• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on the digital ecosystems for equitable and personalized lifelong learning

Research Project

Project/Area Number 20H04298
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 62030:Learning support system-related
Research InstitutionThe Open University of Japan

Principal Investigator

Yamada Tsuneo  放送大学, 教養学部, 教授 (70182540)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥16,900,000 (Direct Cost: ¥13,000,000、Indirect Cost: ¥3,900,000)
Fiscal Year 2023: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2022: ¥5,590,000 (Direct Cost: ¥4,300,000、Indirect Cost: ¥1,290,000)
Fiscal Year 2021: ¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Keywords学習デジタルエコシステム / 相互運用性 / 個別最適化 / 次世代電子学習環境 / 生涯学習 / 教育デジタルトランスフォーメーション / 国際技術標準 / データ連携 / デジタルエコシステム / 教育DX / 個別最適化学習
Outline of Research at the Start

高度情報化・知識基盤化、国際化・グローバル化、多文化共生、超高齢化等の特性を有する21世紀社会において、今世紀半ばには技術的特異点(シンギュラリティ:機械の知的機能がヒトのそれを上回る時点)に達するという予測もあるなか、人間性と創造性の豊かな、質の高い生活・人生を送るために、公正でひとりひとりに最適で快適な学び(「パーソナル学習」)を生涯にわたって実現するための「次世代電子生涯学習環境」の要件を明らかにし、持続可能なデジタル・エコシステムとして、そのプロトタイプを開発する。超高齢化・多文化共生社会に対応した生涯学習コミュニティ情報基盤を、デジタルトランスフォーメーションという視点から解明する。

Outline of Final Research Achievements

From the viewpoint of Lifelong Learning in advanced information and knowledge-based society, a next-generation digital learning environment (A-NGDLE) was examined especially focusing on aged or marginalized community. In the study, survey on the related technologies and social needs, the prototype development of learning platform based on electronic multimedia textbook, curriculum/syllabus repository, digital credential framework and the integration of the developed tools into the digital ecosystem. In the research period, both Covid-19 Pandemic and the emergence of generative AI (Artificial Intelligence) gave the serious influences on the project goals and outcomes.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学術的意義としては、教育関連ではビジネスモデルの扱いであったデジタルエコシステムについて、それを実体化するためのエンタープライズアーキテクチャーのプロトタイプを、部分的・小規模であるが開発し、1EdTech Consortiumのいくつかの技術標準を題材に、そこでの国際技術標準のふるまいを検証したことである。
社会的意義としては、Covid-19パンデミックの前後から、日本でも始まった教育情報デジタルエコシステムの社会実装(文部科学省GIGAスクールプロジェクトなど)にあわせて、その相互運用性を保証する国際技術標準の仕様、品質保証システム、実践例に関する研究成果を公表したことがある。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • Research Products

    (30 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (8 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Open Access: 5 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (19 results) (of which Int'l Joint Research: 7 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] Educational Digital Transformation (DX) and Digital Ecosystem: International Technical Standards, Interoperability and IoT in Education2023

    • Author(s)
      山田 恒夫
    • Journal Title

      情報処理

      Volume: 64 Issue: 5 Pages: d25-d47

    • DOI

      10.20729/00225528

    • Year and Date
      2023-04-15
    • Related Report
      2023 Annual Research Report 2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Roles of the Information on Learning Objectives and Assessment Rubrics in Educational Digital Ecosystem2023

    • Author(s)
      山田恒夫
    • Journal Title

      Journal of JSEE

      Volume: 71 Issue: 4 Pages: 4_25-4_30

    • DOI

      10.4307/jsee.71.4_25

    • ISSN
      1341-2167, 1881-0764
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ぺた語義:学習基盤を拡張する国際技術標準 IMS LTI 1.3: 第 1 回 LTI 1.3 の機能と意義2022

    • Author(s)
      常盤祐司・山田恒夫
    • Journal Title

      情報処理

      Volume: 63 (6) Pages: 293-297

    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Implementation of a digital credential ecosystem for informal education at the Open University of Japan2022

    • Author(s)
      Yamada, T., Fushimi, K., Terada, S., Fujimoto, Y. & Hata, T.
    • Journal Title

      Proceedings of AAOU Annual Conference 2022 Vol.2 Innovative Edutech in Distance Education

      Volume: 2 Pages: 276-283

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Covid-19パンデミックの先に見えてきたSociety 5.0 におけるICT 教育利用:個別最適化された学びと学習デジタルエコシステム2021

    • Author(s)
      山田恒夫
    • Journal Title

      大学職員論叢(大学基準協会)

      Volume: 9 Pages: 43-50

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] ぺた語義:学習目標と評価ルーブリックのための技術標準:デジタルエコシステムをトップダウンでイメージする2021

    • Author(s)
      山田恒夫
    • Journal Title

      情報処理

      Volume: 62 (10) Pages: 549-549

    • NAID

      170000185531

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Digital Badge as an e-Certificate of Informal Education Program: A Case Study at Open University of Japan2021

    • Author(s)
      Yamada, T., Fushimi, K., Saitoh, S., Higuchi, T. & Okada, M
    • Journal Title

      Full Papers of the 34th ANNUAL CONFERENCE OF THE ASIAN ASSOCIATION OF OPEN UNIVERSITIES (AAOU 2021)

      Volume: 2 Pages: 347-358

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] デジタル・エコシステムが拓く人生100年時代の生涯学習2020

    • Author(s)
      山田恒夫
    • Journal Title

      月刊先端教育

      Volume: 12 Pages: 34-35

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] 1EdTech技術標準とそのわが国における普及に関する最新動向:教育情報デジタルエコシステムの実現可能性2024

    • Author(s)
      山田恒夫
    • Organizer
      大学ICT推進協議会学術・教育コンテンツ共有流通部会(AXIES-CSD)2024年度第2回研究会(九州工業大学飯塚キャンパス、2024/2/20).
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育学と情報技術を階層構成するマイクロクレデンシャルのシステムアーキテクチャ2024

    • Author(s)
      井上雅裕・丸山智子・山田恒夫・池田佳子・芦沢真五
    • Organizer
      情報処理学会第86回全国大会(神奈川大学、2024/3/15-17)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Developing a Learning Ecosystem for Japan2023

    • Author(s)
      Yamada, T., Fujiwara, S. & Tokiwa, Y.
    • Organizer
      1EdTech Europe Annual Conference 2023 (2023/9/14-15, University of Nottingham, UK).
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Delivering a Large-Scale Ecosystem Strategy2023

    • Author(s)
      Smythe, C., Mjovik , E., Yamada, T. & Renders, E.
    • Organizer
      1EdTech Europe Annual Conference 2023 (2023/9/14-15, University of Nottingham, UK).
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Online Project Learning for e-Volunteering2023

    • Author(s)
      Yamada, T.
    • Organizer
      AAOU Annual Conference 2023 (2023/9/28-30, Istanbul, Turkey)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] OUJ’s Challenge for Global Outreach2023

    • Author(s)
      Fuchigami, T. & Yamada, T.
    • Organizer
      AAOU Annual Conference 2023 (2023/9/28-30, Istanbul, Turkey)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] AAOU-Japan: The Learning Analytics Needs of the Open University of Japan2023

    • Author(s)
      Morimoto, Y., Fujimoto, Y., Kudo, H., & Yamada, T.
    • Organizer
      MoodleMoot Japan 2023 (Ibaraki Christian University, 2023/02/15-17).
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 国際ボランティア学会のデジタルバッジについての討論会 ―ボランティア学習やボランティア活動の品質保証のためにー2023

    • Author(s)
      山田恒夫・林薫・中村安秀
    • Organizer
      国際ボランティア学会第24回学術大会プログラム・抄録集、13. (文教大学東京あだちキャンパス。2023/02/18-19)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 国際ボランティア学会のデジタルバッジについての討論会 ―ボランティア学習やボランティア活動の品質保証のためにー2023

    • Author(s)
      山田恒夫・林薫・中村安秀
    • Organizer
      国際ボランティア学会第24回学術大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] AAOU-Japan: The Learning Analytics Needs of the Open University of Japan2023

    • Author(s)
      Morimoto, Y., Fujimoto, Y., Kudo, H., & Yamada, T.
    • Organizer
      MoodleMoot Japan 2023
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Implementation of a digital credential ecosystem for informal education at the Open University of Japan2022

    • Author(s)
      Yamada, T., Fushimi, K., Terada, S., Fujimoto, Y. & Hata, T. .
    • Organizer
      AAOU Annual Conference 2022 (2022/11/2-4, Ceju, Korea). Conference Proceedings Vol.2 Innovative Edutech in Distance Education, 276-283.
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 大学ICT推進協議会の国際性(国際連携室企画セッション「EDUCAUSE 年次カンファレンス 2022 参加報告」)2022

    • Author(s)
      山田恒夫
    • Organizer
      大学ICT推進協議会2022年度年次大会(東北大学、2022/12/13-15)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] OERとは何か:日本における現状. (学術・教育コンテンツ共有流通部会(CSD)企画セッション「教育コンテンツ共有の課題と将来:OERと授業目的公衆送信補償金制度」)2022

    • Author(s)
      山田恒夫
    • Organizer
      大学ICT推進協議会2022年度年次大会(東北大学、2022/12/13-15)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] デジタルバッジを利用したボランティア活動参加電子証明書の設計と運用2022

    • Author(s)
      山田恒夫・富田育磨・野村悠司
    • Organizer
      国際ボランティア学会第23回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学ICT推進協議会の国際性(国際連携室企画セッション「EDUCAUSE 年次カンファレンス 2022 参加報告」).2022

    • Author(s)
      山田恒夫
    • Organizer
      大学ICT推進協議会2022年度年次大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] OERとは何か:日本における現状. (学術・教育コンテンツ共有流通部会(CSD)企画セッション「教育コンテンツ共有の課題と将来:OERと授業目的公衆送信補償金制度」)2022

    • Author(s)
      山田恒夫
    • Organizer
      大学ICT推進協議会2022年度年次大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] ボランティア活動におけるデジタルバッジ技術の利用に関する考察2021

    • Author(s)
      山田恒夫・富田育磨・野村悠司・川嶋辰彦
    • Organizer
      国際ボランティア学会第22回大会(2021/2/27-28、名桜大学)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] オープン教育資源(OER)の最新動向と課題2021

    • Author(s)
      山田恒夫・重田勝介・深澤良彰
    • Organizer
      大学ICT推進協議会(AXIES)2021年度年次大会(2021/12/15-17、幕張・オンライン)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Covid-19パンデミックによって復活したMOOCの将来2020

    • Author(s)
      山田恒夫・重田勝介・深澤良彰
    • Organizer
      大学ICT推進協議会(AXIES)2020年度年次大会(2020/12/9-11、オンライン)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 教育の未来を研究する会(編)、最新教育動向2023 必ず押さえておきたい時事ワード60&視点1202022

    • Author(s)
      山田恒夫
    • Total Pages
      4
    • Publisher
      明治図書出版
    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Annual Research Report
  • [Book] In Tian Belawati (Ed.), OPEN AND DISTANCE EDUCATION IN ASIA: Good Practices from AAOU Members.2022

    • Author(s)
      Iwanaga, M. & Yamada, T.
    • Total Pages
      21
    • Publisher
      Indonesia: Universitas Terbuka
    • ISBN
      9786234807790
    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Annual Research Report
  • [Book] デジタルバッジ 能力を認定するための画期的システム2020

    • Author(s)
      山田恒夫
    • Total Pages
      57
    • Publisher
      インプレス
    • Related Report
      2020 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi