イノベーションセンター, 教授 (30345665)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) NGUYEN MinhLe  北陸先端科学技術大学院大学, 先端科学技術研究科, 教授 (30509401)
小尻 智子  関西大学, システム理工学部, 教授 (40362298)
國宗 永佳  千葉工業大学, 情報科学部, 教授 (90377648)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥17,810,000 (Direct Cost: ¥13,700,000、Indirect Cost: ¥4,110,000)
Fiscal Year 2022: ¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2021: ¥5,720,000 (Direct Cost: ¥4,400,000、Indirect Cost: ¥1,320,000)
Fiscal Year 2020: ¥6,890,000 (Direct Cost: ¥5,300,000、Indirect Cost: ¥1,590,000)
Keywords改定スキル / 多段階コーパス / フィードバック / 研究論文 / プレゼンテーション / 論文改訂スキル / 認知的徒弟制 / 深層強化学習
Outline of Research at the Start

本研究の目的は,研究者と学生で構成される研究グループにおいて,研究者による添削を通じて,学生が論文の構成要素や研究グループ特有の表現技法を理解し,議論の再構築や内容の精緻化を行う「論文改訂スキル」を効果的に向上するための学習支援環境を開発することである.開発にあたっては,認知スキルとしての論文改訂とその支援戦略をモデル化するとともに,研究グループ内の改訂事例を報酬として利用する深層強化学習を適用することにより,関連研究における典型的な表現を自動抽出した多段階コーパスを構築する.さらに,添削コメントおよび改訂スキルを項目反応理論により定量化し,フィードバック機構を実装した支援システムを開発する.

Outline of Final Research Achievements

This research assumes "revision skills" as a researcher's reconstruction skill of the research story and elaboration of research content in research articles and presentations. In order to effectively improve the revision skills of students as novice researchers for research articles and presentations, we (a) modeled the revision process of research articles and presentations as a cognitive skill and its supporting strategies, (b) built a multistage corpus that automatically extracts typical expressions in related studies by applying reinforcement learning that uses revision examples in the research group as rewards, and (c) combining them to develop a prototype system that implements a feedback mechanism for the revision process.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

研究活動において複雑なアイディアを論理的に構造化して表現する活動は,研究者が研究成果を公開する上で重要な役割を果たす.研究初学者である学生にとって,研究者から指導を受けられる機会は主に改訂時に限られており,体系的教育の機会も十分ではない.本研究では改訂時の研究者による添削コメントと学生による修正内容を組として収集したものを論文改訂コーパスと捉え,研究グループ内の小規模で良質な一次コーパスから,関連研究の論文に含まれる利用可能な表現をコーパスとして自動生成している.これらは,新たに配属された学生に対して,研究領域特有の論文の構成要素や表現技法を学ぶための情報源として活用できる点に意義がある.

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • Research Products

    (26 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (9 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 1 results) Presentation (17 results) (of which Int'l Joint Research: 7 results,  Invited: 3 results)

  • [Journal Article] Learning Style Analysis on an Online Course by Structural Equation Modeling2023

    • Author(s)
      Huy Phan, Shinobu Hasegawa and Wen Gu
    • Journal Title

      IIAI Letters on Informatics and Interdisciplinary Research

      Volume: 3 Pages: 1

    • DOI

      10.52731/liir.v003.063

    • ISSN
      2758-2221
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] PhraseTransformer: an incorporation of local context information into sequence-to-sequence semantic parsing2022

    • Author(s)
      Phuong Minh Nguyen, Tung Le, Huy Tien Nguyen, Vu Tran & Minh Le Nguyen
    • Journal Title

      Applied Intelligence

      Volume: 2022 Issue: 12 Pages: 15889-15908

    • DOI

      10.1007/s10489-022-04246-0

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Transformer-Based Approaches for Legal Text Processing2022

    • Author(s)
      Nguyen, Ha-Thanh; Nguyen, Minh-Phuong; Vuong, Thi-Hai-Yen; Bui, Minh-Quan; Nguyen, Minh-Chau; Dang, Tran-Binh; Tran, Vu; Nguyen, Le-Minh; Satoh, Ken
    • Journal Title

      The Review of Socionetwork Strategies

      Volume: 0 Issue: 1 Pages: 1-21

    • DOI

      10.1007/s12626-022-00102-2

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Multi visual and textual embedding on visual question answering for blind people2021

    • Author(s)
      Le, Tung; Nguyen, Huy Tien; Le Nguyen, Minh
    • Journal Title

      Neurocomputing

      Volume: 465 Pages: 451-464

    • DOI

      10.1016/j.neucom.2021.08.117

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Self-Regulated Learning Recognition and Improvement Framework2021

    • Author(s)
      Minh-Tuan Tran, Shinobu Hasegawa
    • Journal Title

      The Asian Conference on Education 2020 Official Conference Proceedings,2020

      Volume: - Pages: 449-465

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] スライド修正操作の抽象化支援によるプレゼンテーション作成知識獲得支援システム2021

    • Author(s)
      福原佳祐,小尻智子
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告

      Volume: Vol.120, No.424 Pages: 55-60

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] Evaluating the Motivation Effects of a Research Activity Support System Function2020

    • Author(s)
      SATO Hiroaki、KUNIMUNE Hisayoshi
    • Journal Title

      Proc. of IEEE TALE2020

      Volume: 2020 Pages: 987-990

    • DOI

      10.1109/tale48869.2020.9368465

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 観点を反映した深層強化学習による学術論文の自動要約生成2020

    • Author(s)
      Li Jinghong,太田 光一,長谷川 忍
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告

      Volume: Vol.120, No.167 Pages: 53-56

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] プレゼンテーションスキル育成のためのスライド修正操作の抽象化支援環境の提案2020

    • Author(s)
      福原佳祐,小尻智子
    • Journal Title

      教育システム情報学会全国大会講演論文集

      Volume: C6-4 Pages: 269-270

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Automatic Summarization for Academic Articles using Deep Learning and Reinforcement Learning with Viewpoints2023

    • Author(s)
      Li Jinghong, Tanabe Hatsuhiko, Ota Koichi, Gu Wen, Hasegawa Shinobu
    • Organizer
      The 36th Interntional FLAIRS Conference
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学術文献におけるテキスト分析タスクのためのデータセット自動構築システムの開発2023

    • Author(s)
      Li Jinghong,太田 光一,谷 文,長谷川 忍
    • Organizer
      教育システム情報学会研究報告37(7),39-46
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 論理的な構造と表現に着目したプレゼンテーション作成支援システムの開発2023

    • Author(s)
      高橋 一真,太田 光一,谷 文,長谷川 忍
    • Organizer
      教育システム情報学会2022年度学生研究発表会(北信越地区), 49-50
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 状態変化に基づく妥当性検証による活動分析支援システム2023

    • Author(s)
      久乗 皓大,小尻 智子
    • Organizer
      教育システム情報学会研究報告37(6), 141-148
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 問題解決のためのフレームに基づいた活動分析支援ツールの構築2022

    • Author(s)
      久乗 皓大,小尻 智子
    • Organizer
      電子情報通信学会技術研究報告ET2022-25, 23-28
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Extractive Elementary Discourse Units for Improving Abstractive Summarization2022

    • Author(s)
      Ye Xiong, Teeradaj Racharak, and Minh Le Nguyen
    • Organizer
      Proceedings of the 45th International ACM SIGIR Conference on Research and Development in Information Retrieval
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 技術記事投稿サイトを対象とした企業技術情報の抽出・構造化手法の提案2022

    • Author(s)
      柿本 侑毅,太田 光一,長谷川 忍
    • Organizer
      教育システム情報学会2021年度学生研究発表会(北信越地区), pp. 39-40
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Vision And Text Transformer For Predicting Answerability On Visual Question Answering2021

    • Author(s)
      Le, Tung; Nguyen, Huy Tien; Le Nguyen, Minh
    • Organizer
      2021 IEEE International Conference on Image Processing (ICIP), pp.934-938
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Enrichment of Features for Malware-Related Sentence Classification using External Knowledge2021

    • Author(s)
      Nguyen, Chau; Tran, Vu; Le Nguyen, Minh
    • Organizer
      2021 IEEE 33rd International Conference on Tools with Artificial Intelligence (ICTAI), pp.1144-1148
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Support System for Understanding Intention in Communication Using Diagrams2021

    • Author(s)
      Koushi Ueda and Tomoko Kojiri
    • Organizer
      Proc. of the 29th International Conference on Computers in Education, Vol.1, pp.108-110
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Viewpoint Transformation Training System Based on Discovery of Relationships between Objects2021

    • Author(s)
      Kota Kunori and Tomoko Kojiri
    • Organizer
      Proc. of the 29th International Conference on Computers in Education, Vol.1, pp.105-107
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Webベースの教授・学習支援システムと展開プラットフォームの開発2021

    • Author(s)
      國宗永佳
    • Organizer
      電子情報通信学会技術研究報告(教育工学), 121(225), ET2021-15, pp.1-4
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 観点を反映した深層学習および強化学習による学術論文の自動要約生成2021

    • Author(s)
      Li Jinghong, 太田 光一,長谷川 忍
    • Organizer
      教育システム情報学会研究報告,36(1),pp.68-73
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 研究室のスタイルに対応したプレゼンテーション構造の評価指数の提案2021

    • Author(s)
      高橋 一真,長谷川 忍,太田 光一
    • Organizer
      電子情報通信学会技術研究報告(教育工学), 121(294), ET2021-35, pp.35-40
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Innovation in Education and Learning, How to Face Challenges in Education Today and in the Future2021

    • Author(s)
      Shinobu Hasegawa
    • Organizer
      Workshop INOVASI PENDIDIKAN
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Digital Transformation in Graduate University - Current Situation and Future Plan under COVID-19 -2020

    • Author(s)
      Shinobu Hasegawa
    • Organizer
      International Conference Learning Innovation 2020
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 大学院大学におけるデジタルトランスフォーメーション - 新型コロナウィルス下における現状と構想2020

    • Author(s)
      長谷川 忍
    • Organizer
      IEEE Education Society All Japan Joint Chapter (E-25),2020年第1回技術講演会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi