• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

教員養成課程の学生における就職後の職場適応に貢献するアイデンティティ確立の検証

Research Project

Project/Area Number 20J11894
Research Category

Grant-in-Aid for JSPS Fellows

Allocation TypeSingle-year Grants
Section国内
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

岩佐 康弘  広島大学, 教育学研究科, 特別研究員(DC2)

Project Period (FY) 2020-04-24 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥1,700,000 (Direct Cost: ¥1,700,000)
Fiscal Year 2021: ¥800,000 (Direct Cost: ¥800,000)
Fiscal Year 2020: ¥900,000 (Direct Cost: ¥900,000)
Keywordsアイデンティティ発達 / 大学生 / 生き方 / 教員養成課程
Outline of Research at the Start

教員養成課程の学生の中には,将来の進路を想定した課程にいるにも関わらず,生き方を十分に探索しないため,就職直後に教師としての生き方に悩み,職場不適応に陥る者がいる。
そこで本申請課題では,学生時に教師を目指す際の進路上の悩みを解決させて確立する,教師として生きるという内的指針であるアイデンティティが職場適応に繋がることを,縦断的な質問紙調査,及び面接調査によって明らかにする。

Outline of Annual Research Achievements

教員養成課程の学生の中には,将来の進路が想定された課程にいるにも関わらず,生き方を十分に探索できていないまま教員に就き,就職直後に職場不適応に陥る者がいる。
本申請課題の目的は,学生が,教師を目指す際の進路上の悩みを解決させた上で,将来の職場適応に繋がる,アイデンティティ(教師として生きるという自覚)をどのように発達させているのかを検討することであった。
令和3年度の研究成果は主に3つである。第1に,教員養成課程の学生が,自身の進路や資質・能力を再考しながら,多様なアイデンティティを発達させていることを明らかにした実証研究論文が,学術的に評価され,日本青年心理学会の第10回学会賞に選出された。第2に,教育実習期間において,教員養成課程の学生は,自身のアイデンティティを,教師としての資質・能力を省察するなかで進展的に発達させていることを明らかにした実証研究論文が,国際査読付き雑誌『Identity』に掲載された。第3に,教育実習での様々な体験を自己にとって肯定的に意味づけたと語った学生が,教育実習期間でアイデンティティを進展的に発達させていることを明らかにした研究を,中国四国心理学会で発表した。そして,研究発表内容が学術的に評価され,中国四国心理学会第77回大会優秀発表賞に選出された。
以上の3つの成果は,教員養成課程という文脈における学生の生き方の形成過程に関してアイデンティティ発達の観点から新しい知見を加え,学術的・実践的に意義のある示唆を提供するものである。

Research Progress Status

令和3年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

令和3年度が最終年度であるため、記入しない。

Report

(2 results)
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2021 2020

All Journal Article (6 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 1 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results)

  • [Journal Article] Identity Formation and School Experience among University Students in A Teacher Training Program: A Four-Wave Longitudinal Study during the Teaching Practicum2021

    • Author(s)
      Iwasa Yasuhiro、Hihara Shogo、Umemura Tomotaka、Tazume Hirotsugu、Sugimura Kazumi
    • Journal Title

      Identity

      Volume: - Issue: 3 Pages: 1-15

    • DOI

      10.1080/15283488.2021.1954520

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Identity processes and identity content valences: Examining bidirectionality.2021

    • Author(s)
      Hihara Shogo、Umemura Tomotaka、Iwasa Yasuhiro、Saiga Satoko、Sugimura Kazumi
    • Journal Title

      Developmental Psychology

      Volume: 57 Issue: 12 Pages: 2265-2280

    • DOI

      10.1037/dev0001275

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 就職活動に取り組む青年のひきこもり特性とキャリア選択 : 生徒・進路指導への示唆2021

    • Author(s)
      日原 尚吾, 岩佐 康弘, 杉村 和美
    • Journal Title

      広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究

      Volume: 2 Pages: 1-8

    • NAID

      120007183762

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] Association between long-range temporal correlations in intrinsic EEG activity and subjective sense of identity2021

    • Author(s)
      Sugimura Kazumi、Iwasa Yasuhiro、Kobayashi Ryota、Honda Tatsuru、Hashimoto Junya、Kashihara Shiho、Zhu Jianhong、Yamamoto Kazuki、Kawahara Tsuyoshi、Anno Mayo、Nakagawa Risa、Hatano Kai、Nakao Takashi
    • Journal Title

      Scientific Reports

      Volume: 11 Issue: 1 Pages: 422-422

    • DOI

      10.1038/s41598-020-79444-2

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Positive and Negative Valences of Identities: Longitudinal Associations of Identity Content Valences With Adaptive and Maladaptive Functioning Among Japanese Young Adults2021

    • Author(s)
      Hihara Shogo、Sugimura Kazumi、Umemura Tomotaka、Iwasa Yasuhiro、Syed Moin
    • Journal Title

      Development and Psychopathology

      Volume: ー Issue: 4 Pages: 1-15

    • DOI

      10.1017/s0954579421000043

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Future Task of Research on Identity Development in the context of the teacher training program2020

    • Author(s)
      岩佐 康弘、杉村 和美、田爪 宏二
    • Journal Title

      The Japanese journal of adolescent psychology

      Volume: 32 Issue: 1 Pages: 46-50

    • DOI

      10.20688/jsyap.32.1_46

    • NAID

      130007910209

    • ISSN
      0915-3349, 2432-0757
    • Year and Date
      2020-09-11
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 教員養成課程の大学生のアイデンティティ発達 -教育実習期間を挟んだ4時点データに基づく量的・質的検討-2021

    • Author(s)
      岩佐康弘, 日原尚吾, 杉村和美
    • Organizer
      中四国心理学会第77回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Integrative understanding of identity development in sociocultural contexts: Longitudinal associations of identity processes with identity content valences2021

    • Author(s)
      Shogo Hihara, Tomotaka Umemura, Yasuhiro Iwasa, Satoko Saiga, Kazumi Sugimura
    • Organizer
      The 27th annual conference of International Society for Research on Identity
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Professional distress and identity processes in teacher training students: A four-wave longitudinal study during teaching practicum2020

    • Author(s)
      Yasuhiro Iwasa, Tomotaka Umemura, Kazumi Sugimura
    • Organizer
      The 17th biennial conference of European Association for Research on Adolescence
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Formation of negative identity in contemporary society: Applying the master and alternative narrative approach2020

    • Author(s)
      Shogo Hihara, Kazumi Sugimura, Tomo Umemura, Satoko Saiga, Yasuhiro Iwasa, Moin Syed
    • Organizer
      The 17th biennial conference of European Association for Research on Adolescence
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2020-07-07   Modified: 2024-03-26  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi