• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Environmental education program development by the collaboration with educators and the promotion of civic action

Research Project

Project/Area Number 20H04396
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 64060:Environmental policy and social systems-related
Research InstitutionTokyo City University (2022-2023)
Kokushikan University (2020-2021)

Principal Investigator

Mori Tomoko  東京都市大学, 環境学部, 准教授 (30728134)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 佐藤 真久  東京都市大学, 環境学部, 教授 (00360800)
荒木 貴之  社会構想大学院大学, 実務教育研究科, 客員教員 (40775904)
水山 光春  京都橘大学, 発達教育学部, 教授 (80303923)
大迫 政浩  国立研究開発法人国立環境研究所, 資源循環領域, 領域長 (00260266)
江守 正多  国立研究開発法人国立環境研究所, 地球システム領域, 上級主席研究員 (80300846)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥13,260,000 (Direct Cost: ¥10,200,000、Indirect Cost: ¥3,060,000)
Fiscal Year 2023: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2020: ¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Keywords学校関係者と研究者との協働 / 教育プログラムの開発 / シビック・アクション / サステナビリティ・トランジション / シティズンシップ教育 / 環境教育 / プログラム開発 / 持続可能な開発のための教育 / 研究者と教育者の協働 / 行動モデル
Outline of Research at the Start

これまで日本の環境教育では個人行動の促進に重点が置かれており、環境問題の解決に向けて他者と協働し、社会に参画する行動(以下、シビック・アクションと呼ぶ)をどのような教育が促進し得るのかについては、十分な知見が無い。
本研究では、シビック・アクション促進に資する国内外の既存教育プログラムの分析と、シビック・アクション実践者へのインタビュー調査をふまえ、社会心理学的知見に基づきシビック・アクション促進に必要な教育プログラムの要件を明らかにしたうえで、研究者と教育者が協働して、中高生向けのモデル教育プログラムを設計・実施・検証する。

Outline of Final Research Achievements

In this study, we developed an environmental educational program that promotes environmental civic actions (ex. campaigns, demonstrations, signature campaigns, etc.) that involve collaboration with others and influence society. This educational program was implemented it in four junior and senior high schools. In the survey to design the educational program, interviews were used to clarify the factors and process that lead young people to practice civic action, and advanced examples from UNESCO Schools in Japan were also studied. The educational program designed based on the findings of these surveys was implemented in comprehensive inquiry classes over a period of six months to a year in collaboration with school officials, and it was confirmed that the motivation, knowledge, and skills of students regarding civic action had improved.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまで、個人が日常生活内で行う環境配慮行動については、その要因やプロセスに関する研究が広く行われてきたが、他者と協働し社会に働きかけるシビック・アクションについては、十分な研究がなかった。またシビック・アクションの促進を目的とした教育プログラムは、欧米では広く開発・実践されているものの、日本では研究も実践もほとんど行われていなかった。本研究をきっかけに、地域や社会を持続可能なものに変えようとする能動的なアクションの実践を目指した教育プログラムやその効果が、学校現場を中心に広く認知されるようになり、環境教育の新たな潮流を開いたと言える。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (1 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results) Book (2 results) Funded Workshop (4 results)

  • [Int'l Joint Research] Uppsala University(スウェーデン)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Aarhus University(デンマーク)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] Designing Educational Programs to Promote Environmental Civic Actions in Japan and Thailand: The Case of Renewable Energy2021

    • Author(s)
      Mori Tomoko、Boontinand Vachararutai、Tasaki Tomohiro
    • Journal Title

      Japanese Journal of Environmental Education

      Volume: 31 Issue: 2 Pages: 2_25-37

    • DOI

      10.5647/jsoee.31.2_25

    • NAID

      130008129610

    • ISSN
      0917-2866, 2185-5625
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] Design and implementation of the educational program to promote environmental civic actions in Japan2024

    • Author(s)
      Tomoko MORI
    • Organizer
      第12回世界環境教育会議
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 中学校における シビック・アクション促進プログラムの実践と評価2023

    • Author(s)
      森朋子
    • Organizer
      日本環境教育学会 第34回年次大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] The design and implementation of an educational program to promote environmental civic action in Japan2023

    • Author(s)
      Tomoko MORI
    • Organizer
      The Australian Association for Environmental Education 2023 Biennial Conference
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Key points of the educational programs designed to promote environmental civic actions based on the questionnaire and interview survey targeting Japanese youth2022

    • Author(s)
      Tomoko MORI
    • Organizer
      11th World Environmental Education Congress
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] シビック・アクション促進に資する 教育プログラムの開発  ~導入フェーズの設計と効果~2022

    • Author(s)
      森朋子
    • Organizer
      日本環境教育学会第33回年次大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] シビック・アクションの知識と意欲を醸成する教育プログラムの開発 ~食品ロス問題を例として~2022

    • Author(s)
      森朋子
    • Organizer
      第33回 廃棄物資源循環学会研究発表会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Program development to promote environmental civic actions2022

    • Author(s)
      Tomoko MORI
    • Organizer
      51st Annual Conference of North American Association for Environmental Education
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] シビック・アクションを促進する 環境教育プログラムの設計と試行2022

    • Author(s)
      森朋子
    • Organizer
      日本シティズンシップ教育学会 第3回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 環境分野でのシビック・アクション を促進する教育とは? ~若者へのインタビュー調査を基に~2021

    • Author(s)
      森朋子
    • Organizer
      日本環境教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] EE and Citizenship under Pandemic -International Connection for Collaborative Study-2021

    • Author(s)
      Kimiharu To,Shih-Tsen Nike Liu,Tomoko Mori, Sachi Ninomiya-Lim, Ryo Sakurai
    • Organizer
      North American Associate for Environmental Education
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Key points of the educational programs designed to promote environmental civic actions based on the questionnaire- and interview survey targeting Japanese youth2021

    • Author(s)
      Tomoko Mori
    • Organizer
      11th World Environmental Education Congress
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 若者が環境分野でのシビック・アクションに至るプロセスと教育の影響~Fridays for Future参加者へのインタビューを通して~2020

    • Author(s)
      森朋子
    • Organizer
      日本環境教育学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 持続可能な発展に向けた地域からのトランジション2023

    • Author(s)
      白井信雄、栗島英明、森朋子
    • Total Pages
      251
    • Publisher
      環境新聞社
    • ISBN
      9784860184339
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] サステナビリティ・トランジションと人づくり2022

    • Author(s)
      森 朋子、松浦 正浩、田崎 智宏、佐藤 真久
    • Total Pages
      193
    • Publisher
      筑波書房
    • ISBN
      4811906217
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] Environmental education to promote civic action Part12023

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] Environmental education to promote civic action Part22023

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] 教育系NPO団体Earth Forthを招いた研究集会(オンライン開催)2021

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] オーフス大学の研究者らを招いた研究集会(オンライン開催)2021

    • Related Report
      2020 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi