• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Intermediality in advertising for pleasure products in the interwar Japan

Research Project

Project/Area Number 20K00163
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 01050:Aesthetics and art studies-related
Research InstitutionKyoto University of the Arts (2021-2023)
International Research Center for Japanese Studies (2020)

Principal Investigator

MAEKAWA Shiori  京都芸術大学, 芸術学部, 専任講師 (80805664)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords広告 / 嗜好品 / 多メディア展開 / デザイン / 童画 / 漫画 / 映画 / 写真 / デザイン史 / メディア / 視覚文化論 / 間メディア性
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、視覚文化論の観点から、戦間期日本における広告表現、とくに嗜好品の一種である洋菓子の広告が、挿絵・漫画、写真・映画という隣接する大衆的な視覚メディアといかなる関係をもったかを、次の3つの観点から立体的・動態的に考察することである。(1)広告デザインの間メディア性、(2)(1)を想定した上での、消費と結びついた「大衆」的デザインの領域、(3)(1)と(2)により形成される嗜好品の文化的・社会的意味、この3つである。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research was to examine the relations of advertisements of confectionery as one of pleasure products in the interwar Japan to the popular visual media such as illustrations, cartoons, photographs, and films, from the viewpoint of Visual Culture Studies. First, I did a comprehensive survey of advertisements by the confectionery companies that used illustrations, cartoons, photographs, and films. Through examining examples of cross-disciplinary sharing of illustrations for children, appropriation of pictorial and avant-garde photography, and tie-up films and their inter-media linkage, etc. in the advertisements of the confectionery companies, I considered the process of formation of cultural and social meanings and their changes of confectionery.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

戦間期日本の洋菓子広告における多メディア展開に関する調査を通して、これまで研究される機会が少なかった消費と結びつく大衆的デザインの領域を具体的に示すとともに、戦間期の洋菓子における文化的・社会的意味について、市場の動向や社会情勢、隣接文化の動向と密接に絡み合いつつ、その意味が近代性を基調とする一方で非合理的な消費の快楽を含みつつ、細分化したり変容したりするさまを描出した。この研究成果を通して、嗜好品の飲食をめぐる五感を刺激しながら織り成される文化的営為とその視覚表象が密接に結びつくさまを具体的に想定するに至った。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2023 2022 2021 2020 Other

All Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (6 results) Remarks (1 results)

  • [Presentation] 洋菓子の「清新な」味わいとそのデザイン――明治製菓PR誌『スヰート』を手がかりに2023

    • Author(s)
      前川志織
    • Organizer
      第65回意匠学会大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 「外地」における日本製洋菓子の広告戦略:子ども像を手がかりに2022

    • Author(s)
      前川志織
    • Organizer
      京都芸術大学文明哲学研究所オンライン・セミナー「芸術研究の世界#16」
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 大衆文化とグラフィック・デザイン:戦間期日本の洋菓子広告を中心に2021

    • Author(s)
      前川志織
    • Organizer
      「大衆文化研究国際ワークショップ・シリーズ講座IN北京」主催:清華大学、北京師範大学、国際日本文化研究センター
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「戦間期日本のチョコレート広告にみる「少女」の身体表象――ポスター《森永ミルクチョコレート》(1937年)を手がかりに」2020

    • Author(s)
      前川志織
    • Organizer
      国際日本文化研究センター共同研究会「身体イメージの想像と展開――医療・美術・民間信仰の狭間で」第10回研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 身体の未来へ2022

    • Author(s)
      安井, 眞奈美, Marceau, Lawrence Edward
    • Total Pages
      334
    • Publisher
      臨川書店
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 戦時下の大衆文化 統制・拡張・東アジア2022

    • Author(s)
      劉建輝、石川肇ほか (分担執筆:前川志織「「外地」における日本製洋菓子の広告戦略ー子ども像を手がかりに」)
    • Total Pages
      384
    • Publisher
      KADOKAWA
    • ISBN
      9784044005658
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 運動としての大衆文化2021

    • Author(s)
      大塚英志ほか (分担執筆:前川志織「キャラメルの喩えとしての子ども―戦間期日本の洋菓子広告と童画風図案」)
    • Total Pages
      483
    • Publisher
      水声社
    • ISBN
      9784801005945
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 石上阿希、山田奨治編『文化・情報の結節点としての図像:絵と言葉でひろがる近世・近代の文化圏』2021

    • Author(s)
      前川志織(分担執筆:「戦間期東アジアにおける森永製菓の新聞広告と広告戦略」)
    • Total Pages
      146
    • Publisher
      晃洋書房
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 日文研大衆文化研究プロジェクト編『日本大衆文化論アンソロジー』2021

    • Author(s)
      前川志織(解題執筆:「解題「ビラ・チラシのナンセンスさ」(石子順造)」)
    • Total Pages
      320
    • Publisher
      太田出版
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 日文研大衆文化研究プロジェクト編『日本大衆文化史』2020

    • Author(s)
      前川志織(コラム執筆: 「画家と画工-広告の図案制作者たち」)
    • Total Pages
      364
    • Publisher
      KADOKAWA
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] 高畠華宵大正ロマン館所蔵近代日本大衆雑誌図像データベース

    • URL

      https://iiif.nichibun.ac.jp/TKB/

    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi