• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Grand Opera in 19th Century Paris: From the Formation of Genre to its Transnational Development

Research Project

Project/Area Number 20K00161
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 01050:Aesthetics and art studies-related
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

Marumoto Takashi  早稲田大学, 法学学術院, 名誉教授 (60030186)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 東 晴美  日本女子大学, 文学部, 研究員 (10277808)
嶋内 博愛  武蔵大学, 人文学部, 教授 (10339674)
奥 香織  明治大学, 文学部, 専任准教授 (30580427)
平野 恵美子  中京大学, 教養教育研究院, 特定任用教授 (30648655)
澤田 敬司  早稲田大学, 法学学術院, 教授 (50247269)
岡本 佳子  神戸大学, 国際文化学研究科, 講師 (90752551)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Keywordsグランド・オペラ / パリ・オペラ座 / 19世紀オペラ / 19世紀フランス文化 / パリの演劇文化 / マイアーベーア / オペラの異文化圏における受容 / 演劇とオペラ / オペラ / パリ / 19世紀の社会と文化 / ナショナリズムとトランスナショナリズム
Outline of Research at the Start

今日の世界の歌劇場の「定番オペラ」の多くは、19世紀のイタリアとドイツの作品で占められている。しかしそれらが「19世紀の首都」パリのトランスナショナルな文化的環境のもとで花開いたグランド・オペラと相互に深く影響しあいながら発展を遂げていった事実は看過されがちである。本研究はそうした問題意識を出発点に、このフランス・オペラの重要なジャンルの本質解明を目指す。具体的にはまずグランド・オペラの定義を明確にした上で、同時代の諸芸術との関連、オペラ作曲家の双璧とされるヴェルディ、ヴァーグナーを擁したイタリアやドイツ、さらにその他地域との影響関係に立ち入り、このジャンルのオペラ史における意義を問い直す。

Outline of Final Research Achievements

Through an interdisciplinary approach, this study showed the extent of Grand Opera's influence in the context of 19th century cultural history. Specifically, we first examined the background of its establishment in France in the first half of the 19th century, analyzed its representative works, and clarified the elements that made it up. In addition, the transnational nature of Grand Opera was considered: its mutual influence with Italy and Germany (especially with Verdi and Wagner), its influence on Russian ballet/opera culture and noh/kabuki, and its performances in Australia.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

グランド・オペラの研究は、近年緒についたばかりで、未だフランス・オペラ史の枠組みに留まっている。しかも、日本ではその研究さえほとんど行われて来なかった。それゆえ本研究では、グランド・オペラの成立をめぐる歴史的、社会的背景、その代表的な作品の特徴、他の文化圏との相互影響関係などを考察し、舞台メディアとしての価値を問い直すことで、19世紀前半のコンテクストに留まらない、その本質的な存在意義を明らかにした。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (47 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (23 results) (of which Open Access: 3 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 3 results) Book (12 results)

  • [Journal Article] 碁太平記白石噺―復活上演と由比正雪の再生2023

    • Author(s)
      東晴美
    • Journal Title

      武蔵野大学日本文学研究所紀要

      Volume: 11巻 Pages: 15-25

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 《ドン・キホーテ》のふるさとはどこ?(ロシア音楽とバレエ[5])2023

    • Author(s)
      平野恵美子
    • Journal Title

      日本アレンスキー協会会報

      Volume: - Pages: 6-7

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 日本におけるオーストラリア演劇2022

    • Author(s)
      佐和田敬司
    • Journal Title

      テアトロ

      Volume: 1006号 Pages: 12-15

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 相思相愛の夫婦の心中―心中宵庚申2022

    • Author(s)
      東晴美
    • Journal Title

      公演プログラム「国立文楽劇場 第168回文楽公演」

      Volume: - Pages: 26-27

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] ホフマンと『くるみ割り人形とねずみの王様』2022

    • Author(s)
      丸本隆
    • Journal Title

      公演プログラム「東京バレエ団『くるみ割り人形』」日本舞台芸術振興会

      Volume: - Pages: 14-15

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] バレエ『くるみ割り人形』の歴史と謎めいた魅力2022

    • Author(s)
      平野恵美子
    • Journal Title

      公演プログラム「東京バレエ団『くるみ割り人形』」日本舞台芸術振興会

      Volume: 2022 Pages: 16-17

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] プティパ、ゴールスキーからワシーリエフへ バレエ『ドン・キホーテ』の誕生と演出の遷移2022

    • Author(s)
      平野恵美子
    • Journal Title

      公演プログラム「東京バレエ団『ドン・キホーテ』」日本舞台芸術振興会

      Volume: - Pages: 14-15

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 偉大な振付家マリウス・プティパの生涯 後編(ロシア音楽とバレエ[4])2022

    • Author(s)
      平野恵美子
    • Journal Title

      日本アレンスキー協会会報

      Volume: - Pages: 6-7

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 民話バレエ《火の鳥》の変遷 -世界へ羽ばたく組曲へ2022

    • Author(s)
      平野恵美子
    • Journal Title

      『シンフォニー』東京交響楽団

      Volume: - Pages: 9-10

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] セルゲイ・ラフマニノフ(1873-1943)《交響的舞曲》2022

    • Author(s)
      平野恵美子
    • Journal Title

      『シンフォニー』東京交響楽団

      Volume: - Pages: 9-9

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] バレエの起源(1) 『インテルメディオ』(絵で見るバレエ史[1])2022

    • Author(s)
      平野恵美子
    • Journal Title

      関西音楽新聞

      Volume: - Pages: 7-7

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] バレエの起源(2) 『王妃のバレコミック』(絵で見るバレエ史[2])2022

    • Author(s)
      平野恵美子
    • Journal Title

      関西音楽新聞

      Volume: - Pages: 7-7

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] バレエの起源(3) 『太陽王ルイ14世と舞踊』(絵で見るバレエ史[3])2022

    • Author(s)
      平野恵美子
    • Journal Title

      関西音楽新聞

      Volume: - Pages: 7-7

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 越智インターナショナル・バレエ『くるみ割り人形』2022

    • Author(s)
      平野恵美子
    • Journal Title

      関西音楽新聞

      Volume: - Pages: 8-8

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] La Comedie-Francaise au XVIIIe siecle : les privileges publics et leurs contreparties2022

    • Author(s)
      Kaori Oku
    • Journal Title

      Revue d'histoire du theatre

      Volume: 292 Pages: 19-28

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] シラー劇とヴェルディの幸せな出会い2021

    • Author(s)
      丸本隆
    • Journal Title

      新国立劇場 2020/2021 シーズンオペラ「ドン・カルロ」

      Volume: - Pages: 28-31

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 道化の演戯と奇なる世界ー1720年代パリの定期市芝居とアルルカンの身体ー2021

    • Author(s)
      奥香織
    • Journal Title

      日本18世紀学会年報

      Volume: 36 Pages: 27-42

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 日本演劇の伝統と2.5次元ミュージカル:俳優の身体における比較文化の視点から2021

    • Author(s)
      東晴美
    • Journal Title

      相模女子大学紀要 Online edition

      Volume: 84 Pages: 1-10

    • NAID

      120007039943

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 近松門左衛門作「嫗山姥」の現行曲と十九世紀の歌舞伎:近松浄瑠璃の研究と歌舞伎の資料2021

    • Author(s)
      東晴美
    • Journal Title

      武蔵野大学日本文学研究所紀要

      Volume: 9 Pages: 35-45

    • NAID

      120006978770

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] バレエと文学 視覚化された無言の物語2020

    • Author(s)
      平野恵美子
    • Journal Title

      SLAVISTIKA

      Volume: 35 Pages: 389-403

    • NAID

      120006942522

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] (書評)斎藤慶子著『〈バレエ大国〉日本の夜明け:チャイコフスキー記念東京バレエ学校 1960-1964』2020

    • Author(s)
      平野恵美子
    • Journal Title

      ロシア語ロシア文学研究

      Volume: 52 Pages: 253-263

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 檜枝 陽一郎(翻訳・著)『民衆本狐ライナールトと検閲』言叢社, 20202020

    • Author(s)
      嶋内博愛
    • Journal Title

      図書新聞

      Volume: 3465 Pages: 8-8

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 浄瑠璃の中の源義経像2020

    • Author(s)
      東晴美
    • Journal Title

      国立文楽劇場 第一五八回文楽公演

      Volume: 158 Pages: 26-27

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] サーントー・ティヴァダルによるオペラ《台風》(1924)における「日本風」場面の描写2022

    • Author(s)
      岡本佳子
    • Organizer
      早稲田大学総合研究機構オペラ/音楽劇研究所 2022年10月研究例会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 灰かぶりのメタモルフォーゼ(転身物語) -エティエンヌ台本《サンドリヨン》(1810)を中心に2022

    • Author(s)
      嶋内博愛
    • Organizer
      オペラ学研究会 第52回例会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 生まれる前に死んだ子どもの行方 ―ドイツ民間伝承のフィールドから誕生死について考える2022

    • Author(s)
      嶋内博愛
    • Organizer
      総合社会科学会 第24回 総会・研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Utopie et decouverte : representations de La Dispute au Japon2022

    • Author(s)
      Kaori OKU
    • Organizer
      Colloque:Lieux et representations de la societe au theatre. Marivaux au siecle des utopies philosophiques,
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Dramaturgie du tableau et nouvel horizon du visuel : Reflexion sur Le Mariage de Figaro de Beaumarchais2022

    • Author(s)
      Kaori OKU
    • Organizer
      Meiji University-Edinburgh University Collaboration Symposium, “Boder Crossings”
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 『グリム童話集』の灰かぶりと19世紀初頭の舞台作品の灰かぶり2022

    • Author(s)
      嶋内博愛
    • Organizer
      武蔵大学第73回公開講座「シンデレラの末永く幸せな変身」
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] パネル発表:新WEB版「演劇百科大事典」の可能性2021

    • Author(s)
      澤田敬司
    • Organizer
      日本演劇学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Marius Petipa’s last choreography, ‘The Magic Mirror’, and its music by a forgotten composer, Arseniy Koreshchenko2021

    • Author(s)
      Emiko Hirano
    • Organizer
      The 10th World Congress of the International Council for Central and East European Studies, Concordia University in Montreal
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Life and Obligation are Important”: Creation and Reception of Lengyel’s Taifun (1909)2021

    • Author(s)
      Yoshiko Okamoto
    • Organizer
      The 10th World Congress of the International Council for Central and East European Studies, Concordia University in Montreal
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] テクストからパフォーマンスへ ―グランド・オペラとその時代の作品を21世紀に上演することについて2020

    • Author(s)
      嶋内博愛
    • Organizer
      オペラ学研究会第48回例会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] オペラの「翻訳」 ―《Die Zauberfloete(魔笛)》(1791)から《Les Mysteres d'Isis》(1801)2020

    • Author(s)
      嶋内博愛
    • Organizer
      オペラ学研究会第51回例会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 定期市の舞台から「ナショナル」な歌劇へー国家・公権力との関係にみるオペラ=コミックの特質2020

    • Author(s)
      奥香織
    • Organizer
      「『演劇と音楽』シンポジウム:研究手法の視点から」(西洋比較演劇研究会)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 啓蒙思想の百科事典2023

    • Author(s)
      日本18世紀学会『啓蒙思想の事典』編集委員会(編著:奥香織)
    • Total Pages
      714
    • Publisher
      丸善出版
    • ISBN
      9784621307854
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 現代ロシア文学入門2022

    • Author(s)
      ポスト・ソヴィエト文学研究会編(分担執筆:平野恵美子)
    • Total Pages
      384
    • Publisher
      東洋書店新社
    • ISBN
      9784773420487
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 難民たちの物語 カウンティング&クラッキング/ボーイ・オーバーボード~少年が海に落ちたぞ!2022

    • Author(s)
      S・シャクティダラン(佐和田敬司訳)
    • Total Pages
      147
    • Publisher
      オセアニア出版社
    • ISBN
      9784872031195
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] Les Lumieres du theatre. Avec Pierre Frantz2022

    • Author(s)
      Renaud Bret-Vitoz, Michel Delon, Sophie Marchand (dir.)(Kaori Oku, Reception et nouvel usage de Marivaux au Japon. p. 403-410.)
    • Total Pages
      452
    • Publisher
      Classiques Garnier, Paris
    • ISBN
      9782406128922
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] パリ・オペラ座とグランド・オペラ2022

    • Author(s)
      丸本隆、嶋内博愛、添田里子、中村仁、森佳子、奥香織、平野恵美子、東晴美、佐和田敬司、小林佳織、落合美聡
    • Total Pages
      536
    • Publisher
      森話社
    • ISBN
      9784864051668
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] リムーバリスト―引っ越し屋/クラブ/デッド・ホワイト・メイルズ―女と男とシェイクスピア2022

    • Author(s)
      デヴィッド・ウィリアムソン(訳者:澤田敬司)
    • Total Pages
      162
    • Publisher
      オセアニア出版社
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 人文学のレッスン2022

    • Author(s)
      小森謙一郎、北村紗衣、戸塚学編、嶋内博愛ほか
    • Total Pages
      316
    • Publisher
      水声社
    • ISBN
      9784801006058
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 『聖なる日 闇の河 その雨が降りやむとき』2021

    • Author(s)
      アンドリュー・ボヴェル、澤田(佐和田)敬司
    • Total Pages
      186
    • Publisher
      オセアニア出版社
    • ISBN
      9784872031171
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] オペラ/音楽劇研究の現在:創造と伝播のダイナミズム2021

    • Author(s)
      岡本佳子他編著
    • Total Pages
      379
    • Publisher
      水声社
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 帝室劇場とバレエ・リュス ミハイル・フォーキンからマリウス・プティパへ2020

    • Author(s)
      平野恵美子
    • Total Pages
      480
    • Publisher
      未知谷
    • ISBN
      4896426150
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 『歌舞伎の出口・入口:郡司正勝先生二十三回忌追善』2020

    • Author(s)
      東晴美
    • Total Pages
      128
    • Publisher
      郡司正勝先生研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 演劇と音楽2020

    • Author(s)
      奥香織、森佳子他編著
    • Total Pages
      295
    • Publisher
      森話社
    • ISBN
      9784864051484
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi