• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Collaborative production of performing arts in Weimar Germany and the popularity of body expression

Research Project

Project/Area Number 20K00137
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 01050:Aesthetics and art studies-related
Research InstitutionMeiji University

Principal Investigator

Obayashi Noriko  明治大学, 文学部, 専任教授 (00335324)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsポピュラリティ / ヴァイマル期 / 総合舞台芸術 / 協働 / 演出 / 1910-1930年代 / マックス・ラインハルト / 群衆 / スペクタクル / ヴェニスの商人 / オイディブス王 / 1920年代 / モスクワ芸術座 / 無言劇 / 協働製作 / 非言語表現 / エルンスト・マトレイ / パントマイム / 演技 / 舞踊 / ヴァイマル / 身体表現
Outline of Research at the Start

本研究において調査を進める無言劇やバレエパントマイムなど、非言語的身体表現に重点を置いた総合舞台芸術は、その中間的な性質、つまり言語や会話に期することのできる演劇と、身体表現に重点化した舞踊のいずれにも分類されにくい。総合舞台芸術の製作過程における複数の協働者の関与は、協働者の匿名性が強いことで、その実践や成果を具体的に把握し、さらに影響力について検証することは未だあまり十分ではないと考える。
協働する芸術家の個々の取り組みや個性と、その作品全体への影響力を把握することが容易ではないが、取り組むべき研究として位置づけていきたい。
当然ながら、この対象を扱うためには、超領域的な観点も要求される。

Outline of Final Research Achievements

This study examines the search for universal expression and the path to popularity of comprehensive performing arts in the Germany during the Weimar period (1919-1933) from the perspectives of physical expressions such as wordlessdrama(pantomime), dance, and gestures, and reconsiders their historical significance. Specifically, it examines the management of large theaters in Berlin in the 1920s and 1930s, the changes in the works performed there, and the content of the crowd performances, from classical drama like Greek tragedy to operetta or revues, and also examines historical materials from the time to clarify the activities in the 1920s that aimed to create a new "pantomime" that could be used internationally.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、20世紀前半の総合舞台芸術が、従来の演劇史・演劇学においては「演出家の誕生」あるいは「劇場の近代化と新たな祝祭の誕生」、そして「全体主義」との関連において、議論されてきた。しかし、その統合という性質ゆえに、製作過程にみられる協働者の匿名性が高まり、協働する芸術家の個々の取り組みや個性を、作品全体への影響力を把握することが困難になる。たとえば協働者たちは「固有の芸術家」として見なされずに置かれ、かつ、その協働者たちの多くが、ナチス台頭により国外で映画やショービジネスに場を移している。その実体を追い、協働者の活動を詳細に調査・分析することで歴史を捉え直す試みである。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2023 2021 2020

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 2 results)

  • [Journal Article] 円形大劇場演出における祝祭空間-『オイディプス王』(1910年)2023

    • Author(s)
      大林のり子
    • Journal Title

      博士論文「マックス・ラインハルトの協働による舞台創造-思考の集積としての「演出」の諸相-」

      Volume: 1 Pages: 83-96

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 国際協働による「演出」の交流-オペレッタと野外スペクタクル2023

    • Author(s)
      大林のり子
    • Journal Title

      博士論文「マックス・ラインハルトの協働による舞台創造-思考の集積としての「演出」の諸相-」

      Volume: 1 Pages: 228-240

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] ラインハルト演出のアメリカ公演(二)ーモスクワ芸術座の海外公演との対照2023

    • Author(s)
      大林のり子
    • Journal Title

      演劇学論叢

      Volume: 22 Pages: 61-82

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] ラインハルトの『マクベス』(一九一六年)演出台本における非言語表現2021

    • Author(s)
      大林のり子
    • Journal Title

      文芸研究

      Volume: 143 Pages: 105-129

    • NAID

      40022524813

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ラインハルト劇団の振付とその越境性ー国際パントマイム協会(1925)設立の背景2020

    • Author(s)
      大林のり子
    • Journal Title

      近現代演劇研究

      Volume: 9 Pages: 2-18

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi