Project/Area Number |
20H04396
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 64060:Environmental policy and social systems-related
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Research Institution | Tokyo City University (2022-2023) Kokushikan University (2020-2021) |
Principal Investigator |
Mori Tomoko 東京都市大学, 環境学部, 准教授 (30728134)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
佐藤 真久 東京都市大学, 環境学部, 教授 (00360800)
荒木 貴之 社会構想大学院大学, 実務教育研究科, 客員教員 (40775904)
水山 光春 京都橘大学, 発達教育学部, 教授 (80303923)
大迫 政浩 国立研究開発法人国立環境研究所, 資源循環領域, 領域長 (00260266)
江守 正多 国立研究開発法人国立環境研究所, 地球システム領域, 上級主席研究員 (80300846)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥13,260,000 (Direct Cost: ¥10,200,000、Indirect Cost: ¥3,060,000)
Fiscal Year 2023: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2020: ¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
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Keywords | 学校関係者と研究者との協働 / 教育プログラムの開発 / シビック・アクション / サステナビリティ・トランジション / シティズンシップ教育 / 環境教育 / プログラム開発 / 持続可能な開発のための教育 / 研究者と教育者の協働 / 行動モデル |
Outline of Research at the Start |
これまで日本の環境教育では個人行動の促進に重点が置かれており、環境問題の解決に向けて他者と協働し、社会に参画する行動(以下、シビック・アクションと呼ぶ)をどのような教育が促進し得るのかについては、十分な知見が無い。 本研究では、シビック・アクション促進に資する国内外の既存教育プログラムの分析と、シビック・アクション実践者へのインタビュー調査をふまえ、社会心理学的知見に基づきシビック・アクション促進に必要な教育プログラムの要件を明らかにしたうえで、研究者と教育者が協働して、中高生向けのモデル教育プログラムを設計・実施・検証する。
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Outline of Final Research Achievements |
In this study, we developed an environmental educational program that promotes environmental civic actions (ex. campaigns, demonstrations, signature campaigns, etc.) that involve collaboration with others and influence society. This educational program was implemented it in four junior and senior high schools. In the survey to design the educational program, interviews were used to clarify the factors and process that lead young people to practice civic action, and advanced examples from UNESCO Schools in Japan were also studied. The educational program designed based on the findings of these surveys was implemented in comprehensive inquiry classes over a period of six months to a year in collaboration with school officials, and it was confirmed that the motivation, knowledge, and skills of students regarding civic action had improved.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
これまで、個人が日常生活内で行う環境配慮行動については、その要因やプロセスに関する研究が広く行われてきたが、他者と協働し社会に働きかけるシビック・アクションについては、十分な研究がなかった。またシビック・アクションの促進を目的とした教育プログラムは、欧米では広く開発・実践されているものの、日本では研究も実践もほとんど行われていなかった。本研究をきっかけに、地域や社会を持続可能なものに変えようとする能動的なアクションの実践を目指した教育プログラムやその効果が、学校現場を中心に広く認知されるようになり、環境教育の新たな潮流を開いたと言える。
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